خانهاخبار
کانن از بزرگ‌ترین حسگر سیموس جهان سخن می‌گوید

کانن از بزرگ‌ترین حسگر سیموس جهان سخن می‌گوید

حسگر 120 مگاپیکسلی فوق‌حساس کانن تقریباً 40 برابر بزرگ‌تر از حس‌گرهای فول‌فریم کنونی است.
۱۳۹۷/۴/۲
ابرحس‌گر کانن در سمت چپ، به‌کار رفته در رصدخانه کیسو (در گوشه کادر) ؛ حس‌گر فول‌فریم دوربین Canon EOS 5D Mark II در سمت راست.

کانن که نخستین بار در سال 2010 از تلاش خود برای ساخت حس‌گری بزرگ خبر داده بود، چندی پیش جزییات جدیدی درباره آن منتشر کرد.  طبق گفته کانن، ابعاد ابرحس‌گر این شرکت 200 در 200 میلی‌متر، و با این اوصاف 40 برابر بزرگ‌تر از حس‌گر فول‌فریم به کار رفته در دوربین‌ Canon EOS 5D است.

کانن سال‌های زیادی برای کاهش اندازه پیکسل در حس‌گرهای تصویری سیموس تلاش کرده است. نتیجه شگرف این تلاش‌ها کاهش اندازه هر پیکسل به 2.2 میکرومتر در حس‌گری با حدود 120 میلیون پیکسل است.

یکی از مهم‌ترین مزایای حس‌گرهای بزرگ، قابلیت‌ آن‌ها در جذب نور بیشتر است که باعث می‌شود حتی در شرایط کم‌نور نیز نویز کمتری ایجاد کنند. اما ساخت حس‌گری در این ابعاد کار چندان ساده‌ای نبود. کانن با اشاره به برخی چالش‌های موجود بر سر راه ساخت چنین حس‌گری می‌گوید، افزایش اندازه حس‌گرهای سیموس مستلزم غلبه بر مشکلاتی همچون اعواج (distortion) و تاخیر در انتقال سیگنال‌های الکترونیکی (تبدیل شده از نور) است. کانن برای حل این مشکلات ضمن استفاده از مدارهای پردازش موازی، شیوه نوآورانه‌ خاص خود را به اجرا درآورد تا مسئله انتقال سیگنال‌ها را حل کند.

با غلبه بر مشکل فوق، سرعت خوانش پیکسل‌های بزرگ این حس‌گر با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد که در نتیجه آن می‌توان حتی در شرایطی با نور اندک در حد 0.3 لوکس (تقریباً نظیر نور مهتاب در شب) نیز ویدیوهایی با نرخ 60 فریم در ثانیه ضبط کرد.

حس‌گر جدید کانن هم‌اکنون درون دوربین اشمیت 102 سانتی‌متری رصدخانه کیسو تحت مدیریت موسسه اخترشناسی توکیو نصب شده است. دوربین مذکور با کمک این حس‌گر توانست از شهاب‌سنگ‌های کم‌فروغی ویدیو بگیرد که رصد آن‌ها با حس‌گرهای قبلی ممکن نبود. این تصاویر، صحت آنچه را که پیش‌تر به‌صورت نظری برآورد شده بود تایید کرد.

بدیهی است که حس‌گر بزرگ و فوق‌حساس کانن با چنین ابعاد و مساحتی فعلاً در دوربین‌های دیجیتال متعارف به کار گرفته نخواهدشد اما کانن می‌گوید، آن را می‌توان در حیطه‌هایی که نیازمند ضبط ویدیو در شرایط بسیار کم‌نور است به کار گمارد. مطالعه رفتار جانوران شب‌زی یا ضبط ویدیو از شفق‌های قطبی از آن جمله است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)