تست همراه اول

سرویس خبر
30 اردیبهشت 1397 ساعت 11:15
2 نظر

 

تحقیقات فدرال در مورد نقش احتمالی سیستم راننده خودکار در تصادف خودروی تسلا

درحالیکه راننده خودرو سانحه دیده مدعی است که اتوموبیل در حالت راننده خودکار بوده،‌ تاکنون شواهدی از نقص این سیستم به دست نیامده است.


 

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، اداره ملی ایمنی بزرگراهی آمریکا (NHTSA) تحقیقاتی را برای بررسی نقش احتمالی نرم‌افزار نیمه‌خودکار راننده اتوماتیک خودروی برقی مدل اس تسلا آغاز کرده است. این  تصادف هفته گذشته در ایالت یوتا رخ داد و هرچند تصاویر خودروی کاملا متلاشی شده در سرتاسر آمریکا غوغای زیادی به پا کرد،‌ با وجود این راننده خودرو جان سالم به در برده و به جز شکستگی مچ پا جراحتی متحمل نشد.

راننده خودرو (که خانمی ۲۸ ساله و با هویتی ناشناس است) به پلیس گفته که با سرعت ۶۰مایل (معادل ۹۵کیلومتر) در ساعت برای چک کردن تلفن همراهش راننده خودکار را فعال و فرمان خودرو را رها کرده بود که این سانحه رخ داد. به گفته پلیس خودرو از پشت به یک ماشین آتش‌نشانی برخورد می‌کند که پشت چراغ قرمز توقف کرده بود. با این حال و با توجه به عدم هرگونه اظهار نظر از سوی اداره ملی ایمنی بزرگراهی آمریکا مشخص نیست که آیا ورود این سازمان جهت بررسی نرم‌افزار راننده خودکار باشد یا نه.

این سازمان در بیانیه امروزش به رویترز گفت: «تیم ویژه بررسی حادثه جهت جمع‌آوری اطلاعات به ساوت جردن ایالت یوتا اعزام شده و این سازمان برپایه یافته‌های این تیم تصمیم مقتضی را اتخاد می‌نماید».

گزارش اداره پلیس ساوت جردن عنوان می‌کند که راننده با رها کردن چندباره فرمان خودرو و سرگرم بودن با تلفن همراهش،‌ پروتکل حالت راننده خودکار را زیرپا گذاشته است. لذا از آنجا که شواهدی دال بر نقص سیستم راننده خودکار مشاهده نشده،‌ ورود اداره ایمنی بزرگراهی احتمالا اطمینان بیشتر از علت اصلی حادثه بوده است. مدل اس تسلا صرفا با اندازه گیری مقاومت فرمان مشخص می‌کند که آیا دستان راننده روی فرمان قرار گرفته و نیز به هشدار بصری مجهز است که در بازه‌های زمانی خاصی قرار داشتن یا نداشتن دست راننده روی فرمان را چک می‌کند.

شرکت تسلا با توجه به ورود اداره ایمنی بزرگراهی از هرگونه اظهار نظر خودداری کرده است،‌ با این حال یکی از سخنگویان شرکت اظهار داشته است: «حین استفاده از راننده خودکار، مستمرا به راننده هشدار داده می‌شود که وظیفه دارند فرمان را رها نکرده تا در صورت نیاز در هر زمانی کنترل خودرو را به دست گیرند. تسلا همیشه صراحتا اعلام کرده است که سامانه راننده خودکار مقاومت صد در صدی را در برابر همه حوادث ندارد». نکته مهم آنکه تسلا نیز تایید کرده است که در این تصادف سیستم راننده خودکار فعال بوده است.

ایلان ماسک،‌ مدیرعامل تسلا از رسانه‌ها بابت «تمرکز غیرمنصفانه و احساسات‌زده بیش از حد روی حوادث تسلا» شدیدا انتقاد کرده و پرسیده است که چرا به تلفات سایر تصادفات معمولی جاده‌ای به همین اندازه پرداخته نمی‌شود. وی با این  حال در توییتی اذعان کرده سامانه راننده خودکار «مطمئنا نیازمند بهتر شدن است و ما هر روز در پی بهبود آن هستیم».

همچنین در توییت ۱۴ مه خود نوشته است: «نکته جالب در تصادف یک خودروی مدل اس با سرعت ۶۰ مایل بر ساعت با ماشین آتش‌نشانی آن است که راننده به جز شکستگی مچ پا آسیب دیگری ندیده است،‌ درحالیکه سوانحی با این سرعت معمولا به جراحات شدید یا مرگ منجر می‌شوند».

ماسک در گذشته عنوان کرده بود که راننده خودکار احتمال وقوع تصادف را کاهش داده و سبب حفظ جان سرنشینان می‌شود و شرکت نیز حتی با وجود چند مورد تلفات جانی این مطلب را بارها تکرار کرده است (در یک مورد سه سرنشین درحال استفاده این  سامانه و البته نه به دلیل استفاده از آن جان باختند). نظر به اینکه تا کنون هیچ تحقیق جامعی در مورد ایمنی و قابلیت اطمینان سامانه راننده خودکار انجام نشده است،‌ تسلا در ماه جاری اعلام نمود که قصد دارد فصلنامه‌ای دوره‌ای را در مورد عملکرد این  سامانه منتشر کند، ‌خصوصا که این شرکت در نظر دارد تا سال آینده سامانه راننده تمام خودکار خود را عرضه نماید. به علاوه، کاربران سامانه راننده خودکار نیز از انتقادات ماسک در امان نمانده‌اند.

وی به سوال یک تحلیل‌گر در این خصوص پاسخ داده است: «هروقت که تصادفی جدی رخ داده یا بهتر بگوییم در اکثر موارد، حرفی از خطای راننده به میان نیامده و گفته شده که راننده با تجربه بوده. این قضیه تبدیل به عادت شده است. مشکل این نیست که مردم نمی‌دانند راننده خودکار چه می‌کند،‌ بلکه مشکل توهم برخی رانندگان در مورد توانایی های بیش از حد این سامانه است».

وال‌استریت‌جورنال در گزارش روز دوشنبه اذعان کرده علی‌رغم تاثیر مثبت سامانه راننده خودکار در کاهش حوادث رانندگی در صورت رعایت دستورالعمل‌های مربوطه،‌ تسلا قصد ندارد قابلیت‌های نظارت بر رانندگان حین استفاده از راننده خودکار و جلوگیری از دور زدن این سامانه را افزایش دهد. مدیران تسلا از جمله ماسک مدعی هستند که این قابلیت‌های نظارتی اضافه‌تر شاید بیش از حد پیچیده، گران‌قیمت یا برای رانندگان آزاردهنده بوده و عملکرد مناسبی نداشته باشند. گفته می‌شود که این قابلیت‌ها شامل دوربین‌ها و حسگرهای مادون‌قرمز ردیاب چشم و احتمالا سایر انواع هشداردهنده ها و حسگرهایی باشند که رها کردن فرمان توسط راننده را تشخیص می‌دهند. ماسک پیش‌تر در توییتی نوشته بود از سامانه ردیاب چشم به دلیل ناکارآمد بودن استفاده نخواهد شد.



  30 اردیبهشت 1397
2 نظر
5.00
  1 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری