خانهاخبار
IFA 2018: هر آنچه باید درباره‌ی کایرین ۹۸۰ به عنوان اولین چیپست موبایلی ۷ نانومتری بدانید

IFA 2018: هر آنچه باید درباره‌ی کایرین ۹۸۰ به عنوان اولین چیپست موبایلی ۷ نانومتری بدانید

هوآوی روز گذشته در نمایشگاه IFA 2018 از اولین چیپست موبایلی دنیا با بهره گیری از معماری ۷ نانومتری را رونمایی کرد. کایرین ۹۸۰ با توجه به مشخصات جذابی که دارد، مانند دو NPU و بهره گیری از واحد گرافیکی Mali G76، می‌تواند رقیبی جدی برای اسنپ دراگون ۸۴۵ کوالکام محسوب شود.
۱۳۹۷/۶/۱۰

هوآوی در چند سال اخیر رشد فوق العاده‌ای داشت، سال گذشته این شرکت از اولین چیپ مجهز به پردازنده‌ی عصبی رونمایی کرد و امسال نیز در نمایشگاه IFA اولین چیپ ۷ نانومتری دنیا برای گجت‌های هوشمند را معرفی کرد. کایرین ۹۸۰ ترکیبی از قدرت و هوش مصنوعی است که هوآوی را به شکست اسنپ دراگون ۸۴۵ امیدوار کرده است.

image

چیپست جدید چینی‌ها از چند جهت اولین در نوع خود محسوب می‌شود: اولین چیپست ساخته شده با معماری ۷ نانومتری، اولین چیپست بهره‌ مند از پردازنده‌های قدرتمند و جدید ARM یا همان Cortex A76، اولین چیپست مجهز به دو پردازنده عصبی (NPU)، اولین چیپست با پردازنده‌ی گرافیکی Mali G76، اولین چیپ بهره مند از مودم‌های کتگوری ۲۱ فوق سریع با حداکثر سرعت دانلود ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه و اولین چیپست با پشتیبانی از حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز.

۷ نانومتری‌ها چه تفاوتی با چیپست‌های۱۰ نانومتری‌ فعلی دارند؟

هوآوی معتقد است که تولید چیپ ۷ نانومتری جدید بزرگترین چالشی بوده که تا به حال با آن مواجه شده است. یا توجه به این که دنیای فناوری به محدودیت‌های قانون مور نزدیک می‌شود، هوآوی از سه سال قبل تحقیق درباره‌ این معماری جدید را آغاز کرد و حدود ۵۰۰۰ نمونه‌ی اولیه را مورد آزمایش قرار داد تا در نهایت به محصولی رسید که با نام کایرین ۹۸۰ در IFA 2018 رونمایی شد. اما واقعا استفاده از یک چیپ ۷ نانومتری چه مزیت‌هایی نسبت به چیپ‌های ۱۰ نانومتری نسل قبل دارد؟

هوآوی می‌گوید با بهره‌گیری از این فناوری در دو حوزه‌ی مصرف انرژی و سرعت پردازش به بهبودهای بزرگی دست یافته است. در واقع سرعت پردازشی تا ۲۰ درصد افزایش و مصرف انرژی تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. با کمک فرایند تولید چیپ‌های ۷ نانومتری، هواوی توانست ۶.۹ میلیارد ترانزیستور را درون کایرین ۹۸۰ جای دهد. پیشرفت‌های اشاره شده موجب شدند که کایرین ۹۸۰ نسبت به کایرین ۹۷۰ تا ۷۵ درصد در عملکرد و تا ۵۸ درصد در مصرف انرژی بهینه‌تر باشد.

پردازنده‌های هشت هسته‌ای هوشمندتر

پردازند‌ه‌ی به کار رفته در کایرین ۹۸۰ به هشت هسته‌ی پردازشی مجهز است که به جای استفاده از چینش معروف big.LITTLE از ترکیب جدیدی با نام Middle استفاده می‌کند. هدف از به کار گیری چینش جدید این است که تقسیم هسته‌های مختلف پردازنده به نحو بهتری انجام شود و بیشترین کارایی را ارایه دهد. در کایرین ۹۸۰ شاهد حضور دو هسته‌ی بزرگ Cortex A76 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز؛ دو هسته‌ی متوسط Cortex A76 با فرکانس ۱.۹۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کوچک Cortex A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز خواهیم بود.

image

هوآوی در رویداد ویژه‌ی خود در برلین نحوه‌ی تقسیم وظایف مختلف بین هسته‌های پردازشی را به نمایش گذاشت که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: پخش موسیقی به هسته‌های کوچک اختصاص دارد؛ اپلیکیشن‌های اجتماعی بین هسته‌های کوچک و متوسط مشترک است؛ مرورگر، دوربین و گالری به هسته‌های متوسط سپرده می‌شوند؛ بازی‌های سنگین به هسته‌های بزرگ مربوط است.

درکنار پردازش سریع‌تر و منعطف‌تر نسبت به اسنپ دراگون ۸۴۵،  یک حافظه‌ی رم با ۲۰ درصد پهنای باند بیشتر، ۲۲ درصد تاخیر کمتر نیز در اختیار کایرین ۹۸۰ قرار دارد. این تغییر ارقام در عمل منجر به تسریع اجرای اپلیکیشن‌ها خواهد شد که طبق ادعای هوآوی حدود ۰.۲ ثانیه در باز شدن اپلیکیشن‌های معروف مثل فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، اسنپ‌چت، توییر و لاین سریع‌تر عمل می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali G76 با نگاه به گیمرها

image

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، کایرین ۹۸۰ اولین چیپست بهره مند از پردازشگر گرافیکی Mali G76 خواهد بود که در نتیجه حدود ۴۶ درصد در عملکرد و ۱۷۸ درصد در مصرف انرژی GPU نسبت به نسل قبل بهبود ایجاد می‌کند. کمپانی چینی برای ارایه‌ی گیم‌پلی روان‌تر از فناوری پیش‌بینی به وسیله‌ی هوش مصنوعی کمک گرفته است که نیاز به انرژی و تنظیمات مورد نظر را بسیار بهینه و مناسب پیش بینی می‌کند. در تست‌های هوآوی به بازی NBA 2K18 اشاره شد که اجرای آن روی کایرین ۹۸۰ نسبت به اسنپ دراگون ۸۴۵ با ۲۲ درصد بهبود عملکرد و ۳۲ درصد کاهش مصرف انرژی همراه بود.

پشتیبانی از دوربین‌های مجهز به دو ISP و حضور دو NPU

کایرین ۹۸۰ علاوه بر تمامی بهبهودهای مذکور، از دوربین‌های مجهز به سیگنال پردازش تصویر دوگانه (ISP) نیز پشتیبانی می‌کند که موجب پیشرفت‌های زیر برای دوربین خواهد شد:

  • ۴۶ درصد افزایش سرعت پردازش دوربین
  • ۲۳ درصد کاهش مصرف انرژی
  • ۳۳ درصد کاهش تاخیر

این آمار و ارقام در مقایسه با ISP استاندارد مورد استفاده در اسنپ دراگون ۸۴۵، بزرگترین رقیب چیپ جدید هوآوی اعلام شده اند. در طول معرفی این قابلیت، تصاویر ثبت شده با استفاده از ISP دوگانه‌ی جدید به نمایش گذاشته شد که ظاهرا دامنه‌ی دینامیکی بالاتر و جزئیات شارپ‌تری را در روز و شب به تصویر کشیدند.

همچنین این بار هوآوی از دو  پردازشگر عصبی برای دوربین‌هایش بهره گرفته است که تمامی دستگاه‌های موجود در بازار را در بخش تشخیص تصویر با استفاده از هوش مصنوعی به چالش می‌کشد. به احتمال بسیار قوی، کایرین ۹۸۰ سریع‌ترین در این بخش خواهد بود و می‌تواند در مدت یک دقیقه تعداد ۴۵۰۰ عکس را تشخیص دهد که این تعداد در اسنپ دراگون ۸۴۵ برابر با ۲۳۷۱ و در چیپ A11 اپل برابر با ۱۴۵۸ تصویر است. علاوه بر این بهبود چشمگیر، عملکرد هوش مصنوعی در تشخیص اجسام نیز با پیشرفت روبرو بود و اکنون به جای تشخیص فرم اجسام به تشخیص کل سوژه‌ها می‌پردازد و پس از این هوش مصنوعی تنها به عکاسی محدود نخواهد بود و می‌توان از آن در ضبط ویدیوها نیز بهره گرفت.

اولین مودم Cat 21 با سرعت ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه

آخرین موردی که در بررسی کایرین ۹۸۰ به آن می‌پردازیم، استفاده از اولین مودم کتگوری ۲۱ با سرعت ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. شاید اطلاع داشته باشید که هوآوی مدت‌هاست در حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی و شبکه فعالیت دارد و این حوزه به عنوان یکی از هسته‌های اصلی کسب و کارش شناخته می‌شود. استفاده از مودم جدید Cat 21 به معنی سرعت بیشتر برای استریم ویدیو و یا بازی است و کمپانی چینی سعی کرده است تا کمترین قطعی ممکن در هنگام اجرای این اعمال پیش بیاید و استریم داده‌ها حدود ۱۰ برابر روان‌تر انجام شود.

این چیپست از یک چیپ وای‌فای ساخت هوآوی نیز بهره می‌گیرد که سرعت دانلود ۱۷۳۲ مگابیت بر ثانیه را ممکن می‌کند و این میزان دو برابری سرعتی است که مودم وای‌فای اسنپ دراگون ۸۴۵ ارایه می‌کند.

چه زمانی کایرین ۹۸۰ را در محصولات بازار هوآوی خواهیم دید؟

image

هوآوی در مرحله‌ی تولید انبوه این چیپست قرار دارد و به زودی از آن در پرچم‌داران خود استفاده خواهد کرد. در مراسم رونمایی از کایرین ۹۸۰ اعلام شد که این چیپ در گوشی‌های میت ۲۰ پرو که در ماه اکتبر در لندن رونمایی می‌شود و در آنر مجیک ۲ که یک دستگاه انقلابی بدون حاشیه و بریدگی بالای نمایشگر است، به کار گرفته خواهد شد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مهرداد

۱۳۹۷/۶/۱۱
چیپ خیلی خوبیه روی کاغذ :
اینجا هم هواوی اغراق کرده اولا چیپ رو فقط خودش طراحی میکنه و ساختش بر عهده یه شرکت دیگه هست که ۷ نانو بزنه یا ۱۰ در واقع اگر tsmc براش ۷ نانو نزنه خودش نمیتونه چون توسعه و تحقیق فناوری ۷ نانو برای شرکت tsmc هست که چیپ a12 و اسنپ جدید رو خواهد ساخت .
تو همه بخش ها با اسنپ ۸۴۵ مقایسه کرده پردازنده یک سال پیش با هسته های یک سال پیش آرم البته با شخصی سازی .
هواوی باید با این چیپ ۱ سال با اسنپ 8150 رقابت کنه .اکسینوس که یه چیپ مضخرف پرمصرفه و فقط بنچمارک میگیره از رده خارجه و همیشه تو سرعت و... از بقیه عقبه .
و اما شاید خیلی ها فکر کنن خوب کوالکام بیکار نشسته و.... چیپ جدیدش چیزی نیست !!!
یا مثلا بنچمارکهای وحشتناک چیپ a12 اپل رو میبینیم کیرین ۹۸۰ قویترین چیپ دنیای موبایل نیست .
اسنپ ۸۱۵۰ یا همون ۸۵۵ با مودم x50 میاد هرچند تو گرافیک همین هسته های arm g76 هنوزم به adreno 630 نمیرسن .
بازار رقابت برای خارجی هاس ما ایرانی ها محکوم به نگاه کردنیم .

salim

۱۳۹۷/۶/۱۰
دهن همه رو اسفالت میکنیم با این تراشه جدید منتظر عجایب دوگانه میت و میت پرو باشید زنده باد هواوی

305

۱۳۹۷/۶/۱۰
یا حضرت برق بابا ایوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۶/۱۰
درسته، ولی اسنپ۸۴۵ مالِ پارسال بود. الان کوالکام ۸۵۵ تولید کرده