خانهاخبار
حوزه جدید فعالیت گجت‌های سلامتی: مبارزه با آفتاب و اشعه UV

حوزه جدید فعالیت گجت‌های سلامتی: مبارزه با آفتاب و اشعه UV

سال 2018 احتمالا سال مهمی در زمینه گجت‌های هوشمند خواهد بود چراکه انتظار می‌رود با نزدیک شدن تابستان گجت‌های هوشمند تازه با قابلیت تشخیص میزان جذب ویتامین دی و اشعه UV توسط پوست معرفی شوند.
۱۳۹۷/۲/۱۴

به نظر می‌رسد که در کنار همه ترندهای محبوب و تازه در زمینه گجت‌های هوشمند، این روزها کاربران به گجت‌های حفظ سلامت در مقابل نور مضر خورشید تمایل زیادی نشان می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، تابستان در اغلب نقاط جهان به زودی آغاز می‌شود و ترند گجت‌های هوشمند ضدآفتاب هم به همین خاطر پیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. حالا زمانش فرا رسیده است تا کاربران بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرند و مقداری ویتامین دی بعلاوه اشعه‌های UV جذب کنند. هنوز دانشمندان به همه معایب جذب میزان بیش از حد اشعه‌های مضر UV پی نبرده‌اند اما به خوبی می‌دانیم که این اشعه مضر می‌تواند باعث پیری زودرس و همچنین بروز سرطان در افراد شود. اما حالا کمپانی‌های متعددی ازجمله لورآل گجت‌های هوشمندی طراحی کرده‌اند که به کاربران کمک می‌کند قادر باشند بیشتر ویتامین دی جذب کنند و از تابش اشعه‌های UV دور بمانند. این ترند همچنان رو به رشد و گسترش است و پیش بینی می‌شود که سایر سازندگان مهم هم به زودی به آن بپیوندند.

image

کمپانی لورآل امسال گجت هوشمند UV Sense را توسط برند زیرمجموعه خود به نام La Roche Posay و در نمایشگاه بین المللی CES 2018 رسما معرفی کرد. این حسگر بسیار خلاقانه و نوین طراحی شده و در اندازه بسیار کوچکی ساخته شده است که سبک ظاهری کاربران را اصلا تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. UV Sense درواقع یک حسگر بدون باتری بسیار کوچک است که روی ناخن کاربر چسبیده می‌شود و توسط NFC با گوشی هوشمند ارتباط برقرار می‌کند تا بتواند اطلاعات دقیقی را درباره میزان در معرض نور مضر خورشید بودن انتقال دهد. این حسگر مفید همچنین می‌تواند توصیه‌های سلامتی درباره چگونگی کاهش میزان جذب UV هم به کاربر بدهد. البته لازم به ذکر است که عمر UV Sense تنها چند هفته است و به طور نرم افزاری پس از مدتی به کاربر هشدار داده می‌شود که باید برچسب خود را تعویض کند. همچنین UV Sense تنها حسگر موجود با چنین ویژگی مفیدی نیست بلکه حسگرهای مشابه دیگری هم وجود دارند که عمر طولانی‌تری دارند و می‌توانند ویژگی‌های متعدد دیگری هم به کاربر ارائه کنند.

image

Violet از برند Ultra Inc پوشیدنی هوشمندی است که همان ویژگی UV Sense را ارائه می‌دهد اما علاوه بر آن می‌تواند هنگامی که کاربر به مدت طولانی در معرض تابش UV قرار گرفته است، به او هشدار دهد. در حال حاضر هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه این دو دستگاه هوشمند اعلام نشده اما اگر تعداد این گجت‌های مشابه به زودی افزایش نیابد، واژه ترند هم دیگر برای آن‌ها مصداق پیدا نخواهد کرد.

image

حسگر Shade UV در حال حاضر به قیمت کمتر از 250 دلار عرضه شده است و می‌توانید آن را به کمک میدان مغناطیسی درونش به لباس خود بچسبانید. این حسگر پیشرفته‌تر طراحی شده است و می‌تواند حتی میزان دریافت اشعه‌های مضر نور در فضاهای سربسته را هم نشان دهد.

image

حسگر مشابه دیگر QSun نام دارد که از قابلیت پردازش هوش مصنوعی هم پشتیبانی می‌کند و قادر است علاوه بر ارائه اطلاعاتی درباره میزان جذب ویتامین دی و توصیه‌های لازم، با تحلیل و بررسی نوع پوست کاربر بهترین و مناسب‌ترین ضدآفتاب موجود را به او پیشنهاد بدهد. حسگر جالب توجه QSun در حال حاضر به صورت محدود عرضه شده است و در برخی فروشگاه‌ها به قیمت کمتر از 60 دلار به فروش می‌رسد.

علاوه بر این موارد، برخی اپلیکیشن‌های موبایلی هم برای راهنمایی کاربر و پیشگیری از مضرات تابش اشعه‌های UV توسعه یافته‌اند. از طرف دیگر برخی کمپانی‌ها توجه خود را به توسعه عینک‌های هوشمند در جهت مراقبت از چشمان کاربران در مقابل اشعه‌های مضر معطوف کرده‌اند و جالب است بدانید که این عینک‌های هوشمند هم از حسگرها و نرم افزارهای مشابه گجت‌های مذکور بهره می‌برند. حال با توجه به برشمردن همه این محصولات نوین می‌توان ادعا کرد که تقاضای بازار برای چنین گجت‌های هوشمندی به وجود آمده است و با نزدیک شدن به ماه‌های بسیار گرم سال، منطقی به نظر می‌رسد که شاهد تعبیه چنین حسگرهایی در ساعت‌های هوشمند و سایر پوشیدنی‌های آینده باشیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)