خانهاخبار
نورونتا اولین شبکه اختصاصی غیراشتراکی ایران با ۳۰ هزار لینک فعال رونمایی شد

نورونتا اولین شبکه اختصاصی غیراشتراکی ایران با ۳۰ هزار لینک فعال رونمایی شد

نورونتا، راهکاری امن برای ارتباطات بین سازمانی
۱۳۹۷/۴/۱۳

همایش رونمایی از ۳۰ هزار لینک فعال و آشنایی با مزیت‌ها و کاربردهای اولین شبکه اختصاصی غیراشتراکی نورونتا برای انتقال دیتا روز سه‌شنبه ۱۲ تیر با حضور جمعی از مدیران فناوری اطلاعات کشور در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد.

این همایش به صورت مشترک توسط شرکت مخابرات ایران و شرکت ژرف نگر با هدف معرفی شبکه ارتباط بین سازمانی نورونتا برگزار شد. در این مراسم جمعی از مدیران شرکت مخابرات ایران و شرکت خدمات انفورماتیک ایران به عنوان تامین کننده بستر ارتباط شبکه‌ای بین بانکی کشور، شتاب، مزیت‌ها و قابلیت‌های شبکه نورونتا را برای مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی تشریح کردند.

image

 

«نورونتا» اولین شبکه اختصاصی غیراشتراکی دیتای بین‌ سازمانی است که ساختاری مجزا از شبکه‌های عمومی IP و اینترنت دارد. این شبکه در حال حاضر با بیش از ۳۰ هزار لینک فعال در سراسر کشور پهنای باند کاملا اختصاصی در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار داده است تا در یک بستر امن و مطمئن و پایدار اطلاعات را بین شعب خود منتقل کنند.

نورونتا محصول مشترک شرکت ژرف نگر و مخابرات ایران است. شرکت ژرف نگر از سال ۷۹ با شرکت مخابرات ایران همکاری دارد. این شرکت به عنوان یکی از پیمانکاران فعال صنعت فاوای کشور از طریق عقد قرارداد به شکل BOT با شرکت مخابرات ایران وارد همکاری شده و تا کنون موفق به طراحی، اجرا و فعال سازی بیش از ۳۰ هزار لینک از پروژه نورونتا شده است. البته در ادامه پروژه این شرکت ظرفیت راه‌اندازی و فعال‌سازی ۱۰۰ هزار لینک را در این شبکه اختصاصی بوجود آورده است.

image

 

در ابتدای این مراسم سید علی ملک جعفریان، مدیر مخابرات منطقه تهران در مورد خدمات این شرکت در حوزه دیتا گفت: «شرکت مخابرات منطقه تهران در دو حوزه دیتای خانگی و تجاری خدمات خود را ارائه می‌دهد. این خدمات در حوزه تجاری در قالب شبکه دیتای لایه سه و لایه دو در حال ارائه است.»

مدیر مخابرات منطقه تهران همچنین در مورد همکاری با شرکت ژرف‌نگر افزود: « شبکه لایه دو به دلیل اهمیت حفظ اطلاعات، مورد استفاده سازمان‌های خاص مثل بانک‌ها است. در این بخش از سال‌های گذشته شرکت ژرف‌نگر با در اختیار داشتن تجهیزات مورد نیاز خدمات قابل توجه‌ای را ارائه کرده است.»

image

 

با توجه به اینکه نورونتا مبتنی بر اینترنت نیست و خطرات امنیتی معمول این شبکه را ندارد، از ابتدای دهه هشتاد به عنوان یک گزینه امن و با کیفیت برای ارتباطات بین سازمانی نهادها و سازمان‌های خصوصی و دولتی مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس تاکنون ۲۰ هزار شعبه از بانک‌ها و همچنین دفاتر سازمان‌های دولتی و خصوصی از این فناوری استفاده می‌کنند.

در شبکه نورونتا سطح کیفی خدمات (SLA: Service Level Agreement) در چهار سطح برنزی، نقره‌ای، طلایی و الماس ارائه می‌شود. که همه این سطوح در ۳۱ استان و حدود ۹۰۰ شهر و بیش از ۱۶۰۰ مرکز مخابراتی سراسر کشور قابل عرضه است.

در ادامه این همایش حمید یزدانی، مدیرعامل شرکت ژرف‌نگر گفت: «از سال ۹۵ با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که صورت گرفت توانستیم تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را ارتقا دهیم و از یک شبکه لایه دو به یک شبکه پیشرفته و منعطف تبدیل شویم. در ابتدای شروع پروژه تصمیم گرفته شد تا این پروژه را با یک برند ویژه عرضه کنیم که نام نورونتا با الهام از سلول‌های عصبی نورون انتخاب شد.»

به گفته مدیر عامل شرکت ژرف‌نگر، شبکه دیتای بین سازمانی نورونتا در حال حاضر تنها شبکه موجود در کشور است که می‌تواند به مشترکین خود تضمین کیفیت (SLA) بدهد. این شبکه دارای ماهیت TDM Base بوده و به همین دلیل در تمامی زمان‌ها ضریب دسترسی بالای ۹۹٪ را دارد.

image

 

از سوی دیگر شبکه نورونتا علاوه بر استفاده از استانداردهای ‌TDM و SDH و Circuit Switch می‌تواند از تکنولوژی شبکه‌های L2/L3 نیز بهره برده و در بستر کاملا اختصاصی سرویس L3 را هم ارائه کند. در این شبکه‌ها سرویس صرفاً به صورت سیگنال‌های سنکرون (همزمان) بین دو نقطه برقرار می‌شود به همین دلیل ضریب نفوذ روی این ارتباطات نزدیک به صفر است و با هرگونه دست‌ کاری و اقدام به ورود، ارتباط قطع می‌شود.

یزدانی با اشاره به برنامه‌های توسعه شبکه نورونتا از فعال شدن ۷۰ هزار پورت در طی دو سال آینده خبر داد. نورونتا دارای مدیریت شبکه متمرکز کشوری و مرکز نگهداری و مانیتورینگ اختصاصی است. ازهمین رو این شبکه به طور پیوسته در کل کشور مانیتور و نگهداری می‌شود. این درحالی است که در شبکه اینترنت کشور این امکان به شکل پیاده‌سازی شده در شبکه نورونتا، وجود ندارد. زیرا نصب و راه‌اندازی شبکه‌های مبتنی بر اینترنت در کشور بصورت جداگانه در هر منطقه ایجاد شده و امکان نگهداری و مانیتورینگ یکپارچه را ندارد و در هر منطقه مدیریت شبکه مجزا صورت می‌گیرد که این موضوع امنیت و کیفیت و پایداری انتقال دیتا بین سازمان‌ها را دچار اختلال می‌کند.

نماینده شرکت خدمات انفورماتیک ایران به عنوان اولین دریافت‌کننده خدمات قرارداد SLA نقره‌ای نورونتا نیز در این مراسم سخنرانی کرد. مهران محرمیان، معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک ایران در سخنان خود مواردی همچون فیبر تاریک، سایت پشتیبان، پاسخگویی و حل سریع نواقص شبکه را به عنوان اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه بیان کرد.

image

 

در ادامه این همایش معاون تجاری شرکت مخابرات منطقه تهران با مقایسه دو شبکه نورونتا و SDH نداشتن محدودیت سرعت، ارائه خدمات متنوع‌تر و پیشرفته‌تر و هوشمندی بیشتر را به عنوان مزیت‌های اصلی نورونتا عنوان کرد.

نورونتا برای سرویس‌دهی به مشترکان تجاری، مالی و حاکمیتی طراحی و به‌ صورت کاملاً مجزا از سایر شبکه‌های شرکت مخابرات ایران پیاده‌سازی شده است. بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مراکز بیمه، استانداری‌ها و ... از جمله مشتریان نورونتا هستند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)