خانهاخبار
کوالکام از اسنپدراگون 850 برای رایانه‌های ویندوزی رونمایی کرد

کوالکام از اسنپدراگون 850 برای رایانه‌های ویندوزی رونمایی کرد

مدتی است که کوالکام با همکاری تولید کنندگان رایانه‌های ویندوزی سعی دارند مفهوم رایانه‌های همیشه متصل را وارد دنیای PC نمایند. این کار مدتی قبل با معرفی چند لپ‌تاپ مجهز به چیپ اسنپ دراگون آغاز شد و امروز کوالکام در Computex 2018 از چیپ اسنپ دراگون ۸۵۰ مخصوص این حوزه رونمایی کرد.
۱۳۹۷/۳/۱۵

کامپیوتکس ۲۰۱۸ محفلی برای معرفی جدیدترین دستاوردهای حوزه رایانه‌ است که هر ساله شرکت‌های بزرگ را برای نمایش محصولات جدیدشان به تایوان می‌کشاند. کمپانی کوالکام که همواره نامش را با گوشی‌های هوشمند و سری چیپست‌های اسنپ دراگون می‌شناختیم، این بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده تا ورود خود را به دنیای رایانه‌های ویندوزی نیز اعلام کند.

image

محصول جدید کوالکام که اسنپ دراگون ۸۵۰ نام دارد؛ پردازنده و پلتفرم جدیدی برای محصولات مبتنی بر ویندوز ۱۰ است. در واقع محصولاتی که از این چیپ بهره می‌گیرند، رده‌ی جدیدی با نام رایانه‌های شخصی همیشه متصل را توسعه می‌دهند که پیش‌تر مدل‌های Miix 630 از شرکت لنوو، NovaGo از ایسوس و Envy X2 از اچ‌پی آن را پایه گذاری کردند.

عملکرد در مقایسه با نسل‌های قبلی

اسنپ دراگون ۸۵۰ در واقع یک سر و گردن از دستگاه‌های مذکور که به اسنپ دراگون ۸۳۵ مجهز بودند، بالاتر است. این چیپ از لحاظ فنی به اسنپ دراگون ۸۴۵ شباهت دارد که در پرچم‌داران گوشی‌های هوشمند اندرویدی از آن استفاده می‌شود. اما کمپانی آمریکایی می‌گوید که چیپ جدیدش در زمینه‌ی رایانه‌های همیشه متصل عملکرد کلی را تا ۳۰ درصد و اتصالات LTE و مصرف انرژی (عمر باتری) را نیز تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

image

می‌دانیم که اتصال به شبکه‌ی LTE به طرز چشمگیری میزان مصرف باتری را افزایش می‌دهد، به همین دلیل است که کوالکام از مودم X20 LTE جدید خود در اسنپ دراگون ۸۵۰ استفاده کرده است تا به این مشکل کمکی کرده باشد. مودم مذکوردستیابی به سرعت ۱.۲ گیگ برثانیه را ممکن می‌سازد که نسبت به مدل‌های سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. همچنین انتقال داده‌ها در این نسخه کوتاه‌تر است و مودم زودتر خاموش خواهد شد. کوالکام معتقد است حتی در شرایطی که محیط برای دریافت امواج رادیویی مناسب نباشد، سرعت دانلود اسنپ دراگون ۸۵۰ تا ۵ برابر سریع‌تر از نسل قبل خود خواهد بود.

شاید بتوان پاشنه‌ی آشیل این پلتفرم را حافظه‌ی فلش دانست که از نوع UFS 2.X (موبایلی) است و خبری از نسخه‌ی PCIe (رایانه‌ای) در آن نیست. اما با توجه به این که رایانه‌‌های مبتنی بر این پلتفرم برای انجام کارهای روتین در نظر گرفته شده‌اند و میزان مصرف آن‌ها معمولی است، چنین سخت افزاری قابل قبول است.

تفاوت این چیپست با اسنپ دراگون ۸۴۵ در چه حد است؟

image

به بیان ساده، تفاوت این دو در مدیریت دما و نرم افزار است. طراحی آن‌ها یکسان است، اما به دلیل تفاوت در فرم‌فکتور رایانه با گوشی هوشمند، کوالکام می‌تواند فرکانس هسته‌ها را تا ۲.۹۵ گیگاهرتز افزایش دهد که این میزان در اسنپ دراگون ۸۴۵ برابر ۲.۸ گیگاهرتز و در اسنپ دراگون ۸۳۵ برابر با ۲.۶ بود. البته این افزایش کلاک باعث ایجاد دمای بیشتری نیز خواهد شد، اما با توجه به فضای داخلی بیشتری که لپ‌تاپ یا تبلت در اختیار قرار می‌دهند، می‌توان از راه‌کارهای مناسبی برای کاهش دما استفاده کرد. 

با توجه به این که نرم افزار در حال اجرا روی چیپست جدید، ویندوز ۱۰ خواهد بود؛ به درایورهای متفاوتی نیاز است. این مورد شاید خیلی از نظر کاربران مهم نباشد، اما برای کوالکام آن‌قدر متفاوت بوده که ترجیح داده است یک چیپ جدید تولید کند.

این شرکت به وضوح اعلام کرده است که محصول جدیدش مختص دستگاه‌‌های ویندوزی است و نباید از آن برای گوشی‌های هوشمند استفاده کرد. همچنین این کمپانی پس از این، از نام Mobile Compute Platform به جای Mobile PC Platform سابق استفاده می‌کند که گستره‌ی بیشتری از بازار را در بر می‌گیرد. مشخص نیست که آیا این پردازش موبایلی، پردازش در اتومبیل‌ها را هم شامل می‌شود یا نه؟

بسیار بهتر از اسنپ دراگون ۸۳۵

رایانه‌ها با استفاده از اسنپ دراگون ۸۵۰، یک جهش ۶ ماهه را طی می‌کنند. درکنار عملکرد بهتر، این چیپ باعث می‌شود تا به‌روز رسانی سخت افزاری و نرم افزاری، سازگاری بهتری با نرم افزار و به خصوص نسخه‌های ۶۴ بیتی داشته باشند.

پشتیبانی از پخش ویدیوهای 4K HDR و قابلیت ضبط نیز یکی از ویژگی‌های جالب دیگر است. معمولا رایانه‌های فوق سبک به دلیل حمل و نقل راحت‌تر به عنوان یک ابزار سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با پیشرفت روز افزون سخت افزارها، هر روزه محتوای بیشتری با کیفیت UHD 4K HDR در دسترس خواهند بود.

image

استفاده از وب‌کم در رایانه‌ها بسیار رایج است، اما هنوز وب‌کمی را مشاهده نکرده‌ایم که بتواند محتوای UHD 4K ضبط کند. با این وجود چیپست جدید کوالکام قابلیت ضبط محتوا با چنین کیفیتی را دارد و اگر دوربینی با این توانایی دردسترس باشد، می‌توان تجربه جذابی را در استفاده از رایانه‌های مبتنی بر پلتفرم جدید کوالکام و ویندوز خلق کرد.

البته در کنار کیفیت تصویر، کیفیت صدا نیز از عوامل مهم به شمار می‌آید. کمتر کسی می‌داند که ویژگی صوتی Aqstic و AptX (وایرلس) کوالکام توانایی تامین صدا با کیفیت بسیار بالا را دارد. به علاوه، چیپ جددید از فرمت صوتی DSD نیز پشتیبانی می‌کند که نرخ تولید آن ۶۴ برابر یک CD صوتی است. البته کیفیت‌های بالاتر از این هم وجود دارند، اما با توجه به این که اکثر کاربران حتی اسپیکر یا هدفون مناسب برای استفاده از DSD را نیز ندارند؛ این کیفیت مناسب‌ترین گزینه است.

اما ویژگی جذاب دیگر اسنپ دراگون ۸۵۰ این است که از چند صفحه نمایش پشتیبانی می‌کند که امکان اتصال مانیتور به لپ‌تاپ و یا امکان تولید تبلت‌هایی با دو نمایش‌گر را فراهم می‌کند.

فرم فکتورهای جدید در راه است...

image

کوالکام به این نکته اشاره کرده است که تولید کنندگان می‌توانند از طراحی‌های خلاقانه‌تری استفاده کنند. محصولاتی که در پایان سال گذشته میلادی با پلتفرم رایانه‌های همیشه متصل معرفی شدند، از کیفیت ساخت بسیار بالا برخوردار بودند، اما بسیاری از کاربران لپ‌تاپ‌های فوق باریک و یا تبدیل‌پذیر و تبلت‌های ۲ در ۱ را ترجیح می‌دادند. احتمالا مقصود کوالکام از طراحی خلاقانه‌تر نیز همین امر بوده است.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۷/۳/۱۶
کار داره برای اینتل سخت میشه...