خانهاخبار
بلوتوث نسخه 5، قدم بعدی اپل در گسترش اتصالات بی‌سیم

بلوتوث نسخه 5، قدم بعدی اپل در گسترش اتصالات بی‌سیم

اپل در زمینه بهره‌گیری از اتصالات بی‌سیم در محصولاتش روندی پرشتاب را درپیش گرفته است و در جدیدترین اقدامش آخرین نسخه از گوشی همراهش را به بلوتوث 5 مجهز کرد که ادعا می‌شود 2 برابر سریعتر است. در این مطلب به بررسی مزایا و جایگاه این فناوری در محصولات اپل می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۴/۲۶
image

یکی از اقدامات بحث‌برانگیز اپل در سال‌های اخیر، حذف جک هدفون در آیفون 7 بود. حال، پس از گذشت نزدیک به دو سال از اعمال این تغییر، اپل در تلاش برای ترسیم آینده‌ای بی‌سیم امکاناتی نظیر شارژر بی‌سیم برای آیفون 8 و ایکس، ایرپلی 2 و همچنین تراشه W1 را ارائه کرد.

با این وجود، چیزی که در آخرین ورژن از این گوشی هوشمند مورد بی‌توجهی قرار گرفته است بهره‌مندی آن از بلوتوث 5 است، گامی بسیار مهم در جهت خلاص شدن از حضور پر زحمت سیم‌ها. این تکنولوژی در نسخه 2018 مک بوک پرو مجهز به تاچ‌بار و هوم‌پاد نیز موجود است.

در ادامه این مطلب نگاهی به بلوتوث 5 می‌اندازیم تا ببینیم چیست، چرا مهم است و اینکه کاربران چه انتظاری از محصولات آینده اپل باید داشته باشند.

بلوتوث 5 چیست و چرا مهم است؟

بلوتوث 5 مزایای قابل توجه زیادی دارد از جمله: سرعت بالاتر، دامنه تحت پوشش وسیع‌تر، سیگنال‌های پرقدرت‌تر و پشتیبانی از فناوری مش.

در اولین نسخه از سیستم‌عامل ساعت هوشمند اپل، یعنی WatchOS 1.0 تمام اطلاعات از آیفون به ساعت منتقل می‌شد که فرایندی کند و آزاردهنده بود بعنوان مثال برای بارگیری سیری و سایر اپلیکیشن‌ها از روی گوشی حدود30 ثانیه زمان لازم بود. در آن زمان، تمام این نقل و انتقالات به کمک بلوتوث انجام می‌شد؛ البته در نسل‌های بعدی مثل اپل‌واچ 3 نیز از بلوتوث برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود اما، اکثر برنامه‌ها به طور مستقل روی ساعت اجرا می‌شوند و به کمک شبکه سلولی و همچنین وای‌فای بارگیری داده‌ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

با این حال، اگر روش WatchOS 1.0 هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، بلوتوث 5 قادر بود بهبود قابل توجهی در سرعت آن ایجاد کند. آخرین نسخه از بلوتوث 4، یعنی نسخه 4.2، توانایی انتقال اطلاعات با سرعت یک مگابیت بر ثانیه را دارد اما به لطف بلوتوث 5 این سرعت دو برابر شده است و این ویژگی‌ برای دستگاه‌‌های دیجیتال از جمله ساعت‌‌های هوشمند بسیار با ارزش است. علاوه بر این بلوتوث 5 برای جریان‌های صوتی نیز مزیت جدیدی را به ارمغان آورده است: پشتیبانی از بیت‌ریت بالاتر.

با این حال بعید بنظر می‌رسد که اپل از بیت‌ریت بالاتری استفاده کند (اپل موزیک در حال حاضر با 256 کیلوبیت در ثانیه پخش می شود و iOS فقط از AAC پشتیبانی می کند که حداکثر بیت‌ریت آن 256 کیلوبیت بر ثانیه است)،همچنین بلوتوث 5 این توانایی را نیز دارد که بستر مناسبی  برای بهره‌مندی از جریان لوزلس در اتصال بی سیم فراهم کند.

البته بسیار محتمل است که اپل نیز مانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی که از بلوتوث 5 پشتیبانی می‌کنند، امکان اتصال چندین دستگاه صوتی بلوتوثی به یک دستگاه با سیستم‌عامل iOS را فراهم کند و با توجه به اینکه بیت‌ریت اپل موزیک و سایر سرویس‌های صوتی اپل حدود 256 تا 320 کیلوبیت بر ثانیه است، امکان اتصال دو یا حتی 3 دستگاه بلوتوث جداگانه به این دستگاه‌ها وجود دارد. البته برای این کار نیاز به پهنای باند بالاییست زیرا باید در نظر داشت که دیگر سرویس های اپل مانند ایردراپ و همچنین ساعت اپل نیز به این پهنای باند متکی هستند. برای مثال، برخی از هدست‌های بلوتوث امکان اتصال همزمان به دو دستگاه را دارند (البته به این شرط که موسیقی از یکی از دستگاه‌ها پخش شود).

به لطف بلوتوث 5 مسلما افزایش قابل توجهی در محدوده تحت پوشش رخ داده است و آن را 4 برابر کرده است، یعنی از 200 فوت (60 متر) به 800 فوت (240 متر) افزایش داده است. وسعت دامنه هر چند بحث بسیار مهمی است اما کاربران به طور معمول متوجه آن نمی‌شوند تا زمانی که بدلیل خروج دستگاه از محدوده صدا شروع به بریده بریده شدن می‌کند و در نهایت به طور کامل متوقف می‌شود. البته، درست مثل هر فن آوری بی‌سیم دیگری، وجود موانع فیزیکی از قبیل دیوارها نقش مهمی در این ارتباط ایفا می‌کند.

image

دغدغه اصلی در تمامی شبکه‌های بی‌سیم این است که چگونه بیت‌ها را در کمترین زمان و به سالم ترین شکل ممکن انتقال دهیم. در حال حاضر شبکه‌ی مش بهتر از سایرین در این زمینه عمل می‌کند و به همین دلیل در اینترنت اشیا و ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود و خبر خوب اینکه بلوتوث 5 نیز از آن پشتیبانی می‌کند. از آنجا که هوم‌کیت هنوز از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند و بطورکلی فرایند تطبیق‌پذیری دستگاه‌های هوشمند با این فناوری بسیار کند پیش می‌رود، بنابراین فراگیر شدنش زمان می‌برد. البته نباید فراموش کرد که افزایش دامنه و قابلیت اطمینان در دستگاه‌های هوشمندی که با بلوتوث ارتباط برقرار می‌کنند نیز ضروری است. لازم به ذکر است که در حال حاضر هوم‌پاد نیز از بلوتوث 5 پشتیبانی می‌کند.

image

و اما بحث سرعت! هرچند اپل معمولا در زمینه هماهنگ نگه داشتن صوت هنگام کار با تکنولوژی بی سیم واقعا خوب عمل می‌کند، گاهی اوقات اپلیکیشن‌ها در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند که دلیل اصلی آن هم تأخیر است، مسئله‌ای که تمام تکنولوژی‌های بی سیم را درگیر کرده است، و به خصوص هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی نقش بسزایی در رضایت کاربران ایفا می‌کند. هرچند آمار دقیقی از عملکرد بلوتوث 5 در این زمینه وجود ندارد، سازمان استانداردهای بلوتوث چنین اظهار می‌کند که این فناوری سرعت دسترسی به اطلاعات را دو برابر می‌کند که البته مفهوم این ادعا نسبتا مبهم است و نمی‌توان آن را به منزله کاهش تاخیر تلقی کرد.
با این حال، به لحاظ نظری، این امر می‌تواند به معنای کاهش زمان تاخیر از90 میلی‌ثانیه درAAC (که اپل از آن استفاده می کند) به حدود 40-50 میلی‌ثانیه باشد که در مقایسه با شبکه‌های وای‌فای که تاخیری بین 20 تا 50 میلی‌ثانیه دارند، زمان قابل قبولی است.

این ویژگی چه مزیتی برای کاربران اپل به ارمغان آورده است؟

در حال حاضر، هیچ! همانطور که قبلا هم ذکر شد، در حال حاضر فقط آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون ایکس، هوم‌پاد و مک‌بوک‌پرو 2018 که مجهز به تاچ‌بار است، از بلوتوث 5 پشتیبانی می‌کنند اما از آنجا که به مرور رنج وسیع‌تری از محصولات اپل پذیرای این فناوری می‌شوند، در آینده‌ای نزدیک شاهد سرعت بیشتری در ایردراپ، جریان صوتی بهتر و نوآوری‌های بالقوه جدیدی از اپل خواهیم بود که همگی بر تکنولوژی بی سیم تکیه دارند.

با توجه به روندی که اپل برای کوچ از دنیای وابسته به سیم در پیش گرفته است، هر روز تعداد دستگاه‌هایی که عملکردشان وابسته به سیم است کمتر و کمتر می‌شود. تقریبا تمام لوازم اپل در حال بی‌سیم شدن است: اپل پی، شارژر بی‌سیم در آیفون 8 و ایکس، ایردراپ، ساعت اپل، لوازم صوتی بلوتوثی مثل ایرپاد، لوازم جانبی مک سری Magic، ایرپلی 2 برای دستگاه‌های مانند هوم‌پاد و ...
علاوه بر این امیدواریم نسل بعدی دستگاه‌های صوتی اپل از تراشه جدید "W2" بهره‌مند شوند، تراشه‌ای که توانایی پشتیبانی از بلوتوث 5 را دارد.

نتیجه‌گیری

آیا منظور از بیان این مطالب این بود که باید هرچه سریعتر دستگاه‌های قدیمی خود را با دستگاه‌هایی که از بلوتوث 5 بهره می‌برند تعویض کنید؟ مسلما نه. درست مثل هر تکنولوژی دیگری، به خصوص موارد بی‌سیم، فراگیر شدن این فناوری روندی آهسته و پیچیده دارد که تا حد زیادی به سایر تولیدکنندگان متکی است.

حتی اگر در حال حاضرآی‌مک یا مک‌پرو شما از این فناوری پشتیبانی می‌کرد، به احتمال زیاد ماوس یا صفحه کلید شما قادر به اتصال از طریق آن نبود پس اگر در حال حاضر مشکلی با بلوتوث فعلی دستگاهتان ندارید، دلیلی برای ارتقاء آن وجود ندارد.

در حال حاضر فراگیر شدن این فناوری بستگی به تولیدکنندگان محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد؛ برای رسیدن به این هدف آنها باید ویژگی‌های جدید و جالب و نوآورانه‌ای، که بر پایه بلوتوث 5 طراحی شده‌اند، در محصولات خود پیاده‌سازی کنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)