خانهاخبار
همه آنچه درباره ساعت هوشمند Apple Watch 4 می‌دانیم

همه آنچه درباره ساعت هوشمند Apple Watch 4 می‌دانیم

اپل قرار است 12 سپتامبر از آیفون‌های تازه خود پرده بردارد و پیش بینی می‌شود که نسل تازه ساعت‌های هوشمندش را هم به نام Apple Watch 4 به همراه آیفون‌ها رسما معرفی کند. در ادامه به همه اطلاعات و گزارش‌های معتبری که تا به حال درباره این ساعت‌ها منتشر شده‌اند می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۶/۱۰

ساعت هوشمند Apple Watch سال 2015 رسما معرفی شد و ظرف مدت سه سال توانست در صدر محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند دنیا قرار گیرد. اپل در خلال سال‌های اخیر سه نسل مختلف از این ساعت هوشمند را به صورت سالانه عرضه کرده است که البته از نظر طراحی ظاهری بسیاری شبیه به یکدیگر هستند. نسل دوم این گجت که Apple watch Series 2 نام دارد، با بهبودهایی نسبت به نسل اول معرفی شد و در میان این قابلیت‌های تازه‌اش باید به GPS و مقاومت در مقابل نفوذ آب اشاره کرد. اپل سال گذشته نسل سوم ساعت‌های هوشمندش را هم به روزرسانی کرد و آن‌ها را با قابلیت ارتباطی سلولار در اختیار کاربران قرار داد.

image

حالا که سامسونگ ساعت هوشمند Galaxy Watch را معرفی کرده است و گوگل هم قصد دارد در کنار نسل تازه گوشی‌های پرچمدار پیکسل خود از یک ساعت هوشمند رونمایی کند، وقتش رسیده است تا اپل هم نسل چهارم ساعت‌های هوشمند خود را با طراحی متفاوت و چشمگیر روانه بازار سازد. با توجه به عرضه این سه مدل ساعت هوشمند توسط سه غول تکنولوژی محبوب، به نظر می‌رسد که بازار این گجت‌ها در سال 2018 داغ‌تر از همیشه باشد.

سیستم عامل مخصوص ساعت‌های هوشمند اپل watchOS نام دارد و نسخه تازه آن چندی پیش به نام watchOS 5 با بهبودهایی در بخش پایش فعالیت‌های ورزشی، وضعیت walkie talkie، پشتیبانی از پادکست و قابلیت پخش موسیقی از اپلیکیشن‌های جانبی در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC رسما معرفی شد.

اما نسل بعدی ساعت‌های هوشمند اپل چگونه طراحی می‌شود و اصلا چه زمانی رونمایی خواهد شد؟ در ادامه می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم و همه اطلاعاتی را که تا به حال درباره Apple Watch 4 گردآوری کرده‌ایم در اختیارتان بگذاریم.

معرفی Apple Watch 4 نزدیک است

کمپانی اپل چندی پیش از Eurasian Economic Commission برای 6 مدل ساعت هوشمند تازه خود مجوز دریافت کرد. البته در مجوز این مدل‌ها از عبارت دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی یاد شده است و از آن جا که به سیستم عامل watchOS 5 مجهز شده‌اند، پیش بینی می‌شود که همگی از نسل چهارم ساعت‌های هوشمند اپل باشند. همچنین شایان ذکر است که شناسه‌های این 6 مدل تقریبا شبیه به شناسه‌های نسل‌های قبلی ساعت‌های Apple Watch تعریف شده‌اند و همین موضوع می‌تواند بار دیگر ثابت کند که Apple Watch 4 با 6 نسخه مختلف در راه است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کمپانی اپل قرار نیست 6 مدل ساعت هوشمند تازه معرفی کند بلکه هرکدام از این شناسه‌ها به یکی از نسخه‌های نسل چهارم Apple Watch تعلق دارند. برای مثال، ممکن است یک نسخه از شبکه ارتباطی LTE پشتیبانی کند اما نسخه دیگر فاقد آن باشد.

image

ماه سپتامبر؛ تاریخ احتمالی رونمایی

گوشی‌های آیفون اپل معمولا در ماه سپتامبر معرفی می‌شوند و همچنین در دو سال اخیر شاهد رونمایی از نسل‌های تازه Apple Watch در خلال برگزاری رویداد رونمایی از آیفون‌های تازه بوده‌ایم. دعوتنامه برگزاری این مراسم در تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور) برای خبرنگاران ارسال شده است و انتظار می‌رود که در خلال برگزاری این رویداد اختصاصی 3 آیفون مختلف و یک ساعت هوشمند تازه در 6 نسخه متفاوت معرفی شوند. در دو سال اخیر ساعت‌های هوشمند Apple Watch 2 و Apple watch 3 در رویداد رونمایی از آیفون‌ها معرفی شدند و روند عرضه‌شان هم تنها یک هفته پس از معرفی رسمی آغاز شد.

و اما قیمت ...

قیمت ساعت‌های هوشمند اپل در خلال سال‌های اخیر روند نزولی داشته‌اند اما قیمت نسخه‌های مختلف Apple Watch 3 از 329 دلار شروع می‌شود و با توجه به امکانات و قابلیت‌ها در سایر نسخه‌ها افزایش می‌یابد. پیش بینی می‌شود Apple Watch 4 از نسل قبلی گران‌تر قیمت گذاری شود و البته این موضوع کاملا منطقی به نظر می‌رسد. در مقایسه باید به Galaxy Watch از سامسونگ اشاره کنیم که اخیرا رسما معرفی شده است و قیمت آن از حداقل 330 دلار شروع می‌شود.

صفحه نمایش بزرگ‌تر

مینگ چی کو یکی از تحلیل گران ارشد است که سابقه درخشانی در تحلیل و پیش بینی اقدامات اپل دارد. او در بهار امسال در یادداشتی اذعان داشت که نسل تازه ساعت‌های هوشمند اپل به صفحه نمایشی 15% بزرگ‌تر از نسل قبلی مجهز می‌شود. ساعت‌های هوشمند موجود اپل همگی حاشیه‌های ضخیم دارند که البته توسط مرزهای مشکی این گجت پنهان شده‌اند اما حالا دیگر عصر طراحی بدون حاشیه است. به همین خاطر اپل احتمالا قصد دارد در توسعه Apple Watch 4 از ترند لبه تا لبه بهره ببرد و ضمن تعبیه صفحه نمایش OLED بزرگ‌تر نسبت به نسل‌های قبلی فضای بیشتری را برای خواندن پیام‌ها و سایر اطلاعات به کاربران ارائه دهد. چند روز پیش هم تصویر تازه‌ای منتسب به Apple watch Series 4 به طور تصادفی توسط اپل فاش شد و طراحی ظاهری این گجت را به نمایش گذاشت. در این تصویر شاهد هستیم که نسل تازه ساعت‌های هوشمند اپل همان طور که انتظار می‌رفت به صفحه نمایش تقریبا بدون حاشیه و بدنه باریک‌تر مجهز شده است.

image

 

طراحی بدنه تازه و دکمه‌هایی بدون نیاز به کلیک کردن

همان‌طور که گفتیم، انتظار می‌رود طراحی ظاهری نسل تازه ساعت‌های هوشمند اپل نسبت به نسل‌های قبلی به روزرسانی شود و بدنه‌اش هم باریک‌تر توسعه یابد. پیش بینی می‌شود که طراحی و عملکردهای دکمه‌ها و پیچ گردان دیجیتالی کنار بدنه دستخوش تغییر شود و به همین خاطر بدنه Apple Watch 4 باریک‌تر از نسل‌های قبلی توسعه یابد. گزارش تازه‌ای توسط Fast Company منتشر شده که به طراحی دکمه‌ها بدون قابلیت کلیک کردن اشاره کرده است. به نظر می‌رسد این دکمه‌ها مانند دکمه خانه در iPhone 7 و iPhone 8 توسعه یابند و به حسگر لمسی مجهز شوند. Taptic Engine تعبیه شده در ساعت‌های هوشمند اپل در خلال نسل‌های اخیر پیشرفته‌تر شده است و طراحی دکمه‌های غیرکلیکی در Apple Watch 4 می‌تواند میزان مقاومت این گجت پوشیدنی را در مقابل نفوذ آب افزایش دهد. در تصویر فاش شده تازه هم تغییرات نسبت به نسل قبلی به وضوح دیده می‌شوند اما درباره جزئیات آن‌ها مطمئن نیستیم. همچنین بریدگی کوچکی در میان کراون و دکمه دیگر تعبیه شده است که به نظر می‌رسد به میکروفون تعلق داشته باشد.

Always-on Siri

تازه‌ترین MacBook Pro اپل به چیپست‌های T2 مجهز شده است که امکان اجرای دستیار هوشمند Siri را به‌طور دائم میسر می‌سازد. همان‌طور که اشاره کردیم، گوگل هم قصد دارد یک ساعت‌ هوشمند معرفی کند. این ساعت هوشمند که از سیستم عامل Wear OS قدرت می‌گیرد و با همکاری کمپانی کوالکام توسعه یافته قرار است از دستیار گوگل دائما فعال هم بهره ببرد. اما آیا امکان دسترسی دائمی به Siri در ساعت هوشمند آینده اپل بدون نیاز به برداشتن آن از روی سطح یا فشردن دکمه‌های کناره بدنه‌اش میسر می‌شود؟ البته که امکان دسترسی دائمی به Siri برای کاربران لذت بخش خواهد بود اما ارائه این قابلیت مستلزم تعبیه پردازنده‌های باکیفیت‌تر و بهبود وضعیت باتری و دوام آن است.

image

بهبود دوام باتری

اگر Apple Watch 4 با طراحی به روزرسانی شده توسعه یابد، انتظار می‌رود که اپل باتری بهتری هم برای آن در نظر بگیرد. از طرفی اگر ظرفیت باتری در این نسل افزایش پیدا نکرد، می‌توان به بهبود نرم افزاری و بهینه سازی مصرف انرژی در آن امیدوار بود. بخش دیگری از این بهینه سازی مصرف انرژی می‌تواند به صفحه نمایش مرتبط باشد. بلومبرگ چند ماه پیش گزارش کرد که اپل قصد دارد تکنولوژی MicroLED را برای تعبیه در محصولات هوشمند خود توسعه دهد. این تکنولوژی نوین ممکن است در مصرف انرژی بهینه عمل کند و در صورت تعبیه در Apple Watch 4 میزان دوام باتری را در آن افزایش دهد. استفاده از تکنولوژی MicroLED در گجت‌های پوشیدنی فواید متعددی با خود به همراه می‌آورد؛ برای مثال به کمک این پنل نمایش می‌توان گجت‌هایی باریک‌تر، روشن‌تر و بهینه در مصرف انرژی توسعه داد. اغلب ساعت‌های هوشمند موجود اپل یک روز دوام می‌آورند و باید آن‌ها را روزانه شارژ کنید. به همین خاطر بهینه سازی مصرف انرژی یا افزایش ظرفیت باتری در Apple Watch 4 از سوی کاربران مورد تشویق قرار می‌گیرد.

بدنه باریک‌تر؟

ساعت‌های هوشمند اپل در خلال 3 سال اخیر تقریبا طراحی مشابهی داشته‌اند و همگی از بدنه مستطیل شکل با گوشه‌های خمیده بهره می‌برند. تا به حال گزارش‌های متعددی درباره تغییرات احتمالی در طراحی ظاهری Apple Watch 4 منتشر شده اما در هیچکدام به تغییر مشخصی اشاره نشده است و هنوز نمی‌دانیم بدنه این نسل تازه چقدر باریک‌تر می‌شود یا اندازه صفحه نمایش آن دقیقا چقدر بزرگ‌تر خواهد شد. از طرفی ممکن است تفاوت ظاهری چندانی در این نسل تازه نسبت به نسل‌های قبلی دیده نشود و Apple Watch 4 بیشتر از جهت عملکرد، اندازه صفحه نمایش و دوام باتری بهبود یابد.

پایش وضعیت خواب کاربر

امکان پایش وضعیت خواب کاربر یکی از قابلیت‌هایی است که انتظار داشتیم اپل آن را با watchOS 5 معرفی کند اما این پیش بینی محقق نشد. کمپانی اپل در سال 2017 استارتاپ Beddit را که در همین زمینه فعالیت می‌کرد، خرید اما هنوز این قابلیت محبوب را در هیچ کدام از محصولات و نرم افزارهای خود به کار نبرده است. البته اپلیکیشن‌های جانبی متعددی مخصوص Apple Watch برای پایش وضعیت خواب کاربر طراحی شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. از طرفی اغلب این ساعت‌های هوشمند موجود اپل به شارژ باتری شبانه نیاز دارند و اگر نتوانید ساعت خود را هنگام خواب بر مچ دست‌تان ببندید، قادر نخواهید بود از قابلیت پایش خواب اطلاعات لازم را دریافت کنید.

در مقایسه با Apple Watch باید به ساعت‌های هوشمند برند Fitbit اشاره کنیم که باتری‌شان با یک بار شارژ کامل حدودا 4 روز دوام می‌آورد و به راحتی می‌توان از آن‌ها برای پایش خواب کاربر بهره گرفت. ساعت‌های کمپانی Garmin هم گجت‌های هوشمند محبوبی هستند و از قابلیت‌های پیشرفته در پایش وضعیت خواب کاربران پشتیبانی می‌کنند. امیدواریم اپل راهی پیدا کند و بتواند وضعیت پایش خواب را در ساعت‌های هوشمند خود با مصرف پایین در انرژی باتری همراه کند.

حسگرهای بهبودیافته پایش سلامت

ساعت‌های هوشمند و موجود اپل در حال حاضر قادر هستند ضربان قلب کاربران را به خوبی پایش کنند و اندازه بگیرند. اپلیکیشن Heart Study هم می‌تواند مشکلاتی مانند آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی را به کمک حسگرها تشخیص دهد. مچ‌بندهای EKG ساخت کمپانی‌های جانبی مانند Kardia از قابلیت‌های پیشرفته‌تری برخوردار هستند و به حسگرهای سطح بالای پزشکی برای اندازه گیری ضربان قلب مجهز شده‌اند. سال گذشته گزارشی منتشر شد و ادعا کرد که اپل درصدد توسعه تکنولوژی پایش قند خون کاربران است اما هنوز نمی‌دانیم این قابلیت قرار است در قالب مچ‌بند، حسگر یا اکسسوری دیگری معرفی شود. امکان اندازه گیری قند یا فشار خون مستلزم تعبیه حسگر پیشرفته و اختصاصی است و برند Omron هم برای مثال قصد دارد این قابلیت را به ساعت‌های هوشمند خود اضافه کند.

بندهای هوشمند

کمپانی اپل چندی پیش پتنتی ثبت کرد که در آن بندهای هوشمند برای گجت‌های پوشیدنی به تصویر کشیده شده بودند. این بندها می‌توانستند از قابلیت‌های متفاوتی پشتیبانی کنند و حتی دوام باتری را هم افزایش دهند. اما اگر این بندها به حسگرهای پایش قند خون، اندازه گیری ضربان قلب و پایش فشار خون مجهز شوند چه؟ شایعه‌های درباره احتمال طراحی و توسعه بندهای هوشمند از زمان معرفی نسل اول Apple Watch منتشر شدند و البته ثبت پتنت طراحی آن‌ها را نمی‌توان نشانه‌ای قطعی مبنی بر توسعه در آینده نزدیک قلمداد کرد. کمپانی Pebble هم از سال‌ها پیش در تلاش است تا گجت هوشمندس را با بندهای هوشمند معرفی کند اما هنوز موفق نشده است این محصول سطح بالا را نهایی کند. آیا اپل می‌تواند ایده خود را به واقعیت نزدیک کند؟

بازار واچ فیس

گزارش شده بود که iOS 4.3.1 از واچ فیس‌های جانبی هم برای ساعت‌های هوشمند اپل پشتیبانی می‌کند اما پیش نمایش watchOS 5 در رویداد WWDC قابلیتی شبیه به بازار واچ فیس را با خود به همراه نداشت. از طرفی نمی‌توان نتیجه گرفت که قابلیت مذکور هرگز ارائه نمی‌شود. شاید اپل قصد دارد بازار واچ فیس را در کنار Apple Watch 4 رسما معرفی کند. اگر این نسل تازه واقعا به صفحه نمایش بزرگ‌تری مجهز شود، آینده طراحی واچ فیس‌ها هم دستخوش تغییر خواهد شد.

تصویر فاش شده تازه منتسب به Apple watch Series 4 علاوه بر افشای طراحی ظاهری احتمالی این گجت همچنین یک واچ فیس تازه را هم روی آن به نمایش گذاشته است. نکته جالب توجه اینجاست که گوشه پایین سمت چپ شاهد قابلیت تازه‌ای هستیم که ظاهرا میزان UV را هم به نمایش می‌گذارد. بدین ترتیب کاربر قادر خواهد بود با توجه به سطح اشعه‌های مضر آفتاب متوجه شود که باید از ضدآفتاب استفاده کند یا خیر.

در آخر؛ AirPower

AirPower را به خاطر دارید؟ اپل قصد داشت به کمک AirPower امکان شارژ بدون اتصال (بی سیم) و سریع را برای چند محصول هوشمند خود مانند آیفون‌ها، ایرپادها و حتی ساعت‌هوشمندش فراهم آورد. این غول تکنولوژی ادعا می‌کند که قابلیت AirPower برای استفاده در Apple Watch 3 آماده است (هرچند AirPower هنوز نهایی نشده است). اگر روند توسعه AirPower تکمیل شود، احتمالا به همراه آیفون‌ها و ساعت هوشمند تازه اپل عرضه خواهد شد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)