خانهاخبار
مقایسه مشخصات و طراحی گلکسی نوت 9 سامسونگ با آیفون‌های 2018 اپل

مقایسه مشخصات و طراحی گلکسی نوت 9 سامسونگ با آیفون‌های 2018 اپل

سامسونگ مدتی پیش عرضه پرچمدار جدیدش را با نام گلکسی نوت 9 به صورت رسمی آغاز کرده است اما آیا این گوشی رقیب آیفون‌های 2018 اپل خواهد بود؟
۱۳۹۷/۶/۶

شرکت سامسونگ چندین روز پیش عرضه فبلت Galaxy Note 9 خود را به صورت رسمی در چندین کشور آغاز کرده است؛ این مدل از رقبای اصلی آیفون‌های 2018 اپل (شامل مدل 5.8 اینچی، 6.1 اینچی و 6.5 اینچی) محسوب می‌شود. کوپرتینویی‌ها پرچمداران جدید خود را در نیمه سپتامبر معرفی نخواهند کرد اما با توجه به گمانه‌زنی‌ها و افشاگری‌هایی که پیرامون جانشین آیفون 10 و آیفون 8 شده است، می‌دانیم آیفون‌های 2018 چه قابلیت‌هایی را ارائه خواهند داد یا چه طراحی دارند.

image

با اینکه هنوز نمی‌توان به نسخه واقعی آیفون‌های 2018 دسترسی داشت تا آن‌ها را با گلکسی نوت 9 سامسونگ مقایسه کنیم اما ماکت‌هایی از آیفون 10، آیفون 10 پلاس و آیفون 6.1 اینچی وجود دارد که برای مقایسه ابعاد این سه گوشی با پرچمدار جدید سامسونگ کفایت خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید، گلکسی نوت 9 بزرگ‌ترین گوشی سامسونگ محسوب می‌شود؛ مدل مذکور به نمایشگر 6.4 اینچی مجهز شده است اما شرکت سازنده از ایجاد بریدگی در بالای صفحه‌نمایش پرچمدار جدیدش امتناع ورزیده. همین موضوع باعث شده است تا حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌نمایش در گلکسی نوت 9 حفظ شود. این در حالی است که آیفون‌های 2018 اپل طراحی بدون حاشیه خواهند داشت؛ حتی مدل 6.1 اینچی که تنها 700 دلار قیمت دارد، با طراحی مشابه با آیفون 10 ارائه می‌شود.

image

امسال از سه آیفون جدید رونمایی خواهد شد؛ نسل دوم آیفون 10 با صفحه‌نمایش 5.8 اینچی در راه است و همچنین نسخه Plus آن نیز از یک نمایشگر 6.5 اینچی بهره می‌گیرد. هر دو مدل به صفحه‌نمایش از نوع OLED مجهز خواهند شد. در رابطه با نسخه 6.1 اینچی که پیش‌تر صحبت کردیم، باید گفت که این مدل از نمایشگر LCD استفاده می‌کند تا هزینه نهایی برای تولید آن کاهش یابد؛ بدین شکل، اپل می‌تواند مدل مذکور را با قیمت رقابتی در بازار عرضه نماید. تمامی آیفو‌ن‌هایی که امسال معرفی می‌شوند؛ به دوربین TrueDepth مجهز شده‌اند و سیستم تشخیص چهره Face ID دارند. به جهت حذف حاشیه‌های اضافی از اطراف نمایشگر، دکمه‌ی Home از تمامی مدل‌ها حذف شده است. 

image

از نظر اندازه، گلکسی نوت 9 با صفحه‌نمایش 6.4 اینچی به آیفون 10 پلاس اپل با نمایشگر 6.5 اینچی شباهت دارد؛ البته جانشین گلکسی نوت 8 به دلیل طول بیشتر  نسبتا بزرگ‌تر است و جای‌گیری برخی دکمه‌ها در قسمتی که انتظار نمی‌رفت؛ کار با آن‌را دشوارتر جلوه می‌دهد. در مقابل، جای‌گیری آیفون 10 پلاس در دست راحت‌تر است و مدل 5.8 اینچی و 6.1 اینچی بهتر نیز در دست جای می‌گیرند. جدا از ابعاد، آیفون‌های اپل و گلکسی نوت 9 سامسونگ نسبتا متفاوت هستند؛ همراه با تفاوت‌هایی که در حاشیه‌های اطراف نمایشگر وجود دارد (آیفون‌های 2018 اپل حاشیه‌های باریک‌تری نسبت به گلکسی نوت 9 دارند)، پرچمدار جدید سامسونگ جک هدفون ارائه می‌دهد و با حسگر اثرانگشت همراه شده که در قاب پشتی قرار دارد. همچنین قلم S-Pen به کاربران اجازه می‌دهد تا یادداشت‌ نمایند یا آهنگ در حال پخش را کنترل کنند؛ قلم S-Pen همچنین به عنوان یک شاتر نیز قابل استفاده خواهد بود.

image

البته شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها آیفون‌های OLED خود را با پشتیبانی از قلم Apple Pencil ارائه خواهند داد؛ اما مشخص نیست که این امر به واقعیت مبدل خواهد شد یا تنها حدس و گمان باقی می‌ماند. لازم به‌ذکر است که در صورت پشتیبانی آیفون‌های 2018 از قلم Apple Pencil، پرچمداران جدید اپل همچنان ضعف‌هایی نسبت به گلکسی نوت 9 خواهند داشت؛ از جمله اینکه قلم Apple Pencil احتمالا به عنوان یک وسیله جانبی ارائه خواهد شد یا مشابه قابلیت‌هایی نرم‌افزاری که سامسونگ برای قلم S-Pen پرچمدار جدیدش درنظر گرفته است، در آیفون‌های جدید ارائه نمی‌شود.

در زمینه عکاسی هنوز مشخص نیست آیفون‌های 2018 اپل چه عملکردی خواهند داشت؛ گلکسی نوت 9 از همان دوربین دوگانه Galaxy S9 Plus استفاده می‌کند که شامل یک سنسور 12 مگاپیکسلی با لنزی با دیافراگم متغیر است. با این‌حال، شایعه شده است که آیفون‌های 2018 اپل با دوربین دوگانه عرضه خواهند شد؛ البته نسخه 6.1 اینچی که ارزان‌قیمت‌تر خواهد بود، فاقد دوربین دوگانه است و شرکت سازنده به یک سنسور در قاب پشتی رضایت داده.

image

از آنجایی‌که فعلا تنها ماکت‌ آیفون‌های 2018 را در اختیار داریم، نمی‌توان عملکرد پرچمداران جدید اپل را با گلکسی نوت 9 مورد مقایسه قرار داد؛ اما از نظر تئوری، شکست‌ آیفون‌های امسال دشوار به‌نظر می‌رسد! سامسونگ از تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام یا اگزینوس 9810 در پرچمدار گلکسی نوت 9 استفاده کرده است؛ در توسعه هر دو تراشه از فرآیند ساخت 10 نانومتری استفاده شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جانشین گلکسی نوت 8 نسبت به آیفون 10 (مدل 2017) که از تراشه قدیمی‌تر Apple A11 بهره می‌گیرد، توان پردازشی پایین‌تری دارد. در مقابل، آیفون‌های 2018 با تراشه 7 نانومتری Apple A12 همراه شده‌اند که پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به تراشه Apple A11 خواهد داشت. اپل مدل OLED آیفون‌های 2018 خود را با چهار گیگابایت رم ارائه می‌دهد و نسخه LCD به سه گیگابایت رم مجهز شده است؛ در مقابل، نسخه پایه Galaxy Note 9 با شش گیگابایت رم به فروش می‌رسد و حتی نسخه رده‌بالای آن از هشت گیگابایت رم بهره می‌گیرد. با این‌حال، از آنجایی‌که سیستم‌عامل iOS توسط اپل توسعه یافته و مدیریت رم بهتری نسبت به سیستم‌عامل اندروید دارد؛ بعید نیست که در زمینه مالتی‌تسکینگ، شاهد عملکرد نزدیک پرچمداران 2018 اپل و گلکسی نوت 9 سامسونگ باشیم.

image

با اینکه در برخی زمینه‌ها گلکسی نوت 9 از رقبای آمریکایی خود عقب‌تر است اما رقیب جدی برای آیفون‌های 2018 خواهد بود؛ مدل مذکور در زمینه سرعت LTE برتری چشمگیری نسبت به آیفون 10 اپل دارد زیرا مودم آن قادر است به سرعت بالاتری برای تبادل اطلاعات دست‌ پیدا کند. البته احتمال دارد که آیفون‌های 2018 از یک مودم بهبود یافته ساخت اینتل استفاده کنند؛ همان‌طور که احتمالا می‌دانید، امسال کوالکام از چرخه تولید چیپ مودم برای آیفون‌های جدید اپل کنار گذاشته شده است. این احتمال را نیز نباید نادیده گرفت که آیفون‌های جدید در زمینه شارژدهی باتری، از رقیب خود یعنی گلکسی نوت 9 عقب‌تر باشند؛ پرچمدار سامسونگ برای نیمه دوم سال 2018 به باتری 4000 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است اما هیچ‌یک از آیفون‌های 2018 اپل چنین باتری ارائه نخواهند داد. البته جزئیات چندانی پیرامون باتری مورد استفاده در آیفون‌های جدید به‌دست نیامده است و تنها چندین ماه پیش، گمانه‌زنی‌هایی از حجم باتری آیفون 10 و آیفون 10 پلاس ارائه شد.

باید منتظر ماند و دید که پرچمداران 2018 اپل در نهایت، چه عملکردی نسبت به گلکسی نوت 9 خواهند داشت. بد نیست اشاره کنیم که گلکسی نوت 9 در دو نسخه 128 گیگابایتی (با شش گیگابایت رم) و 512 گیگابایتی (با هشت گیگابایت رم) به ترتیب با قیمت 1000 دلار و 1250 دلار به فروش می‌رسد. در همین حال، قیمت نسخه 64 گیگابایتی آیفون 10 و آیفون 10 پلاس به ترتیب 900 و 1000 دلار برآورد شده است؛ گفته‌‍ می‌شود مدل OLED آیفون‌های 2018 اپل در نسخه با 64، 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه خواهند شد. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

افسر

۱۳۹۷/۶/۷
با این وضع ارز و درآمد ما حتی نگاه کردن به عکسشم حرررررام است :(

حامد

۱۳۹۷/۶/۷
سلام دوستان من سامسونگی ام گوشی فعلی من هواوی پی 9میخواستم عوضش کنم یه A8+ سامسونگ بگیرم که یه دفه قیمتا رفت بالا چند سال پیش نوت 3 داشتم وجدانن بی نظیر بود کلا سری نوت سامسونگ بی رقیبه باور کنید یه تجربه ای بهت میده هیچ گوشی دیگه ای نمیتونه

علی

۱۳۹۷/۶/۶
سلام، خیلی ممنون از سایت مفیدتون
اگر بتونید این بررسی ها رو بصورت تصویری تدوین کنید بنظرم خیلی خوب میشه
ممنون

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۶/۶
سالِ ۲۰۱۸ سالِ "درجا زدن" بود برای شرکت‌های سامسونگ و اپل.
چینی‌ها ولی نوآوری داشتن( اوپوX ، ویوو نِکس ، R17 ، و ...)
مدیران‌ِ سامسونگ و اپل گفتن در ۲۰۱۹ جبران می‌کنن! ولی زِهی خیال‌خام، خبر ندارن که هوآوی کودتا کرده و قدرتو تصاحب میکنه