خانهاخبار
کوالکام آنتن mmWave 5G را به گوشی‌های همراه می‌آورد

کوالکام آنتن mmWave 5G را به گوشی‌های همراه می‌آورد

کوالکام به تازگی ماژول آنتن جدیدی را معرفی کرد که قادر است با بهره‌گیری از امواج میلیمتری سرعت فوق‌العاده بالای 5G را برای گوشی‌های هوشمند به ارمغان آورد.
۱۳۹۷/۵/۸

تجهیز گوشی‌های هوشمند به شبکه‌5G  کار ساده‌ای نیست و نیازمند تشریفات مفصلی است مثل: حصول توافق در مورد استانداردهای جدید، طراحی مودم‌های جدید و فراهم آوردن امکانات سخت‌افزاری جدید برای برج‌های مخابراتی؛ اما گویا کوالکام قصد هموار کردن این مسیر را دارد و در همین راستا اخیرا ماژول‌ آنتن QTM052 mmWave را معرفی کرد. ویژگی برجسته آنتن مذکور آن است که گوشی‌های هوشمند را قادر به استفاده از طیف‌های فرکانسی مختلف در شبکه‌های پرسرعت می‌کند و از آنجا که تمام گستره شبکه‌ 5G کیفیت و ویژگی یکسانی ندارد، این ویژگی بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به تست شبیه‌سازی کوالکام، که نتایجش در کنگره MWC امسال اعلام شد، به لطف راه‌کارهای ارائه شده در شبکه‌ 5G کاربران قادرند سرعت بالایی را در پهنای باند پایین تجربه کنند؛ حال این شرکت قصد دارد با بهره بردن از mmWave  دسترسی به این هدف را ممکن کند.

image

با این حال، عینیت بخشیدن به این خواسته نیازمند تعبیه سخت‌افزار مربوط به mmWave در گوشی‌های هوشمند است، کاری که چندان هم ساده‌ نیست. جای شکی نیست که mmWave به لطف سهم بالایی که از طیف فرکانسی شبکه‌های بی‌سیم دارد، سرعت بالاتری را ارائه می‌دهد اما، از طرف دیگر ضعف‌هایی نیز دارد از جمله اینکه دامنه تحت پوشش محدودتری دارد و سیگنال‌هایش نسبت به موانع حساسترند و در صورت وجود موانع ساده‌ای مانند دیوارها یا حتی دست کاربران نیز قطع می‌شود و اینجا دقیقا جاییست که آنتن QTM052 کوالکام قهرمانانه وارد صحنه می‌شود تا مشکل را حل کند: این ماژول حاوی 4 آنتن است که به لطف الگوریتم‌های کوالکام می‌توانند به نزدیک‌ترین برج 5G متصل شوند. خوشبختانه این آنتن آنقدر کوچک طراحی شده است که به راحتی در حاشیه گوشی تعبیه می‌شود. مودم ،X50 5G  که کوالکام اخیرا از آن رونمایی کرد، نیز تعبیه 4 ماژول آنتن در هر ضلع گوشی را ممکن می‌سازد تا به این ترتیب وجود 16 آنتن در گوشی، خیال کاربران را بابت عدم قطعی سیگنال در زمان استفاده از شبکه 5G آسوده کند.

image

اگر  این راهکار در عمل نیز طبق ادعای کوالکام ظاهر شود، راه‌حلی بسیار هوشمندانه محسوب می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش تولید گجت‌هایی شود که بر پایه شبکه‌های mmWave 5G طراحی می‌شوند. برای عرضه اولین گوشی مجهز به آنتن‌ QTM052 باید تا اوایل سال 2019 منتظر بمانیم که البته این وقفه فرصت مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ 5G می‌تواند باشد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)