خانهاخبار
میر اوپتیک، سریع‌ترین لنز 75 میلی‌متری جهان را معرفی کرد

میر اوپتیک، سریع‌ترین لنز 75 میلی‌متری جهان را معرفی کرد

لنز فول‌فریم Nocturnus 75 mm f/0.95 به‌سبب برخورداری از دیافراگم بسیار باز f/0.95، اجازه می‌دهد نوردهی موردنظر را در زمان کمتری انجام دهید.
۱۳۹۷/۲/۱۳
image

شرکت «میر اوپتیک گورلیتز» (Meyer-Optik Görlitz) طبق ادعای خود، سریع‌ترین لنز 75 میلی‌متری جهان را معرفی کرد. محصول جدید که Nocturnus 75 mm f/0.95 نام دارد، نخستین لنز 75 میلی‌متری دنیا با حداکثر گشودگی دیافراگم 0.95 به شمار می‌رود که مختص گیره لنزهای سری E سونی، سری X فوجی، و سری M لایکا طراحی شده است. به‌گفته شرکت سازنده، این لنز فول‌فریم و دست‌ساز حتی در حداکثر گشودگی دیافراگم خود یعنی f/0.95 نیز تصاویر بسیار دقیق یا اصطلاحاً شارپی ثبت می‌کند؛ ضمن اینکه به‌مدد دیافراگم 15 تیغه‌ای خود که همگی با لایه ضدبازتاب پوشانده شده‌اند، بوکه‌های چشم‌نوازی پدید می‌آورد.

دیگر ویژگی جالب لنز این است که حلقه دیافراگم آن، دندانه‌ای نیست و درنتیجه به‌نرمی می‌چرخد. این ویژگی باعث می‌شود تا فیلم‌سازان نیز به استفاده از این لنز راغب شوند، زیرا می‌توانند طی فیلم‌برداری بسته به شرایط مختلف، درجه دیافراگم را به‌نرمی بین 0.95 تا 16 تغییر دهند، بی‌آنکه بابت صدای جاافتادن دندانه‌ها نگران باشند.

حداقل فاصله لازم برای فوکوس شدن تصویر در این لنز، 0.9 متر است. جرم لنز نیز 750 گرم و قطر دهانه آن جهت نصب فیلترهای مختلف، 82 میلی‌متر است.

لنز جدید Nocturnus 75 mm f/0.95 از دسامبر 2018 با قیمت 3499 یورو به‌صورت انبوه به بازار عرضه می‌شود، اما تعداد محدودی از آن‌ها زودتر و با تخفیف ویژه به‌قیمت 1899 یورو به فروش خواهدرسید. مشتریان جهت بهره‌مندی از این تخفیف، باید تا 20 می 2018 برای خرید آن ثبت‌نام کنند.

image

لنز جدید، تنها عضو خانواده نوکتورنوس نیست. میر اوپتیک قبلاً یک نوکتورنوس f/0.95 دیگر با فاصله کانونی 50 میلی‌متر نیز به بازار عرضه کرده است که هنوز هم تولید می‌شود. اکنون با لنز جدید 75 میلی‌متری، خانواده مزبور بسط می‌یابد و البته این پایان ماجرا نیست، زیرا مدل 35 میلی‌متری این لنزها نیز در دست ساخت است، اگرچه زمان عرضه آن مشخص نشده است.

میر اوپتیک در ساخت لنزهای سریع با فاصله کانونی ثابت (پرایم) سابقه‌ای طولانی دارد. این شرکت در دهه 1920 لنز 75 میلی‌متری کینوپلاسمات با دیافراگم 1.5 را عرضه کرد که سریع‌ترین لنز جهان در نوع خود به شمار می‌رفت.

 

توضیحی کوتاه درباره سرعت لنز

هرچه عدد دیافراگم کمتر باشد، به این معنا است که حداکثر میزان گشودگی آن بیشتر است. و هرچه دیافراگم لنز بازتر باشد، نور بیشتری از آن عبور می‌کند و اجازه می‌دهد سرعت شاتر را هنگام عکاسی افزایش داده و در زمان کمتری مقدار نور موردنظر را به عکس بتابانید. به همین علت، لنزهایی با دیافراگم‌های بسیار باز را اصطلاحاً لنزهای سریع می‌گویند؛ با این توضیح که تفسیر ما از «سرعت»، به فاصله کانونی لنز نیز بستگی دارد. مثلاً در یک لنز 75 میلی‌متری پرایم (فاصله کانونی ثابت)، دیافراگم 2.8 چندان باز محسوب نمی‌شود، اما اگر دیافراگم یک لنز تله 300 میلی‌متری به همین اندازه باز شود، می‌توان آن را یک لنز تله سریع قلمداد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)