خانهاخبار
نگاهی به ویژگی‌های جدید watchOS 5

نگاهی به ویژگی‌های جدید watchOS 5

در WWDC امسال، اپل در کنار تمام محصولات جدید و شگفت‌انگیزش از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمندش نیز رونمایی کرد، سیستم‌عاملی که علاوه بر بهبود چشمگیر امکانات سلامت محور این ساعت‌ها، امکانات ارتباطی را نیز به آن‌‌ها هدیه داد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این امکانات بپردازیم.
۱۳۹۷/۳/۱۹

اپل‌واچ به عنوان محبوب‌ترین ساعت‌ هوشمند دنیا معرفی شده است و انتظار می‌رود با جدیدترین نسخه سیستم‌عاملش یعنی watchOS 5، که در WWDC امسال از آن رونمایی شد، این محبوبیت حتی بیشتر هم شود. این بروزرسانی که شبیه انقلابی در سیستم‌عامل ساعت‌‌‌های هوشمند است امکانات چشم‌گیری را در اختیار کاربران گذاشته است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

رقابت‌های گروهی

image

این ویژگی جالب به شما اجازه می‌دهد تا سایر کاربران اپل‌واچ را به یک رقابت ورزشی هفت روزه دعوت کنید، چیزی که این رقابت را واقعی‌تر جلوه می‌دهد امکان استفاده از راهنمایی‌های یک مربی مجازیست که شانس برنده شدن در این رقابت سالم را افزایش می‌دهد.

اضافه شدن ورزش‌های جدید

کوه‌پیمایی و یوگا نیز به 12 فعالیت تعریف شده برای این سیستم عامل اضافه شده است و از این به بعد زمان و میزان کالری صرف شده در این فعالیت‌ها نیز قابل محاسبه است.

تشخیص خوکار فعالیت ورزشی

image

در سیستم‌عامل‌های قبلی نیاز بود آغاز و پایان هر فعالیت ورزشی را به ساعت هوشمند خود اعلام کنید اما، به لطف سیستم‌عامل جدید به محض شروع فعالیت ورزشی ساعتتان آن را تشخیص می‌دهد، علاوه بر این اگر مدت زمان مشخصی از توقف فعالیت شما بگذرد و شما فراموش کرده باشید پایان آن را ثبت کنید، ساعتتان با اعلام هشداری خاتمه فعالیت را اطلاع می‌دهد.

ویژگی‌های جدید ورزش دو

سیستم‌عامل جدید امکانات ویژه‌ای را برای علاقمندان به ورزش دو به ارمغان آورده است. از جمله اینکه فعالیت آن‌ها را بر برحسب تعداد گام‌هایی که در هر دقیقه برداشته‌اند نیز اندازه‌گیری می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند سرعت خاصی را برای خود هدف‌گذاری کنند و در صورتی که هنگام دویدن سرعتشان کمتر یا بیشتر از آن شود هشداری دریافت می‌کنند. علاوه بر این اطلاعات جالب دیگری نیز در اختیار این ورزشکاران قرار می‌گیرد مثل سرعتشان در مایل قبلی، میانگین سرعت و سرعت فعلی آن‌‌ها.

دسترسی به پادکست‌

image

از این به بعد اپلیکیشن Podcast اپل روی WatchOS قابل دستریست و این یعنی: دارنندگان ساعت‌های اپل می‌توانند پادکست‌های موردعلاقه خود را از طریق این محصول گوش دهند. در صورتی که به پادکست‌های سریالی گوش می‌کنید باید این خبر خوب را نیز بدهیم که امکان همگام‌سازی آن‌ها بین ساعت هوشمند اپل و سایر دستگاه‌ها فراهم شده است و دیگر فارغ از اینکه قسمت آخر را روی کدام دستگاه خود گوش کرده‌اید، می‌توانید اپیزود بعدی را با ساعت خود دنبال کنید. ویژگی جدید دیگری که مخصوص توسعه‌دهندگان است به آن‌ها اجازه همگام‌سازی موسیقی، کتاب‌های الکترونیکی و جلسات مدیتیشن موجود در اپلیکیشن‌هایی مثل پاندورا،  Audible و10% Happier را با ساعت اپل می‌دهد تا بدون نیاز به آیفون و البته به صورت آفلاین آن‌ها را مرور کنند.

واکی‌ -‌ تاکی

image

watchOS 5 با به ارمغان آوردن ویژگی واکی‌- ‌تاکی امکان ارتباط صوتی بین دارندگان ساعت‌های هوشمند اپل را میسر کرد. این تماس سریع و ساده از طریق شبکه مخابراتی و یا وای‌فای برقرار می‌شود و به راحتی می‌توانید تنها با ضربه‌ای به روی ساعت خود با دوستانتان در سراسر دنیا تماس داشته باشید.

اعلان‌های پیشرفته

به لطف این ویژگی قادر هستید بدون نیاز به باز کردن برنامه‌های شخص ثالث و تنها از طریق اعلاناتشان، که روی ساعت هوشمند خود دریافت می‌کنید، با آن‌ها تعامل داشته باشد. برای مثال، در اعلان‌های مربوط به اپلیکیشن Yelp گزینه ای برای تغییر مستقیم زمان رزرو شده و همچنین تعداد مهمان‌ها وجود خواهد داشت.

کارت دانشجویی

با نصب WatchOS 5 ، ساعت اپل جایگزین کارت دانشجویی می‌شود و به این ترتیب دانشجویان تنها با بلند کردن دستشان، می‌توانند به مکان‌های مختلف دانشگاه از قبیل کتابخانه، غذاخوری، خوابگاه و سالن همایش‌ها دسترسی پیدا ‌کنند. برای بهره‌مندی از این قابلیت تنها کافیست کارت شناسایی خود را به قسمت کیف پول ساعتشان اضافه کنند. این قابلیت جالب قرار است تا اخر پاییز امسال در دانشگاه‌های آلاباما و اوکلاهما راه‌اندازی شود؛ دانشگاه جان‌هاپکینز، سانتا کلارا و تمپل نیز تا پایان سال از آن بهره‌مند می‌شوند.

قابلیت‌های جدید سیری

image

فیس‌واچ سیری نیز در این بروزرسانی ارتقا پیدا کرده است و حالا به لطف بهره‌گیری از هوش مصنوعی، دستیار شخصی ماهرتری است. سیری اکنون این توانایی را دارد که با بررسی عادت‌ها، موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعات شما پیام‌هایی را به منظور پیش‌بینی و البته پیشگیری برای شما ارسال کند مثل، اعلام  میزان ضربان قلب پس از ورزش، زمان مناسب برای رفت و آمد به خانه یا محل کار و همچنین نمایش امتیاز تیم مورد علاقه شما در رقابت‌‌ها. علاوه بر این پیام‌هایی تعاملی از برنامه‌های شخص ثالث محبوبتان مثل  Nike + Run Club، Glow Baby و Mobike را نیز نمایش می‌دهد.

با وجود مژده امکانات و ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز این سیستم عامل،‌ خبر ناخوشایندی نیز برای برخی از دارندگان ساعت‌های اپل وجود دارد، برخلاف iOS 12 که آیفون‌های قدیمی را از لیست پشتیبانی خود حذف نکرد، watchOS 5 ساعت‌های قدیمی را بی‌بهره گذاشت. بله! اپل اعلام کرد که جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمندش از سری 0 این ساعت‌ها پشتیبانی نمی‌کند اما، سایر ساعت‌ها شامل سری 1، 2، و 3 می‌توانند از این بروزرسانی برخوردار شوند. البته برای استفاده از امکانات این سیستم‌عامل به آیفونی که با iOS 12 سازگار باشد (5s به بعد) نیز نیاز دارید.
سری 0، اولین نسل ساعت هوشمند اپل است که در آوریل 2015 منتشر و عرضه‌اش در سپتامبر 2016 متوقف شد. شاید یکی از دلایل این عدم پشتیبانی سخت‌افزار نسبتا ضعیف این مدل است که از پردازنده تک هسته‌ای بهره می‌برد.                  

این بروزرسانی قرار است پاییز امسال بصورت رایگان برای ساعت‌‌هایی که در لیست پشتیبانیش قرار دارند منتشر ‌شود. در حال حاضر نیز نسخه بتا آن که مخصوص توسعه‌دهندگان است در دسترس است. لازم به ذکر است که برخلاف macOS  و iOS، اپل هیچگاه برای سیستم‌عامل‌های ساعت هوشمندش، از جمله watchOS 5، نسخه بتا عمومی منتشر نکرده است.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Soheil

۱۳۹۷/۳/۱۹
جي اس ام يه سوال.....واقعا واقعا يعني اپل بعد از اين همه مدت ٤ تا واچ فيس اضافه نكرد؟؟؟؟