خانهاخبار
با بهترین خودروهای مجهز به توربوشارژر از ابتدا تا امروز آشنا شوید

با بهترین خودروهای مجهز به توربوشارژر از ابتدا تا امروز آشنا شوید

در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای موجود در بازار به توربوشارژر مجهز شده‌اند با این حال این فناوری در برخی از خودروهای قدیمی نیز حضور دارد. در این مطلب شما را با بهترین محصولات مجهز به توربوشارژر در صنعت خودرو آشنا می‌کنیم.
۱۳۹۷/۶/۹

خودروهای توربوشارژر در مقایسه با نمونه‌های معمولی قدرت بیشتری دارند و همچنین سوخت کمتری مصرف می‌کنند. در همین راستا بسیاری از شرکت‌ها برای موتور خودروهای تولیدی خود از توربوشارژر استفاده می‌کنند. در رابطه با کاهش مصرف سوخت این خودروها نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد چرا که در صورت رانندگی با سرعت بالا، مصرف سوخت آن‌ها تفاوت چندانی با نمونه‌های تنفس طبیعی ندارد. استفاده از توربوشارژر در صنعت خودرو مربوط به سال‌های اخیر نمی‌شود و برخی از محصولات قدیمی نیز از آن بهره می‌برند. در این مطلب به معرفی بهترین محصولات مجهز به توربوشارژر در صنعت خودرو می‌پردازیم.

الدزمبیل F-85 جت فایر

image

اولین خودروهای مجهز به توربوشارژر در ایالات متحده آمریکا ساخته شدند. الدزمبیل F-85 جت فایر تولید سال 1962 است. این خودرو علاوه بر نام جذاب خود، از سیستم تزریق سوخت ترکیبی آب/الکل با نام "Turbo Rocket Fluid" نیز بهره می‌برد. این خودرو به موتور 8 سیلندر آلومینیومی با حجم 3.5 لیتر مجهز شده است. این موتور قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 406 نیوتون متر گشتاور است. رانندگان توسط این خودرو می‌توانستند در مدت زمان 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند که برای یک خودروی سنگین شتاب قابل قبولی محسوب می‌شود.

بی‌ام‌و 2002 توربو

image

خودروهای سدان سری 02 باعث حکمرانی بی‌ام‌و در بخش خودروهای سدان اسپرت شدند و همچنین وضعیت مالی این شرکت آلمانی را بهبود بخشیدند. بالاترین مدل این خودرو در سال 1973 به موتور 2.0 لیتری مجهز شده بود که از توربوشارژر بهره می‌برد. حداکثر تولیدی توسط این موتور برابر با 170 اسب بخار بود و گشتاور آن به 244 نیوتون متر می‌رسید. این خودرو مشکل لگ توربو داشت با این حال شتاب آن برابر با 7 ثانیه بود. بی‌ام‌و تنها 1700 نمونه از این خودرو را تولید کرد.

  پورشه 930

image

در حالی که هم اکنون اکثر خودروهای تولیدی پورشه به توربوشارژر مجهز شده‌اند، در گذشته برخی از آن ها دارای این ویژگی بودند. در سال 1975 پورشه 911 به موتور 6 سیلندر خطی با حجم 3.0 لیتر و امکان تولید 200 اسب بخار مجهز شده بود. پورشه تصمیم گرفت از این موتور به همراه توربوشارژر در خودروی 930 توربو استفاده کند. نمونه اولیه این خودرو قادر به تولید 260 اسب بخار قدرت بود. در سال 1978 پورشه این خودرو را به موتور 3.3 لیتری به همراه اینترکولر مجهز کرد که قادر به تولید 300 اسب بخار قدرت بود. این کمپانی برخی از نمونه‌های این خودرو را به کیت مخصوصی مجهز کرد که قدرت تولیدی موتور را به 330 اسب بخار افزایش می‌داد.

آئودی کواترو

image

قبل از معرفی این محصول آلمانی، خودروهای زیادی مانند ساب 900 و لوتوس Esprit به موتور توربوشارژر مجهز بودند با این حال هیچ یک از آن‌ها نتوانستند مانند آئودی کواترو در صنعت خودرو ماندگار شوند. این خودرو وزن سنگینی داشت و از موتور 2.1 لیتری با امکان تولید 197 اسب بخار بهره می‌برد با این حال عملکرد قابل قبولی داشت. این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده بود که به همراه موتور توربوشارژر در سطوح لغزنده عملکرد بهتری در مقایسه با رقیبان خود داشت.

پورشه 959

image

در حالی که پورشه 930 را می‌توان به عنوان شروعی برای حکمرانی موتورهای توربوشارژر در خودروهای پورشه قلمداد کرد، پورشه 959 از نظر فنی عملکرد بسیار بهتری داشت. پورشه 959 در سال 1986 روانه بازار شد. این محصول آلمانی دارای موتور 6 سیلندر خطی با حجم 2.85 لیتر بود که به همراه توربوشارژر دوقلو قدرتی برابر با 444 اسب بخار تولید می‌کرد. قدرت تولیدی این موتور به تمامی چرخ‌های پورشه 959 منتقل می‌شد. پورشه در ساخت بدنه این خودرو از آلومینیوم و کولار استفاده کرده بود. حداکثر سرعت این خودرو به 317 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که آن را تبدیل به سریع‌ترین خودرو در زمان تولید خود می‌کرد، البته این عنوان برای محصول پورشه زمان کمی دوام داشت.

فراری F40

image

فراری برای رقابت با محصولات آلمانی تصمیم گرفت از یک خودروی ویژه رونمایی کند که این محصول، فراری F40 بود. این خودرو بر پایه فراری 288 GTO توسعه یافت و از موتور توربوشارژر با حجم 2.9 لیتر بهره می‌برد. این موتور 8 سیلندر به همراه توربوشارژر دوقلو قدرتی برابر با 478 اسب بخار تولید می‌کرد. این خودرو در سال 1987 روانه بازار شد و توانست به حکمرانی پورشه 959 به عنوان سریع‌ترین خودروی جهان پایان دهد. حداکثر سرعت فراری F40 برابر با 320 کیلومتر بر ساعت بود.

نیسان GT-R

image

پس از معرفی بهترین خودروهای کلاسیک مجهز به موتور توربوشارژر، به سراغ دنیای مدرن می‌رویم. نیسان GT-R یک خودروی فوق‌العاده با قیمت استثنایی محسوب می‌شود که در سال 2007 با طراحی جدید معرفی شد. نیسان اعلام کرده در حال توسعه نسل آینده این خودرو است. این خودرو به موتور 6 سیلندر با حجم 3.8 لیتر مجهز شده که به همراه توربوشارژر قدرتی برابر با 478 اسب بخار و گشتاوری برابر با 588 نیوتون متر تولید می‌کند. بدون شک نیسان GT-R یکی از محصولات ماندگار در صنعت خودرو محسوب می‌شود.

فراری 488 پیستا

image

این خودرو که فراری به تازگی از نسخه اسپایدر آن نیز رونمایی کرده است، یکی از محصولات بی‌نظیر این شرکت ایتالیایی محسوب می‌شود. فراری تصمیم گرفت به جای موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی 4.5 لیتری فراری 458، یک موتور مجهز به توربوشارژر را در فراری 488 مورد استفاده قرار دهد. این موتور با حجم 3.9 لیتر و توربوشارژر دوقلو قادر به تولید 661 اسب بخار قدرت است. جدیدترین نمونه فراری 488 پیستا به موتور 710 اسب بخاری مجهز شده است. این خودرو عملکرد بی‌نظیری را از خود به نمایش می‌گذارد.

مک‌لارن 720S

image

مک‌لارن با تولید خودروی MP4-12C از سال 2011 به عنوان یک شرکت تولیدکننده خودروهای سوپراسپرت وارد این بخش از صنعت خودرو شد. توسعه این خودرو چندین سال به طول انجامیده بود و در آن از موتور 3.8 لیتری مجهز به توربوشارژر دوقلو استفاده شده بود. این موتور با بهینه‌سازی‌های زیادی در هایپرکار P1 مورد استفاده قرار گرفته است. مک‌لارن 720S یکی از جدیدترین تولیدات این کمپانی انگلیسی بوده که از موتور 4.0 لیتری بهره می‌برد. این موتور 8 سیلندر به همراه توربوشارژر دوقلو قدرتی برابر با 710 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. قدرت تولیدی این موتور به وسیله یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته به چرخ‌های عقب این خودرو منتقل می‌شود.

بوگاتی شیرون

image

برای آخرین محصول موجود در این لیست به سراغ یکی از بهترین هایپرکارها در سراسر جهان می‌رویم. این خودرو در سال 2016 معرفی شد و تنها 500 نمونه از آن تولید می‌شود. این محصول شرکت بوگاتی رقیبانی مانند گونیگزگ آگرا و یا هنسی ونوم GT دارد ولی هیچ کدام از آن‌ نمی‌توانند با بوگاتی شیرون رقابت کنند. بوگاتی شیرون یک هایپرکار لوکس با کارایی بالا محسوب می‌شود. این هایپرکار از موتور 16 سیلندر با حجم 8 لیتر بهره می‌برد که همراه با توربوشارژر چهارگانه قادر به تولید قدرتی برابر با 1479 اسب بخار است. حداکثر سرعت این خودرو بر روی 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)