خانهاخبار
با 10 ویژگی برتر در اندروید پای آشنا شوید

با 10 ویژگی برتر در اندروید پای آشنا شوید

گوگل چند روز پیش تازه‌ترین سیستم عامل خود را به نام اندروید 9.0 پای رسما معرفی کرد. در این مطلب به 10 مورد از بهترین ویژگی‌ها و تغییرات در این نسخه اشاره می‌کنیم.
۱۳۹۷/۵/۱۷

نام این نسخه تازه از اندروید ممکن است برای ما تازه باشد اما حقیقت این است که نرم افزار سیستم عامل مذکور حداقل در مقایسه با تغییرات سالانه که پیش از این گوگل معرفی می‌کرد، اصلا تازه نیست. گوگل اولین پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 9 (Pie) را در ماه مارس منتشر کرد و پس از آن تقریبا هر ماه شاهد انتشار نسخه‌های پیش نمایش تازه‌تری از آن بودیم. همین موضوع باعث شد تا زمان کافی برای مرور و بررسی اندروید 9.0 را در دست داشته باشیم و بتوانیم بهترین قابلیت‌ها و ویژگی‌هایش را شناسایی کنیم. در این مطلب می‌خواهیم به 10 مورد از بهترین ویژگی‌های اندروید 9.0 پای اشاره کنیم تا وقتی موفق به دریافت و نصب آن روی دستگاه‌تان شدید، به خوبی بدانید که باید چه انتظاری از آن داشته باشید.

انطباق پذیری باتری با Adaptive Battery

گوگل در این قابلیت از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا خاصیت انطباق پذیری را به باتری اضافه کند. بدین ترتیب منابع مصرفی اپلیکیشن‌های کم استفاده به طور هوشمند شناسایی و محدود می‌شوند تا در مصرف انرژی باتری دستگاه هم صرفه جویی شود. روند ساز و کار آن به گونه‌ایست گوشی به طور هوشمند اپلیکیشن‌هایی را که دائما اجرا می‌کنید شناسایی می‌کند و در مقابل آن‌ها اپلیکیشن‌هایی را که کمتر به اجرا درمی‌آورید، محدود می‌سازد. البته این قابلیت در نسخه بتای اندروید 9.0 تفاوت چندانی در مصرف باتری ایجاد نمی‌کرد اما انتظار می‌رود که این موضوع با انتشار نسخه پایدار و نهایی سیستم عامل تازه دستخوش تغییر شود و عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

image

نمای تازه برای ابزارها و نمایش اسکرین شات

در اندروید 9.0 پای وقتی اسکرین شات می‌گیرید، نوتیفیکیشنی در بالای صفحه به نمایش درمی‌آید و پیغام می‌دهد که تصویر ثبت و ذخیره شده است. وقتی این تصویر ذخیره شد، میانبری هم برای باز کردن آن به شما ارائه می‌دهد که چند ابزار ویرایش سریع را در بر دارد. در همین بخش می‌توانید تصویر اسکرین شات را به اشتراک بگذارید، ویرایش کنید یا حتی آن را دور بریزید. این ابزارهای سریع و میانبری در نسخه تازه سیستم عامل گوگل شما را از مراجعه به گالری یا اپلیکیشن تصاویر بی نیاز می‌کند. به طور کلی می‌توان ادعا کرد که تعبیه این قابلیت تازه تجربه کاربری را در ثبت اسکرین شات بهبود می‌بخشد.

image

فرامین حرکتی تازه (Gesture Control)

گوگل کنترل‌های ژستی تازه‌ای رادر اندروید 9.0 معرفی کرده است. ممکن است برخی تصور کنند که گوگل با معرفی این ویژگی تازه درصدد برآمده تا از قابلیت‌های آیفون 10 اپل کپی کند اما لازم است به خاطر داشته باشید که همیشه میان قابلیت‌های تازه اندروید و iOS که مهم‌ترین سیستم عامل‌ها به شمار می‌روند، تلاقی وجود دارد. با این طرح تازه کنترل ژستی یک دکمه بازگشت به عقب در سمت چپ و یک دکمه بیضی شکل هم که مانند دکمه خانه عمل می‌کند، در وسط دیده می‌شود. اما اگر انگشت خود را روی دکمه بیضی بگذارید، آن را نگه دارید و از چپ به راست یا بالعکس بکشید می‌توانید در اندروید 9.0 میان اپلیکیشن‌ها حرکت کنید. اگر می‌خواهید وارد منوی کشویی اپلیکیشن شوید هم می‌توانید دکمه بیضی شکل را بگیرید و آن را به بالا بکشید.

image

ممکن است روند شناسایی توانایی‌های ژستی تازه در اندروید 9.0 پای برای کاربران کمی طولانی شود اما باور کنید که ارزشش را دارد. همچنین جالب است بدانید که سرعت عملکرد این کنترل‌ها نسبت به نسخه بتای ابتدایی بسیار افزایش یافته و حتی ممکن است به مرور زمان شاهد بهبود کیفیت و سرعت آن باشیم. البته لازم به ذکر است که کاربران همواره می‌توانند این امکانات را از منوی تنظیمات دستگاه خود غیرفعال کنند و به روند کنترل قبلی خود بازگردند. برای این کار در منوی تنظیمات به System و سپس Gestures بروید. حالا Swipe Up on Home Button را غیرفعال کنید.

طراحی تازه برای تنظیمات سریع و منوی مدیریت نوتیفیکیشن‌ها

گوگل این بار جنبه‌های تازه‌ای را از Material Design در اندروید 9.0 پای به کار برده است. در این مورد می‌توان به پنل تنظیمات سریع و نمای ظاهری نوتیفیکیشن‌ها اشاره کرد. تفاوت مشهود در نسخه تازه اندروید اینجاست که به جای طراحی آیکون در تنظیمات سریع حالا با نمایه‌های دایره‌ای‌ شکل مواجه هستیم. وقتی این موارد فعال هستند به رنگ آبی نمایش داده می‌شوند و هنگامی که غیرفعال می‌شوند هم شاهد نمایه به رنگ خاکستری خواهیم بود. طرح رنگ کلی نوتیفیکیشن هم باتوجه به رنگ پس زمینه گوشی از خاکستری تیره تا سفید خواهد بود. بدین ترتیب اگر تصویر پس زمینه گوشی شما روشن باشد، رنگ زمینه کلی نوتیفیکیشن‌ها خاکستری روشن خواهد بود و اگر این تصویر تیره باشد هم به رنگ خاکستری تیره درمی‌آید. گوگل علاوه بر این بازطراحی جزئی همچنین دکمه تنظیمات را به پایین منتقل کرده است. این موضوع بدین معنیست که اگر می‌خواهید وارد منوی تنظیمات شوید، باید نوار نوتیفیکیشن را به طور کامل پایین بکشید تا پنل را مشاهده کنید.

image

گوگل همچنین برخی تنظیمات مدیریت نوتیفیکیشن هم به اندروید 9.0 پای اضافه کرده است تا کاربر را در شلوغی‌های نوتیفیکیشن یاری کند. اگر در منوی تنظیمات به Apps و سپس Notifications بروید، می‌توانید انتخاب کنید که کدام اپلیکیشن‌ها اجازه دارند به شما نوتیفیکیشن دهند و ارسال نوتیفیکیشن هرکدام را که مایل بودید، لغو کنید. بدین ترتیب اگر مایل نیستید برخی اپلیکیشن‌ها با ارسال دائمی نوتیفیکیشن مزاحم شما شوند، در همین منو آن‌ها را محدود کنید. ویژگی مشابه و هوشمند دیگری هم در اندروید 9.0 پای وجود دارد که وقتی شما دائما نوتیفیکیشن برخی اپلیکیشن‌ها را رد می‌کنید، از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید این اپلیکیشن‌ها را برای ارسال نوتیفیکیشن محدود کنید یا خیر؟

مالتی تسکینگ

گوگل در اندروید 9.0 پای همچنین نحوه مالتی تسکینگ را هم تغییر داده است. حالا فهرست اپلیکیشن‌های اخیر به‌جای عمودی به شکل افقی چینش شده‌اند تا امکان جابجایی میان آن‌ها برای کاربر آسان‌تر شود. همچنین اگر از کنترل‌های ژستی روی دستگاه‌تان بهره ببرید، این کار آسان‌تر هم خواهد شد چراکه می‌توانید دکمه بیضی شکل را به سرعت به سمت چپ و راست بکشید تا شما را به طور خودکار به اپلیکیشن‌های بعدی منتقل کند. این روش همچنین با گرفتن دکمه بیضی و کشیدن آن به سمت چپ و سپس رها کردنش کمک می‌کند به اپلیکیشن‌های قبلی بازگردید.

image

علاوه بر این کمپانی گوگل Quick Text Selection یا امکان انتخاب سریع متن را هم به صفحه مالتی تسکینگ اضافه کرده است. این قابلیت بدین معنیست که می‌توانید متن را از یک اپلیکیشن کپی و به اپلیکیشنی دیگر بدون نیاز به رفتن به صفحه آن منتقل کنید. روش مذکور مخصوصا زمانی مفید واقع می‌شود که شما در موتورهای جستجوی گوگل به دنبال موضوع مشخصی باشید.

کنترل‌های تازه برای پخش صدا

گوگل با این طراحی تازه ثابت کرده است که کنترل‌های صوتی و رسانه‌ای در اندروید 9.0 پای از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. این کنترل‌ها حالا در کناره سمت راست صفحه قرار دارند در حالی که در نسخه‌های قبلی قسمت بالای صفحه نمایش دیده می‌شدند. همچنین حالا نقاط توقف متعددی در مسیر تنظیم صدا قرار دارند و به طور کلی تجربه کلی بهتری مشابه با کنترلرهای سامسونگ ارائه می‌دهند. بالای اسلایدر تنظیم صدا هم گزینه جداگانه‌ای وجود دارد که با فعال کردنش می‌توانید همه نوتیفیکیشن‌ها را به یکباره بی صدا کنید، حالت لرزش را فعال سازید یا بالعکس همه نوتیفیکیشن‌ها را از حالت بی صدا درآورید. این کنترلر تازه مخصوصا زمانی مفید است که می‌خواهید وارد کلاس شوید یا به جلسه‌ای مهم بپیوندید. ابزار دیگری با علامت چرخ دنده زیر اسلایدر دیده می‌شود که با انتخاب آن وارد صفحه تنظیمات عمومی صوتی می‌شوید. در این بخش می‌توانید میزان پخش صدای فایل‌های ویدیویی و صوتی، زنگ‌های هشدار، نوتیفیکیشن‌ها، زنگ تماس و سایر موارد را به صورت شخصی سازی شده تنظیم کنید.

image

قابلیت تازه App Actions

App Actions هم یکی دیگر از قابلیت‌های تازه در اندروید 9.0 پای به شمار می‌رود که از یادگیری ماشینی و تکنولوژی هوش مصنوعی در سطح عمومی بهره می‌برد. بدین ترتیب گوشی شما تشخیص می‌دهد که در ساعت‌های مختلف روز از کدام اپلیکیشن‌ها بیشتر استفاده می‌کنید و App Actions را هم باتوجه به این موضوع در منوی کشویی اپلیکیشن‌ها تغییر می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها زیر ردیف بالا که اپلیکیشن‌های پرتکرار هستند به نمایش درمی‌آیند و باتوجه به ساعات مختلف روز تغییر می‌کنند. همچنین به کمک آن‌ها قادر خواهید بود بدون نیاز به باز کردن برخی اپلیکیشن‌ها دستورات موردنظرتان را اجرا کنید. برای مثال اگر هر روز ساعت 9 صبح فهرست موسیقی مشخصی را در اپلیکیشن Spotify باز می‌کنید، گوشی شما آن را به شکل App Action به نمایش درمی‌آورد و شما هم قادر خواهید بود آن را با یک ضربه انگشت در اپلیکیشن مربوط باز کنید. حال اگر App Action به خصوصی وجود دارد که نمی‌خواهید آن را در صفحه نمایش ببینید، می‌توانید آن را به سمت دکمه خانه بکشید و سپس به Do Not Show به نمایش درآمده انتقال دهید. بدین ترتیب این مورد دیگر در آینده روی صفحه گوشی نمایش داده نمی‌شود.

image

منوی تنظیمات با طراحی تازه

گوگل در اندروید 9.0 پای هم مانند نسخه‌های قبلی سیستم عاملش صفحه تنظیمات عمومی را دستخوش تغییر کرده است. حالا اپلیکیشن تنظیمات رنگی‌تر شده و همه آیکون‌ها از حالت سیاه و سفید خنثی قبلی خارج شده‌اند. همه تنظیمات مانند اندروید اوریو دوباره در کنار هم و در یک صفحه طراحی شده‌اند و منوی تنظیمات دیگر مانند نسخه‌های قبلی بی رنگ و بسیار ساده به نظر نمی‌رسد. تفاوت اساسی اندروید 9.0 پای نسبت به اندروید 8.0 اوریو در منیو تنظیمات درواقع در طراحی آیکون‌ها دیده می‌شود که حالا رنگی شده‌اند و در قالب دایره‌ای قرار گرفته‌اند. پیشنهادهای تنظیم هم تغییر کرده‌اند و به جای نمایش به شکل نوتیفیکیشن حالا در جعبه مستطیلی بالای منو قرار گرفته‌اند. البته همچنان قادر خواهید بود این پیشنهادها را با انتخاب دکمه ضربدر بالا حذف کنید تا نمایش داده نشوند. در آخر باید به تعبیه نوار جستجو به جای آیکون ذره‌بین اشاره کنیم که می‌توانید به شما در جستجوی تنظیمات موردنظرتان کمک کند.

image

تنظیم نور صفحه (Adaptive Brightness)

تنظیم خودکار نور صفحه هم مانند تنظیم خودکار مصرف باتری که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، از هوش مصنوعی قدرت می‌گیرد. این قابلیت از نور محیطی که در آن قرار گرفته‌اید و همچنین نحوه استفاده شما اطلاعات لازم را دریافت می‌کند تا بتواند نور لازم را با توجه به شرایط محیط و تمایل شما تنظیم کند. البته شما می‌توانید نور صفحه را با گزینه Auto Brightness هم تنظیم کنید چراکه این قابلیت نور صفحه نمایش را با توجه به نور محیط تغییر می‌دهد اما Adaptive Brightness ویژگی پیشرفته‌تری به شمار می‌رود و با این هدف طراحی شده است که نور صفحه نمایش دستگاه‌تان را در بهترین سطح ممکن نگه دارد. به کمک فعال کردن Adaptive Brighness قادر خواهید بود در شرایط محیطی با نور خیلی کم یا خیلی زیاد هم به راحتی متن روی صفحه نمایش گوشی خود را بخوانید و همچنین در مصرف انرژی باتری صرفه جویی کنید.

image

قابلیت پایش سلامت (Digital Wellbeing)

این قابلیت در کنفرانس I/O گوگل معرفی شد اما در هیچکدام از نسخه‌های بتای اندروید تازه به نمایش درنیامد. همچنین شایان ذکر است که قابلیت مذکور از ابتدای انتشار نسخه نهایی اندروید 9.0 پای هم در دسترس نخواهد بود. Digital Wellbeing احتمالا در نسخه بتای بعدی گوشی‌های پیکسل گوگل به اندروید پای اضافه می‌شود و پس از آن به سایر گوشی‌ها می‌رسد. این قابلیت درواقع بدین منظور طراحی شده است تا کمتر از دستگاه هوشمندتان استفاده کنید.

image

4 بخش مختلف در Digital Wellbeing وجود دارد. این بخش‌ها Dashboard، App Time، Do Not Disturb و Wine down Mode هستند. Dashboard به شما نشان می‌دهد که که چه مدت زمانی از دستگاه خود استفاده می‌کنید. این بخش به طور دقیق نشان می‌دهد که برای هرکدام از اپلیکیشن‌ها چقدر وقت می‌گذارید، چند بار در روز گوشی خود را برمی‌دارید و قفل آن را باز می‌کنید و اصلا چقدر نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید. به کمک بخش App Timer هم می‌توانید مدت زمانی را که در هر اپلیکیشن صرف می‌کنید، محدود سازید. بدین ترتیب اگر می‌خواهید مدت زمان مصرف روزانه خود را در اپلیکیشن توییتر به یک ساعت کاهش دهید، می‌توانید از Digital Wellbeing بهره ببرید. گزینه Do Not Disturb گوشی شما را بی صدا می‌کند و همچنین دیگر نوتیفیکیشن‌ها را هم به صورت بصری به نمایش نمی‌گذارد. در آخر هم بخش Wind Down می‌تواند وقتی فضای اطراف تاریک شد، Night Light را فعال و همچنان که به نیمه شب و زمان خواب شبانه نزدیک می‌شوید، نور آن را کمتر کند. این ویژگی باعث می‌شود شب‌ها وقت کمتری را صرف کار با گوشی کنید و زودتر بخوابید.

نتیجه‌گیری

سیستم عامل اندروید 9.0 پای از نظر تئوریک نسبت به نسخه قبلی تفاوت چشمگیری نداشته است اما همچنان نمی‌توان قابلیت‌های اضافه شده و تغییریافته در آن را هرچند کوچک نادیده گرفت. از Adaptive Battery  و Brightness تا Digital Wellbeing و همچنین بازطراحی‌های کوچک و بخش‌های مشخصی از سیستم عملکرد نرم افزاری به اندروید پای اضافه یا در آن دستخوش شده‌اند تا تجربه کاربری را هم بهبود ببخشند. قابلیت‌های تازه در اندروید 9.0 بی‌شمارند و ممکن است برخی کاربران هرگز متوجه این تغییرات نشوند. همان‌طور که اشاره شد، اندروید 9.0 پای از ابتدای معرفی برای گوشی‌های پیکسل و دستگاه‌هایی که از اندروید وان بهره می‌برند، منتشر شده است. سایر سازندگانی که سیستم عامل‌های گوگل را با پوسته اختصاصی خودشان هماهنگ می‌کنند هم به زودی این نسخه تازه را برای دستگاه‌های خود منتشر خواهند کرد.

image

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

صالح

۱۳۹۷/۵/۱۸
خیلی دارن تو پیشرفت اندروید کم کاری میکنن یه سری قابلیتایی که تو اندروید ۸،۹اضافه شده من با اندروید۴.۴با تبلت هواوی دارم اینارو
فک کنم باید اندرویدم بسپوریم به چینیا که ارتقاش بدن ?

امیر حسین

۱۳۹۷/۵/۱۸
عشقی به مولا

هاشم

۱۳۹۷/۵/۱۷
به نظر من از اندروید 6 به بعد هر چی گوگل اندروید جدید میده بیرون بی خاصیت تر میشن فقط بلده تغییرات الکی ایجاد کنه