خانهاخبار
چرا تلفن‌ هوشمندتان به 5 دوربین نیاز دارد؟

چرا تلفن‌ هوشمندتان به 5 دوربین نیاز دارد؟

تا پایان سال 2019 میلادی برخورداری از پنج دوربین، ویژگی رایج تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار خواهدبود.
۱۳۹۷/۵/۷
پیش‌نمونه‌ای از گوشی 9 دوربینه L9

چه کسی فکرش را می‌کرد که دوربین تلفن همراه‌تان روزی یکی از محبوب‌ترین، کاربردی‌ترین و مهم‌ترین فناوری‌‌های زندگی‌تان شود؟

شرکت Keypoint Intelligence (فروشنده تجهیزات تصویری) و شرکت رسانه‌ای InfoTrends در بررسی‌های خود برآورد کردند مردم جهان امسال در کل 1.3 تریلیون قطعه عکس خواهندگرفت که 87 درصد آن‌ها توسط تلفن‌های هوشمند ثبت خواهدشد.

اکثر این عکس‌ها سلفی‌های به‌دردنخور و کم‌ارزشی هستند که هیچ‌وقت در ‌جایی منتشر نخواهندشد. درباره ویدیو که اصلاً حرفش را نزنید. قبلاً در هیچ برهه‌ای از تاریخ، انسان‌ها این مقدار فضا برای ذخیره عکس‌هایی که هیچ‌کس نمی‌بیندشان هدر نداده بودند. مسئول این ریخت‌وپاش‌ها دوربین تلفن همراه است.

البته بدیهی است که تعداد زیادی از عکس‌ها نیز برای استفاده‌های کاری یا حرفه‌ای مناسب و ارزشمند هستند.

شاغلان و صاحبان کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف رفته‌رفته از دوربین‌ گوشی به‌عنوان حسگرهایی همه‌منظوره جهت داده‌کاوی، واقعیت افزوده، وارد کردن سریع اطلاعات و بسیاری موارد دیگر بهره می‌برند.

من شخصاً از دوربین تلفن هوشمند خود برای یادآوری سریع استفاده می‌کنم. مثلاً از شماره اتاق هتل محل اقامتم، نشانه‌های جلب‌توجه‌کننده‌ای که محل پارک اتومبیلم را یادآور می‌شوند، پلاک خودرویی که کرایه کرده‌ام و هر چیزی که بعداً نیازمند یادآوری است، عکس می‌گیرم.

نرم‌افزاری به اسم CamFind وجود دارد که اجازه می‌دهد از هر چیزی عکس بگیرید و با جستجو در گوگل درباره آن اطلاعات بیشتری به دست آورید. با این روش مثلاً می‌توانید از کالای مورد علاقه خود عکس بگیرید و بعد بین تصاویر، ویدیوها و دیگر نتایج جستجو در وب، بگردید ببینید چه فروشگاه‌هایی نظیر یا مشابه آن کالا را می‌فروشند. حتی از این طریق می‌توان وب‌سایت‌های مرتبط با بارکدها را پیدا کرد.

سرویس عکس گوگل (Google Photos) از طریق دکمه نسبتاً جدید Google Lens قابلیت مشابهی در اختیارتان می‌گذارد. این سرویس، داده‌های کارت ویزیت را در فهرست تماس‌های‌ گوگل‌تان وارد می‌کند، بابت رویدادی خاص یک فلایر به تقویم‌تان می‌افزاید و کارهای مفید دیگری انجام می‌دهد.

برنامه مترجم گوگل (Google Translate) همین‌که دوربین گوشی را رو به علامت یا منویی می‌گیرید، متن آن را در لحظه به زبان‌های خارجی ترجمه می‌کند.

با برنامه دیگری به نام Photomath می‌توانید از هر مسئله ریاضی عکس بگیرید تا این نرم‌افزار آن را برای‌تان حل کند.

واضح است که با شکوفاتر شدن برنامه‌ها و قابلیت‌های جدید، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند به‌طرز باورناپذیری اهمیت یافته‌اند. نکته این جا است که برای دست‌یابی به سطح فراتری از استفاده‌های کاربردی، به دوربین‌های بیشتری نیاز داریم.  

 

برای افزایش دوربین‌ها آماده باشید

اگر یک دوربین خوب است، پس دو تا دوربین بهتر است، نه؟

گوشی‌های هوشمند Galaxy S9 Plus، LG G7 و OnePlus 6 و تقریباً هر تلفن هوشمند گران‌قیمت دیگری امروزه دو دوربین پشتی دارند. این دوربین‌ها به تصویرتان عمق میدان می‌دهند که برای ایجاد بوکه در عکاسی پرتره، و نیز تفکیک پیش‌زمینه تصویر از پس‌زمینه آن جهت ویرایش عکس، مفید است. برای مثال، قابلیت جدیدی از گوگل به‌زودی رونمایی خواهدشد که اجازه می‌دهد عکس رنگی بگیرید و تنها پس‌زمینه آن را سیاه و سفید کنید. دیگر قابلیت دوربین‌های دوگانه این است که برای پردازش‌ هوش مصنوعی داده‌های بهتری فراهم می‌کنند.

 

با سه تا دوربین چطوری؟

تلفن هوشمند Huawei P20 Pro که هم‌اکنون در بازار به فروش می‌رسد، سه دوربین پشتی و یک دوربین سلفی در جلو دارد که در مجموع می‌شود چهار دوربین داخل بدنه.

یکی از این لنزهای پشتی در واقع دوربین رنگی 40 مگاپیکسلی است؛ دومی دوربین تک‌رنگ 20 مگاپیکسلی است که اطلاعات مرتبط با عمق تصویر را ثبت می‌کند و دامنه پویایی یا اصطلاحاً Dynamic Range عکس‌ها را نیز افزایش می‌دهد. کار لنز سوم هم بزرگ‌نمایی یا زوم اپتیکال 3 برابری است.

این گوشی قابلیت برجسته دیگری نیز دارد که در قالب به‌روزرسانی نرم‌افزاری عرضه خواهدشد. از طریق قابلیت یادشده می‌توان با نرخ شگفت‌انگیز 960 فریم در ثانیه ویدیوهای بسیار آهسته ضبط کرد (البته با وضوح 720p. گوشی Xperia XZ2 سونی با همین نرخ فریم ویدیوی 1080p ضبط می‌کند.)

 

چهار دوربین خوب است؛ اما نه به‌اندازه پنج تا!

گوشی بعدی ال‌جی شاید سال آینده روانه بازار شود و احتمالاً نام آن V40 خواهدبود. این گوشی پنج دوربین خواهدداشت؛ سه تا در پشت، دو تا در جلو. به نظر می‌رسد این دو دوربین سلفی قفل‌گشایی از طریق تشخیص چهره را تسهیل خواهندکرد و البته قابلیت‌های دیگری هم خواهندداشت. سه دوربین پشتی نیز شامل یک لنز واید، یک لنز بسیار واید و لنز دیگری خواهندبود که فعلاً چیز زیادی از آن نمی‌دانیم.  

گوشی Samsung Galaxy S10+ که انتظار می‌رود سال آینده وارد بازار شود نیز 5 دوربین خواهدداشت. یکی از آن‌ها به‌عنوان لنز بسیار واید عمل خواهدکرد که زوایه دیدی برابر 120 درجه دارد.

تا پایان سال 2019 میلادی بهره‌گیری از پنج دوربین ویژگی رایج تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار خواهندبود.

و اگر فکر می‌کنید پنچ دوربین خیلی زیاد است، بهتر است بدانید شرکتی به نام لایت (Light) در نظر دارد امسال تلفن هوشمندی با 9 دوربین معرفی کند.

هدف همه این دوربین‌ها همان چیزی است که در دوربین 16 لنزی L16 عنوان شد: برخورداری از کیفیتی مشابه دوربین‌های دیجیتال تک‌لنزی انعکاسی (DSLR) اما در قالب وسیله‌ای جیبی. (منتقدان، دوربین L16 را به‌خاطر نرم‌افزار ناقص، قیمت زیاد و خروجی ضعیف آن نکوهیدند.) انتظار می‌رود این دوربین عکس‌های 64 مگاپیکسلی بگیرد. حتی شاید اجازه دهد اول عکس بگیرید و بعد روی آن فوکوس کنید.

ایده بسیار جالبی است. بگذارید ببینیم آیا شرکت لایت می‌تواند این‌ بار این کار را درست انجام دهد.

دوربین 16 لنزی L16

چطور جنون چنددوربینی را درک کنیم

بدیهی است که دوربین‌های چندگانه کیفیت عکس‌ها را ارتقا داده و تلفن‌های هوشمند را به دوربین‌های دیجیتال تک‌لنزی انعکاسی شبیه می‌کنند. اما ویژگی مهم‌ترشان این است که برای برنامه‌های هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، داده‌های دقیق‌تری فراهم می‌آورند.

یکی از نمونه‌های درخشان در این مورد مربوط به شرکت لوسید (Lucid) واقع در دره سیلیکون است. شاید این شرکت را به خاطر ساخت VR180 LucidCam و نیز دوربین انقلابی Red 8K 3D بشناسید.

لوسید اخیراً از تصمیم‌ خود برای تمرکز بر نوعی مدل لایسنس‌دهی نرم‌افزار خبر داد. در نتیجه این کار، متخصصان نرم‌افزار لوسید بر توسعه قابلیت‌های پیشرفته تلفن‌های هوشمند متمرکز خواهندشد. چنین راهبردی، ورود لوسید به این بازار و سربرآوردن تلفن‌های هوشمند چنددوربینه و دو دوربینه را در پی خواهدداشت.

پلتفرم 3D Fusion لوسید با بهره‌گیری از یادگیری ماشین و داده‌های بایگانی شده، عمق تصویر را بی‌درنگ اندازه‌گیری می‌کند. این توان‌مندی به بروز قابلیت‌هایی می‌انجامد که با تلفن‌های هوشمند امروزی ممکن نیست؛ ردگیری پیشرفته اشیاء در واقعیت افزوده و اشارات دقیق و سریع از جمله این قابلیت‌ها است.

فناوری لوسید تنها نمونه‌ای از آن چیزی است که با اضافه کردن بر شمار دوربین‌ها در تلفن‌های هوشمند ممکن می‌شود.

واقعیت این است که دوربین‌ها حسگر، و اتفاقاً مفیدترین نوع حسگر هستند؛ به‌ویژه وقتی در کامپیوترهایی  جاسازی شده باشند که جیبی هستند، برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند، و همیشه هم به اینترنت متصل‌اند.  

در حال حاضر، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند درباره هر آنچه به آن‌ اشاره می‌کنیم اطلاعات بیشتری گردآوری و ارائه می‌کنند. ما با کمک آن‌ها داده‌های بصری بیشتری استخراج می‌کنیم و می‌توانیم اشیای موجود در دنیای واقعی را در دنیای واقعیت افزوده نیز ببینیم.  

دوربین‌های جلویی یا اصطلاحاً سلفی نیز از طریق روش‌هایی همچون تشخیص چهره امنیت را ارتقا می‌دهند.

اگر شما نیز دوست دارید از این حسگرها به‌عنوان ماشین‌های داده‌کاو استفاده کنید، آماده باشید. دنیای آینده ما از گوشی‌های چنددوربینه آکنده خواهدبود و همین مورد، توان‌مندی‌ تلفن‌های هوشمند را دگرگون خواهدکرد.  

شیفتگان عکاسی مسرور می‌شوند از اینکه می‌بینند کیفیت عکاسی با گوشی به کیفیت عکاسی با دوربین‌های تک‌لنزی انعکاسی نزدیک‌تر می‌شود. جا دارد شیفتگان داده‌کاوی از این هم خوشحال‌تر باشند چون تلفن‌های هوشمند که تا همین‌جا نیز از حیث گردآوری داده برای هوش مصنوعی و واقعیت افزوده برتر از دوربین‌های DSLR بودند، زین پس با کمک دوربین‌های چندگانه خود به کاربردی‌ترین ابزار تجاری دنیای ما تبدیل خواهندشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

iman

۱۳۹۷/۵/۷
نظرت در مورد 6 تا دوربین چیه؟!!!