خانهبررسی‌ها
نگاهی به تفاوت‌های Xperia XZ2 Premium و Galaxy Note 9؛ نبرد کره‌ای و ژاپنی

نگاهی به تفاوت‌های Xperia XZ2 Premium و Galaxy Note 9؛ نبرد کره‌ای و ژاپنی

سامسونگ اخیرا از پرچمدار تازه Galaxy Note 9 خود پرده برداشت. این گوشی قابلیت‌های تازه و منحصر به فردی دارد و به همین خاطر آن را با پرچمدار Xperia XZ2 Premium سونی که ابتدای سال 2018 معرفی شد، مقایسه کرده‌ایم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۵/۲۸

کمپانی سونی در تلاش برای رقابت با سازندگان بزرگ صنعت موبایل در ابتدای سال 2018 از دو گوشی پرچمدار تازه خود پرده برداشت. در این میان Xperia XZ2 Premium با طراحی زیبا، دوربین باکیفیت و صفحه نمایش 4K HDR سطح بالاترین مدل شناخته می‌شود. از طرفی سامسونگ حالا تازه‌ترین پرچمدار 2018 خود را به نام Galaxy Note 9 معرفی کرده است و ظاهرا قصد دارد هر روز کاربران و علاقه مندان گوشی‌های سطح بالا را به سمت تازه‌ترین‌های خودش جذب کند. این گوشی‌های سطح بالا همگی گران قیمت هستند و برای انتخاب و خریدشان باید دقت بیشتری داشت. به همین خاطر تلاش کرده‌ایم دو گوشی Xperia XZ2 Premium و Galaxy Note 9 را از هر جهت مقایسه کنیم تا به دید بهترین نسبت به این دو گوشی سطح بالا دست یابید.

طراحی ظاهری

امروزه طراحی پنل گوشی‌های هوشمند از ترکیب شیشه و فلز به استانداردی تازه تبدیل شده و سونی هم تلاش کرده است تازه‌ترین پرچمدار خود را با همین ترند محبوب توسعه دهد. سونی با طراحی ظاهری Xperia XZ2 Premium همچنین موفق شده است از طراحی رایج و قدیمی خود که مدت‌ها بود به همین خاطر مورد انتقاد شدید کاربران قرار می‌گرفت فاصله بگیرد و مانند سایر سازندگان موفق پا به عرصه طراحی مدرن بگذارد. البته که تلاش سونی در طراحی ظاهری این پرچمدار ستودنی است اما سامسونگ همچنان تلاش بیشتری به کار گرفته و Note 9 خود را با ظاهر مدرن‌تر و محبوب‌تری طراحی کرده است. هر دو گوشی Xperia XZ2 Premium سونی و Galaxy Note 9 سامسونگ پرچمداران مدرن و زیبایی هستند اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که محصول سونی همچنان ضخیم‌تر و بزرگ‌تر ساخته شده است در حالی که Galaxy Note 9 از شاسی باریک‌تر و مدرن‌تری بهره می‌برد.

image

جالب توجه است که طراحی زیبای Galaxy Note 9 اصلا با مشخصات فنی آن در رقابت نیست و این گوشی تازه ضمن بهره بردن از بدنه باریک‌تر و بدون نیاز به افزایش ضخامت آن همچنین به جک هدفون 3.5 میلی متری و درگاه مخصوص جای دادن قلم استایلوس مجهز شده است. بسیاری از سازندگان حالا جک هدفون را از طراحی محصولات خود حذف کرده‌اند و Xperia XZ2 Premium سونی هم یکی از این موارد است اما سامسونگ همچنان تلاش می‌کند این قابلیت مهم را در بدنه محصولات هوشمند خود تعبیه کند. در نهایت می‌توان هر دو گوشی مذکور را زیبا و شکیل قلمداد کرد اما باز هم تأکید می‌کنیم که سامسونگ توانسته است قابلیت‌های بسیاری را درون بدنه Galaxy Note 9 همچنان حفظ کند.

صفحه نمایش

مقایسه این دو گوشی در بخش صفحه نمایش بسیار جالب توجه‌تر می‌شود. سامسونگ پرچمدار تازه خود را به پنل نمایش 6.4 اینچی تمام صفحه از نوع Super AMOLED و وضوح تصویر 1440 در 2960 با نسبت 18.5:9 مجهز کرده است. حاشیه‌های کناری این صفحه نمایش بسیار باریک طراحی شده‌اند و لبه‌های آن هم خمیده هستند. از طرف دیگر Xperia XZ2 Premium از پنل نمایش 5.8 اینچی 4K با وضوح تصویر 2160 در 3840 HDR IPS LCD و نسبت 16:9 بهره می‌برد. پنل نمایش 4K بدون شک قابلیت‌های بی نظیری دارد و برای اثبات این ادعا برای مثال می‌توان به نمایش جزئیات و رنگ‌های شفاف در هنگام پخش ویدیوهایی با کیفیت 4K HDR اشاره کرد. Galaxy Note 9 سامسونگ هم قادر است با پنل نمایش Super AMOLED خود رنگ‌ها و جزئیات را با کیفیت بسیار خوبی به نمایش بگذارد. این گوشی همچنین می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت HDR پخش کند.

image

رابط کاربری

پرچمداران Xperia XZ2 Premium سونی و Galaxy Note 9 سامسونگ هر دو اندرویدی هستند و به همین خاطر از همه موارد اساسی در این سیستم عامل محبوب پشتیبانی می‌کنند اما سازندگان آن‌ها را به پوسته اختصاصی یا همان رابط کاربری انحصاری کمپانی سازنده هم مجهز کرده‌اند. نمی‌توان مقایسه چندان عمیقی میان رابط کاربری نرم افزاری گوشی‌های مذکور اجرا کرد و انتخاب میان ‌آن‌ها را باید عمدتا سلیقه‌ای دانست. از طرفی همچنان معتقدیم که Galaxy Note 9 قادر است تجربه فراگیر و غنی‌تری نسبت به پرچمدار سونی به کاربران ارائه دهد. تازه‌ترین پوسته اختصاصی کمپانی سامسونگ شامل قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیاری است که هیچکدام از آن‌ها در Xperia XZ2 Premium سونی دیده نمی‌شوند. باتوجه به مواردی ازجمله قابلیت‌های متعدد قلم استایلوس، دسترسی به تجربه دسکتاپ به کمک DeX و تبدیل HDMI، Samsung Pay و همچنین توانایی‌های توسعه یافته در دستیار هوشمند بیکسبی به نظر می‌رسد که سامسونگ به طور جدی در توسعه Galaxy Note 9 خود تلاش کرده است تا با بهبود تجربه کاربری یک محصول بی عیب و نقص را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

عملکرد

هر دو پرچمدار Galaxy Note 9 و Xperia XZ2 Premium به قدری توانمند طراحی شده‌اند که می‌توانند امور روزمره را با سرعت مناسب و به طور کاملا روان اجرا کنند. این دو گوشی از پردازنده یکسان کوالکام اسنپ‌دراگون 845 با 8 هسته پردازشی قدرت می‌گیرند و توانمندی‌هایشان در اغلب موارد یکسان ارزیابی شده است. منظور از این موارد یکسان برای مثال اجرای بازی است اما بی صبرانه منتظریم ببینیم آیا در Galaxy Note 9 مخصوصا با در نظر گرفتن سیستم خنک کننده آن چیزی بهبود یافته است یا خیر. البته لازم به ذکر است که نسخه جهانی Galaxy Note 9 به پردازنده اگزینوس سازنده مجهز شده است.

در زمینه حافظه داخلی همان‌طور که می‌دانید، Galaxy Note 9 استاندارد از 128 گیگابایت فضای ذخیره بهره می‌برد و دیگر از نسخه 64 گیگابایتی خبری نیست. در مقابل شاهد توسعه Xperia XZ2 Premium سونی با 64 گیگابایت حافظه داخلی هستیم. هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی microSD برای ارتقای حافظه داخلی پشتیبانی می‌کنند اما همچنان بهره گرفتن پرچمدار تازه سامسونگ از حداقل 128 گیگابایت نکته مثبتی به نظر می‌رسد.

دوربین

مقایسه این دو پرچمدار همچنین در قسمت دوربین جالب‌تر می‌شود. هر دو از دوربین دوگانه اصلی بهره می‌برند و همین موضوع بر جذابیت مقایسه می‌افزاید. Xperia Xz2 Premium از لنز اصلی 19 مگا پیکسلی با گشودگی 1.8 بهره می‌برد و لنز ثانویه 12 مگا پیکسلی آن با دیافراگم 1.6 از نوع مونوکروم طراحی شده است. از طرف دیگر، Galaxy Note 9 سامسونگ لنز 12 مگا پیکسلی زاویه باز اصلی با OIS و دیافراگم متغیر دارد که قادر است در نور خوب با گشودگی 2.4 تصاویر را ثبت کند اما در نور شب به 1.5 تغییر می‌یابد. لنز دوم در ماژول اصلی این پرچمدار از نوع تله فوتو با قابلیت بزرگنمایی تا دو برابر و پایداری اپتیکال تصویر در نظر گرفته شده است.

image

آنچه کیفیت دوربین اصلی را در این دو پرچمدار به خوبی به نمایش می‌گذارد، توانایی آن‌ها در ثبت تصاویر آن هم در نور کم و عملکرد فوق العاده‌شان است. Galaxy Note 9 با دیافراگم متغیرش به خوبی بر این موضوع تأکید دارد و Xperia XZ2 Premium هم با قابلیت ISO 51200 برای ثبت تصاویر و ISO 12800 در ضبط ویدیو نشان می‌دهد که سونی در توسعه آن کم نگذاشته است. این دو رقیب همچنین قادر هستند ویدیوها را با وضوح تصویر 4K ضبط کنند و هرکدام به قابلیت انحصاری سازنده در ضبط ویدیوهای صحنه آهسته (اسلو موشن) هم مجهز شده‌اند. لازم است اشاره کنیم که Xperia XZ2 Premium می‌تواند ویدیوهای 1080 را با سرعت 960 فریم بر ثانیه ضبط کند در حالی که Note 9 قادر است تنها ویدیوهای با کیفیت 720 را با همین سرعت و البته مدت زمان تقریبا نصف توانایی رقیبش سونی به خاطر بسپارد.

باتری

Galaxy Note 9 حتی با در نظر گرفتن شاسی و بدنه باریک‌تر از Xperia XZ2 Premium هم از باتری بزرگ‌تری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت بهره می‌برد. Xperia XZ2 Premium بدنه قطورتری دارد اما ظرفیت باتری‌اش معادل 3540 میلی آمپر ساعت گزارش شده است. از آنجا که Note 9 سامسونگ باتری بزرگ‌تری دارد اما وضوح تصویر صفحه نمایش آن پایین‌تر است، احتمالا مدت زمان طولانی‌تری دوام می‌آورد. هر دو گوشی مذکور از امکان شارژ بی سیم پشتیبانی می‌کنند و همچنین به قابلیت شارژ سریع هم مجهز شده‌اند.

نتیجه‌گیری

Galaxy Note 9 سامسونگ و Xperia XZ2 Premium سونی از گران‌ترین پرچمداران بازار موبایل در سال 2018 به شمار می‌روند و اگر قصد خرید یکی از آن‌ها را دارید، باید به خوبی درباره مشخصات و توانایی‌هایشان تحقیق کنید. از طرفی برخی معتقدند که برنده میدان بدون شک Galaxy Note 9 با آن طراحی مدرن وشکیل و همچنین قابلیت‌های کارآمد متعددش است. در مقایسه هم اشاره کردیم که این گوشی تازه از قلم استایلوس، جک هدفون 3.5 میلی متری، باتری بزرگ‌تر و همچنین حافظه داخلی پایه بالاتری بهره می‌برد.

image

اما نمی‌توان گوشی Xperia Xz2 Premium سونی را به این خاطر که از برخی قابلیت‌های انحصاری رقیبش برخوردار نیست، نادیده گرفت. این گوشی صفحه نمایش 4K و دوربین با کیفیتی دارد که قادر است در تاریکی مطلق هم تصاویر را ثبت کند و همچنین امکان ضبط ویدیوهای صحنه آهسته 1080 را با سرعت 960 فریم بر ثانیه میسر می‌سازد. همین موارد ممکن است برای انتخاب شدن توسط برخی کاربران کافی باشد و XZ2 Premium بتواند بر Galaxy Note 9 برتری یابد. انتخاب برنده در این رقابت نفس‌گیر بسیار دشوار به نظر می‌رسد اما نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ Xperia XZ2 Premium سونی یا Galaxy Note 9 سامسونگ؟

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (26 نظر)

Sds

۱۳۹۷/۱۱/۱۱
وقتی ژاپن خودش بهترین
لنز و دوربین رو میزنه
و شرکتهای دیگه ازش میخرن دیگه اپل و سام چی میگن
اما گوشی های سام خوشگل ترن
اما سونی پردازشگر قوی دارن که با اندروید اون مچ ترن

arshia - all rights reserved

۱۳۹۷/۷/۲۸
پرایدم رکورد فروش خودرو تو دنیارو زد:|
آره داداش!پس فروش بالا نشونه برتری نیست!
تو کی اومدی تو این سایت؟باید بشینیم از نو تفاوت کیفیت و برتری و فروش بالا رو برات توضیح بدیم!
چند خط بالاتر سامسونگو به گوگل چسبوندی،الانم به اپل!خجالت بکش...اپل کجا سامسونگ کجا!
من دل خوشی از اپل ندارم اما کیفیتش قابل مقایسه با سامسونگ نیست!با چه رویی این دو رو کنار هم میاری؟

arshia - all rights reserved

۱۳۹۷/۷/۲۸
داداش سامسونگو به گوگل نچسبون!
کجای نوت خاصه؟درسته گوشی خوب و قدریه و کلا تو گوشی های سامسونگ یه چیز دیگست ولی خاص نیست...
دقیقا سونی خاصه چون آدم عامی مث تو عزیزدلم بهش فکر نمیکنه!وقتی تو به سونی نگاه کنی باید فاتحه سونی رو خوند

arshia - all rights reserved

۱۳۹۷/۷/۲۸
دوربین پرمیام ایکس زد 2 رو اصلا بررسی نکرده که تو لیست نیست :|
خوبه تو همین سایت و یوتوب فیلم و عکس مقایسشون هست :| کاملا محو بود تو دوربین مقابل پرمیام
بعدشم!زد 5 همون موقعم بهترین دوربین نبود و اصلا هم نتیجه خوبی نداشت نسبت به بقیه!
پسرم برای چندسال پیشی شما؟!

arshia - all rights reserved

۱۳۹۷/۷/۲۸
این کیفیتو گفتی من قشنگ قانع شدم:|