خانهاخبار
فضای استارتاپی در ایران

فضای استارتاپی در ایران

چند سالی هست که با باز شدن فضای سرمایه‌گذاری در ایران، شرکت‌های خارجی و ایرانی اقدام به حمایت از کارآفرینان ایرانی مخصوصا آن دسته از کارآفرینانی که در صنعت آی تی فعال هستند کرده‌اند. چنان‌که هرچند وقت یک‌بار می‌شنویم و می‌بینیم شرکت جدیدی با ایده‌ای نوآورانه صنعتی را متحول کرده است. اگر چه این مسیر فراز و فرودهای زیادی دارد و تعداد زیادی از این نوآوران موفق نمی‌شوند به نتیجه‌ی مطلوب برسند.
۱۳۹۷/۶/۱۰

فرایند فعالیت استارت‌آپ‌ها معمولا به این صورت است که ابتدا تیم مستعدی، برای جذب سرمایه اولیه، ایده‌ی خود به یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند. اگرچه خیلی از استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌ی شخصی شروع به کار می‌کنند و با از تجربه‌ی سرمایه‌گذاران این حوزه استفاده می‌کنند. در این موارد معمولا میزان سرمایه‌گذاری در این بخش ناچیز است، اما اگر تیم فعالی این ایده را حمایت کند، برای شروع یک کار جدید کافی است. این نوع از سرمایه‌گذاری را «سرمایه‌گذاری بر روی هسته اولیه» می‌نامند.

پس از شروع فعالیت واحد اقتصادی، روند جذب سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاران ادامه پیدا خواهد کرد. در این مرحله کارآفرینان با اندوخته‌ای از تجربه و اطلاعات مالی از حال و پیش‌بینی‌هایشان از آینده‌ی فعالیتشان را در اختیار سرمایه‌گذارانی که حاضرند ریسک سرمایه گذاری برروی پروژه‌ی نوینی که قبلا اجرا نشده را تقبل کنند، قرار می‌دهند. اگر موفق شوند که سرمایه‌گذار را به سود آور بودن فعالیتشان متقاعد کنند، در ازای واگذاری بخشی از سهام شرکتشان از ورود حجم بیشتری سرمایه به مجموعه منتفع می‌شوند. این روند همچنان ادامه می‌یابد و شرکت‌ها می‌توانند بارها فرایند افزایش سرمایه را بصورت توافقی تکرار کنند.

عمده شرکت‌های جدیدالتاسیس استارتاپی در ایران از این دست هستند. البته این بازار بازیگران بزرگ دیگری هم دارد که شروع فعالیتشان توسط کارآفرینان ایرانی نبوده است. هسته‌ی اولیه‌ی آن‌ها با فکر، ایده و‌ سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران خارجی شکل گرفته است. این دسته از استارتاپ‌ها، با کارآفرینی و ایجاد اشتغال از یک طرف و با ورود سرمایه به ایران سهم قابل توجهی از بازار اشتغال در حوزه استارتاپ‌ها رو به خود اختصاص داده‌اند.

از این دست استارتاپ‌ها می‌شود به سایت چنگال اشاره کرد که بیشتر از یک سال و نیم از عمرش می‌گذرد و علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم ایران در حوزه‌ی سفارش آنلاین غذا، سهم زیادی از اشتغال در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

image

 تاریخچه فعالیت چنگال

شرکت ایده نگر باربد تجارت، با نام تجاری «چنگال» فعالیت خود را در زمینه سفارش آنلاین غذا از سال 1395شروع کرده است. فیلیپ ولک، مدیرعامل چنگال، از لهستان به ایران آمده است. در مصاحبه‌ای که سایت ایسنا با او انجام داده، در مورد علت ورودش به ایران می‌گوید: «نقشه را گذاشتیم جلوی خودمان و بر اساس یک سری شاخص مثل میزان دسترسی مردم به موبایل، میزان درآمد ناخالص ملی، میزان نفوذ اینترنت، میزان دسترسی به اتومبیل، وضعیت اقتصادی مردم و آمار مربوط به جمعیت، تلاش کردیم بهترین کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم. در نهایت به یک لیست از کشورها رسیدیم که نام ایران هم در میان آنها بود. البته کشوری مثل آمریکا نیز در فهرست ما وجود داشت اما ورود به بازار آمریکا بسیار سخت است؛ چراکه از یک سو رقبای بسیار قدرتمندی در آن بازار حضور دارند و از سوی دیگر برای موفقیت در آن بازار به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز هست. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ایران بهترین گزینه است. خیلی سریع مطالعه روی بازار ایران را شروع کردیم و تصمیم گرفتیم «چنگال» را بسازیم.»

 

چنگال چطور کار می‌کند

چنگال یکی از بهترین سرویس‌های آنلاین سفارش غذا به شمار می‌رود. این اپلیکیشن، قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش رستوران های اطراف کاربر، امکان ثبت نظر و امتیاز دهی به رستوران و پرداخت اعتباری و نقدی هزینه سفارش اشاره کرد.

image

علاوه بر سفارش از طریق سایت، اپلیکیشن چنگال برای سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس هم عرضه شده است. در بدو ورود باید شهر و محله‌ی خود را جهت نمایش رستوران‌ها جستجو و انتخاب کنید.  لیستی از رستوران‌هایی که به محل شما سرویس دارند را مشاهده می‌کنید. اگر به دنبال یک رستوران خاص هستید، می‌توانید از طریق کادر جستجوی رستوران آن را بیابید.

و البته سامانه سفارش آنلاین غذای چنگال، از صبح ساعت هفت صبح فعال بوده و تا ساعت 11:30 شب به فعالیت خود ادامه میدهد و در این میان سفارشات آنلاین صبحانه، سفارشات آنلاین ناهار و شام رو دریافت کرده و از این طریق به مشتریانش خدمت رسانی می کند.

چنگال، قابلیت فیلتر کردن نتایج جستجو را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است. با استفاده از منوهای بالا و سمت راست صفحه می‌توانید نتایج را بر اساس نوع، قیمت، هزینه ارسال و... شخصی‌سازی کنید.

دو ساعت پس از دریافت سفارش، ایمیلی از طرف چنگال برای شما ارسال می‌شود که در رابطه با سفارش از شما نظرسنجی میکند. با شرکت در این نظرسنجی علاوه بر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با سایر کاربران در رابطه با کیفیت غذا و رستوران، 5% از مبلغ سفارش به حساب شما برمی‌گردد.

 

شهرهایی که چنگال در آنها فعالیت می کند

سایت چنگال فعالیت خود را از پایتخت ایران شهر تهران و جزیره‌ی زیبای کیش شروع کرد و به سرعت بازار شهر کرج را هم در اختیار گرفت. چنگال به زودی با تعداد ریادی رستوران در مشهد مقدس هم شروع به کار خواهد کرد. طی مدت زمان کمی ساکنین مشهدالرضا هم می‌توانند با چنگال سفارش آنلاین غذا دهند.

اهداف و نقشه راه چنگال

چنگال فقط در طی یک سال و نیم توانسته بخش مهمی از بازار سفارش آنلاین غذای تهران را در دست بگیرد. چنگال یک شعار جالب دارد: «همه افراد، مشتری ما هستند چراکه همه به غذا نیاز دارند.»

چنگال در گام اول روی مشتریانی که تجربه‌ی خرید آنلاین دارند، متمرکز شد. کسانی که به نحوی از تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی سفارش می‌دهند، جدی‌ترین مشتریان چنگال هستند.

از دید تیم مدیریتی چنگال، همه افراد، مشتری این شرکت هستند؛ از دانشجویان و خانم‌های خانه‌دار گرفته تا مدیرعامل‌ها و سرمایه‌دارهای بزرگ. چنگال، اولین شرکت ایرانی حوزه تجارت الکترونیک است که برنامه گسترش خود در چند کشور خارجی دیگر را در مسیر هدفش دیده و مشغول فراهم آوردن مقدمات این امر است.

منبع: بلاگ سایت چنگال

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)