خانهاخبار
چرا جک 3.5 میلی‌ متری هدفون همچنان در گوشی‌های هوشمند حضور دارد؟!

چرا جک 3.5 میلی‌ متری هدفون همچنان در گوشی‌های هوشمند حضور دارد؟!

گرچه مدت‌ها قبل اوپو به عنوان اولین تولید کننده، جک هدفون را از گوشی خود حذف نمود، اما تب حذف این قطعه از گوشی‌های هوشمند از سال ۲۰۱۶ و پس از اقدام اپل در حذف آن از آیفون ۷ آغاز شد.
۱۳۹۷/۵/۱۵

دو سال پیش اپل اعلام کرد که جسارت به خرج داده و می‌خواهد جک هدفون را از پرچم‌دار جدیدش حذف کند. در ابتدا بسیاری از جمله رقیب دیرینه‌ی این شرکت، سامسونگ، به این تصمیم انتقاد کردند و حتی آن را مورد تمسخر قرار دادند. اما مدتی بعد سایر شرکت‌ها نیز از اپل پیروی کردند.

از نظر بسیاری از تولید کنندگان، از جمله سامسونگ، این دانگل هنوز آن‌قدر قدیمی نشده است که نیاز باشد آن را حذف کرد. اما اقدام اپل یک ترند به راه انداخت و بسیاری از کاربران به دردسر انداخت تا هدفون‌های قدیمی خود را با هدفون‌های بلوتوث یا ایربادها تعویض کنند یا به دنبال کابل‌های تبدیل بگردند.

image

حذف جک ۳.۵ میلی متری صدا چگونه آغاز شد؟

اگر با خودمان رو راست باشیم، احتمالا همه‌ی ما در ابتدا به اقدام اپل انتقاد کردیم که چرا به جای تعویض یک استاندارد چندین ساله با یک فناوری جدید، کوپرتینویی‌ها حذف این استاندارد را هدف گرفتند. همه‌ی هدفون‌های باسیم موجود از این جک برای انتقال صدا استفاده می‌کردند، بنابراین اپل باید به دنبال راه حلی بود. در نهایت این شرکت ایرپاد را معرفی کرد که ازز بلوتوث برای اتصال به گوشی استفاده می‌کند و نیازی به سیم ندارد و در کنار آن ایرپادهای مجهز به لایتنینگ را نیز عرضه کرد که قیمت کمتری دارند.

image

می‌توان از کابل رابط برای اتصال ایرپادهای لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری استفاده کرد و گوشی را به وسیله‌ی این رابط به هدفون‌های قدیمی متصل کرد. اما مشکل دیگر این بود که در صورت استفاده از کابل رابط، نمی‌توان همزمان با استفاده از هدفون، گوشی را هم شارژ کرد؛ حداقل تا زمانی که شارژرهای بی‌سیم فراگیر نشده‌اند.

چرا جک ۳.۵ میلی‌ متری صدا باید حذف شود؟

همیشه چیزهای قدیمی لزوما بد نیستند. فناوری جک ۳.۵ میلی‌متری صدا که برای انتقال سیگنال‌های صوتی آنالوگ استفاده‌ می‌شود، اولین بار در قرن ۱۹ میلادی (بله! در سال‌های بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی) استفاده شد و علی‌رقم این که دنیای فناوری با سرعت سرسام آوری رو به رشد است، از آن زمان تا کنون جک‌های صوتی تغییرات اندکی را به خود دیده‌اند.

در واقع ما درباره‌ی یک تکنولوژی حدودا ۱۴۰ ساله یا بیشتر بحث می‌کنیم که در ابتدا جک ۳.۵۶ میلی‌متری بود و سپس در دهه‌ی ۱۹۵۰ ابعاد آن کوچک‌تر و به ۳.۵ میلی‌متر تبدیل شد. اما تا زمانی که این فناوری به خوبی نیاز ما را بر طرف می‌کند، چه کسی به قدیمی بودن آن اهمیت می‌دهد؟

image

البته در حال حاضر هدفون‌هایی وجود دارند که از این فناوری برای انتقال صوت استفاده می‌کنند و کیفیت بسیار ناامید کننده‌ای دارند، اما این مشکل بیشتر به خود هدفون مربوط است زیرا هدفون‌های مدرنی که از USB-C برای انتقال استفاده می‌کنند نیز گاهی اوقات کاربران را راضی نمی‌کنند. نیاز به اشاره نیست که در حال حاضر هدفون‌های استفاده کننده از کابل‌های USB-C به وفور در بازار یافت می‌شوند و همین‌طور ایرپادها به راحتی گم می‌شوند! اما هیچ چیز به اندازه‌ی جک ۳.۵ میلی‌متری نمی‌تواند تنوع ارتباط بین دستگاه‌های مختلف، رقابت سالم و تنوع انتخاب را تضمین کند.

به علاوه، اگر فکر می‌کنید که با خلاص از شر جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، گوشی‌های هوشمند باریک‌تر یا در مقابل آب مقاوم‌تر می‌شوند، باید تجدید نظر کنید. سونی از مدت‌ها پیش گوشی‌های هوشمند ضد آبی را تولید می‌کند که از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره می‌گیرند؛ همین شرکت اکسپریا ایکس زد ۲ را عرضه کرده که از جک هدفون بی‌بهره است اما ۱۱ میلی‌متر ضخامت دارد! در سوی دیگر، موتورولا در تولید موتو زد ۲ پلی خود با وجود بهره گیری از این جک، ضخامت حدود ۶ میلی‌متری را ارایه کرد که حتی از پرچم‌دارانی که از این جک استفاده‌ نکرده‌اند نیز باریک‌تر است. بنابراین، هیچ دلیل عقلانی برای دشمنی با این فناوری از سوی کمپانی‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند نیافتیم جز فروختن هدفون‌ها و هندزفریهای بی‌سیم جدیدشان با قیمتی گزاف!

image

اپل و باقی دنیا!

اپل تنها شرکتی نیست که جک هدفون را حذف کرده است و با توجه به شواهد، این اقدام اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی اوپو انجام شده بود. اما طبق معمول پس از اپل، بسیاری از شرکت‌ها از او پیروی کردند و این جک را از محصول خود حذف نمودند. در سال گذشته شاهد بودیم که گوگل نیز پرم‌داران خود، پیکسل ۲ و پیسکل ۲ ایکس ال  را بدون جک ۳.۵ میلی‌متری عرضه کردو احتمالا این روند را ادامه می‌دهد. البته تجربه نشان داده است که گوگل هیچ ترسی از ریسک کردن و تغییر در طراحی محصولاتش ندارد، پس شاید گوگل روزی دوباره از این قطعه در گوشی‌هایش استفاده نماید.

image

شرکت‌های دیگری مانند سامسونگ، ال‌جی و وان پلاس به شدت بر روی استفاده از جک ۳.۵ میلی‌متری تاکید دارند و در تمامی گوشی‌های خود از این راه برای اتصال هدفون و هندزفری‌های باسیم استفاده می‌کنند. البته گروه بزرگی از تولید کنندگان اسمارت ون‌هایی اندرویدی نیز هستند که ظاهرا هنوز تصمیم نگرفته‌اند چه باید بکنند.

در حال حاضر گوشی‌های محدودی وجود دارند که مانند آیفون‌های اپل با جک ۳.۵ میلی‌متری صدا خداحافظی کرده‌اند:

هوآوی پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو، آنر نوت ۱۰، اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس، سونی اکسپریا ایکس زد ۲ و ایکس زد ۲ پریمیوم، موتو زد ۳ پلی، وکیا ۸ سیریکو، شیائومی Mi A2 و اوپو فایند ایکس.

در مقابل گوشی‌های دیگری از همین شرکت‌ها را دیده‌ایم که همچنان از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون استفاده می‌کنند: هوآوی میت ۱۰، آنر ۱۰، آنر ویو ۱۰، آنر ۷ ایکس، اچ‌تی‌سی دیزایر ۱۲ و ۱۲ پلاس، سونی اکسپریا XA2 و XA2 پلاس، موتو ایکس ۴، موتو جی ۶ و جی ۶ پلاس، نوکیا ۷ پلاس، نوکیا ۵.۱ و ۳.۱ و ۲.۱، شیائومی می مکس ۳، بلک بری کی ۲ و ویوو نکس.

همیشه انتخاب هست!

اگر از آن دسته کاربرانی باشید که دوران اوج نوکیا و بلک بری را به یاد دارید، باید بدانید که در دنیای گوشی‌های هوشمند هیچ چیز ثابت نیست و ترندها به سرعت تغییر می‌کنند.

image

اما اگر به دو لیست از گوشی‌هایی که کمی بالاتر ذکر کردیم نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمامی گوشی‌هایی که از جک هدفون استفاده نکرده‌اند در دسته‌ی گوشی‌های پرچم‌دار یا رده‌ بالای گران قیمت قراردارند. بحث اصلی این نیست که حذف جک هدفون به یک ویژگی در میان پرچم‌داران تبدیل شده یا می‌شود و گوشی‌های میان رده یا ارزان قیمت از آن بی‌بهره خواهند بود. در واقع پرچم‌داران و میان‌رده‌های زیادی وجود دارند که از استاندارد قدیمی پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه تا زمانی که سیستم عامل اندروید (با این نام یا تحت هر عنوان دیگری) وجود داشته باشد، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز وجود خواهد داشت.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

َاصغر

۱۳۹۷/۵/۱۵
خب مگه ایرادش چیه؟اتفاقا بهتر چون بقیه گوشی ها هم که دارن راحت تره

محسن

۱۳۹۷/۵/۱۵
همش منتظر بودم کیفیت صوتی خروجی بی سیم و با سیم مقایسه بشه اما خبری نبود
پس این مقاله چی بود!

Babak

۱۳۹۷/۵/۱۵
متاسفانه شرکت اپل ، طبق گفته ی خودش ، مسیر تعامل کاربر با دستگاه دیجیتال رو عوض می کنه و سعی در تغییر عادت و سبک مصرف داره. به نوعی ، یک حذف و اضافه ی عجیب رو دیکته می کنه و در عین حال ، اون رو “شهامت”!!! میدونه.
هنوزم که هنوزه ، باکیفیت ترین و همچنین گرانترین هدفون ها ، از ارتباط پورت ورودی ۳/۵ میلیمتری و یا تبدیل بزرگتر استفاده می کنن. و حذف این جک ، به نظر بنده ، یک نقص بوده.