خانهاخبار
Instax Square SQ6؛ نخستین دوربین آنالوگ چاپ‌فوری فوجی‌فیلم با فرمت مربعی

Instax Square SQ6؛ نخستین دوربین آنالوگ چاپ‌فوری فوجی‌فیلم با فرمت مربعی

چاپ فوری عکس‌های چهارگوش مستقیماً روی فیلم؛ فیلترهای رنگی، و حالت‌های ویژه برای ثبت عکس‌های خاص از جمله ویژگی‌های دوربین جدید فوجی است.
۱۳۹۷/۲/۲۷
image

شرکت فوجی‌فیلم، نخستین دوربین آنالوگ چاپ فوری سری Instax با فرمت مربعی را رسماً معرفی کرد. این دوربین که Square SQ6 نام دارد، فاقد حس‌گر دیجیتال است و تصاویر 62 در 62 میلی‌متری را مستقیماً روی فیلم‌های فوری 86 در 72 میلی‌متری چاپ می‌کند. به‌این ترتیب، اگرچه ظاهر SQ6 به دوربین دورگه دیجیتال/فیلم‌خور SQ10 که سال گذشته معرفی شد شباهت دارد، سازوکار داخلی آن متفاوت است، زیرا SQ10 تصاویر 3.6 مگاپیکسلی را روی حافظه اس‌دی ثبت، و پس از اعمال ویرایش‌ها و فیلترهای دل‌خواه توسط کاربر، آن‌ها را به‌‌شکل مربع روی فیلم‌ فوری، چاپ می‌کرد.

از جمله امکانات دوربین جدید Square SQ6 می‌توان به حالت‌های ویژه آن برای گرفتن عکس‌هایی با جلوه‌های خاص اشاره کرد که نوردهی دوگانه (Double Exposure) برای ایجاد جلوه تصویر روی تصویر، از آن جمله است. حالت ماکرو برای عکاسی از موضوعاتی که تنها 30 سانتی‌متر از دوربین فاصله دارند، و نیز حالت چشم‌انداز برای عکاسی از مناظر، از دیگر قابلیت‌های دوربین در این حوزه است. علاوه بر این، حالت خودعکس (سلفی) دوربین نیز به‌طور خودکار فوکوس و شفافیت صحنه را تعیین می‌کند تا تصاویر بهتری ثبت کند. آینه کوچکی هم کنار لنز تعبیه شده است تا کاربر بتواند موقعیت خود در قاب تصویر را پیش از ثبت ببیند و تنظیم کند.

image

فلاش این دوربین شدت نور محیط را به‌طور خودکار اندازه‌گیری و سپس سرعت شاتر را بر اساس آن تعیین می‌کند تا هم موضوع و هم پس‌زمینه عکس حتی در محیط‌های نیمه‌تاریک نیز به‌درستی نوردهی شود. سه فیلتر رنگی سبز، نارنجی، و بنفش نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده است تا کاربر با قرار دادن آن‌ها روی فلاش، به ته‌رنگ مدنظر خود در عکس برسد.

نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین Fujifilm Square SQ6

دوربین Square SQ6 از 4 خرداد امسال در سه رنگ سرخ‌طلایی، خاکستری کربنی، و سفید مرواریدی وارد بازار خواهدشد. قیمت این دوربین 129.95دلار تعیین شده است.

برخی ویژگی‌های دوربین آنالوگ Fujifilm Square SQ6

شاتر و سرعت آن الکترونیکی و برنامه‌ریزی شده؛ 1/400 تا 1.6 ثانیه
فاصله کانونی لنز65.75 میلی‌متر
حالت‌های فوکوس موتور لنزنرمال، ماکرو، چشم‌انداز
نوع فیلم‌FUJIFILM INSTAX SQUARE (فروش جداگانه)
مکث زمان‌سنج برای ثبت خودکار حدود 10 ثانیه (با قابلیت لغو)
باتریدو باتری لیتیومی CR2/DL CR2
ابعاد دوربین118.7 در 128.1 در 58.1 میلی‌متر (بدون احتساب برآمدگی‌ها)
جرم دوربین393 گرم (بدون باتری، بند و فیلم‌ها)
برخی قابلیت‌هانمایشگر LED؛ گیره اتصال سه‌پایه؛ فیلترهای سبز، نارنجی، و بنفش برای فلاش؛ آینه‌ تنظیم موقعیت برای خودعکس

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

ali.hosseini

۱۳۹۷/۴/۱۹
با سلام
خدارو شکر که مفید واقع شده. متشکرم جناب محمد گرامی

محمد

۱۳۹۷/۴/۴
مطلب بسیار مفید بود
ممنون

ali.hosseini

۱۳۹۷/۲/۳۰
با سلام
برای واژه سلفی، «خودعکس» نیز ارائه شده است که جایگزین دقیق‌تری به نظر می‌رسد. متن بر همین اساس به‌روزرسانی شد.
«خویش‌انداز» نیز از این معنا دور نیست. واژه سلفی در انگلیسی به خویشتن کسی که هم عکس را گرفته و هم عکس او اصطلاحاً افتاده، اشاره دارد.

منصور

۱۳۹۷/۲/۲۹
عکسهای خویش انداز!!!!