خانهاخبار
گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین اکسودوس ، ریسکی که اچ‌تی‌سی به جان خریده است

گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین اکسودوس ، ریسکی که اچ‌تی‌سی به جان خریده است

شرکت اچ‌تی‌سی در ماه مه اعلام کرد که مشغول توسعه‌ی یک گوشی هوشمند مبتنی بر فناوری بلاک چین است که Exodus نام دارد. به نظر می‌رسد این دستگاه امیدی است برای شرکت تایوانی تا بتواند بخشی از ناکامی‌های چندین ساله‌ی خود را جبران کند.
۱۳۹۷/۴/۲۳

در سه ماهه‌ی نخست سال گذشته، اچ‌تی‌سی بیش از ۲ میلیون محصول را به فروش رساند، اما در مدت مشابه در سال جاری توانست تنها ۶۳۰ هزار دستگاه بفروشد. هفته‌ی گذشته نیز این شرکت برای کاهش هزینه، ۱۵۰۰ نفر از کارمندان خود در تایوان را اخراج کرد. طبق اعلام رسمی خود شرکت، فروش محصولات این کمپانی در ماه ژوئن با ۶۸ درصد کاهش مواجه شد. همچنین، آخرین پرچم‌دارش، اچ‌تی‌سی U12 Plus نیز با نقدهای منفی بسیاری در رابطه با مشکلات سخت افزاری و باگ‌های نرم افزاریش مواجه شد.

اکنون زمان درخشش فناوری بلاک چین است. ارزش ارزهای مجازی هنوز پایین است و ماه گذشته در گزارشی که توسط دانشگاه تگزاس منتشر شد، بیت‌کوین به دستکاری ارزش خود متهم شد. با توجه به شرایط مالی اچ‌تی‌سی، امید است که اکسودوس بتواند وضعیت را کمی برای این شرکت بهتر کند. هنگامی که از فیل چن، رئیس بخش تجارت و توسعه‌ی همکاری‌های این شرکت، درباره‌ی زمان معرفی و قیمت احتمالی این دستگاه سوال شد، او به جئیات اشاره‌ای نکرد؛ اما اعلام کرد که باید تا پایان سال منتظر رونمایی از محصول بمانیم و قیمت آن نیز در سه ماهه‌ی سوم سال جاری مشخص می‌شود. زمانی که خبرنگار The Verge به این موضوع اشاره کرد که اولین گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین با نام Finney که توسط Sirin Labs تولید شده است، معادل ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد؛ چن گفت که قیمت اکسودوس نیز مشابه همان مبلغ است.

image

این گوشی به صورت جهانی عرضه خواهد شد و چن درباره‌ی آن گفته است:

اعلام می‌کنم این گوشی به صورت جهانی در همه جا به غیر از چین در دسترس خواهد بود. چین قوانین متفاوتی دارد؛ از قوانین رگلاتوری تا نحوه‌ی کار اندروید، همگی در این کشور متفاوت‌اند.

زمانی که او در ماه مه از اکسودوس سخن گفته بود، اعلام کرد:

ما تلفنی را متصور شدیم که در آن، شما مالک هستید، هویت و داده‌های خودتان را در اختیار دارید و تمامی این‌‌ها بر محور گوشی اتفاق می‌افتد.

اکنون چن می‌گوید تلفنی که شما بتوانید هویت خودتان را در اختیار داشته باشید مربوط به آینده‌ای دورتر است، در حالی که گوشی هوشمندی که پایان سال معرفی می‌کنند یک تلفن با کیف پول (Wallet) مخصوص ارز مجازی است و با Cryptokitties همکاری می‌کند. او امیدوار است در طولانی مدت و با مشورت افراد متخصص که به استخدام اچ‌تی‌سی در آمده‌اند، بتواند راه‌ بهینه‌تری برای استخراج ارزهای مجازی روی گوشی‌های هوشمند پیدا کند. پیدا کردن راه‌کاری که بتواند عمل استخراج از طریق گوشی‌های هوشمند را مقرون به صرفه نماید، در حال حاضر کار زمان‌بری است؛ اما اچ‌تی‌سی مدتی است که به دنبال پروتکل‌های جمعی مختلفی است که ممکن است چنین امری را محقق سازند.

آقای چن خود را اولین شخصی معرفی کرده است که ایده‌ی گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین را با مدیران اچ‌تی‌سی مطرح کرده است. سال گذشته‌ی میلادی که بیت‌کوین ناگهان رشد سرسام آوری را تجربه کرد، این ایده برای مدیران کمپانی تایوانی جذاب‌تر جلوه کرد و سریعا به یک استراتژی برای آن‌ها تبدیل شد.

در اوایل سال جاری میلادی، توسعه دهندگان کار کدنویسی را شروع کردند و طبق گفته‌ی چن، پس از سپری شدن ماه‌های مارس و آوریل، احساس شد که کسی باید هدایت این پروژه را شخصا بر عهده بگیرد و آن شخص خود او بود که پس از آن، به عنوان مدیر ارشد به صورت نامتمرکز پروژه را به دست گرفت.

image

طی سال ۲۰۱۷، ارزهای مجازی جذابیت سابق خود را از دست دادند و کلاه‌ برداری‌ها و هک‌هایی که برای سو استفاده از آن‌ها صورت گرفت نیز به داستان خطرناکی برای کاربران بدل شد. حضور در این حوزه به عنوان تنها شرکتی که به کاربران امکان مالکیت یک کیف پول مجازی را می‌دهد، ممکن است به دلیل خطراتی مانند کلاه‌ برداری و هک، در نهایت به شکست این پروژه منجر شود.

این مدیر ارشد تایوانی‌ها در پاسخ به چنین موضوعی ادعا کرده است که گوشی هوشمندی با یک کیف پول مجازی می‌تواند امن‌ترین کیف پول سخت افزاری موجود باشد. همچنین، او امیدوار است که تجارت در این حوزه‌، گیمرها و افرادی که آشنایی کمتری با ارزهای مجازی دارند را به سمت اکسودوس جذب نماید و می‌گوید:

برای افرادی که اهل استخراج ارزهای مجازی نیستند، گیمینگ در دسترس‌ترین مورد روی موبایل است.

او علاقه‌مند است که حتی کاربرانی که به ارزهای مجازی علاقه‌ای ندارند نیز به استقاده از این گوشی ترغیب شوند و جامعه‌ی کاربری بزرگی را هدف گرفته است. چن می‌گوید که ۳۰ میلیون نفر از کاربران کیف پول بیت‌کوین به دنبال دستگاهی می‌گردند که از طریق آن بتوانند ارز خود را مدیریت کنند. اما حتی شرکت بزرگی مانند گوگل نیز نتوانسته است در بازاری که توسط اپل، سامسونگ و شرکت‌های چینی تسخیر شده است، این تعداد محصول را بفروشد. اینجاست که اچ‌تی‌سی تمرکز خود را روی طراحی دستگاه معطوف می‌کند.

image

ویل استوفگا، مدیر برنامه‌ی IDC در بخش موبایل و پهپاد در مصاحبه‌ی خود با The Verge می‌گوید:

ظاهرا آن‌ها چیزهایی را جذب می‌کنند که واقعا وجود ندارند. بلاک چین برای بسیاری از افراد بی‌معنی است. چن امیدوار است با اکسودوس مردم را به گره‌ای تبدیل کند که هر اکسودوس بتواند هر یک از این گره‌ها را به بلاک چین متصل نماید. اما مشکل این است که آیا همه می‌خواهند حلقه‌ای از این زنجیر باشند؟

در طول یک سالی که گذشت، فروش گوشی هوشمند برای اکثر شرکت‌های سازنده با کاهش روبرو بود، به جز شیائومی که موفقیت چشمگیری داشت. استوفگا با توجه به همین موضوع می‌گوید:

آن‌ها اکنون محدود شده‌اند. سرعت چرخه‌ی بازیابی کاهش یافته است. تقریبا هر کسی یک گوشی هوشمند در اختیار دارد.

او در ادامه به سامسونگ و سایر شرکت‌ها اشاره می‌کند که پتنت‌هایی راجع به گوشی‌های منعطف تا شونده به ثبت رسانده‌اند. از نظر او معرفی یک اسمارت فون مبتنی بر بلاک چین اتفاق هیجان انگیری است، اما مطمئن نیست که با اقبال عمومی مواجه شود. به علاوه، او عدم تمایل شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و اپل به تولید یک گوشی مبتنی بر بلاک چین را نشانه‌ای برای رد تفکر اچ‌تی‌سی قلمداد می‌کند. در ابتدای ماجرا ممکن است کمپانی تایوانی تاوان تفکر خود را هم بپردازد. ظاهرا تنها کسی که می‌تواند حتی به این شرایط منفی نیز کاملا مثبت بنگرد، شخص فیل چن است. هنگامی که از او درباره‌ی تعدیل نیرویی که اخیرا صورت گرفت پرسیده شد، در پاسخ گفت که معتقد است که این اتفاق نشانی از تغییر استراتژی شرکت است، در نتیجه به آن به دید یک تغییر مثبت می‌نگرد: تمرکز بر آینده به جای حفظ میراث گذشته.

چن مدعی است که تولید یک گوشی بلاک چین محور نشانه‌ی راه‌کاری کم اهمیت برای افزایش درآمد نیست، زیرا این فناوری هنوز در آغاز راه خود است. او در ادامه‌ی نظرات خود می‌گوید:

فکر می‌کنم همگی موافقیم که بلاک چین و ارزهای مجازی در آغاز راه خود هستند. نگرش اچ‌تی‌سی قطعا یک سرمایه گذاری است. بیان این که اچ‌تی‌سی با عرضه‌ی گوشی هوشمند برای ارزهای مجازی قصد دارد از به روزهای تاریکش پایان دهد یا این که همچنان در روزهای تاریک خود باقی می‌ماند، صحیح نیست؛ زیرا این یک بازار بسیار گسترده است. قطعا این یک نگاه به آینده است.

استوفگا با کنایه به چن، می‌گوید:

اگر این آینده است و اچ‌تی‌سی زودتر از همه به آن رسیده است، پس آن‌ها از همه جلوتر هستند. اما آینده زمانی که خودش بخواهد از راه می‌رسد، نه زمانی که اچ‌تی‌سی نیاز دارد که برسد.

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد توسعه و تولید یک گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین با هدف جامعه‌ی کاربری چند ده میلیونی یک ایده‌ی بسیار جاه طلبانه و یک ریسک بزرگ است که اگر اچ‌تی‌سی مصمم به پذیرش آن است، چاره‌ای ندارد جز این که بهای آن را نیز بپردازد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)