خانهاخبار
مایکروسافت سرفیس GO با قیمت ۳۹۹ دلار برای رقابت با آیپد معرفی شد

مایکروسافت سرفیس GO با قیمت ۳۹۹ دلار برای رقابت با آیپد معرفی شد

پیش از این در خبرها به این موضوع اشاره شده بود که مایکروسافت در حال تولید یک تبلت ۱۰ اینچی از خانواده سرفیس است که ۴۰۰ دلار قیمت دارد و برای رقابت با آیپدهای اپل راهی بازار خواهد شد. امروز این محصول با نام سرفیس GO به صورت رسمی معرفی شد.
۱۳۹۷/۴/۱۹

مایکروسافت بار دیگر به بازار تبلت‌های ارزان قیمت بازگشته است و این بار امید دارد بتواند با کنار زدن آیپد جدید اپل، جایگاه خود را در این بازار نیز تثبیت کند. سرفیس GO که امروز معرفی شد نسبت به نسل‌های قبلی تبلت‌های سرفیس کوچک‌تر است، قدرت کمتری دارد و حمل آن ساده‌تر است.

این تبلت ۱۰ اینچی همانند سایر اعضای این خانواده به پایه‌ی مخصوص، قلم و صفحه کلید جانبی مجهز است و از ویندوز ۱۰ به عنوان سیستم عامل بهره می‌گیرد. در نگاه اول، طراحی سرفیس GO ظاهر سرفیس پرو را به خاطرمان می‌آورد، در واقع مایکروسافت هیچ تغییری در فلسفه‌ی طراحی خود ایجاد نکرده است و از زمان سرفیس پرو ۳ در سال ۲۰۱۳ تا به امروز که سرفیس GO را معرفی نموده، از همین طراحی بهره گرفته است. لبه‌‌های بدنه‌ی دستگاه نسبت به آخرین نسل سرفیس پرو منحنی‌تر شده، اما در کل ظاهر آشنای سرفیس با بدنه‌ی منیزیمی همچنان خودنمایی می‌کند.

سرفیس ۱۰ اینچی جدید به نمایشگری با نسبت تصویر ۳:۲ و رزولوشن ۱۲۰۰×۱۸۰۰ پیکسل در اختیار دارد. یک دوربین در پنل جلویی قرار گرفته است که برای ورود به محیط ویندوز با استفاده از سیستم تشخیص چهره استفاده خواهد شد. درگاه کانکتور سرفیس که در نسل‌های قبلی برای اتصال شارژر و اتصال به داک دسکتاپ استفاده می‌شد، در این دستگاه نیز به کار گرفته شده است؛ در کنار این درگاه، مایکروسافت از یک درگاه USB-C 3.1 نیز برای شارژ یا انتقال داده بهره گرفته است. 

تمامی قابلیت‌های مالتی تسکینگ موجود در ویندوز ۱۰ برای سرفیس GO نیز عرضه شده است و صفحه نمایش لمسی این دستگاه با نسبت تصویر ۳:۲ استفاده از آن در حالت Landscape برای انجام کارهای گوناگون را فراهم می‌کند. این دستگاه حدود ۱.۱۵ پوند (حدود ۵۲۱ گرم) وزن دارد که کمی سنگین‌تر از آیپد ۳۲۹ دلاری اپل است و حدود نیم پوند از سرفیس پرو سبک‌تر است. حاشیه‌های اطراف نمایش‌گر مانند سایر نسل‌های سرفیس نسبتا زیاد است و به همین دلیل شاید بزرگ‌تر از آیپد مذکور به نظر برسد. البته وجود حاشیه در نمایش‌گر تبلت‌ها یک مزیت است، زیرا نگه داشتن آن‌ها در دست را ساده‌تر می‌نماید و امکان اتصال صفحه کلیدهای جانبی بزرگ‌تر را فراهم می‌کند، اما ردموندی‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا محصول جدیدشان برای رقابت با آیپد کم و کاستی نداشته باشد.

حال نوبت به مشخصات سخت افزاری سرفیس Go می‌رسد؛ مایکروسافت دو نسخه با ۴ گیگابایت رم به همراه ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و ۸ گیگابایت رم به همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را برای این تبلت در نظر گرفته و در هر دو نسخه از پردازنده‌ی اینتل Pentium Gold 4415Y استفاده کرده است. پردازنده‌ی مذکور یک پردازنده‌ی نسل هفتمی اینتل با دو هسته است که طبق ادعای مایکروسافت، به دلیل عملکرد متوازن، مصرف باتری مناسب و میزان گرمای تولیدی‌اش که امکان طراحی باریک‌تر دستگاه و حذف فن را فراهم می‌کند، آن را انتخاب نموده است. این کمپانی مدعی است که به دلیل استفاده از این پردازنده، سرفیس Go بیش از ۹ ساعت عمر باتری را ارائه می‌کند که البته باید منتظر بررسی‌های این محصول بود و دید که آیا واقعا چنین است. مورد دیگری که برای‌مان جالب است، توان پردازشی است؛ زیرا این پردازنده تفاوت زیادی با پردازنده‌های موجود در بسیاری از کروم‌بوک‌های میان‌رده ندارد، با این تفاوت که این بار سیستم عامل مورد استفاده ویندوز ۱۰ است و نه ChromeOS. در حال حاضر هر دو مدل معرفی شده فقط از وای‌فای پشتیبانی می‌کنند و نسخه‌ی LTE تا پایان سال راهی بازار خواهد شد.

اما چه نسخه‌ای از ویندوز در این تبلت به کار گرفته شده است؟ سرفیس Go به صورت پیش‌ فرض از ویندوز ۱۰ با S Mode استفاده می‌کند، در نتیجه تنها به مرورگر اج و اپ‌های موجود در مایکروسافت استور دسترسی دارد. مانند سایر دستگاه‌های ویندوزی که با S Mode عرضه می‌شوند، کاربر می‌تواند در صورت تمایل، سیستم عامل را به صورت رایگان به نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ ارتقا دهد.

ممکن است مایکروسافت در یافتن کاربران مناسب برای سرفیس Go با چالش‌هایی مواجه شود. این شرکت تبلت جدیدش را برای رقابت با آیپد ۳۲۹ دلاری اپل و محصولات هم‌رده‌ی آن تولید کرده است و در واقع سرفیس Go محصولی است که بین آیپد مذکور و تبلت‌های رده‌بالایی مانند آیپد پرو یا سرفیس پرو قرار می‌گیرد. این تبلت در مقایسه با آیپد جدید اپل با چالش بسیار بزرگی مواجه است که همان اپلیکیشن‌های سازگار با صفحات لمسی است. اپل دنیایی از اپ‌های رنگارنگ و متنوع را در زمینه‌های مختلف برای تبلت‌هایش فراهم کرده است و این در حالی است که ویندوز ۱۰ با وجود طیف گسترده‌ی کاربرانش، همچنان در تامین اپ‌های بهینه شده برای دستگاه‌های مجهز به نمایش‌گر لمسی با مشکل مواجه است. همچنین با توجه به نوع پردازنده‌ای که در این دستگاه استفاده شده است، نمی‌توان انتظار داشت که از این دستگاه، حتی با وجود کیبورد و قلم مخصوص، مانند یک لپ‌تاپ یا تبلت حرفه‌ای برای کارهای تولیدی استفاده کرد.

همان‌طور که ذکر شد، سرفیس Go مانند سرفیس پرو از صفحه کلید جانبی مخصوص خود (که در چهار رنگ تولید می‌شود) پشتیبانی می‌کند و با قلم سرفیس پن نیز سازگاری دارد. طبق اعلام مایکروسافت، Signature Type Cover در نظر گرفته شده برای سرفیس Go با بهره گیری از مکانیزم قیچی و جابجایی یک میلی‌متری کلیدها، امکان تایپ کردن مانند یک لپ‌تاپ را فراهم می‌کند. ترک‌پد موجود در این کاور نسبت به ترک‌پد موجود در کاور مشابه سرفیس پرو بزرگ‌تر است. قیمت کاور معمولی یا Go Type Cover برابر با ۹۹ دلار و قیمت Signature Type Cover معادل ۱۲۹ دلار است که البته بهای هر مدل به رنگ آن وابسته است؛ قیمت قلم سرفیس نیز ۹۹ دلار است. در کنار این لوازم جانبی یک ماوس بلوتوث نیز برای این تبلت در نظر گرفته شده که Surface Mobile Mouse نام دارد که از ظاهری زیبا و ساده برخوردار است و در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، قرمز و آبی و مشابه با رنگ‌بندی کاورها و قلم عرضه می‌شود و بهای آن ۳۴.۹۹ دلار است.

ظاهرا این بار مایکروسافت قصد دارد تا کاربران را با یک محصول که همان آیپد معمولی مجهز به صفحه کلید و قلم است، سرگرم کند، نه تبلتی که روح یک لپ‌تاپ را در کالبد خود دارد. البته این دستگاه تجربه کامل استفاده از ویندوز ۱۰ را در کنار نسخه‌ی کامل مجموعه‌ی آفیس در سخت افزاری ارزان قیمت‌تر نسبت به سرفیس پرو و آیپد پرو عرضه می‌کند.

پیش فروش این دستگاه از دهم جولای آغاز می‌شود و در ماه اوت عرضه‌ی خواهد شد. قیمت نسخه‌ی ۶۴ گیگابایت این دستگاه معادل ۳۹۹ دلار و نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایت آن نیز ۵۴۹ دلار است.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)