خانهاخبار
نگاهی به تفاوت‌های Galaxy Note 9 و آیفون 10؛ رقابت پرچمداران 1000 دلاری

نگاهی به تفاوت‌های Galaxy Note 9 و آیفون 10؛ رقابت پرچمداران 1000 دلاری

سامسونگ تازه‌ترین پرچمدارش را به نام Galaxy Note 9 اخیرا معرفی کرد. در مطلب پیش رو این گوشی سطح بالا را با آیفون 10 اپل که آخرین پرچمدار این غول تکنولوژی به شمار می‌رود، مقایسه می‌کنیم.
۱۳۹۷/۵/۲۴

سامسونگ هفته گذشته از تازه‌ترین و گران‌ترین گوشی بزرگ پرچمدار خود به نام  Galaxy Note 9 پرده برداشت. این گوشی با سروصدای فراوان معرفی شد و از مشخصات فنی سطح بالایی هم بهره می‌برد. شاید برخی تصور کنند حالا که Galaxy Note 9 تازه‌ترین پرچمدار سامسونگ معرفی شده پس بهترین و سطح بالاترین گوشی موجود هم هست؛ اما اشتباه نکنید سایر سازندگان در خلال یک سال اخیر از گوشی‌های سطح بالای دیگری هم رونمایی کرده‌اند که اگرچه از Note 9 سامسونگ قدیمی‌تر هستند، همچنان قدرتمنداند و می‌توانند حداقل در برخی جنبه‌ها آن را مغلوب خود سازند. کمپانی اپل سال گذشته از اولین گوشی 1000 دلاری خود به نام آیفون 10 پرده برداشت. این پرچمدار هم از معرفی تا عرضه و بعد از آن فروش در بازار با سروصدای زیادی همراه بود و همچنان رقیب قدرتمندی برای پرچمداران 2018 سامسونگ به شمار می‌رود. این گوشی همچنین در فهرست بهترین و محبوب‌ترین گوشی‌ها از نظر کاربران دنیا دیده شده است و به همین خاطر به نظر می‌رسد فرصت مناسبیست تا آن را با Galaxy Note 9 از هر جهت مقایسه کنیم.

صفحه نمایش و طراحی ظاهری

تفاوت‌های ظاهری در طراحی Galaxy Note 9 و آیفون 10 اپل بسیار مشهود و چشمگیر هستند چراکه هر دو توسط دو سازنده با امضای کاملا متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند. Galaxy Note 9 از نظر ابعاد از آیفون 10 بزرگ‌تر و بلندتر طراحی شده است اما با این حال نمی‌توان پرچمدار اپل را کوچک یا کوتاه خواند. Note 9 از صفحه نمایش 6.4 اینچی بهره می‌برد در حالی که اندازه صفحه نمایش در آیفون 10 اپل 5.8 اینچ گزارش شده است.

image

البته یکی دیگر از تفاوت‌های مشهود در طراحی این دو گوشی تعبیه بریدگی حاشیه (ناچ) در قسمت بالای پنل جلوی آیفون 10 است. از طرفی سامسونگ همچنان در تلاش است گوشی‌های تازه خود را با صفحه نمایش کشیده و بلند طراحی کند و ضخامت حاشیه‌های آن‌ها را هم کاهش دهد. این طراحی دیگر به ترند محبوب سامسونگ تبدیل شده است در حالی که اپل در تلاش برای دستیابی به طراحی لبه تا لبه کمی ناکام مانده است. اپل در طراحی آیفون 10 خود تلاش کرد حاشیه‌های صفحه نمایش را تا حد امکان از بین ببرد اما از آنجا که این گوشی به قابلیت تشخیص چهره هوشمند و اسکن سه بعدی مجهز شده و ماژول مخصوص این تکنولوژی هم در کنار حسگر دوربین بالای پنل جلو قرار گرفته است، این غول تکنولوژی ناگزیر شد قسمتی از حاشیه این بخش را همچنان در طراحی نهایی باقی بگذارد.

آیفون 10 از پنل نمایش OLED با وضوح تصویر 1125 در 2436 برخوردار است و Galaxy Note 9 به پنل AMOLED با وضوح تصویر 1440 در 2960 مجهز شده است. همچنین باید این نکته را هم ذکر کنیم که پنل هر دو توسط سامسونگ تولید شده است. پنل نمایش آیفون 10 از قابلیت True Tone بهره می‌برد و رنگ‌ها در آن به شکل واقعی‌تری به نمایش درمی‌آیند؛ به همین خاطر ممکن است رنگ‌های گوشی Galaxy Note 9 در مقایسه کمی روشن‌تر دیده شوند. با این وجود هر دو گوشی Galaxy Note 9 سامسونگ و آیفون 10 اپل از پنل نمایش سطح بالا و باکیفیت با قابلیت نمایش صحیح رنگ‌ها بهره می‌برند هرچند ممکن است رنگ‌ها در وضعیت پیش فرض صفحه‌ نمایش‌ها در گوشی Note 9 کمی عمیق‌تر و پررنگ‌تر ظاهر شوند.

image

به طور کلی می‌توان ادعا کرد که سامسونگ در طراحی ظاهری گوشی خود بیشتر به سمت شکل و شمایل مستطیلی پیش رفته است و حتی لبه‌های خمیده آن هم نمی‌توانند این شکل هندسی را نقض کنند. لبه‌ها در هر دو گوشی خمیده ساخته شده‌اند تا کاربر بتواند آن‌ها را به راحتی در دست بگیرد اما آیفون 10 با ابعاد کوچک‌تر بهتر در دست جای می‌گیرد و کاربر قادر خواهد بود با یک دست خود با آن کار کند.

عملکرد و رابط کاربری

رقابت اندروید و iOS بسیار قدیمی است و همچنان به شدت قبلی به مسیر خود ادامه می‌دهد. از طرفی امروزه تفاوت سرعت و روان بودن این دو سیستم عامل در استفاده روزمره به قدری ناچیز است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. تفاوت حالا به محصولات وابسته و همچنین تجربه آن‌ها بستگی دارد. در مقایسه میان Galaxy Note 9 و آیفون 10 هم ظاهرا باید به قلم استایلوس پرچمدار تازه سامسونگ اشاره کنیم.

image

این قلم در نسل‌های قبلی برای کمک به مکان یادداشت برداری روی صفحه نمایش فبلت طراحی شده بود اما سامسونگ آن را به قابلیت‌های بیشتری مجهز کرده است و قلم S در Galaxy Note 9 این سازنده حالا از بلوتوث هم پشتیبانی می‌کند. اپل هنوز نتوانسته است این قابلیت را در آیفون‌های خود به کار گیرد و البته شاید هرگز چنین قصدی نداشته باشد اما قلم‌های همراه آیپدهای این سازنده هم به اندازه قلم S تازه سامسونگ پیشرفته نیستند. Galaxy Note 9 همچنین با Samsung DeX همراه است و این محصول فبلت مذکور را قادر می‌سازد تا به کمک کابل HDMI به یک نمایشگر دیگر هم متصل شود و تجربه‌ای شبیه دسکتاپ به کاربر ارائه کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، در استفاده روزمره تفاوتی میان عملکرد این دو گوشی سطح بالا دیده نمی‌شود. البته تفاوت امتیاز در نتایج بنچمارک این دو مشاهده شده است اما Galaxy Note 9 با وجود 6 و 8 گیگابایت رم و همچنین پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 845 و همچنین اگزینوس 9810 همچنان عملکرد سطح بالایی در مقابل رقیبش نشان داده است.

دوربین

هر دو گوشی Galaxy Note 9 و آیفون 10 به دوربین‌های دوگانه سطح بالا مجهز شده‌اند و رقابت نزدیکی در این زمینه دارند. Galaxy Note 9 از دو لنز اصلی 12 مگا پیکسلی از نوع زاویه باز و تله فوتو با دیافراگم متغیر 1.5 تا 2.4 بهره می‌برد و آیفون 10 هم دو لنز 12 مگا پیکسلی اصلی دارد که یکی معمولی و دیگری تله فوتو با قابلیت بزرگنمایی تا 2 برابر در نظر گرفته شده است.

image

هر دو دوربین از نظر تئوریک بسیار توانمند هستند و از وضعیت پرتره و پایداری تصویر اپتیکال پشتیبانی می‌کنند. البته Galaxy Note 9 هنوز رسما عرضه نشده است و باید تا فروش رسمی و گسترده آن برای دسترسی به دستگاه و بررسی تخصصی آن منتظر بمانیم. فعلا برای مقایسه دوربین این دو باید به مشخصاتی که درباره Note 9 می‌دانیم تکیه کنیم و براساس آنچه سامسونگ در رونمایی از این پرچمدار تازه اعلام کرده است به نظر می‌رسد که هر دو گوشی تقریبا در یک سطح باشند. دوربین Galaxy Note 9 تصاویر مناظر مختلف را کمی گرم‌تر و زنده‌تر از دوربین آیفون 9 ثبت می‌کند و به نمایش می‌گذارد اما جزئیات در هر دو گوشی با کیفیت بسیار خوبی دیده می‌شوند. به طور کلی نمی‌توان برنده دوربین برتر را در میان این دو با توجه مشخصاتشان انتخاب کرد چراکه این موضوع بیش از هر چیز به سلیقه کاربران بستگی دارد. همچنین شایان ذکر است که قابلیت‌های نرم افزاری ویرایش تصویر در اپلیکیشن دوربین Note 9 بیشتر از آیفون 10 هستند و همین ابزارها باعث می‌شوند تصویر نهایی باب میل کاربر باشد. از طرفی اگر تنظیمات در حالت پیش فرض کارخانه قرار گیرند هم نتیجه نهایی تصاویر ثبت شده توسط آیفون 10 و Note 9 چندان متفاوت نخواهند بود.

image

نتیجه‌گیری

در آخر باید بگوییم مقایسه Galaxy Note 9 و آیفون 10 اپل بسیار دشوار به نظر می‌رسد اما در نهایت انتخاب برنده میدان واضح است. Galaxy Note 9 تازه‌ترین عضو از فبلت‌های پرچمدار سامسونگ از سری محبوب Note با امضا و طراحی همیشگی اما ارتقا یافته است و مثل نسل‌های قبلی زیبایی در طراحی خود را به شکل مدرنی حفظ کرده است. قلم استایلوس با ویژگی مفید در طراحی و نوشتن یادداشت روی گوشی در این سری همواره از نقاط قوت آن بوده است و حالا هم با ارتقای امکانات از بلوتوث پشتیبانی می‌کند و کاربر را قادر می‌سازد از راه دور هم گوشی خود را قفل کند. قابلیت DeX ممکن است الزاما مورد استفاده همه کاربران قرار نگیرد اما همچنان جذابیت و فواید خاص خودش را دارد و همان‌طور که می‌دانید، هیچکدام از این قابلیت‌هایی که برشمردیم در آیفون‌های اپل دیده نمی‌شوند.

image

از طرف دیگر آیفون 10 گوشی هوشمندی است که از سال گذشته تا به حال کاربران زیادی را با عملکرد و طراحی زیبا به خود جذب کرده است. این پرچمدار سطح بالا  چند ماه پیش در سال 2017 عرضه شد اما نتایج بنچمارک آن ثابت کردند که همچنان از Galaxy Note 9 سامسونگ قدرتمندتر است. برجسته‌ترین موضوع در طراحی آیفون 10 اپل بریدگی حاشیه آن است. اپل این گوشی را به سیستم تشخیص چهره هوشمند و سه بعدی مجهز کرده اما سامسونگ هنوز این قابلیت پیشرفته با سطح امنیت بالا را در گوشی‌های خود به کار نبرده است و همین قابلیت را باید یکی از نقاط متمایز آیفون 10 نسبت به Note 9 برشماریم. این گوشی کوچکتر از Note 9 طراحی شده است اما حاشیه‌های باریکش باعث شده‌اند پنل نمایش 5.8 اینچی در آن تعبیه شود گوشی کوچکی شمرده نشود.

اغلب کاربران در انتخاب گوشی به عملکرد آن‌ها در استفاده روزمره، کیفیت دوربین و همچنین دوام انرژی باتری توجه می‌کنند. همان‌طور که گفتیم، Galaxy Note 9 هنوز رسما عرضه نشده است و نمی‌دانیم باتری آن در آزمون‌های مختلف چگونه عمل خواهد کرد اما نتیجه نهایی این مقایسه پس از آغاز فروش این پرچمدار تازه مشخص خواهد شد. علاوه بر این موارد، باید اشاره کنیم که مخاطبان این گوشی‌ها عمدتا متفاوت هستند. اگر طرفدار فبلت‌های بزرگ هستید یا به طراحی علاقه‌مندید، Galaxy Note 9 انتخاب مناسبی خواهد بود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علی رضایی

۱۳۹۷/۵/۲۴
اگر قیمتشون برابر باشه .
بدون شک هر آدم عاقلی Iphone x رو انتخاب میکنه .