هیوندای خودروی ولستر N را با نامهای مختلفی در بازارهای متفاوتی عرضه کرده است. این خودرو در بازار ایالات متحده آمریکا با نام النترا GT و در بازارهای اروپایی با نام i30 N به فروش میرسد. این محصولات در مقایسه با نمونههای عادی خود علاوه بر طراحی جذابتر از مشخصات فنی بهتری نیز بهره میبرند.
در سال 2011 یعنی 7 سال پیش هیوندای ولستر برای اولین بار معرفی و به بازار عرضه شد. قدرت تولیدی در این خودرو به چرخهای جلو منتقل میشد. این خودرو از طراحی زیبایی برخوردار بود و ارزش خرید بالایی داشت با این حال عملکرد فنی آن چندان مناسب علاقهمندان به صنعت خودرو نبود.
پس از معرفی نسخه معمولی این خودرو هیوندای تصمیم گرفت از نمونه توربو ولستر رونمایی کند. هیوندای ولستر توربو به یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 1.6 لیتر مجهز بود. این موتور قدرتی برابر با 201 اسب بخار و گشتاوری برابر با 264 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار میداد. این نمونه به سیستم تعلیق بهبود یافته مجهز شد و در آن برای انتقال قدرت تولیدی موتور از یک گیربکس 6 سرعته دستی استفاده شده بود.
نمونه توربو هیوندای ولستر در مقایسه با نسخه عادی عملکرد بسیار بهتری داشت و موتور مورد استفاده در آن بینظیر بود. با این حال ولستر توربو نمیتوانست با هاچبکهای مطرح در بازار مانند فولکس واگن GTI و یا فورد فوکوس RS رقابت کند. به همین دلیل هیوندای تصمیم گرفت از نسخه N این خودرو رونمایی کند. در حالی که این خودرو بهبودهای زیادی را در مقایسه با نمونههای قبلی خود تجربه کرده است، همچنان قدرت تولیدی موتور به چرخهای جلوی آن منتقل میشود.
در مدل 2019 هیوندای ولستر N از یک موتور با حجم 2.0 لیتر و توربوشارژر دوقلو استفاده شده است که میتواند 275 اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور هیوندای ولستر N را تبدیل به سریعترین هاچبک موجود در بازار نمیکند با این حال لذت رانندگی زیادی را برای خریدار خود به ارمغان میآورد. هیوندای برای این نمونه یک گیربکس اختصاصی 6 سرعته دستی در نظر گرفته است. هیوندای قصد دارد در آینده یک گیربکس CVT برای این خودرو توسعه دهد. هیوندای اعلام کرده سرعت مدل مجهز به جعبه دنده 6 سرعته دستی در مدت زمان 6.1 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. برای دستیبابی به این شتاب هیوندای از سیستم کنترل شروع حرکت استفاده کرده است.
یکی از پیشرفتهایی که این خودرو در مقایسه با محصولات گذشته این سازنده کرهای تجربه کرده، عملکرد مناسب آن در پیچهای مسیر است. این خودرو در پیچها به خوبی گوش به فرمان راننده است. دلیل این بهبود را باید ایجاد تغییراتی در ECU مدل 2019 هیوندای ولستر N جستجو کرد.
در توسعه این خودرو مدیر سابق بخش M کمپانی بیامو که هماکنون معاون ریاست بخش تحقیق و توسعه گروه هیوندای را بر عهده دارد، نقش داشته است. بنابر اعلام بیرمن استفاده از حرف N در نام این خودرو مربوط به Namyang، مرکز تحقیق و توسعه هیوندای در کشور کره جنوبی است. علاوه بر این موضوع حرف N نشان دهنده نوربرگ رینگ نیز است. یکی از نکات جالب در رابطه با محصول جدید هیوندای عدم استفاده از ترمزهای برمبو در آن است. این شرکت کرهای تصمیم گرفته ولستر N را به ترمزهای بومی مجهز کند.
استفاده از ترمزهای تولید شده در کره جنوبی کاهش قیمت نهایی این خودرو را در پی داشته است. کیا و هیوندای در نسخههایی از کیا استینگر و جنسیس G70 که به موتور 3.3 لیتری مجهز شدهاند از ترمزهای برمبو استفاده کردهاند. مدلهای دارای موتور 2.0 لیتری از ترمزهای کرهای بهره میبرند.
در ولوستر N از ترمزهای کیا اپتیما استفاده شده است. ترمزهای دیسکی جلو 13.6 اینچی بوده و از کالیپر دو پیستونه بهره میبرد و ترمزهای 12.4 اینچی عقب به کالیپر تک پیستونه مجهز شدهاند. در زمان بررسی اولیه این خودرو از سیستم ترمز آن رضایت کافی داشتیم. ترمزهای هیوندای ولستر N حس مناسبی را به راننده منتقل میکنند و عملکرد خوبی دارند.
در کابین این خودرو یک نمایشگر 8.0 اینچی لمسی خودنمایی میکند. بر روی دسته دنده حرف N حضور دارد و هیوندای برای این محصول خود حالتهای رانندگی مختلفی را در نظر گرفته است. صندلیهای اسپرت موجود در مدل 2019 هیوندای ولستر N به خوبی از راننده محافظت میکند و برخلاف صندلیهای اسپرت موجود در بازار باعث ناراحتی راننده نمیشود. صندلیهای عقب این خودرو کارایی بالایی دارند و فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
ما برای رانندگی با هیوندای ولستر N حالتهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. هیوندای برای این خودرو 5 حالت رانندگی مختلف در نظر گرفته است. راننده میتواند توسط دکمه قرار گرفته شده در سمت چپ فرمان ولستر N بین سه حالت اقتصادی، معمولی و اسپرت یکی را انتخاب کند. دکمه موجود در سمت راست دو حالت رانندگی N را در اختیار راننده قرار میدهد که یکی از آنها را میتوان به صورت سفارشی تغییر داد. در حالت استاندارد N عملکرد بخشهای مختلف خودرو شامل سیستم تعلیق، سیستم فرمان، شتاب و صدا تغییر میکند.
برخلاف محصولات گذشته این شرکت کرهای، حالتهای رانندگی در مدل 2019 هیوندای ولستر N تغییرات زیادی را در نحوه رانندگی با این خودرو ایجاد میکند. برای رانندگی در سطح شهر حالت رانندگی معمولی (نرمال) کارایی مناسبی دارد و اگزوز صدای کمی تولید میکند. برای لذت بیشتر راننده میتواند حالت اسپرت را انتخاب کند تا علاوه بر صدای بهتر، به شتاب بالاتری نیز دست پیدا کند.
بیشترین لذت رانندگی در حالت N در اختیار راننده قرار میگیرد البته در این حالت سیستم تعلیق در جادههای شهری بیش از حد سفت است. در صورتی که خواهان رانندگی با حالت N در سطح شهر باشید میتوانید با تغییرات در سیستم تعلیق و قرار دادن آن در حالت اسپرت به کارایی مناسبتری دست پیدا کنید.
هیوندای در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2015 خبر از توسعه محصولات خود با برند N داد. با توجه به عمر کوتاه این برند میتوان از عملکرد ولستر N رضایت کامل داشت. در گذشته این شرکت کرهای اعلام کرده بود به دنبال توسعه یک خودروی اسپرت و قدرتمند مستقل با برند N است.
ولستر N را باید جذابترین خودروی هیوندای از نظر رانندگی معرفی کرد. این خودرو به همراه کیا استینگر و جنسسیس G70 در زمینه رانندگی پیشرفتهای زیادی را در مقایسه با محصولات گذشته تجربه کردهاند. مدل 2019 هیوندای ولستر N در برابر محصولات رقیب مانند فولکس واگن گلف GTI و هوندا سیویک Type R با قیمت پایینتری در اختیار خریداران قرار میگیرد.