خانهاخبار
۱۰ ویژگی مهم که از Galaxy S10 انتظار داریم!

۱۰ ویژگی مهم که از Galaxy S10 انتظار داریم!

موعد معرفی گلکسی نوت ۹ نزدیگ است و حالا دیگر بازار اخبار و شایعات پرچم‌دار بعدی، گلکسی اس ۱۰ رو به رونق است. در این مطلب به بررسی ۱۰ ویژگی برتری می‌پردازیم که انتظار داریم سامسونگ در تولید پرچم‌دار بعدی سری اس آن‌ها را در نظر بگیرد.
۱۳۹۷/۵/۱۳

بی معطلی و اضافه‌گویی به بررسی ۱۰ مورد اشاره شده می‌پردازیم:

تولید سه نسخه با ویژگی‌های خاص برای هر یک

با معرفی گلکسی اس ۶، سامسونگ تعداد پرچم‌داران خانواده‌ی اس را به بیش از یک نسخه افزایش داد، گلکسی اس ۶ در سه نسخه‌ی استاندارد، اس ۶ اج و اج پلاس عرضه شد و پس از آن از گلکسی اس ۷ تا گلکسی اس ۹، پرچم‌داران این خانواده در دو نسخه تولید می‌شدند. اما گزارش‌ها و شایعات جدید به این موضوع اشاره می‌کنند که بار دیگر پرچم‌دار امسال سری اس سامسونگ در سه نسخه تولید می‌شود که یکی از این نسخه‌ها به نمایشگر ۶.۴۴ اینچی مجهز است. طبق شایعات، آیفون‌های ۲۰۱۸ نیز در سه نسخه تولید می‌شوند که بزرگترین آن‌ها با نام آیفون X پلاس به نمایشگر ۶.۴۶ اینچی از نوع OLED مجهز است. در واقع تحلیل‌گر معروف محصولات اپل، مینگ چی کو نخستین بار به تولید گلکسی اس ۱۰ در سه نسخه اشاره کرده است.

image

او مدعی شده خانواده‌ی گلکسی اس ۱۰ به اسکنر اولترا سونیک مجهز می‌شوند. کو می‌گوید که دو مدل از گلکسی اس ۱۰ از اسکنر اثر انگشت اولترا سونیگ تعبیه شده در صفحه نمایش بهره می‌گیرند؛ این مدل‌ها گلکسی اس ۱۰ با نمایشگر ۶.۱ اینچی و گلکسی اس ۱۰ پلاس با نمایشگر ۶.۴ اینچ نام خواهند داشت. نسخه‌ی دیگر که از صفحه نمایش ۵.۸ اینچی استفاده می‌کند نیز گلکسی اس ۱۰ لایت نام دارد که از اسکنر اثر انگشت روی بدنه‌ی گوشی بهره‌مند است. همان‌طور که از نامش پیداست، گلکسی اس ۱۰ لایت ارزان‌ترین مدل از پرچم‌‌دار ۲۰۱۸ کره‌ای‌ها خواهد بود که نمایشگر تخت دارد و دو نسخه‌ی دیگر نمایشگر خمیده دارند، بنابراین سامسونگ پس از دو سال، دوباره نمایشگر مسطح را به پرچم‌داران خود باز می‌گرداند.

اگر منتظرید که سامسونگ هم مانند اپل برای دهمین سال تولد برند پرچم‌دار خود یک نسخه‌ی ویژه ارائه دهد، باید بگوییم که احتمالا کره‌ای‌ها به اندازه‌ی اپل شما را حیرت زده نخواهند کرد. ظاهرا خانواده‌ی گلکسی اس ۱۰ همچنان به صفحه نمایش عریض سامسونگ، موسوم به Infinity Display،‌ مجهز خواهند بود که حاشیه‌های اندکی در اطراف نمایشگر ایجاد می‌کند ولی به عقیده‌ی بسیاری این صفحه نمایش نسبت به نمایش‌گرهایی با بریدگی نامتعارف در قسمت بالایی محبوب‌تر است. گلکسی اس ۱۰ لایت و گلکسی اس ۱۰ حدود ۰.۰۳ و ۰.۰۸ اینچ از گلکسی اس ۹/ اس ۹ پلاس بزرگتر خواهند بود و درباره‌ی گلکسی اس ۱۰ پلاس چیزی اعلام نشده است.

صفحه نمایش AMOLED با ویژگی Anti-Screen Door Effect

سامسونگ مدتی قبل نشانی تجاری برای Anti-SDE AMOLED را به ثبت رساند. SDE مخفف Screen Door Effect است؛ این پدیده حتی زمانی که نمایشگر با کیفیت گلکسی اس ۹ در هدست گیر VR قرار می‌گرفت نیز اتفاق می‌افتاد و گاهی اوقات بین پیکسل‌های تصویر محتوایی که از طریق این هدست برای کاربر نمایش داده می‌شد فاصله به وجود می‌آورد. با توجه به این که سامسونگ همچنان مصمم است که به فعالیت در حوزه‌ی واقعیت مجازی ادامه دهد، نیاز به توسعه‌ی نوع جدیدی از صفحه نمایش‌های AMOLED حس می‌شد تا مشکل پدیده‌ی SDE را حل کند. ممکن است اولین دستگاهی که از این صفحه نمایش استفاده می‌کند گلکسی اس ۱۰ باشد یا یک هدست واقعیت مجازی مستقل که نیازی به حضور گوشی درون خود ندارد.

image

اسکنر انگشت نامتعارف

دی جی کُه، رئیس بخش سامسونگ موبایل به تازگی به سنسور اثر انگشت درون صفحه از نوع اولترا سونیک برای گلکسی اس ۱۰ اشاره کرد که نسبت به اسکنرهای فعلی دقیق‌تر است. این مدیر کره‌ای‌ها اعلام کرد که سامسونگ قصد داشت از سنسوری با دقت کمتر و ارزان‌تر برای تولید این فناوری اپتیکال استفاده کند که می‌توانست دو سال پیش آن را زیر نمایشگر تعبیه کند و در محصولاتش به کار بگیرد تا شایعاتی که پیش از معرفی گلکسی اس ۸ وجود داشت به واقعیت تبدیل شود. با توجه به یادداشت‌های مینگ چی کو که اشاره کرده بود دو مدل از خانواده گلکسی اس ۱۰ به اسکنر اثر انگشت اولترا سونیک مجهزند، می‌توان احتمال وجود چنین سنسوری در پرچم‌داران امسال شرکت مذکور را بسیار زیاد دانست.

اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید سامسونگ چطور اولین نمایشگر مجهز به سنسور بیومتری خود را برای گوشی هوشمندش تولید کرده است، بد نیست به پتنتی که مدتی پیش در آمریکا به ثبت رسانده بود نگاهی بیاندازید. جزئیات عنوان شده، به سنسور اولترا سونیک و بیان نحوه‌ی انتقال این سنسور به کناره‌های صفحه،علاوه بر زیر شیشه اشاره کرده است. بنابراین حتی ممکن است گلکسی اس ۱۰ لایت که به صفحه نمایش تخت مجهز شده نیز از یک اسکنر در کنار بدنه‌ی خود بهره بگیرد.

image

آقای که بسیار به سنسور نامتعارف سامسونگ امیدوار است، خصوصا زمانی که آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل از چنین سخت افزاری بی‌بهره‌ خواهند بود. اگر کمپانی کره‌ای بتواند به درستی این سنسور را به کار بگیرد، می‌تواند از حضور اسکنر اثر انگشت اولترا سونیک در زیر نمایشگر و کناره‌های گوشی به عنوان یک ویژگی تبلیغاتی بزرگ علیه رقبایش استفاده کند. در زمانی که اسکنرهای تشخیص چهره‌ی سه بعدی را می‌توان با ترفندها وحقه‌های مختلف فریب داد،‌ چنین سنسوری با دقت بالاتر و امنیت بیشتر می‌تواند به یک برگ برنده برای سامسونگ تبدیل شود. 

اسپیکر تعبیه شده در صفحه نمایش

مدتی قبل سونی در تلویزیون‌های جدید خود از یک ویژگی خاص به عنوان مانور تبلیغاتی استفاده کرد؛ صفحه نمایشی که کار اسپیکر را هم انجام می‌داد و توانایی پخش صدای محتوای در حال پخش را داشت. سامسونگ نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها طرح خود برای چنین نمایشگری را ارایه کرده است و ماه قبل آن را در نمایشگاه SID 2018 که به طور اختصاصی به فناوری‌های نمایشگرها مربوط است، برای عموم به نمایش گذاشت. این شرکت در توضیح عملکرد محصول خود بیان کرد که پنل نمایشگر از لرزش و رسانایی الکتریکی استفاده می‌کند که نیاز به استفاده از اسپیکر در بالا یا پایین نمایشگر را رفع می‌کند و امکان استفاده‌ی محل بیشتری برای نمایشگر بزرگتر را فراهم می‌کند. سامسونگ یک نمونه‌ی آزمایشی از فناوری خود با نام «صدا در نمایشگر» در اختیار داشت که ظاهری شبیه به گلکسی اس ۹ پلاس داشت و مصاحبه کننده به شوخی گفت که ما نمونه‌ی واقعی نمایشگر گلکسی اس ۱۰ را مشاهده می‌کنیم.

گفته شده پنهای باند انتقال صوت این فناوری چیزی بین ۱۰۰ تا ۸۰۰۰ هرتز است و به لطف لرزش‌های مناسب می‌توان به راحتی با قرار دادن گوش خود روی محل مشخص شده در بالای نمایشگر، صدا را به وضوح دریافت کرد. در واقع، کمپانی چینی ویوو پیش از سامسونگ چنین ویژگی‌ای را همراه با گوشی هوشمند کاملا بی‌حاشیه‌ی ویوو نکس معرفی کرد. ویوو این صفحه نمایش را SoundCasting نامیده است و می‌گوید:

این فناوری در مقایسه با راه‌کارهای ارایه شده برای بخش صوت در گوشی‌های با نمایشگر بدون حاشیه؛ مصرف کمتر انرژی، کاهش پراکندگی صوت و تراکم صدا از ضعیف به قوی را برای ارایه‌ی تجربه‌ی صوتی بهتر و متعادل‌تر بهینه سازی می‌کند.

ظاهرا هر دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال‌جی آماده‌اند تا فناوری پخش صوت از نمایشگرهای OLED خود را تجاری کنند و سال بعد از این فناوری در پرچم‌داران خود استفاده نمایند. افراد مطلع در این حوزه ابعاد دقیق این نمایشگر سامسونگ را ۶.۲ اینچ عنوان کرده‌اند که معادل ابعاد گلکسی اس ۹ پلاس است؛ با توجه به این که صفحه نمایش گلکسی اس ۱۰ در ابعادی مشابه با اس ۹ پلاس تولید می‌شود، انتظار داریم سامسونگ در این گوشی نمایشگر عریض مجهز به فناوری پخش صوت استفاده کند و اگر چنین باشد، این فناوری قطعا در نسخه‌ی بزرگتر و گران قیمت که اس ۱۰ پلاس است نیز حضور خواهد داشت.

دوربین سه گانه

مدتی قبل در خبرها اعلام شد که سامسونگ در گلکسی اس ۱۰ پلاس از دوربین اصلی مجهز به سه لنز استفاده می‌کند، مانند آنچه در هوآوی پی ۲۰ پرو دیده بودیم. همچنین، اپل نیز در آیفون‌های سال ۲۰۱۹ خود از چنین مجموعه‌ای به عنوان دوربین اصلی استفاده خواهد کرد؛ حتی شایعاتی وجود دارد که امکان استفاده از دوربین سه گانه برای آیفون X پلاس را نیز بیان می‌کند. این شایعه در ماه مه و توسط Largan Precision که یکی از تامین کنندگان قطعات دوربین برای آیفون‌های اپل است بیان شده بود که از وجود دوربین‌های چندگانه در آینده‌ی نزدیک خبر می‌داد.

با توجه به مجموعه‌ی شایعات و گزارش‌های منتشر شده درباره‌ی ابداع جدید لنز هفت لایه پلاستیک برای دستگاه‌هایش، بیان شد که پرچم‌دار امسال سری اس به سه لنز یا بیشتر مجهز می‌شوند و در سال ۲۰۱۹ نیز زوم اپتیکال به آن‌ها اضافه می‌شود. اگر گلکسی اس ۱۰ از دوربین سه گانه استفاده کند، احتمالا اپل نیز برای عقب نماندن از قافله، گران‌ترین مدل آیفون ۲۰۱۸ را به چنین سخت افزاری مجهز می‌کند، خصوصا که در حال حاضر سامسونگ رتبه‌ی اول و هوآوی رتبه‌ی دوم فروش را دارند و پرچم‌دار هوآوی پیش از همه به دوربین سه گانه مجهز شده است.

علاوه بر این، در گزارش‌ها اعلام شده است که نسخه‌ی مجهز به دوربین سه گانه از یک لنز اصلی با دیافراگم متغیر استفاده می‌کند، مانند آن چه در پرچم‌داران امسال دیدیم. یکی از دو لنز بعدی از نوع واید است تا تصاویر عریض‌تری را ثبت کند و دیگری تله فوتو خواهد بود. متاسفانه دو مدل دیگر که از دوربین دوگانه استفاده می‌کنند، از لنز تله فوتو بی‌بهره خواهند بود.

لنز واید

همان‌طور که اعلام شد، پرچم‌داران امسال سامسونگ به لنز واید در کنار لنز اصلی مجهز خواهند بود. طبق خبرها، سامسونگ همچنان از لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد که به دیافراگم متغیر مجهز است که البته پیش از این چنین سخت افزاری را در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس دیده بودیم. این لنزها توانایی جایجایی میان f/1.5 یا f/2.4 را دارند که بستگی به شرایط نوری محیط تغییر می‌کند. 

image

لنز تله فوتو که سامسونگ پیش از این نیز در پرچم‌داران خود از آن بهره گرفت، این بار به صورت اختصاصی در گلکسی اس ۱۰ پلاس به عنوان لنز سوم در ماژول دوربین حضور دارد که از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند. مشخص نیست که این سنسور چه اندازه زوم اپتیکال را در اختیار کاربر می‌گذارد، اما شایعات از امکان بزرگنمایی 3x حکایت دارند.

حال علاوه بر دو لنز مذکور که در پرچم‌داران قبلی نیز حضور داشتند، لنز واید نیز به مجموعه لنزهای دوربین اصلی خانواده‌ی گلکسی اس ۱۰ اضافه خواهد شد. هم‌وطن سامسونگ، کمپانی ال‌جی از مدت‌ها پیش از لنز واید در پرچم‌داران خود استفاده می‌کند و ممکن است سامسونگ نیز از ساختاری مشابه که شامل یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی با زاویه‌ی تصویر برداری عریض ۱۲۳ درجه و دیافراگم f/1.9 است، استفاده کند. گزارش‌ها مدعی شد‌ه‌اند که طبق معمول، سامسونگ نیز پشتیبانی از فوکوس خودکار یا لرزش‌گیر اپتیکال را برای این سنسور فراهم نمی کند. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، لنز واید در هر سه نسخه از گلکسی اس ۱۰ استفاده می‌شود، اما گلکسی اس ۱۰ پلاس یکی از معدود گوشی‌های هوشمندی خواهد بود که از لنز واید و تله فوتو در کنار هم استفاده می‌کند و این موضوع منجر به خلق تصاویر جذاب‌تری خواهد شد.

دوربین سلفی دوگانه

ممکن است سامسونگ با پیروی از کمپانی‌های چینی و همچنین پرچم‌دار بعدی گوگل (پیکسل ۳)، از دوربین دوگانه برای ثبت بهتر تصاویر سلفی استفاده کند. بهبودهای چشمگیر برای ایجاد افکت بوکه و افزایش کیفیت از جمله مواردی است که انتظار می‌رود با استفاده از دو لنز شاهد آن باشیم. احتمالا استفاده از این ساختار تنها مختص گلکسی اس ۱۰ پلاس خواهد بود و دو مدل دیگر از همان ساختار سنتی یک لنز برای سلفی استفاده می‌کنند که شباهت زیادی به سنسور به کار رفته در خانواده‌ی گلکسی اس ۹ دارد.

فناوری 5G

به تازگی کوالکام اولین چیپست ۷ نانومتری دنیا را تولید کرد که در آن از مودم وایرلس X24 خود بهره گرفته است؛ این مودم توانایی پشتیبانی از سرعت دانلود نسل اولیه‌ی 5G را دارد که معادل ۲ گیگابیت بر ثانیه است. البته در آینده‌ای نزدیک کوالکام از اسنپ دراگون ۸۵۵ رونمایی می‌کند که به مودم X50 مجهز است و این همان مودمی است که انتظار داریم در گلکسی اس ۱۰ نیز شاهدش باشیم. در اظهارات جداگانه‌ای که در نشست خبری مربوط به کارخانه‌ی جدید سامسونگ برگزار شده بود، اعلام شد که این شرکت سال آینده چیپ‌های 5G اسنپ دراگون را در سطح انبوه تولید می‌کند.

image

بنابراین ممکن است گلکسی اس ۱۰ اولین مشتری چیپ اسنپ دراگون ۸۵۵ باشد که از مودم 5G پرسرعت‌تری نسبت به مودم X24 بهره مند است. کوالکام همچنان از سامسونگ به عنوان تولید کننده‌ی چیپ‌های اسنپ دراگون نسل بعد کمک می‌گیرد؛ زیرا لیتوگرافی EUV آن بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که TSMC در ساخت چیپ ۱۲ نانومتری A12 اپل برای آیفون‌های امسال به کار می‌گیرد.

استفاده از نسل جدید چیپست‌ها با معماری ۷ نانومتری

سامسونگ در کنار استفاده از اسنپ دراگون ۸۵۵، از نسل جدید چیپست اختصاصی خود با نام اگزینوس ۹۸۲۰ نیز برای نسخه‌ی جهانی پرچم‌دارانش استفاده خواهد کرد که در بخش CPU از ساختار DynamIQ بهره می‌برد. در این ساختار از هشت هسته پردازشی به صورت ۴+۲+۲ استفاده می‌شود؛ خوشه‌ی متشکل از دو هسته‌ی بزرگ از نوع اگزینوس M4 خواهند بود که طبق شایعات نهایت فرکانس پردازشی آن‌ها به ۳.۳ گیگاهرتز می‌رسد و خوشه‌ی دو هسته‌ای بعدی از Cortex-A75 یا A76 به عنوان هسته‌های معمولی استفاده می‌کنند. خوشه‌ی بعدی شامل چهار هسته‌ی کندتر است که از هسته‌های کوچک از نوع Cortex-A55 استفاده می‌کند.

درکنار این پردازنده، از پردازشگر گرافیکی جدیدی استفاده می‌شود که Mali-G76 MP18 نام دارد و جایگزین Mali-G72 شده است. نسل جدید به ۱۸ هسته‌ی پردازشی مجهز است و اولین پردازند‌ه‌ی گرافیکی ساخته شده توسط معماری ۷ نانومتری ARM خواهد بود. استفاده از این ساختار جدید به معنی عملکرد بهتر و در عین حال کاهش چشمگیرمصرف انرژی است. گفته می‌شود چیپ جدید سامسونگ نسبت به اگزینوس ۹۸۱۰ به کار رفته در گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس تا ۴۰ درصد در کارایی، ۳۵ درصد در مصرف انرژی و تا ۱۰ درصد در سرعت بهبود داشته است.

ماژول تشخیص چهره‌ی سه بعدی

اپل در آیفون X از کیت دوربین موسوم به TrueDepth استفاده کرد که در بریدگی بالای صفحه نمایش قرار گرفته است و بر خلاف آن چه در پرچم‌داران اندرویدی دیده‌ایم، یک سخت افزار معمولی برای تشخیص چهره تلقی نمی‌شود. این مجموعه از دو دوربین‌ که با یک ساتع کننده‌ی مادون قرمز همراه است تشکیل شده که در کنار نرم افزار بهینه‌ی خود به تشخیص و خواندن اجزای صورت کاربر اقدام می‌کنند. در واقع، بخش‌های اضافی این ماژول بودند که منجر به ایجاد فناوری‌هایی مانند Face ID و Animoji برای آیفون X شده‌اند. این بخش‌های اضافی شامل یک پروژکتور نقطه‌ای است که حدود ۳۰ هزار پرتو را به صورت می‌تاباند تا الگوی چهره‌ی کاربر را بسازد و سپس یک دوربین مادون قرمز این پرتوها را ثبت و با استفاده از الگوریتم خاصی مکان شکستگی خطوط را محاسبه می‌کند تا شکل نهایی صورت کاربر در دستگاه ثبت شود.

image

این سیستم مدتی بعد توسط شرکت‌های چینی در دستگاه‌هایی مانند اوپو فایند ایکس و شیائومی می ۸ پیاده شد که البته پرچم‌دار شیائومی هنوز از سنسور اثر انگشت نیز بهره می‌گیرد. این ساختار دقیقا همان چیزی است که سامسونگ به آن نیاز دارد و انتظار داریم در دهمین نسل از پرچم‌داران خانواده‌ی گلکسی اس، شاهد حضور این قابلیت باشیم. با توجه به خبرها، سامسونگ در توسعه‌ی سنسور تشخیص چهره‌ی سه بعدی خود با کمپانی اسرائیلی Mantis Vision و شرکت Woodgate که تامین کننده‌ی قطعات دوربین است همکاری داشته. اگر می‌خواهید بدانید سنسور ساخته شده توسط سامسونگ چه برتری‌هایی نسبت به دوربین TrueDepth اپل دارد، بد نیست به ویدیو زیر نگاهی داشته باشید.

با توجه به این‌ موضوع که اعلام شده فقط بزرگترین و گران‌ترین مدل از سه گانه‌ی گلکسی اس ۱۰ به دوربین سلفی با دو لنز مجهز است، انتظار داریم که گلکسی اس ۱۰ پلاس تنها پرچم‌دار این خانواده باشد که از فناوری سنسور تشخیص چهره‌ی سه بعدی برای بازگشایی قفل دستگاه و یا نسل AREmoji سامسونگ استفاده خواهد کرد.

این ۱۰ مورد مهم‌ترین ویژگی‌هایی بودند که انتظار داریم سامسونگ در دهمین نسل از پرچم‌داران گلکسی اس از آن‌ها بهره بگیرد؛ اما باید تا روز معرفی این خانواده منتظر باشیم تا ببینیم گلکسی اس ۱۰، اس ۱۰ لایت و اس ۱۰ پلاس کدام یک از ویژگی‌های مذکور را دارا خواهند بود. نظر شما درباره‌ی دهمین نسل از پرچم‌داران سامسونگ چیست و به مناسبت ده سالگی برند گلکسی اس، انتظار حضور چه فناوری‌هایی را به عنوان ویژگی برتر برای اعضای جدید این خانواده دارید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

reza_j_l

۱۳۹۷/۵/۱۴
سلام بر شما کاربر گرامی
در متن ذکر شده اما مستقیم و به صورتی که شما نوشتید بهش اشاره نشده. در بخش‌های مختلف اشاره شده به این صورت: «گلکسی اس ۱۰ لایت ارزان‌ترین مدل از پرچم‌‌دار ۲۰۱۸ کره‌ای‌ها خواهد بود که نمایشگر تخت دارد و دو نسخه‌ی دیگر نمایشگر خمیده دارند» و «بنابراین حتی ممکن است گلکسی اس ۱۰ لایت که به صفحه نمایش تخت مجهز شده نیز از یک اسکنر در کنار بدنه‌ی خود بهره بگیرد.»

امیرعلی

۱۳۹۷/۵/۱۴
سلام یه موردی رو از قلم انداختید این که 2 نخسه از این پرچمدار صفحه نمایش منحنی خواهند داشت و نخسه ارزان قیمت 5.8 اینچی صفحه نمایش مسطح خواهد داشت . و این نخسه از اثر انگشت کنار ه گوشی استفاده خواهد کرد .