خانهاخبار
سامسونگ با معرفی یک چیپست ۳ گیگاهرتزی محدودیت چیپ‌های موبایلی را از بین ‌می‌برد

سامسونگ با معرفی یک چیپست ۳ گیگاهرتزی محدودیت چیپ‌های موبایلی را از بین ‌می‌برد

در حال حاضر چیپست‌های مختلفی در تولید گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند که بسته به کاربردشان توان پردازشی متفاوتی دارند، اما حتی قوی‌ترین آن‌ها نیز با فرکانسی کمتر از ۳ گیگاهرتز پردازش می‌کنند. اما به زودی سامسونگ با معرفی یک چیپ جدید، این محدودیت را از بین خواهد برد.
۱۳۹۷/۴/۱۶

امروز سامسونگ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که قصد دارد با همکاری کمپانی ARM از اولین چیپست‌های ۷ نانومتری و ۵ نانومتری  رونمایی کند که توان پردازش با فرکانس ۳ گیگاهرتز را خواهند داشت.

اگر متن بالا برای‌تان کمی گنگ است، بهتر است به ادامه‌ی این مطلب دقت نمایید تا بهتر متوجه شوید:

ARM شرکتی است که به صورت انحصاری تراشه‌های نیمه‌هادی طراحی می‌کند و به سایر شرکت‌ها امتیاز استفاده از حقوق معنوی خود را اعطا می‌کند. توسعه‌ی تراشه در مقیاس کوچک عملی بسیار هزینه‌بر است و به همین دلیل است که شرکت‌ بزرگی مانند سامسونگ نیز برای تولید محصولات خود به کمپانی Arm متکی است. قطعات کوچک‌تر به ترانزیستورهای بیشتری در هر میلی‌متر نیاز دارند که می‌توانند در راه‌‌های مختلفی استفاده شوند، برای مثال: قدرت بیشتر در ابعاد یکسان یا قدرت بیشتر در ابعاد کوچک‌تر. ترانزیستورهای کوچک‌تر نیز مصرف انرژی بهینه‌تری دارند که منجر به کاهش تولید گرما می‌شود و در نتیجه دسترسی به سرعت بیشتر برای پردازنده‌ها را فراهم می‌کند. سرعت بیشتر به این معنی است که در هر ثانیه محاسبات بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه بهره‌وری افزایش می‌یابد.

چیپ‌های جدید سامسونگ از پلتفرم Artisan Physical IP کمپانی ARM استفاده می‌کنند و بر پایه‌ی معماری (7LPP (7nm Low Power Plus و (5LPE (5nm Low Power Early تولید خواهند شد. ویژگی مصرف پایین در فناوری مورد نظر سامسونگ، به نسل آینده‌ی پردازنده‌های شرکت ARM که همان Cortex A76 است امکان دستیابی به فرکانس‌های بیشتر از ۳ گیگاهرتز را می‌دهد.

در حالی که پردازنده‌‌های رده بالای فعلی تمامی نیاز کاربران را برآورده می‌کنند، اما با توجه به این که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در گجت‌های موبایل در حال گسترش است، پردازنده‌های جدید که حاصل همکاری سامسونگ و Arm است می‌توانند کمک بزرگی به این عرصه بکنند.

image

برای فهم بهتر موضوع بهتر است بدانیم چیپ اسنپ دراگون ۸۴۵ که درحال حاضر در قدرتمندترین دستگاه‌های اندرویدی حضور دارد، همچنین چیپ قدرتمند A11 شرکت اپل، هر دو با معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند و پردازنده‌های میان‌رده از فناوری‌های ۱۴ تا ۲۸ نانومتری استفاده می‌کنند.

Cortex A76 تنها کدهای کرنل ۶۴ بیتی را اجرا می‌کند و اولین پردازنده‌‌ی ARM در این زمینه است. اما برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی نیز همگام خواهد شد. این پردازنده با پردازش‌گر گرافیکی Mali G76 همراه خواهد بود. 

طبق اعلام کره‌ای‌ها، اولین نسل از پردازنده‌های ۷ نانومتری تا قبل از پایان سال جاری میلادی آماده خواهند شد. با توجه به این برنامه‌ی زمانی، انتظار می‌رود اولین ‌بار پردازنده‌های Cortex A76 در اوایل سال ۲۰۱۹ و به‌وسیله‌ی سامسونگ در گلکسی اس ۱۰ به کار گرفته شوند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مانی

۱۳۹۷/۴/۱۷
سال جدیدو باید سال اتش به اختیار جهانی نامید :))
خدا بخیر کنه، ازمایش و خطای جدید در راه است :|

حمید

۱۳۹۷/۴/۱۶
آره پیشتاز تو ترکیدن وپتنت دزدیه اینم شایعست چاخان

محمد

۱۳۹۷/۴/۱۶
سامسونگ پیشتاز در تکنولوژی ..........رقیب نداره