خانهاخبار
از نمایشگاه IFA 2018 چه انتظاری داریم؟!

از نمایشگاه IFA 2018 چه انتظاری داریم؟!

هر ساله شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری و محصولات الکترونیک در شهر برلین گرد هم جمع می‌شوند تا جدیدترین محصولات خود را در بزرگترین نمایشگاه محصولات فناوری و لوازم خانگی اروپا، IFA به نمایش بگذارند؛ اما در IFA 2018 منتظر حضور چه محصولاتی از کدام شرکت‌ها باشیم؟
۱۳۹۷/۶/۷

نمایشگاه IFA 2018 به زودی در شهر برلین کار خود را آغاز خواهد کرد و طبق برنامه‌ی اعلام شده برای امسال، این نمایشگاه از ۳۱ اوت تا ۵ سپتامبر برگزار خواهد شد. IFA به عنوان بزرگترین رویداد فناوری و لوازم الکترونیک اروپا، در میان اهالی دنیای  فناوری اهمیت بسیاری دارد و شرکت‌های بزرگ هیچ‌گاه فرصت حضور در آن را از دست نمی‌دهند.

image

شرکت‌هایی مانند سامسونگ، هوآوی، سونی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و ... امسال برای IFA 2018 برنامه ویژه‌ای دارند و در این مطلب شما را با محصولاتی که انتظار داریم در طول این رویداد به صورت عمومی نمایش داده شوند، آشنا می‌کنیم.

سامسونگ

سامسونگ پیش از این محصولات سری گلسی نوت و پوشیدنی‌های هوشمند خود را در حاشیه‌ی این نمایشگاه و در برلین رونمایی می‌کرد، اما چند سالی است که این روند را تغییر داده است. با این حال، کمپانی کره‌ای فرصت حضور در این رویداد بزرگ را از دست نخواهد داد.

image

این شرکت چند هفته قبل گلکسی نوت ۹ را به همراه گلکسی واچ و اسپیکر هوشمند گلکسی هوم در نیویورک معرفی کرد و چند روز پیش از آن نیز از تبلت پرچم‌دار گلکسی تب اس ۴ رونمایی کرد. اما به نظر می‌رسد هنوز تبلت‌های میان‌رده‌ی این شرکت برای سال جاری در راه اند و شایعات از معرفی نسل جدید هدست واقعیت مجازی اودیسه در آینده‌ی نزدیک حکایت دارند. همچنین با توجه به تیزر این شرکت برای اعلام حضور در IFA 2018، می‌توان انتظار داشت که شاهد معرفی تلویزیون‌های جدید، ماشین لباس‌شویی، یخچال و یا سایر لوازم خانگی این شرکت باشیم؛ علاوه بر این که نمایش عمومی گلکسی نوت ۹ و سایر محصولاتی که به تازگی رونمایی شدند نیز صورت می‌گیرد.

علاوه بر گجت‌های هوشمند، ممکن است سامسونگ فناوری‌های جدید مرتبط با نمایشگرهایش، مانند MicroLED و یا پلتفرم Bixby 2.0 را به نمایش بگذارد. همچنین، با توجه به این که مدتی است شایعاتی مبنی بر توسعه‌ی ایربادها و هدفون‌های مجهز به دستیار صوتی بیکسبی نیز به گوش می‌رسد، ممکن است سامسونگ این محصولات را نیز برای اولین بار در این نمایشگاه معرفی نماید.

هوآوی

هوآوی امسال در آلمان حضور پر رنگی خواهد داشت. دو رنگ جدید برای مدل P20 Pro که البته نام مشخصی برای آن‌ها اعلام نشده است رونمایی خواهند شد. اما تمرکز اصلی چینی‌ها روی معرفی و به رخ کشیدن چیپست کایرین ۹۸۰ است که بر پایه معماری ۷ نانومتری تولید شده. پیش از این هوآوی اعلام کرده بود که پرچم‌دار میت ۲۰ اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که از چیپ کایرین ۹۸۰ استفاده می‌کند و در ماه اکتبر معرفی می‌شود. بنابراین، نباید به دیدن میت ۲۰ در IFA 2018 امیدوار بود.

image

اما این شرکت علاوه بر گوشی هوشمند وتبلت، محصولات دیگری هم دارد؛ از جمله ابزارک‌های پوشیدنی. ریچارد یو، مدیر عامل هوآوی مدتی قبل تایید کرد که قصد دارند هوآوی واچ ۳ را در نمایشگاه MWC معرفی کنند، اما ظاهرا برنامه‌ ریزی آن‌ها تغییر کرده است و اعلام کرده‌اند که به دلیل فروش بسیار خوب هوآوی واچ ۲، عجله‌ای برای معرفی و عرضه‌ی نسل سوم ندارند.

برند آنر از هوآوی

image

آنر که برند زیرشاخه‌ی هوآوی محسوب می‌شود نیز به همراه این کمپانی در برلین حضور خواهد داشت و یک کنفرانس خبری برگزار می‌کند. در دعوت‌نامه‌ی این مراسم عنوان‌های «CRAZY FAST» و «CRAZY SMART» با حروف بزرگ دیده می‌شوند که به سرعت و هوشمندی بالای محصول یا محصولات جدیدی که قرار است معرفی شوند اشاره دارد. این عبارات پیش از این در بخش هند وب‌سایت آمازون برای معرفی گوشی هوشمند گیمینگ آنر Play استفاده شده بود.

احتمالا در این رویداد به معرفی و نمایش گوشی آنر Play که کاربران گیمینگ و بازی‌هایی مانند پابجی و فورتنایت را هدف گرفته است و تا به حال تنها به کشورهای چین و هند محدود شده بود، پرداخته خواهد شد.

سونی

سونی همواره به IFA به چشم یک فرصت بسیار مناسب برای معرفی محصولاتش می‌نگریست و امیدواریم در IFA 2018 نیز حضور پررنگی را از کمپانی ژاپنی شاهد باشیم. پیش بینی می‌شود سونی امسال از چند دستگاه و کانسپت جدید رونمایی کند که به فناوری‌های روز مجهز خواهند بود که در میان آن‌ها پرچم‌داران گوشی‌های هوشمندش نیز حضور خواهد داشت.

کنفرانس خبری سونی در روز ۳۰ اوت برگزار خواهد شد و احتمالا علاوه بر گوشی‌های مورد انتظار اکسپریا ایکس زد ۳ و ایکس زد ۳ کامپکت، تلویزیون‌ها و هدفون‌های جدیدی را نیز معرفی خواهد کرد. سونی در فوریه‌ی سال جاری و در کنگره جهانی موبایل در اسپانیا گوشی‌های سری اکسپریا ایکس زد ۲ را معرفی کرده بود و ممکن است معرفی خانواده‌ی ایکس زد ۳ در فاصله‌ای کوتاه کمی غیر منطقی به نظر برسد؛ اما این موضوع در مورد این شرکت صدق نمی‌کند و ژاپنی‌ها پیش از این نیز پرچم‌داران خود را در فاصله‌ی کوتاهی از هم معرفی می‌کردند. البته فاصله‌ی میان زمان معرفی تا زمان عرضه‌ی این گوشی‌ها بیشتر خواهد بود.

image

در شایعات به مشخصات اکسپریا ایکس زد ۳ اشاره شده است و آن‌طور که بیان شده این گوشی به دوربین دوگانه مجهز خواهد شد و ظاهری مشابه ایکس زد ۲ پریمویم خواهد داشت. احتمالا دستگاه جدیدی را خواهیم دید که از همان زبان طراحی ایکس زد ۲ بهره می‌گیرد و تنها انحنای قاب پشتی آن دستخوش تغییراتی می‌شود. در توصیف ابعاد این دستگاه آمده است که نسل جدید حدود ۱ میلی‌متر باریک‌تر خواهد شد و با توجه به این که ضخامت ایکس زد۲ در حدود ۱۱.۱ میلی‌متر بود، ایکس زد ۳ حدودا ۱۰.۱ میلی‌متر ضخامت خواهد داشت که البته باز هم زیاد است! 

نمایشگر ایکس زد ۳ مشابه نمایشگر نسل قبلی است که تغییرات بسیار جزئی را تجربه کرده است، مانند لبه‌های گرد. همچنین گفته می‌شود این گوشی با رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی نیز تولید می‌شود و ظرفیت باتری آن کمی افزایش پیدا می‌کند. تمامی این تغییرات در اکسپریا ایکس زد ۳ کامپکت نیز اعمال خواهد شد.

علاوه بر گوشی‌های هوشمند، احتمال معرفی اسپیکر هوشمند جدیدی برای جایگزینی با مدل LF-S50G که سال گذشته معرفی شده بود نیز وجود دارد که مانند نسل قبل از گوگل اسیستنت به عنوان دستیار صوتی بهره می‌گیرد.

ال‌جی

ال‌جی V30 به عنوان اولین گوشی هوشمند این شرکت شناخته می‌شود که در نمایشگاه IFA در برلین معرفی شد و تا پیش از آن گوشی‌های این شرکت در شهرهای دیگر جهان، اما نزدیک به زمان برگزاری این نمایشگاه رونمایی می‌شدند. با این حساب، احتمال می‌دهیم کره‌ای‌ها روند سال قبل را پیش بگیرند و برای اولین بار ال‌جی V40 را IFA 2018 به نمایش بگذارد.

اما تمرکز اصلی این شرکت روی محصولات برند ThinQ خواهد بود که استراتژی و نشان تجاری محصولات بهره مند از هوش مصنوعی این شرکت‌ است. رویداد ویژه‌ی این کمپانی در روز ۳۱ اوت برگزار می‌شود و در کنار معرفی محصولات و لوازم خانگی جدید، استایلر جدید Styler ThinQ را که پیش از این معرفی شده بود برای عموم به نمایش می‌گذارد.

image

اما سوال مهمی که ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که آیا از گوشی هوشمند V40 ThinQ نیز رونمایی خواهد شد یا خیر. رسانه‌های کره‌ای مدعی شده‌اند که ال‌جی به دلیل عدم تاثیر گلکسی نوت ۹ بر فروش V40 ThinQ، قصد دارد معرفی این محصول را به تعویق بیاندازد تا تب نوت ۹ کمی فروکش کند. در نهایت احتمال معرفی یک ساعت هوشمند جدید با بهره گیری از Wear OS گوگل نیز دور از ذهن نیست.

نوکیا

به لطف مدیریت صحیح اچ‌ام‌دی گلوبال، برند نوکیا با قدرت به پیش می‌رود. این شرکت روز ۲۱ اوت از یک گوشی هوشمند جدید با نام نوکیا ۶.۱ پلاس رونمایی کرد که تقریبا همان نوکیا ایکس ۶ است که ویژه‌ی بازار چین عرضه شده بود. پیش از آن نیز از نوکیا ۵.۱ پلاس رونمایی شده بود، اما هنوز خبری از نوکیا ۹ مورد انتظار که شایعات زیادی را به خود اختصاص داده نیست و امیدواریم نوکیا از فرصت پیش آمده در IFA 2018 برای معرفی این پرچم‌دار استفاده کند. 

image

با توجه به شایعات پیشین، نوکیا ۹ به چیپ اسنپ دراگون ۸۴۵ به همراه ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز و از یک نمایشگر ۵.۷ اینچ با پنل OLED بهره مند خواهد بود که سنسور تشخیص اثر انگشت را نیز در خود جای داده است. البته جذاب‌ترین شایعه برای این گوشی، از وجود دوربینی با ۵ لنز در قاب پشتی حکایت داشت.

ایسوس

image

محتمل‌ترین گزینه برای محصولات این کمپانی تایوانی، حضور ROG Phone به عنوان یکی از برجسته‌ترین گوشی‌های گیمینگ حال حاضر است. ایسوس این گوشی را در ماه ژوئیه و در رویدادی اختصاصی معرفی کرد، اما هنوز فرصت عرضه و یا نمایش عمومی گسترده‌ی آن را پیدا نکرده است. ROG Phone به نسخه‌ی اورکلاک شده‌ای از اسنپ دراگون ۸۴۵ مجهز است که فرکانس پردازشی ۲.۹۶ گیگاهرتز را ارایه می‌کند و نمایشگر این گوشی از نوع AMOLED با نرخ ۹۰ هرتز است، در کنار این مجموعه‌ی فوق العاده یک رم ۸ گیگابایتی و سه پورت USB-C نیز حضور دارند تا تجربه‌ی گیمینگ با استفاده از اتصال ماژول‌های مختلف را لذت بخش‌تر کنند. وظیفه‌ی تامین انرژی این سخت افزار قدرتمند را نیز یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بر عهده دارد.

با توجه به این که ایسوس به صنعت گیمینگ و حوزه‌ی واقعیت مجازی توجه ویژه‌ای دارد و سال قبل در کنار لپ‌تاپ‌های مختلف خود از یک هدست واقعیت مجازی مخصوص رایانه‌های ویندوزی نیز رونمایی کرده بود؛ امیدواریم در IFA 2018 نیز این بخش را نادیده نگیرد. همچنین دو سال از معرفی آخرین کروم‌بوک این شرکت می‌گذرد و اکنون زمان مناسبی برای رونمایی از یک لپ‌تاپ گوگلی جدید است.

بلک بری

image

بلک‌بری چندی پیش از مدل Key2 رونمایی کرد و در IFA 2018 نسخه‌ی Lite Edition یا همان Key2 LE را معرفی خواهد کرد. کمپانی TCL که امتیاز تولید گوشی هومشند تحت برند بلک‌بری را در اختیار دارد، قصد دارد با معرفی کی ۲ ال‌ای، نسخه‌ای ضعیف‌تر و ارزان‌تر از بلک‌بری کی ۲ را تولید کند که از ویژگی بارز گوشی‌های این خانواده یا همان صفحه کلید فیزیکی بهره‌مند است. کنفرانس خبری این شرکت روز سی‌ام اوت برگزار می‌شود.

لنوو/موتورولا

طبق شنیده‌ها، لنوو و زیر مجموعه‌اش موتورولا قصد دارند درکنار لپ‌تاپ‌ها و کروم‌بوک‌های احتمالی، چند محصول اندرویدی جدید را هم در برلین به نمایش بگذارند. موتورولا سال گذشته در برلین از موتو ایکس ۴ رونمایی کرد و ممکن است امسال نیز موتو ایکس ۵ مهمان آلمانی‌ها شود.

image

البته چند روز پیش موتورولا پی ۳۰ با ظاهری بسیار شبیه به آیفون X و هوآوی پی ۲۰ در چین معرفی شد و پیش از آن نیز مونو جی ۶ و جی ۶ پلی به بازار عرضه شده بودند و موتو زد ۳ نیز تازه از راه رسیده است. همچنین، مدتی است که در شایعات به لغو توسعه‌ی موتو ایکس ۵ توسط موتورولا و لنوو اشاره می‌شود. اما به هر حال موتورولا عادت نداشته دست خالی به IFA بیاید و ممکن است محصولی را برای معرفی در این نمایشگاه در نظر گرفته باشد.

ایسر

image

ایسر در IFA 2017 دو دوربین ۳۶۰ درجه‌ی اندرویدی با نام‌‌های Holo 360 و Vision 360 معرفی کرد که محصولاتی رده بالا و با کیفیت محسوب می‌شدند؛ برای مثال، Vision 360 به عنوان دوربین دش‌کم در خودروها استفاده می‌شد. همچنین این کمپانی محصولات مختلف مرتبط با گیمینگ مانند رایانه‌های قدرتمند، لپ‌تاپ‌ها و نوت بوک‌ها و همچنین کروم‌بوک، پروژکتور، هدست واقعیت مجازی و ... را نیز به نمایش گذاشت که انتظار داریم در کنفرانس خبری روز ۲۹ اوت که یک روز پیش از آغاز به کار رسمی IFA 2018 برگزار می‌شود، نسل جدید این محصولات را ببینیم.

برای اطلاع از خبرهای جدید و همچنین محصولاتی که در رویداد IFA 2018 شهر برلین رونمایی می‌شوند با جی‌اس‌ام همراه شوید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علی

۱۳۹۷/۶/۷
هیچ کنفرانسی حساستر از کنفرانس نوکیا نیست