در حالی که اپل کنترل کاملی روی ارائهی به روز رسانی سیستم عامل موبایلی خود برای دستگاههای پشتیبانی کننده دارد، گوگل در کنترل نرم افزار و سخت افزار حرفی برای گفتن ندارد و همچنان تنها مزیتش منبع باز بودن اندروید و امکان ایجاد رابطهای کاربری و ویژگیهای نرم افزاری مستقل هر یک از تولید کنندگان دستگاههای اندرویدی است.
اما عذر گوگل و شرکای سخت افزایاش در این ناهماهنگی و چند پارگی به هیچ وجه پذیرفته نیست. چندپارگی به روز رسانیهای اندروید مشکلی چندین ساله است که همواره موجب اعتراض کاربران این سیستم عامل بوده. گوگل در تلاش برای رفع این مشکل پروژهای به نام Project Treble را برای دستگاههای غیر گوگلی تدارک دیده است تا به صورت رسمی در برنامهی بتای نسخههای جدید ورود کنند و مقدمات عرضهی رسمی آن را آماده نمایند، اما چرا تا به حال این برنامه به صورت کامل اجرا نشده شده است؟
اگر به تعداد کاربران اندروید اوریو و iOS 11 نگاه کنید، متوجه تفاوت بسیار زیاد آنها خواهید شد. بر اساس آمارهای رسمی اپ استور، ۸۱ درصد از آیدیوایسها تا روز ۳۱ ماه مه از iOS 11 استفاده میکردند؛ در مقابل تا روز ۲۳ ماه جولای میزان کاربران اندرویدی که از پلی استور بازدید کرده و دستگاه خود را به اندروید ۸.۰ یا ۸.۱ به روز رسانی کرده بودند، فقط ۱۲.۱ درصد از کل کاربران اندروید را تشکیل میداد.
خبر بدتر این که اندروید مارشملو که در سال ۲۰۱۵ عرضه شده بود همچنان با ۲۳ درصد کاربر، رتبهی دوم را دارد و پس از اندروید نوقا با ۳۰.۷ درصد کاربر قرار گرفته است. رتبهی سوم نیز به لالیپاپ تعلق دارد که ۲۰.۴ درصد از کل کاربران اندروید را در اختیار دارد. این خبر علاوه بر گوگل، اعتبار سایر شرکتها مانند سامسونگ، الجی، اچتیسی، سونی، شیائومی و هوآوی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. برخی شرکتهای بزرگ که کاربران بیشتری دارند باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و این فاصلهی طولانی میان معرفی نسخهی جدید اندروید و عرضهی آن برای دستگاههای خود را به کمترین زمان ممکن برسانند. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برخی از شرکتهای معروف در ارائهی به روز رسانی اندروید اوریو برای دستگاههایشان:
گوگل
نکسوسها و حالا پیکسلها همیشه اولین دستگاههایی بودهاند که به روز رسانی نسخهی جدید اندروید را دریافت میکنند. این موضوع دربارهی اندروید اوریو نیز صدق میکرد و پیش از همه گوشیهای گوگلی این به روز رسانی را دریافت کردند. در زمینهی به روز رسانی امنیتی نیز گوگلیها اولین هستند.
سامسونگ
به عنوان بزرگترین تولید کنندهی گوشیهای هوشمند در دنیا و به طبع، بزرگترین تولید کنندهی اندرویدی، وضعیت ارائهی به روز رسانی اندروید اوریو برای پرچمداران سامسونگ یک افتضاح است! متاسفانه این شرکت زمان زیادی را صرف بهینه سازی رابط کاربری خود با نسخهی جدید اندروید و ارایهی آن برای گوشیهای قدیمیتر و محبوب خود میکند. گلکسی S7 که پرچمدار سال ۲۰۱۶ این شرکت است، پس از چندین ماه از عرضهی رسمی اندروید اوریو توسط گوگل و با وجود عرضهی نسخهی ۸.۱، بالاخره در خرداد این به روز رسانی اندروید ۸.۰ را دریافت کرد و گلکسی S8 نیز مدتی قبل از آن.
همچنین، کرهایها میانردههای گلکسی +A8/A8 نسخهی ۲۰۱۸ و گلکسی A5، A7 و A3 نسخهی ۲۰۱۷ و پرچمدار گلکسی نوت 8 را هم به اوریو به روز رسانی کرد اما باز هم با تاخیر و اولویت دادن به بعضی از مناطق! همچنین میانردههای سری J که طرفداران زیادی هم دارند، مانند J5، J7 و J3 نسخهی ۲۰۱۷ نیز هنوز آپدیت اندروید ۸.۰ را دریافت نکردهاند.
نوکیا
کمتر از دو سال قبل و زمانی که استارتآپ کوچکی به نام HMD Global اعلام کرد که فروش گوشیهای جدیدی با برند نوکیا را بر عهده گرفته است، بسیاری از کاربران دربارهی آیندهی برند نوکیا و موفقیت HMD تردید داشتند. اما ظاهرا شرکت فنلاندی ققنوسی بود برخاسته از خاکستری که مایکروسافت از نوکیا ساخت. میتوان HMD Global را در پشتیبانی نرم افزاری یکی از موفقترینها نامید. یکی از اقدامات مثبت این شرکت پیوستن بسیاری از مدلهای آن به پروژهی اندروید وان گوگل بود.
شاید این مورد تنها دلیل موفقیت در احیای برند نوکیا نباشد، اما ساده انگاری است اگر فکر کنیم که محبوبیت دستگاههایی مانند نوکیا 3، 5 و 6 که رقبای زیادی با مشخصات یکسان دارند، هیچ ارتباطی با نرم افزار به روز آنها ندارد. شاید نوکیا 2 تنها نقطهی تاریک در موفقیت HMD باشد، اما حتی این گوشی با رم یک گیگابایتی نیز نسخهی بتا اندروید اوریو ۸.۱ را دریافت کرد.
هوآوی
دومین تولید کنندهی بزرگ گوشیهای هوشمند در دنیا که به تازگی جایگاه اپل را کسب کرد و این شرکت را به مقام سوم کشاند، عملکردی مشابه سامسونگ داشته است. قطعا پشتیبانی از تعداد بسیار زیاد گوشیهایی که تحت دو برند مجزا فروخته میشوند کار دسواری است، اما این بهانهی خوبی برای تاخیر در ارایهی به روز رسانی دستگاهها نیست؛ به ویژه بیبرنامگی عجیب این شرکت در به روز رسانی هوآوی P9 که پرچمدار سال ۲۰۱۶ بود. عرضهی اندروید اوریو حتی برای گوشیهای P10 و P10 Pro نیز با تاخیر زیادی همراه بود. البته خانوادهی آنر 8 را هم نباید از قلم انداخت.
البته هوآوی گوشی آنر 7x را نسبت به آن چه انتظار میرفت زودتر به اندروید اوریو آپدیت کرد که این اقدام او را برای یک دستگاه میانردهی اقتصادی تحسین میکنیم. با این حال، اگر هوآوی قصد دارد جایگاه نخست را از سامسونگ برباید؛ باید در ارایهی به روز رسانیها بهتر از رقیب کرهای عمل کند تا نظر کاربران را جلب نماید.
الجی، اچتیسی و موتورولا
این سه برند که روزگاری اوضاع خوشی داشتند و اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکنند؛ نیاز به یک تحول در روند به روز رسانی چند سال اخیر خود دارند که موجب ناامیدی کاربران شده است. الجی چند ماه قبل به روز رسانی G6 را در کرهی جنوبی آغاز کرد و اعلام کرد که G5 نیز به زودی این به روز رسانی را دریافت میکند که تا به جال به طور کامل محقق نشده است. پرچمدار دو سال قبل سریV، یعنی V20 نیز به تازگی این به روز رسانی را دریافت کرد و Q6 که میانردهی جدید و مایهی امید کمپانی است نیز هنوز در انتظار است.
اچتیسی کمی بهتر از الجی عمل کرد و پیش از پایان سال ۲۰۱۷ گوشی U11 خود را در برخی مناطق به اندروید اوریو به روز رسانی کرد و پس از آن با سرعت مناسبی گوشیهای U11 Life، U Ultra و HTC 10 را نیز به اوریو آپدیت کرد. اما گوشیهای سال ۲۰۱۶ و مدل U Play که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده بود همچنان اندروید نوقا را اجرا میکنند.
موتورولا در اقدامی عجیب تا ماه ژوئن به روز رسانی اندروید اوریو را برای نسخهای از موتو ایکس ۴ که عضو پروژهی اندروید وان نبود به تعویق انداخت و مدلهای موتو جی ۵ و موتو جی ۵ پلاس که در بین کاربران محبوبیت داشتند نیز همچنان از اندروید نوقا استفاده میکنند.
سونی و ایسوس
این دو شرکت به یک معجزه نیاز دارند تا صدایشان در میان هیاهوی تولید کنندگان مختلف اندرویدی شنیده شود و البته این همان چیزی است برایش برنامه ریزی کردهاند. به خاطر داریم که سونی تا اواخر ماه نوامبر سال گذشتهی میلادی، مدلهای اکسپریا XZs، XZ، XZ Premium و X Performance را به صورت رسمی به اندروید اوریو به روز رسانی کرد. سپس مدلهای اکسپریا X، XCompact، XA1، XA1 Plus، XA Ultra و حتی اکسپریا R1 و R1 Plus را که مخصوص بازار هند بوند به این لیست اضافه کرد.
در همین حال، ایسوس خانوادهی ذنفون ۳ را به اندروید اوریو به روز رسانی کرد که در این بین برخی دستگاههای نه چندان قدرتمند و برخی مدلهای ارزان قیمت نیز دیده شدهاند.
بلک بری
تنها یک انتظار از بلک بری داریم، این که گوشی محبوب KEYone را که همچنان اندروید ۷.۱ نوقا را اجرا میکند به اندروید اوریو به روز رسانی کند. این گوشی تحت لیسانس بلک بری و توسط شرکت TCL ساخته شد. ماهها قبل کمپانی کانادایی از برنامهی بتا اوریو برای این گوشی رونمایی کرد ولی همچنان خبری از عرضهی رسمی اندروید ۸.۰ یا ۸.۱ نشده است که این اقدام بلک بری را فراتر از «ناامید کننده» میخوانیم.
شیائومی
یکی از دلایلی که تا به حال در خبرها اشارهی زیادی به به روز رسانی اندروید اوریو برای گوشیهای شیائومی نشده، عدم حضور گستردهی این شرکت در بازارهای غربی است؛ حتی با وجود دست یافتن به جایگاه چهارمین شرکت پرفروش دنیا! متاسفانه شیائومی Mi A1 که عضوی از پروژهی اندروید وان است، در مراحل اولیهی به روز رسانی به اوریو در ماه ژانویه با مشکلاتی مواجه شد، در حالی که برخی مدلهای دیگر این شرکت در چین به روز رسانی نسخهی جدید را دریافت کردند.
وان پلاس
عرضهی به موقع به روز رسانیهای نرم افزاری برای شرکتی که در سال تنها دو گوشی راهی بازار میکند نباید کار دشواری باشد. اما پس از افتضاحی که در به روز رسانی اندروید نوقا برای وان پلاس X و وان پلاس 2 پیش آمد، آماده بودیم تا بار دیگر شاهد عدم عرضهی نسخهی جدید برای مدلهای دو سال قبل این شرکت باشیم. با این حال، وان پلاس از اشتباه خود درس گرفت و به سرعت خانوادههای وان پلاس 3 و 5 را به اندروید ۸.۰ به روز کرد. البته مدتی بعد وان پلاس 5 و 5T به روز رسانی اندروید ۸.۱ را نیز دریافت کردند ولی خانوادهی وان پلاس 3 و 3T این به روز رسانی کوچک را دریافت نمیکنند و به جای آن آمادهی دریافت اندروید ۹.۰ پای میشوند. بنابراین، شرکت چینی را برای اقدام شایستهاش در به روز رسانی پرچمدارانش تحسین میکنیم.
امیدواریم گوگل با استفاده از راهکاری بتواند شرکای سخت افزاریاش را متقاعد کند تا در به روز رسانی اندروید ۹.۰ پای سرعت بیشتری به خرج دهند. در پایان در مقام مقایسه باید اشاره کنیم که در زمان مشابه در سال گذشته، سهم اندروید نوقا کمی بیشتر از سهم فعلی اوریو و در حدود ۱۳.۵ درصد بود.