خانهاخبار
جزئیاتی از تراشه Kirin 980؛ قلب تپنده میت 20 هوآوی

جزئیاتی از تراشه Kirin 980؛ قلب تپنده میت 20 هوآوی

اطلاعاتی که از تراشه Kirin 980 هوآوی به‌دست آمده است، نشان می‌دهد پردازنده جدید هوآوی در رندر محتوای گرافیکی عملکرد بهتری نسبت به Kirin 970 دارد.
۱۳۹۷/۵/۲۵

همه می‌دانیم که هوآوی در حال توسعه پردازنده پرچمدار جدیدی است که آن‌را به عنوان جانشین Kirin 970 ارائه خواهد داد؛ از چیپ‌ست جدید شرکت چینی در پرچمداران سری میت 20 استفاده خواهد شد. اگر اطلاعاتی که در ماه آوریل به‌دست آمده بود، صحت داشته باشد؛ تراشه Kirin 980 عملکرد خیره‌کننده و مصرف انرژی پایین دارد و این موضوع به دلیل توسعه آن با لیتوگرافی 7 نانومتری توسط شرکت تایوانی TSMC است.

به‌تازگی نیز گزارش جدیدی منتشر شده است که جزئیات بیشتری را پیرامون تراشه پرچمدار هوآوی در سال 2018 و نیمه اول سال آینده میلادی ارائه می‌دهد. تصویری که اخیرا به‌دست آمده، متعلق به یک برنامه است که جزئیات مربوط به تراشه‌های جدید و موردانتظار را جمع‌‍آوری می‌کند. چیپ‌ست Kirin 980 که توسط هوآوی در حال توسعه است، هشت هسته پردازشی دارد؛ چهار هسته پردازشی از نوع Cortex A77 خواهد بود و چهار هسته پردازشی دیگر از نوع Cortex A55 است. با این‌حال، ممکن است در ثبت اطلاعات مربوط به تراشه‌های قدرت‌مندتر یعنی تراشه‌های Cortex A7X اشتباهی رخ داده باشد؛ شرکت ARM تاکنون چنین هسته‌های پردازشی را معرفی نکرده است اما اگر درنظر داشته باشد تا معماری Cortex A77 را به نمایش بگذارد، احتمالا در تاریخ 31 اوت در کنفرانس خبری هوآوی جزئیات بیشتری پیرامون هسته‌های پردازشی جدید Cortex A77 خواهیم شنید. صرف‌نظر از این موضوع، چهار هسته پردازشی قدرت‌مند روی فرکانس حداکثری 2.8 گیگاهرتز عمل می‌کنند اما فرکانس کاری هسته‌های ضعیف‌تر Cortex A53 هنوز مشخص نیست.

image

همچنین اعلام شده است که تراشه Kirin از حافظه رم از نوع LPDDR4X پشتیبانی خواهد کرد که قابل انتظار بود؛ ضمن اینکه واحد پردازشگر گرافیکی Mali G72 MP24 برای پرچمدار هوآوی میت 20 درنظر گرفته شده است.  با توجه به اینکه در Mali G72 MP24 از 24 هسته پردازشی برای پردازش محتوای گرافیکی استفاده شده است؛ انتظار داریم عملکرد Kirin 980 در رندر محتوای گرافیکی نسبت به Kirin 970 که از GPU با 12 واحد پردازشی استفاده می‌کند، به طور قابل‌توجهی بالاتر باشد. هوآوی همچنین تراشه Kirin 980 را با نسل دوم واحد پردازش عصبی (NPU) ارائه خواهد داد که پردازش محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی را برعهده دارد؛ به عبارت بهتر، ارائه‌ قابلیت‌های AI در پرچمداران میت 20 به کمک واحد پردازش عصبی ممکن خواهد بود. ضمن اینکه مشخص شده است Kirin 980 هوآوی از ISP سه‌گانه بهره خواهد برد که روند پردازش تصاویر را تسریع می‌کند. این احتمال وجود دارد که مانند هوآوی پی 20 پرو در عضو جدید خانواده میت 20 از دوربین اصلی سه‌گانه استفاده شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تراشه Kirin 980 به صورت رسمی در تاریخ 31 اوت معرفی خواهد شد اما بعید است که در این تاریخ، پرچمداران میت 20 و میت 20 پرو نیز رونمایی شوند. احتمالا شرکت چینی، مراسم اختصاصی را برای معرفی پرچمداران جدیدش در ماه اکتبر درنظر خواهد گرفت تا در آن از جانشین میت 10 و میت 10 پرو رونمایی کند. مدل میان‌رده Mate 20 Lite نیز که توسط هوآوی توسعه می‌یابد، با چیپ‌ست Kirin 710 عرضه خواهد شد که تراشه میان‌رده و مبتنی بر فرآیند ساخت 12 نانومتری است. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

305

۱۳۹۷/۵/۲۵
یا حضرت چاقو