خانهاخبار
نتایج بنچمارک اسنپدراگون 710 منتشر شد

نتایج بنچمارک اسنپدراگون 710 منتشر شد

در کنفرانس MWC امسال کوالکام از سری جدید تراشه‌هایش یعنی اسنپدراگون‌ 700 رونمایی کرد. هدف اصلی این محصولات بهره‌مند کردن گوشی‌های میان‌رده از قابلیت‌های موجود در پرچمداران گوشی‌های همراه است. اولین گوشی که شانس استفاده از این پردازنده‌ها را داشت شیائومی Mi 8 SE است و در این مطلب قصد داریم با نگاهی به نتایج بنچمارک‌های منتشر شده دریابیم که این پردازنده تا چه حد در توانمندسازی این گوشی موفق عمل کرده است.
۱۳۹۷/۴/۳۰
image

اسنپدراگون 710 اولین محصول از سری 700 تراشه‌های کوالکام است، که در ماه فوریه معرفی شد. البته در مورد یکی دیگر از محصولات این سری با نام اسنپدراگون 730 نیز اخباری به گوش می‌رسد از جمله اینکه این تراشه احتمالا بر اساس فناوری LPP 8 نانومتری سامسونگ تولید شده و مجهز به هسته‌های متفاوتیست و حتی ادعا می‌شود داری تراشه ‌ای موسوم به NPU 120 است که به طور اختصاصی انجام وظایف مربوط به یادگیری ماشین را برعهده دارد. احتمال می‌رود این تراشه پیش از پایان سال 2018 معرفی شود.

اسنپدراگون 710 یک چیپ‌ست 10 نانومتریست که کوالکام آن را به قابلیت‌های هوش‌مصنوعی و واقعیت افزوده مجهز کرده است. هر چند که در بررسی پیش رو از محک زدن این توانایی‌ها صرف‌نظر شده و تنها به بررسی توانایی این پردازنده، که در شیائومی Mi 8 تعبیه شده است، در انجام وظایف سنتی سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو پرداخته شده است.

image

هرچند شیائومی اولین تولیدکننده‌ای بود که تراشه‌های سری 700 را به خدمت گرفت، تنها کسی نیست که به آنها اشتیاق نشان داده است. ویوو نکس ای، برادر کوچکتر گوشی محبوب نکس اس یکی دیگر از داوطلبان استفاده از آن بوده است. نوکیا نیز ممکن است در حال به خدمت گرفتن آن باشد و حتی شاید گوشی‌های پیکسل گوگل نیز از آن بهره‌مند شوند. بی‌شک این استقبال گرم علاقه ما را نیز به آشنایی بیشتر با اسنپدراگون 710 افزایش می‌دهد.

از نظر جایگاه، اسنپدراگون 710 بالاتر از اسنپدراگون 660 و پایین‌تر از اسنپدراگون 835 و 845 قرار دارد و رسالتش این است که امکانات موجود در گوشی‌های پرجمدار بازار را برای محصولات میان‌رده به ارمغان آورد. امکاناتی مثل پردازنده تصویر اسپکترا 250 که توانایی کاهش نویز روی چند فریم بصورت متوالی را دارد و می‌تواند قابلیت‌های هوشمندی همچون عمق سنجی را ارائه کند.

علاوه بر این اسنپدراگون 710  از نسخه  4+ شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و به لطف وجود مودم X15 LTE  از نرخ دانلود 800 مگابیت بر ثانیه و همچنین سیستم 4X4 MIMO (که اتصال پایدار به اینترنت را تضمین می‌کند ) نیز برخوردار است و به این ترتیب تکنولوژی‌هایی را به گوشی‌های میان‌رده هدیه می‌کند که پیش از این فقط در انحصار پرچمداران بود؛ این امر در مقایسه با نسل قبل چیپ‌ست‌های میان رده کوالکام، پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.

همتنطور که گفته شد اسنپدراگون 710 ، درست مانند تراشه‌های پرچمدار835 و 845 یک تراشه 10 نانومتری است. این پردازنده 8 هسته دارد. دو هسته Kyro 360 Cortex A75  که فرکانس2.2  گیگاهرتزی دارد و شش هسته Kyro 360  Cortex A55  با فرکانس1.7  گیگاهرتز.

کوالکام ادعا می‌کند با توجه به تکنولوژی پیشرفته بکار رفته در هسته Kryo، این پردازنده در مقایسه با اسنپدراگون 660 30درصد بهره وری بیشتری دارد. در ادامه امتیازات کسب شده توسط این این پردازنده در بنچمارک‌های متفاوت را مشاهده می‌کنید.

image

برای افزایش دقت، هر آزمایش چندین بار تکرار شد و برخی آزمایش‌ها در حالی انجام شد که گوشی به صورت فعال در حال خنک شدن بود. با این حال گوشی گرمای بیش از حدی تولید نکرد و این موفقیت بزرگی برای شیائومی به حساب می‌آید که حتی در حین انجام فعالیت‌های سنگین موفق به خنک نگه داشتن گوشی شده است.

image

هرچند هسته‌های گلد و سیلور Kryo 360 موفق نشدند پا به پای هسته‌های سریعتر پیش بروند، از جمله مدل قدیمی Kryo 280 که در اسنپدراگون 835 به خدمت گرفته شده است، با این حال عملکردشان از Kryo 260 در اسنپدراگون 660، که در گوشی میزو 15 موجود است، کمی بهتر بود.

image

هرچند به خدمت گرفتن نیروی پردازش سریع ARM، تلاش کوالکام برای ارتقا سطح عملکرد پردازنده‌‌هایش را نشان می‌دهد اما، فاصله موجود بین اسنپدراگون‌های 845 و 835 گواهیست بر اینکه هنوز هم ضعف‌های عملکردی بسیاری برای برطرف کردن وجود دارد.

image

نتایج بنچمارک BaseMark OS خیلی متفاوت با AnTuTu نیست. نتایج بدست آمده از BaseMark OS 2.0 suite ابتدا این شک را بوجود آورد که ممکن است Mi 8 SE با برخی مسائل حرارتی مواجه باشد اما BaseMark II قدیمیتر به سرعت سوظن‌ها را رفع کرد و این نوسانات را به بروز خطایی حین آزمایش نسبت داد.

image

در زمینه گرافیک، به لطف پردازنده آدرنو 616 که کوالکام در اسنپدراگون 710 جای داده است این پردازنده توانسته بین اسنپدراگون 660 که از آدرنو 512 بهره می‌برد و اسنپدراگون 835، که مجهز است به آدرنو 540، قرار بگیرد.

image

اسندراگون 835 ممکن است کمی قدیمی بنظر برسد اما در زمینه گرافیک هنوز هم بسیار قویست و این قدرت را مدیون پردازنده گرافیکی آدرنو 616 است که توانایی پشتیبانی از APIها و تکنولوژی‌های جدید را دارد و به خوبی توانسته نیازهای گرافیکی آینده را پیش‌بینی کند.

image

لازم به ذکر است که در این مرحله برای سادگی کار فقط به تست‌های رندر offscreen بسنده کردیم زیرا در غیر این صورت وجود نوسانات رزولوشن صفحه اصلی باعث ایجاد ابهام در درک نتایج می‌شد.

image

نتایج بنچمارک Basemark X صحت مشاهدات قبلی ما در زمینه گرافیک را تایید می‌کند.

image

در حال حاضر، این اولین نگاه جستجوگرانه به تراشه‌های سری 700 کوالکام است که حضور آنها در محصولات فعلی و آینده بالقوه است و البته انتظار می‌رود پس از بررسی کامل و انجام آزمایش‌های گسترده‌تر آمار و ارقام دقیق‌تری در مورد شیائومی Mi 8 SE و اسنپدراگون 710 در دسترس قرار گیرد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)