تست همراه اول

سرویس خبر
13 مرداد 1397 ساعت 13:00
0 نظر

 

با عجیب‌ترین خودروهای مفهومی ژاپنی آشنا شوید

ژاپن یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی عجیب‌ترین خودروهای مفهومی ژاپنی می‌پردازیم.

بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت خودرو سالانه از خودروهای کانسپت و یا مفهومی خود رونمایی می‌کنند. این محصولات معمولا نشان‌دهنده آینده صنعت خودرو هستند. در این میان برخی شرکت‌ عجیب‌ترین خودروهای مفهومی را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. در این مطلب به معرفی 10 خودروی مفهومی عجیب ژاپنی می‌پردازیم.

خودروی الیکا

تیمی از دانشگاه Keio در توکیو تحت مدیریت Hirosho Shimizu خودروی مفهومی الیکا را طراحی و توسعه داده‌اند. نام این خودرو به استفاده از باتری لیتیوم یونی در این محصول برقی اشاره دارد. این خودروی مفهومی الکتریکی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. سرعت الیکا در مدت زمان 4 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد‌. حداکثر سرعت این خودرو برابر با 370 کیلومتر بر ساعت است.

اندازه لاستیک‌های این خودرو در مقایسه با خودروهای دیگر کوچک‌تر است که این موضوع باعث کاهش ارتفاع آن شده است. با نزدیک شدن این خودرو به زمین، آیرودینامیک آن بهبود یافته است. تیم توسعه دهنده این خودرو برای دستیابی به عملکرد بالا برای هر یک از چرخ‌ها یک موتور الکتریکی با قدرت 80 اسب بخار در نظر گرفته است که قدرت کلی این خودرو را به 640 اسب بخار می‌رساند.

تویوتا RV-2

تا به حال به فکر خرید یک خودروی تولیدی شرکت تویوتا به صورت موتور جلو و محور عقب برای کمپینگ بوده‌اید؟ تویوتا برای این دسته از خریداران در سال 1974 از خودروی مفهومی RV-2 رونمایی کرد. این خودروی استیشن دارای 2 درب بود و از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. دلیل قرارگیری این خودرو در این لیست طراحی بخش پشتی آن است.

تویوتا این محصول را به گونه‌ای طراحی کرده که افراد به وسیله چادر مسافرتی می‌توانستند در اطراف آن بخوابند. تویوتا در زمان معرفی این خودرو به این موضوع اشاره کرده بود که 4 نفر می‌توانند برای خواب از آن استفاده کنند که البته خوابیدن در جایگاه راننده ایده مناسبی محسوب نمی‌شود.

سوزوکی Sharing Coach

این خودروی مفهومی سوزوکی ایده عجیب ولی جالبی را مطرح می‌کند. سوزوکی Sharing Coach در حقیقت دو خودرو است. خودروی دوم PIXY نام دارد که یک محصول تک سرنشینه محسوب می‌شود و برای مکان‌هایی مانند ساختمان‌ها طراحی شده است. این خودرو می‌تواند افراد را به صورت جداگانه جابه‌جا کند.

افراد می‌توانند علاوه‌ بر اینکه به صورت جداگانه از PIXY استفاده کنند، آن را به داخل سوزوکی Sharing Coach منتقل کنند ‌و به رانندگی بپردازند. اگر بخواهیم صادقانه این طرح را مورد بررسی قرار دهیم، باید آن را یک خودرو مفهومی عجیب معرفی کنیم که البته تا حدودی کارایی دارد.

مزدا Furai

این خودروی مفهومی جذاب در دسامبر سال 2007 به صورت رسمی معرفی شد. Furai به معنای صدای باد است. این محصول پنجمین و آخرین خودروی مفهومی از سری Nagare محسوب می‌شود. شاسی این دستگاه بر اساس خودروهای مسابقه‌ای لمانز توسعه یافته و مزدا برای آن یک موتور دورانی وانکل با امکان تولید 450 اسب بخار قدرت در نظر گرفته است.

بر روی بدنه مزدا Furai عدد 55 به چشم می‌خورد که با شماره خودروی مسابقه‌ای 787B که در مسابقات لمانز در سال 1991 برنده شد، یکسان است. متاسفانه نمونه تولیدی این خودرو در زمان بررسی توسط برنامه تاپ گیر در سال 2008 دچار احتراق شد که البته خبر مربوط به این موضوع تا سال 2013 به رسانه‌ها راه پیدا نکرد.

خودروی Bamgoo

این خودروی الکتریکی به وسیله دانشگاه کیوتو توسعه یافته است. این محصول ویژه و جذاب با هر بار شارژ قادر به طی مسافتی برابر با 50 کیلومتر است. جذابیت این خودرو مربوط به موتور مورد استفاده در آن نیست بلکه ساختارش Bamgoo را تبدیل به یک محصول ویژه کرده است.

این خودروی برقی مفهومی ژاپنی کاملا به وسیله بامبو توسعه یافته است. این موضوع باعث شده وزن این خودرو تنها برابر با 60 کیلوگرم باشد. لازم به ذکر است؛ این خودرو به بازار راه پیدا نکرد.

هوندا Fuya-Jo

خودروی مفهومی هوندا Fuya-Jo در سال 1999 توسط این شرکت ژاپنی معرفی شد. در زمان معرفی، این خودرو طراحی جذابی داشت. این خودرو برای جوانان طراحی شده بود و به همین علت المان‌های خاصی درون آن قرار داشتند. داشبورد این خودرو به صورت دستگاه DJ و کنترلر آن طراحی شده بود.

کف این خودرو صاف بود و صندلی‌های آن ارتفاع بلندی داشتند. خودروی هوندا Fuya-Jo از سیستم صوتی قدرتمندی بهره می‌برد که با توجه به کاربرد آن طبیعی به نظر می‌رسید. این خودرو هیچ‌وقت به خط تولید این کمپانی ژاپنی راه پیدا نکرد. می‌توان طراحی هوندا Fuya-Jo را تا حدودی شبیه به کیا سول دانست.

تویوتا آوالون

در حالی که تویوتا آوالون یک خودروی سدان فول سایز محسوب می‌شود که در بازار به فروش می‌رسد، نمونه مفهومی آن در سال 1991 هیچ‌گونه شباهتی به نسخه تجاری آن نداشت. این خودرو به وسیله استودیوی طراحی Calty توسعه یافته بود. تویوتا آوالون یک خودروی مفهومی 4 درب کانورتیبل بود که خودروهای دهه 60 میلادی در طراحی آن نقش زیادی داشتند.

در حالت کلی این خودرو طراحی عجیبی داشت و بسیاری از افراد طراحی آن را شبیه به تخم مرغ می‌دانستند. زمانی که راننده سقف تویوتا آوالون را می‌بست، این خودرو تبدیل به یک وسیله نقلیه فضایی می‌شد! این خودروی مفهومی توسط تویوتا به تولید انبوه نرسید با این حال این شرکت ژاپنی در آینده از نام آن برای یک محصول تجاری استفاده کرد.

نیسان Pivo

خودروی مفهومی نیسان Pivo در حقیقت شامل سه نسل است. در این مطلب ما به بررسی نسل اول و دوم این خودرو می‌پردازیم. این خودرو قادر به  حمل سه سرنشین بود و از شاسی چهار چرخ بهره می‌برد.

نسل دوم این محصول مفهومی دارای چرخ‌ها و اتاق چرخان بود. بدین صورت که راننده می‌توانست محل قرارگیری کابین را تغییر دهد. در همین راستا راننده برای خروج و یا دنده عقب می‌توانست کابین را بچرخاند و به راحتی به رانندگی بپردازد.

ایسوزو Como F1

ایسوزو Como F1 طراحی شبیه به خودروهای پیکاپ دارد با این حال درب‌های آن به صورت قیچی (درب قیچی‌وار) باز می‌شود. این خودرو طراحی عجیبی دارد ولی شرکت سازنده برای این محصول مفهومی یک موتور قدرتمند در نظر گرفته بود.

در این خودرو از یک موتور 12 سیلندر با حجم 3.5 لیتر استفاده شده که در حقیقت قدرت خودروی فرمول 1 شرکت لوتوس را تامین کرده است. در حالی که بسیاری پروژه One شرکت‌های مرسدس بنز و AMG را اولین خودروی جاده‌ای با موتور فرمول 1 می‌دانند، خودروی مفهومی ایسوزو Como F1 زودتر به دنبال اجرایی کردن این ایده بوده است.

یاماها OX99-11

یاماها OX99-11 یک محصول مفهومی بوده که بر اساس خودروهای فرمول 1 طراحی شده است. این خودرو برخلاف ایسوزو Como F1 تنها از موتور خودروهای فرمول 1 استفاده نکرده است بلکه در آن از شاسی مشابه با دستگاه‌های فرمول 1 بهره گرفته شده که در ساخت آن از فیبرکربن استفاده شده است.

این خودرو به موتور 12 سیلندر فرمول 1 با حجم 3.5 لیتر مجهز شده که ساخت شرکت یاماها است. این خودرو قیمتی نزدیک به 800 هزار دلار داشت ولی یاماها تصمیم گرفت آن را تولید نکند. به نظر می‌رسد 27 سال پس از معرفی این خودرو، شرکت‌های دیگر به دنبال توسعه محصولات مشابه با موتور فرمول 1 هستند.



  13 مرداد 1397
2002 بازدید
0 نظر
5.00
  5 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری