خانهاخبار
فیس‌بوک در واکنش به رسوایی کمبریج‌آنالیتکا روی نسخه‌ای بدون تبلیغات مطالعه می‌کند

فیس‌بوک در واکنش به رسوایی کمبریج‌آنالیتکا روی نسخه‌ای بدون تبلیغات مطالعه می‌کند

رسوایی افشای اطلاعات کاربران،‌ فیس‌بوک را بر سر دوراهی از دست دادن کاربران یا از دست دادن درآمد قرار داده است. معرفی یک نسخه بدون تبلیغات شاید راه سومی برای خروج از این مخمصه باشد.
۱۳۹۷/۲/۱۷
image

در هفته‌های اخیر و پس از دردسرساز شدن روابط فیس‌بوک با کمبریج‌آنالیتیکا، شرکت دومی از سوی یک نهاد دیده‌بان بریتانیایی مجبور به بستن دفاتر و ارائه توضیحات در مورد همکاری با یک پروفسور آمریکایی به نام دیوید کارول شده و در غیر این  صورت با جرایمی نامحدود مواجه خواهد شد. به نظر می‌رسد که سال گذشته پرفسور کارول اطلاعاتی را در رابطه با پروفایل روانشناسی‌ کاربران دریافت کرده بود که در ادامه در اختیار یک شرکت مشاوره‌ای (کمبریج‌آنالیتکا) قرار داده شد. این اطلاعات شامل علایق کاربران به موضوعاتی نظیر حق حمل اسلحه، مهاجرت، خدمات درمانی، سیستم آموزش و پرورش و مسایل زیست‌محیطی بود. همچنین بر اساس این اطلاعات عقاید سیاسی کاربر نیز قابل پیش‌بینی بود و اینکه وی در سال ۲۰۱۶ به چه کسی رای می‌دهد.

در مورد فیس‌بوک، این  شرکت در حال بررسی این  مطلب است که آیا یک نسخه بدون آگهی‌های تبلیغاتی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی جذاب است یا نه. فیس‌بوک قبلا نیز روی این موضوع مطالعاتی انجام داده بود اما با اتفاقات اخیر، ‌از جمله توضیحات مدیرعامل آن یعنی زوکربرگ در جلسه استماع کنگره، این نکته را بیش از قبل جدی گرفته است. موافقان این ایده بر آنند که یک نسخه بدون تبلیغات ممکن است کاربران را ترغیب کند که حساب‌های کاربری خود را پاک نکرده و همچنان در فیس‌بوک بمانند.

ایراد اساسی چنین نسخه بدون تبلیغاتی آن است که فیس‌بوک از درآمد نجومی خود محروم می‌شود که فقط در سال گذشته به ۴۱میلیارد دلار بالغ شد. عمده این درآمد بر اساس آگهی‌هایی بود که برپایه اطلاعات کاربران به نمایش درمی‌آمد. هم زوکربرگ و هم شریل سندبرگ،‌ مدیر اجرایی ارشد فیس‌بوک، ماه گذشته اعلام کرده‌اند که این شرکت با مدل مبتنی بر تبلیغات خود به بیشتر افراد در هر سطح درآمدی دسترسی دارد، و هر دوی این مدیران اذعان کرده‌اند که کماکان به فروش آگهی‌های سیاسی ادامه خواهند داد چرا که این کار را مطابق با «حق آزادی بیان» می‌دانند.

با اینکه تاکنون هیچ تصمیم اجرایی خاصی اتخاذ نشده است،‌ سندبرگ تایید کرده که روی نسخه بدون آگهی بحث و جلساتی صورت گرفته و اظهار داشته است: «به طور حتم سایر روشهای متعدد کسب درآمد نظیر دریافت حق اشتراک را بررسی می‌کنیم و این کاری همیشگی و دائمی است».

زوکربرگ می‌گوید حتی در صورت ارائه نسخه پولی بدون تبلیغات،‌ قطعا نسخه مجانی فیس‌بوک به حیات خود ادامه خواهد داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)