خانهاخبار
۵ پرسش درباره‌ اسپیکر هوشمند گلکسی هوم که بی‌پاسخ مانده‌ است!

۵ پرسش درباره‌ اسپیکر هوشمند گلکسی هوم که بی‌پاسخ مانده‌ است!

سامسونگ دو هفته قبل و همزمان با معرفی گلکسی نوت ۹، از اولین اسپیکر هوشمند خود با نام گلکسی هوم رونمایی کرد. در زمان معرفی اعلام شد که گلکسی هوم از دستیار صوتی بیکسبی بهره می‌گیرد، اما سوال‌های مهم دیگری وجود دارند که سامسونگ همچنان آن‌ها را بی‌ جواب گذاشته است.
۱۳۹۷/۵/۲۹

بررسی‌های اولیه‌ی گلکسی هوم از این اسپیکر به عنوان رقیبی برای هوم پاد شرکت اپل یاد می‌کنند. سامسونگ نیز مانند اپل اسپیکر خود را در فاصله‌ی زمانی بسیار زودتری نسبت به عرضه‌ی رسمی آن معرفی کرد و به همین دلیل اطلاعات زیادی از گلکسی هوم در دسترس نیست.

در حال حاضر اطلاعات ما درباره‌ی اسپیکر هوشمند کر‌ه‌ای‌ها به موارد زیر محدود است:

  • ۶ بلندگو به همراه یک ساب ووفر
  • ۸ میکروفون
  • ظاهری شبیه به یک گلدان یا کوزه
  • استفاده از دستیار صوتی بیکسبی
  • پشتیبانی از اسپاتیفای
image

بنابراین، چند پرسش در ذهن ایجاد می‌شود که لازم است سامسونگ به آن‌ها پاسخ دهد:

گلکسی هوم تا چه اندازه هوشمند است؟!

همان‌طور که ذکر شد، گلکسی هوم به طور پیش فرض از دستیار هوشمند بیکسبی بهره می‌گیرد؛ اما می‌دانیم که بیکسبی هنوز اول راه است، مشکلاتی دارد و آن طور که باید شناخته شده نیست. در حال حاضر، بیکسبی کمی غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد، همیشه در پاسخ به فرامین سریع عمل نمی‌کند و قابلیت‌های آن در مقایسه با رقبایی مانند الکسا یا گوگل اسیستنت محدودتر است.

در نتیجه این سوال در ذهن ما ایجاد می‌شود که آیا بیکسبی به اندازه‌ی کافی هوشمند است که بتواند انتظارات کاربر از یک اسپیکر هوشمند را برآورده کند؟ سامسونگ مدعی است که بیکسبی بسیاری از قابلیت‌هایی که در گوشی‌های هوشمند ارایه می‌کند را در گلکسی هوم نیز ارایه خواهد کرد و می‌گوید بیکسبی را طوری بهبود بخشیده که ارتباطش با کاربر طبیعی‌تر به نظر برسد. البته فکر می‌کنیم هنوز چند ماهی تا دسترسی به این اسپیکر و آزمایش صحت ادعای سامسونگ فاصله داریم.

image

اما یک سوال دیگر که ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد:

آیا گلکسی هوم فقط به بیکسبی محدود است یا از سایر دستیارهای صوتی مانند الکسا و گوگل اسیستنت هم پشتیبانی می‌کند؟

با وجود جوان‌تر بودن بیکسبی نسبت به سایر دستیارهای صوتی و ورود دیر هنگام سامسونگ به این حوزه، بعید می‌دانیم کمپانی کره‌ای آنقدر سخاوتمند باشد که رقبا را به قلمرو خود وارد کند. اما ممکن است مانند گلکسی نوت  ۹ که از هر دو دستیار بیکسبی و گوگل اسیستنت پشتیبانی می‌کند، گلکسی هوم نیز علاوه بر بیکسبی به دستیار صوتی دیگری مجهز شود. استفاده از دستیار قدرتمندی مانند گوگل اسیستنت یا الکسا در کنار بیکسبی می‌تواند از گرفتار شدن سامسونگ با مشکلاتی که ممکن است بیکسبی در آغاز راه به آن‌ها دچار شود جلوگیری کند و گلکسی هوم را به یک عضو شایسته در اکوسیستم خانه‌ی هوشمند تبدیل کند. در حال حاضر استفاده‌ی افراد از محصولات مرتبط با این اکوسیستم در حال افزایش است و در نتیجه پشتیبانی از بیش از یک دستیار صوتی برای گلکسی هوم می‌تواند نظر کاربران را به سمت اسپیکر کره‌ای‌ها جلب کند.

به غیر از اسپاتیفای از سرویس دیگری هم پشتیبانی می‌شود؟

گلکسی هوم به جک ورودی صدا مجهز نیست و تنها راه پخش موسیفی از این دستگاه، استریم آن است. خوشبختانه سامسونگ در این زمینه همکاری خوبی را با اسپاتیفای به عنوان یکی از برترین سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی آغاز کرده است که استریم موزیک را از طریق دستگاه‌ها و لوازم خانگی مختلف این شرکت ممکن می‌کند.

image

این ویژگی یکی از برتری‌های گلکسی هوم نسبت به هوم پاد است که با وجود سرویس اختصاصی اپل موزیک، همچنان از این قابلیت بی‌بهره است. اما اگر اسپیکر سامسونگ تنها به اسپاتیفای محدود باشد، ممکن است چندان مورد استقبال قرار نگیرد. سرویس‌هایی مانند پاندورا و iHeartRadio با تعداد بسیاری کاربر وجود دارند که می‌توانند به یک شریک مناسب برای سامسونگ تبدیل شوند؛ همچنین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های متعددی برای پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی در دسترس قرار دارند که می‌توانند علاقه مندان به این حوزه را نیز به گلکسی هوم جذب کنند. ظاهرا شما می‌توانید با اتصال گلکسی هوم به دستگاه‌ها از طریق بلوتوث به استریم موسیقی بپردازید، اما سوال این است که آیا بیکسبی می‌تواند با دریافت فرمان صوتی این موزیک‌ها را پخش کند؟

علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، سامسونگ همیشه تنها با اسپاتیفای شراکت نداشت و همان‌طور که در چند سال اخیر مشاهده شد، این شرکت در دستگاه‌های رده‌بالای خانواده‌ی گلکسی از Google Play Music به عنوان اپلیکیشن پیش فرض استفاده می‌کند. با توجه به این که کاربران قدیمی سامسونگ به استفاده از این سرویس عادت کرده‌اند، می‌توان انتظار داشت که این شرکت از سرویس گوگل و چند سرویس پرطرفدار دیگر برای گلکسی هوم استفاده کند. البته تا به حال کره‌ای‌ها به هیچ سرویس دیگری به غیر از اسپاتیفای اشاره نکرده‌اند، اما پشتیبانی گسترده از سرویس‌های پخش موسیقی یک ویژگی مهم برای اسپیکرهای هوشمند محسوب می‌شود.

از اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم پشتیبانی می‌شود؟

اسپیکرهای خانواده‌ی اکو از شرکت آمازون و اسپیکرهای گوگل هوم از تعامل با همه‌ی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کنند، مانند اپلیکیشن‌های مرتبط با لامپ‌های هوشمند، سفارش پیتزا، کتاب‌خوانی و ... . سامسونگ تا به این لحظه درباره‌ی این ویژگی حرفی به میان نیاورده است، اما اگر گلکسی هوم نیز از اپ‌های شخص ثالث پشتیبانی کند، یک گام به رقابت با اسپیکرهای مذکور نزدیک‌تر شده است.

image

طبق اعلام سامسونگ، اطلاعات بیشتری از گلکسی هوم در کنفرانس توسعه‌ دهندگان این شرکت در ماه نوامبر منتشر خواهد شد. معمولا شرکت‌ها در کنفرانس توسعه دهندگان خود از دستگاه‌هایی رونمایی می‌کنند که با اپلکیشن‌های شخص ثالث پشتیبانی می‌کنند و معرفی سخت افزاری که با این اپلیکیشن‌ها یکپارچگی نداشته باشد یک اقدام عجیب است که از شرکتی با شهرت سامسونگ بعید به نظر می‌رسد.

اما سوال مهم‌تر این است که آیا توسعه دهندگان به خود زحمت خواهند داد تا یک بار دیگر اپلیکیشن خود را با دستیار صوتی سامسونگ نیز یکپارچه کنند؟

پایه‌های دستگاه؟!

image

ظاهر گلکسی هوم به یک گلدان شبیه است که قسمت پایینی آن انحنا دارد؛ به همین دلیل سامسونگ از سه عدد پایه برای این دستگاه استفاده کرده است. در حال حاضر اطلاع نداریم که آیا می‌توان این پایه‌ها را از اسپیکر جدا کرد و یا اینکه از رنگ‌های مختلف آن برای اتصال به دستگاه استفاده کرد یا خیر. اما با توجه به آن چه دیده می‌شود، بعید است گلکسی هوم با انحنای قسمت زیرینش بتواند بدون حضور این پایه‌ها روی سطوح صاف، ثابت بماند.

زمان عرضه و قیمت نهایی به چه صورت است؟

در زمان معرفی گلکسی هوم در رویداد Unpacked سامسونگ، به قیمت و زمان عرضه و همچنین بازارهای عرضه‌ی این اسپیکر هوشمند اشاره‌ای نشد. اما بعید است که سامسونگ تعطیلات سال نوی میلادی را از دست بدهد و عرصه را به نفع آمازون، گوگل و اپل خالی کند، بنابراین انتظار داریم تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ این دستگاه را در فروشگاه‌ها ببینیم.

image

همچنین، با توجه به این که سامسونگ وعده‌ی انتشار اطلاعات کامل‌تر در ماه نوامبر را داده است، عجیب است اگر تا آن زمان دستگاه را برای عرضه آماده نکرده باشد و یک دستگاه را دوبار معرفی کند، بدون آن که برای عرضه‌ی آن در آینده‌ی نزدیک برنامه‌ای داشته باشد. در نتیجه، به نظر ماه دسامبر و روزهای پایانی سال جاری یک زمان مناسبی است.

اگر گلکسی هوم را تلاش سامسونگ برای رقابت با هوم پاد اپل در نظر بگیریم، احتمالا قیمت آن نیز مشابه یا کمتر از هوم پاد است. اپل اسپیکر هوشمند خود را با قیمت ۳۴۹ دلار عرضه کرده است و پیش بینی‌ می‌کنیم گلکسی هوم نیز با قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار عرضه شود.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Mohsen

۱۳۹۷/۵/۳۰
چند وقتی سانسونگ را میکوبید؟!!!???
هواوی چطوره خوبه؟