تست همراه اول

سرویس خبر
7 مرداد 1397 ساعت 14:30
3 نظر

 

با بهترین موتورهای 8 سیلندر در صنعت خودرو آشنا شوید

در گذشته به معرفی بهترین موتورهای 10 سیلندر پرداختیم. حال قصد داریم شما را با بهترین موتورهای 8 سیلندر آشنا کنیم.

شرکت‌های تولیدکننده خودرو در ایالات متحده آمریکا علاقه زیادی به موتورهای 8 سیلندر دارند. در حالی که موتورهای 6 سیلندر و 12 سیلندر در بازار از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و همچنین موتورهای 4 سیلندر مصرف سوخت کمتری دارند، شرکت‌های آمریکایی محصولات قدرتمند خود را بیشتر به موتورهای 8 سیلندر مجهز می‌کنند.

در سال 1915 شرکت کادیلاک تولید انبوه اولین موتور 8 سیلندر خود را آغاز کرد. این موتور دارای حجمی برابر با 5.4 لیتر بود و قدرتی برابر با 70 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. خودروهای مجهز به این موتور به حداکثر سرعت 104 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کردند.

 پس از کادیلاک شرکت‌های دیگری نیز مشغول به توسعه موتورهای 8 سیلندر شدند که برای مثال می‌توان به شورولت و فورد اشاره کرد. در اواخر دهه 30 میلادی استفاده از این موتورها کاهش پیدا کرد. علت این موضوع امکان تغییر در طراحی موتورهای هشت سیلندر به وسیله طراحان بود.

مهندسان می‌توانستند با تغییر در طراحی موتورهای 8 سیلندر به قدرت بیشتر و یا گشتاور بالاتر دسترسی پیدا کنند. استفاده از طراحی V شکل به مهندسان اجازه می‌داد تا موتورهای 8 سیلندر را با اندازه کوچک‌تری تولید کنند. این موتورها در مقایسه با نمونه‌های 6 سیلندر خطی و یا 12 سیلندر ابعاد کوچک‌تری دارند.

بیشتر موتورهای 8 سیلندر در خودروهای گران‌قیمت و جذاب مورد استفاده قرار می‌گرفتند با این حال موتور 8 سیلندر Flathead (سر تخت) هنری فورد توانست تغییراتی را در این وضعیت ایجاد کند. این موتور در خودروهای بیشتری مورد استفاده قرار گرفت و رانندگان بیشتری به آن دسترسی پیدا کردند.

در حال حاضر موتورهای 8 سیلندر پیشرفت‌های زیادی را در مقایسه با نمونه‌های اولیه خود تجربه کرده‌اند. این موتورها از سیستم تزریق مستقیم سوخت، کنترل متغیر سوپاپ، توربوشارژر و در برخی موارد سیستم‌های کمکی الکترونیکی بهره می‌برند. در ادامه این مطلب به معرفی بهترین موتورهای 8 سیلندر در صنعت خودرو می‌پردازیم.

موتور Flathead شرکت فورد

در ابتدای موتور 8 سیلندر شرکت فورد را معرفی می‌کنیم. موتور 8 سیلندر سر تخت هنری فورد در سال 1932 به جهانیان معرفی شد. این موتور در زمان معرفی خود انقلابی را در صنعت خودرو ایجاد کرد چرا که از سیستم روغنکاری با فشار بالا، طراحی پیشرفته میل لنگ و بلوک یک تکه بهره می‌برد.

این موتور در زمان خود در مقایسه با دیگر نمونه‌های 8 سیلندر قیمت پایین‌تری داشت که از آن می‌توان به عنوان یک برگ برنده یاد کرد. در دهه 50 میلادی بسیاری از محصولات فورد به این موتور مجهز شدند. این موتور علاوه بر خودروهای اقتصادی، در محصولات گران‌قیمت و قدرتمند این کمپانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

موتور 8 سیلندر شرکت روور

در حالی که شاید در ابتدا موتورهای 8 سیلندر به وسیله یک فرد فرانسوی اختراع شدند و پیش از دستیابی کارآفرینان آمریکایی به این موتورها در خودروی رولز رویس مورد استفاده قرار گرفتند، نمونه‌های آمریکایی در بازار محبوبیت بیشتری داشتند. یکی از این موتورهای معروف، Rover V8 است.

این موتور در سال 1960 در انگلستان تولید شد و تا سال 2006 در بسیاری از محصولات تولیدی شرکت‌های TVR، لندرور و مورگان مورد استفاده قرار گرفت. شاید در ابتدا فکر کنید که این موتور کاملا انگلیسی است ولی شاید بد نباشد بدانید که این موتور 8 سیلندر در حقیقت به عنوان موتور بیوک 215 در ابتدا طراحی شد. این موتور قالبی آلومینیومی داشت و از سیستم Jetfire شرکت الدزموبیل بهره می‌برد. Rover V8 یکی از اولین نمونه‌های موتورهای توربوشارژر در صنعت خودرو محسوب می‌شود.

موتور Small-Block شرکت شورلت

موتور Small-Block شرکت شورلت برای اولین بار در سال 1955 تولید شد و در نسل اول کوروت مورد استفاده قرار گرفت. این موتور قدرت خودروهای بی‌شماری را تامین کرده است و در حجم‌های مختلفی از 4.3 تا 6.6 لیتری تولید شده است. در حالی که نسل دوم این موتور در سال 1992 معرفی شد، طراحی نسل اول موتور Small-Block تا سال 2003 ادامه داشت.

این موتورها در بالاترین نسخه در حالت استاندارد قادر به تولید 390 اسب بخار قدرت بودند. جدیدترین نسل این موتور LS نام دارد که در سال 1996 معرفی شد. در حال حاضر این موتورها قدرت بسیاری از خودروهای کنونی جنرال موتورز را تامین می‌کنند. جدیدترین موتورهای V شکل توسعه یافته توسط این طراحی از سیستم تزریق سوخت مستقیم و زمانبندی متغیر سوپاپ بهره می‌برند.

موتور HEMI شرکت کرایسلر

موتورهای HEMI کرایسلر از زمان ورود به بازار در سال 1951 تا به امروز از عملکرد و قدرت بسیار مناسبی برخوردار بودند. استفاده از کلمه HEMI برای نام این موتور به علت محفظه احتراق نیم‌کره‌ای (Hemispherical) آن است. استفاده از این سبک طراحی منحصر به شرکت کرایسلر نبوده و همچنین باعث افزایش قدرت خروجی موتور نمی‌شود. با این حال موتورهای HEMI حجم بسیار بالایی دارند که این موضوع افزایش قدرت تولیدی آن‌ها را در پی دارد.

برخی از نمونه‌های موتور HEMI در صنعت خودرو بسیار شناخته شده هستند و یک اسطوره محسوب می‌شوند. یکی از این موتورها 426 Hemi نام دارد که در سال 1970 در پلیموت باراکودا مورد استفاده قرار گرفت. اخیرا شاهد رونمایی از خودروی دوج چارجر Hellcat با موتور 8 سیلندر با حجم 6.2 لیتر و امکان تولید 707 اسب بخار قدرت بوده‌ایم. علاوه بر این خودرو، دوج چلنجر SRT Demon نیز به موتور 840 اسب بخاری مجهز شده است.

موتور F106 شرکت فراری

موتور F106 شرکت ایتالیایی فراری برای اولین بار در سال 1973 در خودروی Dino 308 GT4 مورد استفاده قرار گرفت. این موتور با حجم 2.9 لیتر قادر به تولید 250 اسب بخار قدرت است. فراری F106 در مقایسه با نمونه‌های آمریکایی از طراحی متفاوتی بهره می‌برد. این موتور در بسیاری از خودروهای فراری مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال 2005 فراری تصمیم گرفت این موتور را بازنشسته کند. با این حال تا زمان خروج این موتور از خط تولید فراری شاهد استفاده از آن در خودروهای فراری 308، فراری F355 و همچنین فراری F40 مجهز به توربوشارژر دوقلو بودیم. در سال‌های پایانی حضور این موتور در صنعت خودرو شاهد استفاده از سیستم‌های الکترونیکی تزریق سوخت در آن بودیم که افزایش قدرت تولیدی به وسیله این موتور را در پی داشت.

موتور F136 شرکت فراری و مازراتی

موتور F136 همراه با رونمایی از فراری F430 در سال 2004 معرفی شد. این موتور با حجم 4.3 لیتر و امکان تولید 483 اسب بخار قدرت در F430 مورد استفاده قرار گرفت. قدرتمندترین نمونه این موتور در خودروی فراری 458 Speciale حضور پیدا کرد که با حجم 4.5 لیتری خود توانست 597 اسب بخار قدرت تولید کند.

این موتور در محصولات مازراتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه 4.7 لیتری این موتور با امکان تولید 454 اسب بخار قدرت در مازراتی گرن‌ توریسمو حضور پیدا کرد که قادر به تولید صدای بسیار لذت‌بخشی بود. در سال 2015 فراری خودروی 488GTB را به عنوان جایگزین 458 معرفی و این محصول را به موتور 8 سیلندر توربوشارژر F154 مجهز کرد. معرفی این موتور باعث توقف تولید موتورهای 8 سیلندر تنفس طبیعی فراری شد.

موتور FSI شرکت آئودی

چندین دهه از ورود موتورهای توربوشارژر آئودی به بازار زمان می‌گذرد. آئودی برای رقابت با بی‌ام‌و M3 تصمیم گرفت نسل B7 آئودی RS4 را به موتور 8 سیلندر با حجم 4.2 لیتر مجهز کند تا قدرتی برابر با 420 اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهد. یکی دیگر از موتورهای 8 سیلندر مطرح این شرکت، موتور مورد استفاده در آئودی R8 است.

موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی آئودی صدای بسیار دلنشینی را تولید می‌کند. این موتور برای آخرین بار در نسل گذشته آئودی RS5 مورد استفاده قرار گرفت که قدرتی برابر با 444 اسب بخار را تولید می‌کرد. پس از این خودرو آئودی تصیم گرفت در موتورهای 8 سیلندر خود از توربوشارژر استفاده کند تا قدرت تولیدی توسط آن‌ها به 600 اسب بخار افزایش پیدا کند.

موتور 8 سیلندر شرکت بی‌ام‌و

بی‌ام‌و در چند دهه گذشته از موتورهای 8 سیلندر برای محصولات لوکس خود استفاده کرده است با این حال دو نمونه از آن‌ها کارایی بهتری در مقایسه با دیگر موتورهای این شرکت آلمانی دارند. یکی از این موتورها S65 بوده که برای نسل E90 بی‌ام‌و M3 توسعه یافته است. این موتور با حجم 4.4 لیتر قادر به تولید 414 اسب بخار است.

موتور دیگر S62 بوده که در اواخر دهه 90 میلادی در بی‌ام‌و M5 مورد استفاده قرار گرفت. این موتور با حجم 4.9 لیتر قادر به تولید 400 اسب بخار قدرت است. موتورهای S65 و S62 فاقد توربوشارژر بودند با این حال بی‌ام‌و موتور S63 را به توربوشارژر مجهز کرده است. این موتور به همراه توربوشارژر دوقلو قدرت جدیدترین نسل بی‌ام‌و M5 را تامین می‌کند. قدرت تولیدی به وسیله این موتور به 600 اسب بخار می‌رسد.

موتور 6.2 لیتری شرکت مرسدس بنز

در حال حاضر موتورهای 8 سیلندر مرسدس بنز با حجم 4.0 لیتر به توربوشارژر مجهز شده‌اند با این حال در گذشته شاهد معرفی موتورهای 8 سیلندر تنفس طبیعی این کمپانی بوده‌ایم. یکی از این موتورها M156 با حجم 6.2 لیتر است که در مرسدس بنز C63 AMG مورد استفاده قرار گرفت و 467 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

این موتور قدرت بسیار از خودروهای AMG را تامین کرده است که برای مثال می‌توان به CL63 و SL63 رودستر اشاره کرد. قدرتمندترین موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی این کمپانی آلمانی M159 نام دارد که در مرسدس بنز SLS مورد استفاده قرار گرفت. قدرت تولیدی توسط این موتور برابر با 622 اسب بخار است. در حال حاضر مرسدس از توربوشارژر در موتورهای 8 سیلندر خود استفاده می‌کند. خودروی AMG GT R کوپه از موتور 8 سیلندر با توربوشارژر دوقلو و امکان تولید 577 اسب بخار قدرت بهره می‌برد.

موتور 8 سیلندر شرکت مک‌لارن

شرکت مک‌لارن در سال 1963 تاسیس شد و با وجود اینکه در مسابقات موتوراسپرت موفقیت بالایی را کسب کرد، از سال 1985 تصمیم به تولید خودروهای جاده‌ای گرفته است. یکی از محصولات بی‌نظیر این شرکت انگلیسی، مک‌لارن F1 است که در سال 1992 معرفی شد. با این حال اولین خودروی این شرکت مجهز به موتور 8 سیلندر، مک‌لارن MP4-12C بود که در سال 2011 روانه بازار شد.

در این خودرو سوپراسپرت از موتور M838T با حجم 3.8 لیتر و توربورشارژر دوقلو استفاده شده است. این موتور در مک‌لارن MP4-12C قادر به تولید 592 اسب بخار قدرت است و در هایپرکار هیبریدی مک‌لارن P1 قدرتی برابر با 727 اسب بخار را تولید می‌کند. خودروی مک‌لارن 720S که به تازگی معرفی شده از موتور بهبودیافته M840T بهره می‌برد که قدرتی برابر با 710 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

موتور 1UZ-FE شرکت لکسوس

در صنعت خودرو ژاپنی‌ها حضور طولانی داشته‌اند و به همین دلیل موتورهای تولید شده به وسیله سازندگان ژاپنی باید در این لیست حضور داشته باشند. موتور 1UZ-FE شرکت لکسوس با حجم 4 لیتر برای اولین بار در سال 1989 معرفی شد. در این موتور برای هر سیلندر 4 سوپاپ در نظر گرفته شده بود. این موتور در زمان معرفی خود بسیار پیشرفته محسوب می‌شد.

این موتور قدرت خودروی لوکس لکسوس LS400 را تامین می‌کرد. این موتور در ابتدا قادر به تولید 256 اسب بخار بود با این حال با استفاده از زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها قدرت آن به 300 اسب بخار افزایش پیدا کرد. موتورهای 1UZ-FE مانند موتور شورلت Small-Block، در بسیاری از خودروهای این شرکت ژاپنی مورد استفاده قرار گرفته است و در نسل‌های مختلف با بهینه‌سازی‌هایی برای افزایش قدرت تولیدی همراه بوده است.



  7 مرداد 1397
3 نظر
5.00
  7 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری