خانهاخبار
نبرد چیپ‌های موبایلی مجهز به هوش مصنوعی با صدر نشینی چهار شرکت بزرگ!

نبرد چیپ‌های موبایلی مجهز به هوش مصنوعی با صدر نشینی چهار شرکت بزرگ!

هوش مصنوعی یکی از جدیدترین ویژگی‌هایی است که پا به دنیای گوشی‌های هوشمند گذاشته است. این فناوری اولین بار به صورت تجاری و در سطح گسترده توسط هوآوی در چیپ کایرین ۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت، اما پس از آن سایر تولید کنندگان نیز از هوش مصنوعی در چیپست‌های خود بهره گرفتند.
۱۳۹۷/۵/۱۷

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌هایی است که مدتی است جدی‌تر به آن توجه می‌شود؛ جدا از گمانه زنی‌هایی که درباره‌ی آینده‌ی این فناوری شنیده می‌شود که به دو دسته‌ی خوش بینانه و بد بینانه تقسیم می‌شود، هوش مصنوعی چند سالی است به زندگی روزمره ما نیز وارد شده است. برای نمونه می‌توان به دستیارهای صوتی دیجیتال و یا چیپست‌های موبایلی مجهز به این تکنولوژی اشاره کرد.

در حال حاضر، هوش مصنوعی کارهای معمولی مانند تشخیص سوژه‌هایی که قصد دارید از آن‌ها عکس بگیرید یا بهینه‌ سازی پردازنده متناسب با نیاز شما را انجام می‌دهند و نباید از آن‌ها انتظار کارهای خارق العاده داشت. در حالی که ویژگی‌‌های مطرح شده جالب و کاربردی است، اما نبود آن‌ها ما را با مشکل اساسی مواجه نمی‌کند. این فناوری ظرفیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل است که نظر بزرگان حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند را به خود جلب کرده است: اپل با چیپ A11 Bionic، هوآوی با کایرین ۹۷۰، کوالکام با اسنپ دراگون ۸۴۵ و سامسونگ با اکزینوس ۹۸۱۰ سعی دارند تا این فناوری را به بهترین حالت ممکن در اختیار کاربران دستگاه‌های هوشمند خود قرار دهند.

image

در واقع، تلاش‌های این چهار کمپانی موجب شد بازار چیپست‌های مجهز به هوش مصنوعی در بازه‌ی زمانی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، رشد بزرگی را در سه مقطع تجربه کند. البته به نظر می‌رسد تا یک سال دیگر که استفاده از چیپست‌های مجهز به هوشش مصنوعی فراگیر می‌شود، این رشد با کاهش مواجه شود.

یکی از بزرگترین تولید کنندگان چیپست‌های موبایلی که تا به حال از این بازار پرسود بی‌بهره بوده، مدیاتک است. این شرکت به مدت ۱۵ ماه متوالی با کاهش سهم خود از بازار چیپست‌ها مواجه شد و تعداد محصولات عرضه شده‌اش نیز یک کاهش چهار ساله را تجربه می‌کنند. مدیاتک اولین چیپ مجهز به هوش مصنوعی خود را با نام Helio P60 در اوایل سال جاری میلادی معرفی کرد، اما این تراشه بیشتر در محصولات بازارهای آسیایی استفاده می‌شود و سهم چندانی از سایر بازارها ندارد.

در ادامه‌ی سال جاری اپل از چیپ A12، کوالکام از چیپ اسنپ دراگون ۸۵۵ و هوآوی از کایرین ۹۸۰ رونمایی خواهند کرد. هر سه قطعه با معماری ۷ نانومتری تولید می‌شوند و انتظار داریم به لطف این معماری شاهد تحول چشمگیری در عملکردهای مرتبط با یادگیری ماشینی و توانایی‌های هوش مصنوعی باشیم. به زودی چیپست‌های مجهز به هوش مصنوعی حضور پر رنگ‌تری در خانه‌های ما خواهند داشت و به قلمرو گجت‌های هوشمند دیگر، مانند تبلت‌ها و اسپیکرهای هوشمند نیز ورود خواهند کرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

محسن

۱۳۹۷/۵/۱۷
امیدوارم قیمت موبایل های رده بالا و انواع گجت تو کشور ماهم منطقی باشه
تا بجز قشر پولدار هم بتونن استفاده کنن

مرد

۱۳۹۷/۵/۱۷
هواوی شماره یک دنیای تکنولوژی