خانهاخبار
سنگ تمام اینتل در Computex 2018: پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای، سریع‌ترین نسل Core i7 و رایانه‌های 5G

سنگ تمام اینتل در Computex 2018: پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای، سریع‌ترین نسل Core i7 و رایانه‌های 5G

اینتل هر ساله در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان حضور دارد،‌ اما امسال تصمیم گرفت تا با معرفی هر آن‌چه در توان دارد؛‌ نگاه‌ها را بار دیگر به خود معطوف کند. یک پردازنده ۲۸ هسته‌ای، نسخه‌ی محدودی از Core i7 با فرکانس ۵ گیگاهرتز و رایانه‌های مبتنی بر 5G از مهم‌ترین آن‌هاست.
۱۳۹۷/۳/۱۷

اینتل در این نمایشگاه با معرفی یک پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای مختص رایانه‌های شخصی، همه‌ی حضار را شگفت‌زده کرد. این شرکت جزئیات فناوری مرموز و معماری به کار رفته در پردازنده‌ی جدیدش را فاش نکرد، اما اعلام کرد که این مجموعه شامل یک سوکت با ۲۸ هسته است که از فرکانس ۵ گیگاهرتز بهره می‌برند. این پردازنده در Cinebench امتیاز ۷۳۳۴ را بدست آورد که برای پردازنده‌ی PC واقعا خارق العاده است.

image

اینتل وعده داده است که این پردازنده را به یک محصول تجاری تبدیل کند و تا پایان سال جاری میلادی آن را در دسترس کاربران قرار دهد. اگر این کمپانی بتواند با مدیریت صحیح، ورک استیشن‌ها و حتی کاربران عادی PCها را متقاعد کند تا از این پردازنده استفاده نمایند، می‌تواند AMD را در بخش پردازنده‌های چند هسته‌ای شکست دهد. AMD با معرفی چیپ‌های Threadripper که شامل ۱۶ هسته و ۳۲ thread است که البته اینتل با معرفی Core i9 Extreme با ۱۸ هسته سعی کرده بود تا با آن مبارزه کند. چیپ ۱۸ هسته‌ای اینتل با قسمت ۱۹۹۹ دلار معرفی شده بود؛ بنابراین، جای تعجب ندارد اگر نسخه ۲۸ هسته‌ای با قیمتی بیش از ۲۰۰۰ دلار عرضه شود.

شگفتی دیگر اینتل نسخه‌ی محدودی از Core i7 است که به مناسبت سالگرد معرفی چیپ تاریخی ۸۰۸۶ رونمایی شد. ۴۰ سال پیش اینتل از چیپ ۸۰۸۶ رونمایی کرد، نسخه‌ای که با معماری x86 معرفی شد و امروز اینتل به یادبود محصول قدیمی خود، از چیپ Core i7-8086K رونمایی کرد. این پردازنده‌ی نسل هشتمی در حالت عادی با فرکانس ۴ گیگاهرتز فعال خواهد شد، اما حداکثر توان آن تا ۵ گیگاهرتز نیز می‌رسد. این نسخه در روز هشتم ژوئن راهی بازار می‌شود و این دقیقا همان روزی است که اینتل چیپ ۸۰۸۶ را به بازار عرضه کرد. با توجه به این که Core i7-8086K با پسوند K همراه شده است، متوجه می‌شویم که به طور پیش فرض آنلاک شده و برای اورکلاک به سرعت‌های بالاتر نیز آماده است.

image

سورپرایز دیگر اینتل که البته در همکاری با اپراتور اسپرینت محقق شده است، رایانه‌‌ها مبتنی بر 5G است که به زودی معرفی خواهند شد. دو شرکت ایسوس و ایسر اعلام کرده‌اند که چنین محصولاتی را در دست توسعه دارند و شرکت‌های مایکروسافت، لنوو، دل و اچ‌پی نیز برای تولید رایانه‌‌ها شخصی مبتنی بر 5G اعلام آمادگی کردند که سال آینده میلادی به بازار عرضه می‌شوند.

image

اینتل با این اقدام، رایانه‌‌های همیشه متصل که حاصل همکاری کوالکام و تولید کنندگان است را هدف گرفته و اگر بتواند جایگاه خود را در بازار رایانه‌های همیشه متصل تثبیت کند، می‌تواند بازار کاربران پردازنده‌های سری Core را افزایش دهد. کوالکام در حال حاضر با استفاده از چیپ‌های اسنپ دراگون، رایانه‌های ویندوزی همیشه متصل را راهی بازار کرده است و روز گذشته از چیپ اسنپ دراگون ۸۵۰ رونمایی کرد که به طور اختصاصی برای این حوزه توسعه یافته است.

چالش دیگری که ممکن است اینتل با آن روبرو شود این است که آیا واقعا سال آینده فناوری 5G در دسترس عموم قرار خواهد گرفت؟ اپراتورهای بزرگ اعلام کرده‌اند که سعی دارند تا پایان امسال این امر را محقق سازند، اما اسپرینت تا به حال درباره‌ی این موضوع اظهار نظری نکرده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

305

۱۳۹۷/۳/۱۷
هر دو برند سی پی یو خوبن من amd دارم اینتل فقط گرونه