خانهاخبار
تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام با فرآیند ساخت 7 نانومتری و NPU در راه است

تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام با فرآیند ساخت 7 نانومتری و NPU در راه است

کوالکام تراشه پرچمدار جدید خود را بر مبنای فرآیند ساخت 7 نانومتری توسعه خواهد داد؛ اسنپدراگون 855 از واحد پردازش عصبی (NPU) بهره می‌گیرد.
۱۳۹۷/۶/۷

شرکت کوالکام در اوایل سال تراشه اسنپدراگون 845 را برای گوشی‌های پرچمدار عرضه کرد؛ شرکت‌های مختلف از جمله سامسونگ، ال‌جی، شیائومی و اچ‌تی‌سی گوشی‌های هوشمند جدیدی را با تراشه اسنپدراگون 845 عرضه کرده‌اند. همچنین انتظار می‌رود فبلت LG V40 ThinQ و پرچمداران Pixel 3 گوگل تا پایان سال با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام رونمایی شود؛ ضمن اینکه برخی شایعات تأیید نشده به عرضه شیائومی Mi Mix 3 و OnePlus 6T با تراشه پرچمدار اسنپدراگون اشاره دارد. در همین حال، کوالکام برای رونمایی از تراشه پرچمدار جدیدش با نام اسنپدراگون 855 در اواخر سال 2018 برنامه‌ریزی کرده است و انتظار داریم سال آینده محصولاتی مجهز به این پردازنده در بازار به فروش برسد.

با توجه به گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است، بعید نیست اسنپدراگون 855 کوالکام با نام تجاری اسنپدراگون 8150 به نمایش گذاشته شود؛ این تراشه از فرآیند ساخت 7 نانومتری بهره می‌گیرد. مدتی پیش گزارش شد که تراشه مذکور در ماه ژوئن به تولید انبوه خواهد رسید اما آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که در آن زمان، TSMC تنها اسنپدراگون 855 را به صورت آزمایشی تولید کرده بود و تولید انبوه این پردازنده در اواخر سال 2018 آغاز می‌شود. ضمن اینکه پیش‌بینی شده است تراشه اسنپدراگون 855 از واحد پردازش عصبی (NPU) بهره خواهد برد که پردازش محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی را در گوشی‌های هوشمند اندرویدی تسهیل می‌کند. 

image

شرکت هوآوی در حال‌حاضر تراشه Kirin 970 را با بهره‌گیری از واحد پردازش عصبی ارائه داده است و هوآوی میت 10 و P20 با قابلیت‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی همراه شده‌اند. به همین جهت، قابل انتظار بود که کوالکام دست به کار شود و تراشه‌ای را با واحد پردازش عصبی (NPU) توسعه دهد؛ البته در حال‌حاضر، تراشه‌های پرچمدار کوالکام از محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند اما واحد پردازشی مجزایی برای پردازش محتوای AI درنظر گرفته نشده است و همین موضوع باعث شده تا تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام در زمینه پردازش محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی از رقبا پایین‌تر باشند. همچنین بعید نیست تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام که در سال آینده به نمایش گذاشته خواهد شد؛ از نسل پنجم ارتباطات (5G) پشتیبانی نماید. 

جدا از کوالکام، هوآوی و اپل نیز تراشه‌های جدیدی را توسعه می‌دهند که آن‌ها را در اواخر تابستان معرفی خواهند کرد؛ هوآوی با همکاری HiSilicon برای رونمایی از قدرت‌مندترین تراشه موبایلی خود با نام تجاری Kirin 980 آماده می‌شود و اپل نیز تراشه Apple A12 را در تاریخ 12 سپتامبر به همراه آیفون‌های 2018 خود به نمایش خواهد گذاشت. هر دو تراشه جدیدی که توسط اپل و هوآوی توسعه می‌یابد، فرآیند ساخت 7 نانومتری دارند که آن‌ها را در یک سطح با تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام قرار می‌دهد.

در حال‌حاضر، هنوز مشخص نیست کدام سازنده اولین محصول مجهز به تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام را عرضه خواهد کرد؛ در سال 2018 سامسونگ و سونی به ترتیب با رونمایی از گوشی‌های Galaxy S9 و Xperia XZ2 عملکرد تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام را به نمایش گذاشتند. شیائومی نیز با گذشت چند هفته، پرچمدار بدون حاشیه Mi Mix 2S را با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام ارائه داد. اما در سال آینده، ممکن است تغییراتی به‌وجود آید؛ شرکت لنوو ادعا می‌کند اولین سازنده‌ای خواهد بود که گوشی با تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام ارائه می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)