خانهاخبار
بررسی سیر تحول دوربین آیفون، از 6S پلاس تا 10

بررسی سیر تحول دوربین آیفون، از 6S پلاس تا 10

با اینکه دوربین آیفون 10 از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها‌‌‌ی اپل بهره می‌برد اما، آیا واقعا عکس‌هایی بهتر از مدل‌های قبلی آیفون می‌گیرد؟ در این مطلب ما به بررسی چهار مدل اخیر آیفون، از6S پلاس تا X، می‌پردازیم تا ببینیم اپل چگونه طی این چند سال فناوری بکار رفته در دوربینش را بهبود بخشیده است.
۱۳۹۷/۳/۲۷

اپل همچنان به ارتقا دوربین‌ آیفون ادامه می‌دهد و در سال‌های اخیر، قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال و نورپردازی پرتره را نیز به آن افزوده است؛ به لطف نورپردازی اپتیکال کاربر قادر است تا از افکت‌های متنوع نورپردازی در عکاسی چهره استفاده کند. اما آیا این پیشرفت‌های نرم افزاری به افزایش کیفیت عکس‌‌ها منجر شده است؟ در ادامه این مطلب دوربین‌ آیفون‌های 6s،7، 8 و x را به چالش می‌کشیم تا جواب این سوال را بیابیم.

این تست روی نسخه پلاس آیفون‌های مذکور انجام شد به این دلیل که اندازه آن‌ها بزرگتر از نسخه‌های استاندارد است و در نتیجه اپل این امکان را داشته تا آن‌ها را به دوربین‌های کمی بهتر مجهز کند. در ضمن در این بررسی عملکرد دوربین اصلی آیفون مورد توجه قرار گرفت که در مقایسه با دوربین سلفی رزولوشن بالاتری دارد.

image

اولین سوژه عکاسی دراین تست یک فنجان قهوه بود که روی سطح چوبی قرار داشت، با چشم ‌پوشی از تفاوت‌های جزئی بین 6S پلاس و 7 پلاس ، می‌توان گفت خروجی دوربین هر چهار گوشی تقریبا مشابه بود و در نتیجه نمی‌توان نتیجه‌گیری خاصی از آن کرد جز اینکه، احتمالا در شرایط نوری ایده آل هر چهار گوشی قادرند عکس‌های باکیفیتی ثبت کنند.

image
image

عکس بعدی تصویر فردی را در حال کار روی یک لپ تاپ نشان می‌دهد. از آنجا که فضای این عکس نسبت به سایر عکس‌ها نور بیشتری دارد، تفاوت عملکرد دوربین‌ها بهتر آشکار می‌شود. خروجی 6S پلاس به طور قابل توجهی تیره تر از سایر عکس‌هاست و جزئیات کمتری از مو و صورت سو‌ژه عکس را نمایش می‌دهد. خروجی دوربین 7 پلاس نیز هرچند جزئیات کمتری نسبت به دو عکس باقیمانده دارد، در کل روشن‌تر بنظر می‌رسد. دوربین 8 پلاس و ایکس که با اختلاف چشمگیری بهتر از دوربین دو آیفون‌ دیگر عمل کردند، عملکردی مشابه یکدیگر داشتند که البته منطقی هم به نظر می‌رسد زیرا بسیاری از اجزای سخت افزاری آن‌ها مشابه است. در این عکس، بر خلاف تصویر اول، روند تکاملی دوربین‌های آیفون به روشنی مشخص است و هرچه به سمت آیفون‌های جدیدتر پیش می‌رویم تصاویری به مراتب واضح تر و با کیفیت‌تر می‌بینیم.

image
image
image

در مرحله بعدی این تست بسته غلات صبحانه به عنوان سوژه عکاسی انتخاب شده است. از آنجا که میزان روشنایی این صحنه نیز مانند اولین عکس بود، تفاوتی بین عملکرد این چهار دوربین مشاهده نمی‌شود. با این حال، اگر روی یکی از بسته‌ها زوم کنیم، به وضوح درمی‌یابیم که آیفون 8 و آیفون ایکس موفق به ثبت تصاویر شفاف‌تری نسبت به پیشینیان خود شده‌اند.

image
image

کیفیت عکس‌های گرفته شده از ساختمان نیز تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. خروجی 6S تیره‌تر وتارتر بود، خروجی 7پلاس نیز اگرچه کمی روشن‌تر است، تقریبا مشابه 6S است. کیفیت عکس آیفون ایکس و آیفون 8 فوق العاده بود، با این تفاوت که میزان رنگ آبی موجود در عکس آیفون ایکس کمی بیشتر از آیفون 8 بود که احتمال می‌رود دلیل آن دمای رنگی باشد که گوشی تشخیص داد.

image

image


image

از آنجا که ضعف دوربین بسیاری از گوشی‌ها در عکاسی شب مشخص می‌شود، دو عکس بعدی را در شب و در فضای باز گرفتیم. یکی از آن‌ها تصویر ساختمانی در فاصله دور و دیگری مجسمه‌ای را در فاصله نزدیک‌تر نشان می‌دهد. 6S تصاویر نسبتا تیره‌ای ثبت کرد. با این حال، در خروجی این تست می‌توان به وضوح دید که هر آیفون نسبت به آیفون قبل از خود، عملکرد بهتری دارد.

image
image

آخرین تست مربوط به عکاسی موشن بلور بود که در یک کافه درشب انجام شد و در حالی که افراد مشغول رفت و آمد درون این فضا بودند، حدود هشت عکس با هر گوشی گرفتیم و از میان آن‌ها عکس‌هایی که حداقل میزان تاری را داشتند برای قضاوت عملکرد دوربین‌ها انتخاب کردیم. در نتایج این تست نکته عجیبی به چشم می‌خورد: ظاهرا آیفون 8 پلاس در این شرایط قادر به ثبت تصویر باکیفیتی نشد، در حالی که تمام گوشی‌های دیگر، حتی 6S، به خوبی از پس آن برآمدند. البته این خروجی عادی نیست و ما نهایتا آن را به حساب خطای کاربری گذاشتیم.

به عنوان جمع‌بندی باید گفت که دوربین هر چهار گوشی قادر به ثبت عکس‌های باکیفیتی هستند، به ویژه در شرایط نوری مناسب. هرچند طبق بررسی ما خروجی دوربین 6S پلاس کمی تیره بود و آنطور که انتظار داشتیم شفاف نبود، باید توجه داشت که این تفاوت فقط در مقایسه با سه آیفون‌ دیگر به چشم می‌آید و به خودی خود نقصی محسوب نمی‌شود. از آنجا که آیفون 8 پلاس و ایکس دوربین‌های مشابهی دارند، در نتیجه عکس‌های تقریبا یکسانی می‌گیرند و در نهایت اینکه در هر نسخه از آیفون، دوربین نسبت به نسخه قبلی بهبود یافته است که البته میزان این بهبود در آیفون ایکس بسیار ناچیز است.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

sajjadeshonam

۱۳۹۷/۳/۲۹
به بقیشون کاری ندارم که انچنان تفاوتی با هم نداشتن..دوربین سون پلاس چرا انقد از 6 اس پلاس ضعیف تره؟

moeinzeda

۱۳۹۷/۳/۲۷
خخخخ همشون عالی بودن البته6sیکم ضعف داشت ولی خب تویه دوره خودش ازهمه سربود مثل آیفون های جدید

سامان

۱۳۹۷/۳/۲۷
سلام .این بحث کیفیت گوشی ها چه دوربین چه ساخت حالت روانیه شخص رو میسنجه .کسی که آیفون 10 داره و کسی که آیفون 6 داره در ظاهر دو گوشی کاملا متفاوت دارن استفاده میکنن ولی در باطن هیچ تفاوت آنچنانی و حیاتی بینشون وجود نداره و این حس سیری ناپذیری انسان هست که ایفون 10 رو بهترتر از 6 تشخیص میده و به انسان ارامش روحی میده

Abbas

۱۳۹۷/۳/۲۷
آیفون ۸ از همشون بهتره بنظر من

فرهاد

۱۳۹۷/۳/۲۷
فقط قیمت دوربین تنها ۳۱۰هزار هست اینجور ک من خوندم