خانهاخبار
اندروید 9.0 با نام Android Pie معرفی شد

اندروید 9.0 با نام Android Pie معرفی شد

گوگل به‌تازگی نسخه نهایی سیستم‌عامل اندروید P را معرفی کرده است؛ آپدیت اندروید 9.0 با نام تجاری Android Pie منتشر خواهد شد.
۱۳۹۷/۵/۱۵

گوگل امروز اعلام کرده است که Android P یا Andorid 9.0 با نام تجاری Android Pie (اندروید پای) در دسترس قرار خواهد گرفت و جانشین اندروید اوریو (Android Oreo) می‌شود. همچنین آخرین سورس کد نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید در پروژه منبع‌باز اندروید (AOSP) در دسترس قرار گرفته است. لازم به‌ذکر است که Android 9.0 Pie به‌زودی برای گوشی‌های پیکسل گوگل منتشر خواهد شد.

image

بد نیست اشاره کنیم که برای اولین‌بار، گوگل نسخه آزمایشی سیستم‌عامل اندروید P را برای گوشی‌های پیکسل و برخی از پرچمداران سازندگان دیگر منتشر کرد. Xperia XZ2 سونی، شیائومی میکس‌ 2 اس، نوکیا 7 پلاس، اوپو R15 Pro، ویوو X21، وان‌پلاس 6 و اسنشال PH-1 از جمله محصولاتی بودند که می‌توانستید روی آن‌ها نسخه آزمایشی سیستم‌عامل اندروید P را نصب کنید اما نسخه نهایی آپدیت جدید سیستم‌عامل اندروید، حداقل تا چندین ماه دیگر برای این گوشی‌ها منتشر نخواهد شد زیرا گوگل اعلام کرده است که مدل‌های اعلام شده به همراه برخی مدل‌ها در پروژه Android One نسخه نهایی سیستم‌عامل Android Pie را تا اواخر پاییز دریافت خواهند کرد. همچنین اعلام شده است که محصولات جدیدی با سیستم‌عامل Android P در بازار عرضه خواهند شد یا محصولات دیگر این به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند. لازم به‌ذکر است که گوشی‌های نکسوس گوگل به صورت رسمی به Android P به‌روزرسانی نخواهند شد.

Android Pie چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

گوگل مدعی است که در سیستم‌عامل Android P از هوش مصنوعی استفاده شده است که باعث می‌شود گوشی شما هوشمندتر شده و تعامل با آن ساده‌تر باشد؛ همچنین هوش مصنوعی باعث خواهد تا عملکرد سیستم‌عامل اندروید با رفتار شما متناسب شود.

image

سیستم‌عامل Android Pie قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به پشتیبانی این سیستم‌عامل از Display Cutout (بریدگی بالای نمایشگر یا ناچ) اشاره کرد؛ به همین جهت، سازندگان می‌توانند گوشی‌های هوشمندی را مجهز به ناچ و نسخه خالص سیستم‌عامل اندروید ارائه دهند. ضمن اینکه در Android P پنل تنظیمات بهبود یافته است و پنل کشویی هشدارها طراحی متفاوتی دارد. قابلیت‌هایی نظیر Adaptive Battery، روشنایی‌ تطابق‌پذیر و پیش‌بینی رفتارهایی که کاربر انجام می‌دهد (App Actions) از جمل ویژگی‌هایی است که به نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید اضافه شده. همچنین APIهایی برای پشتیبای از چندین دوربین به سیستم‌عامل Android 9 اضافه شده؛ این موضوع باعث بهبود عملکرد دوربین خواهد شد زیرا دستورات در چندین سطح مجزا پردازش می‌شوند. API جدیدی تحت عنوان BiometricPrompt نیز به سیستم‌عامل اندروید P اضافه شده است تا زحمت توسعه‌دهندگان برنامه‌های مختلف برای احراز هویت کاربران کم‌تر شود. 

قابلیت Adaptive Battery که پیش‌تر در رابطه با آن صحبت کردیم، برنامه‌هایی را که اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ به کمک هوش مصنوعی شناسایی کرده و آن‌ها را در پس‌زمینه فعال نگه می‌دارد. همچنین برنامه‌هایی که چندان استفاده نمی‌شوند، نمی‌توانند در پس‌زمینه اجرا شده و شارژ باتری را هدر دهند. ویژگی Adaptive Brightness روشنایی صفحه‌نمایش را متناسب با مکانی که در آن هستید و براساس دلخواه شما تنظیم خواهد نمود.

image

ویژگی App Actions که پیش‌تر توضیح کوتاهی در رابطه با آن داده بودیم، می‌تواند حرکت بعدی شما را در هنگام استفاده از گوشی حدس بزند؛ به عنوان مثال در صبح سه‌شنبه گوگل به شما مسیری را برای رسیدن به محل کارتان پیشنهاد خواهد داد یا هشداری را به اطلاع‌تان می‌رساند تا در صورت تمایل به پخش کتاب صوتی دلخواه‌تان در Google Play Books ادامه دهید. همچنین زمانی‌که از محل کارتان خارج شوید و یک هدفون را به گوشی خود متصل کنید، گزینه‌هایی را نظیر «تماس با نزدیکان‌تان» یا پخش پلی‌لیست دلخواه خود در Spotify مشاهده خواهید کرد.

قابلیت App Slices نیز تا اواخر پاییز در دسترس قرار نخواهد گرفت؛ این ویژگی به شما کمک می‌کند تا در هنگام نیاز، اطلاعات مرتبط با برنامه‌های نصب شده روی گوشی خود را مشاهده کنید. به عنوان مثال در صورت تایپ Lyft در Google Search، پنجره‌ای نمایش داده خواهد شد که هزینه رسیدن به خانه را برای شما محاسبه می‌کند؛ البته اگر برنامه Lyft را روی دستگاه خود نصب کرده باشید. همچنین در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید P به کاربر اطلاع داده می‌شود که چه مدت از گوشی خود استفاده می‌کند و حتی می‌توانید زمان استفاده از برنامه‌ها را محدود نمایید.

سیستم ناوبری جدید و مشابه با آیفون 10 اپل از دیگر ویژگی‌های ارائه شده به همراه سیستم‌عامل Android Pie است؛ دکمه‌ی Home که طراحی دایره‌ای شکل داشت، حذف شده و جای خود را به یک نوار داده است. سیستم‌عامل Android 9.0 همچنین شامل 157 اموجی جدید است.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۵/۱۶
دلم اندروییدP خواست

علی ناصرزاده

۱۳۹۷/۵/۱۵
در صورتی که شرکت ها باید از این به بعد محصولاتشون رو با اندروید پیش فرض 9.0 معرفی کنن
برخی شرکت ها از جمله سامسونگ گوشی های جدیدشون رو با اندروید 8 میدن بیرون بعد خبرشون یک اپدیت میدن به 8.1 بعد زمانی که اندرویداپدیت دیگه میدن به 9.0 و تموم !