خانهاخبار
کمبریج‌ آنالیتیکا چیست؟ قلب ماجرای جاسوسی‌ از داده‌های کاربران فیس‌بوک

کمبریج‌ آنالیتیکا چیست؟ قلب ماجرای جاسوسی‌ از داده‌های کاربران فیس‌بوک

کمبریج‌ آنالیتیکا شرکتی است که مدعی است با تحلیل داده‌ها کاربران قادر به جهت‌‌‌دهی رفتار آنها به نفع احزاب سیاسی یا منافع تجاری است. در این گزارش نگاهی داریم به ساختار و نحوه فعالیت بحث‌برانگیز این شرکت و برخی اقدامات ناموجه آن نظیر استفاده غیرمجاز از کاربران فیس‌بوک
۱۳۹۷/۲/۱۱
image

کمبریج‌ آنالیتیکا چیست؟

کمبریج‌ آنالیتیکا شرکتی است که به مجموعه‌های تجاری یا احزاب سیاسی که خواستار «تغییر رفتار مخاطبان» هستند خدمات ارائه می‌کند.

این شرکت مدعی است که با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های کاربران و ترکیب آن با علوم رفتاری،‌ مخاطبانی را تشخیص می‌دهد که سازمان‌ها با هدف بازاریابی نیازمند تاثیرگذاری روی آنها هستند. این شرکت داده‌های کاربران را از منابعی مختلف شامل پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی (نظیر فیس‌بوک) جمع‌آوری می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در لندن قرار داشته و شعبه‌ای از شرکت SCL Group محسوب می‌شود که خدماتی مشابه را در سطح جهانی عرضه می‌کند.

الکساندر نیکس، بنیان‌گذار این شرکت، در مصاحبه‌اش با وبسایت Contagious گفته فعالیت این شرکت در پاسخ به خلایی بوده است که جمهوری‌خواهان پس از شکست میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا احساس کردند.

«پیشتازی حزب دموکرات به دلیل استفاده آنها از انقلاب فناوری بود. تحلیل داده‌ها و فعالیت در حوزه دیجیتال جایی بود که جمهوری‌خواهان در آن توفیقی نداشتند. نکته‌ای که ما به آن به چشم فرصت نگاه کردیم».

 

چرا چنین چیزی در اخبار مطرح شد؟

در انتهای هفته گذشته نشریه آبزرور فاش کرد که در سال ۲۰۱۴، یک چهره دانشگاهی بریتانیایی به اسم الکساندر کوگان با همراهی شرکت تحت امرش، گلوبال ساینس ریسرچ، ۵۰ میلیون پروفایل فیس‌بوک را به شکل هدفمند و سیستماتیک جمع‌آوری کرده است.

ابزار کوگان برای جمع‌آوری این اطلاعات یک اپ نصب شده در فیس‌بوک بوده که اطلاعات آن دسته از کاربران آمریکایی را جمع‌آوری می‌کرد که در تست روانشناسی شخصیت اپ مزبور شرکت می‌کردند؛‌ اما قضیه در همین جا تمام نمی‌شد و اطلاعات دوستان فیس‌بوکی شرکت‌کنندگان نیز در اختیار اپ قرار داده می‌شد.

کوگان با کمبریج‌ آنالیتیکا قراردادی داشت تا این اطلاعات را با آنها تقسیم کند. اما مطابق افشاگری‌های کریستوفر وایل، بخش عمده این اطلاعات فردی بدون اجازه حاصل شده بودند. وی می‌گوید کمبریج‌ آنالیتیکا از این داده‌ها استفاده کرده تا نرم‌افزاری قدرتمند بسازد که رفتار افراد را در پای صندوق رای پیش‌بینی کرده و بر آن تاثیر بگذارد.

وایل،‌ اهل کانادا و در گذشته برای کمبریج‌ آنالیتیکا کار می‌کرد. وی با پرده‌برداری از سایر فعالیت‌های این شرکت آن را یک «ماشین تمام‌عیار تبلیغاتی» می‌نامد. او اظهارات قبلی نیکس را رد می‌کند که در ماه فوریه به اعضای پارلمان بریتانیا گفته بود که کمپانی آنها از داده‌های فیس‌بوک در کارش استفاده نمی‌کند.

در بیانیه رسمی این  شرکت در روز شنبه ادعا شده که هیچ فعالیت خلافی در این مجموعه صورت نگرفته و داده‌های فیس‌بوک به طور انبوه جمع‌آوری نشده و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به کار نرفته‌اند. همچنین ادعا شده که هرگونه استفاده از اطلاعات کاربران مطابق با شرایط و قوانین عضویت در فیس‌بوک بوده و این شرکت همه داده های دریافتی از CSR را پاک کرده است.

حاشیه‌های کمبریج‌ آنالیتیکا به همین جا ختم نمی‌شود. سابقا نیز این  شرکت متهم بود که پیشنهاد مشخص کردن افراد خارجی‌ای را داده که به کمپین برگزیت کمک مالی کرده‌اند. همچنین در ماه نوامبر گزارش شد که نیکس با جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، تماس گرفته و از وی کمک خواسته بود تا ایمیل‌هایی را افشا کند که به هیلاری کلینتون مرتبط باشند.

از دیگر اتهامات این شرکت،‌ اغراق بیش از حد در مورد توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود است.

 

فیس‌بوک چه می‌گوید؟

فیس‌بوک هرگونه ارتباط با کمبریج‌ آنالیتیکا و افراد مرتبط با آن را معلق کرده است. همچنین هرگونه به سرقت رفتن اطلاعات را انکار کرده و می‌گوید که خود دسترسی‌های لازم را به کوگان اعطا کرده است. با این حال، کوگان با همکاری با کمبریج‌ آنالیتیکا و بهره‌برداری تجاری از اطلاعات کاربران،‌ شرایط توافق را نقض کرده است.

فیس‌بوک مدعی است: «مردم اطلاعات خود را با آگاهی قبلی در فیس‌بوک قرار داده‌اند،‌ به هیچ سیستمی نفوذ نشده و هیچ گذرواژه یا اطلاعات حساسی دزدیده یا هک نشده است». همچنین اظهار می‌کند که در سال ۲۰۱۵ به این موضوع پی برده و پس از حذف اپ یاد شده درخواست کرده تا داده‌های جمع‌آوری شده نابود شود.

 

چه کسانی کمبریج‌ آنالیتیکا را مدیریت می‌کند؟

این شرکت بخشی از SCL Group محسوب شده و مدیرانی یکسان در هر دو کمپانی فعالند. بازیگر اصلی، نیکس ۴۲ ساله و اهل کشور اتونی است که در سال ۲۰۰۳ پس از تحصیل در دانشکاه منچستر و فعالیت در حوزه مالی به SCL پیوست. این نیکس بود که بازوی سیاسی شرکت را ایجاد نمود. سال گدشته، در مصاحبه با تک‌کرانچ گفت که قصد دارد کتابی در مورد فعالیت‌های شرکت منتشر کند که «از دیوانگان به ریاضی‌دانان» نام دارد.

مدیر ارشد بخش سیاسی کمبریج‌ آنالیتیکا مارک ترن‌بال است که قبل از اشتغال در SCL به مدت ۱۸سال در شرکت ارتباطی بل‌پوتینگر کار می‌کرد.

 

کمبریج‌ آنالیتیکا: بازیگران کلیدی چطور با هم مرتبطند

image

ارتباط کمبریج‌آنالیتیکا با دانلد ترامپ چیست؟

رابرت مرسر،‌ حامی اصلی سیاسی و مالی ترامپ،‌ مبلغ ۱۵ میلیون دلار برای تاسیس کمبریج‌ آنالیتیکا هزینه کرده است. مرسر که همچنین وبسایت جناح راست سیاسی Breitbar را نیز بنا نهاده است از طریق استیو بنون به شرکت معرفی شد. بنون که خود از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در هیات‌مدیره شرکت عضو بود،‌ فاز نهایی کارزار انتخاباتی ترامپ را رهبری و پس از آن به عنوان استراتژیست ارشد ترامپ فعالیت می‌کرد.

کمبریج‌ آنالیتیکا علاوه بر ترامپ،‌ در کارزارهای انتخاباتی دو نامزد دیگر نیز دخیل بوده است. در وبسایت شرکت آمده است که با تحلیل میلیون‌ها داده می‌توان تاثیرپذیرترین رای‌دهندگان و موضوعات مورد توجه‌شان را شناسایی کرد و سپس به آنها پیام‌هایی فرستاد تا «اقدام کنند». رای‌دهندگان در ۱۷ ایالت هر روز نظرسنجی شده و از آگهی‌های تبلیغاتی و شکبه‌های اجتماعی برای ارسال پیام به آنها استفاده شد. این شرکت مدعی است که با این  شیوه کمکهای مالی را به نفع ستاد ترامپ و نهایتا پیروزی وی را تقویت کرده است.

اکنون همه می‌دانیم که بخشی از اطلاعات مورد نظر از پروفایل افراد در شبکه‌های اجتماعی و به طریقی نامشروع و مخفیانه گردآوری شده است.

 

این شرکت در چه انتخابات سیاسی دیگری نقش داشته است؟

کمبریج‌آنالیتیکا در انتخابات سایر کشورها نظیر کنیا، کلمبیا، هندوستان و سنت‌کیس‌و‌نویس فعالیت داشته است.

 

برگزیت چطور؟

نیکس در فوریه در برابر اعضای پارلمان بریتانیا اظهار کرد که شرکتش به حامیان کارزار جدایی از اتحادیه اروپا کمکی نکرده است،‌ اما این اظهارات از سوی فرد دوم این کارزار، آرون بنکز، قویا رد شد.

 

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کمبریج‌آنالیتیکا و فیس‌بوک احتمالا وادار می‌شوند تا برخی سوالات را پاسخ دهند. نمایندگان پارلمان ممکن است از نیکس بخواهند تا رابطه‌اش با داده‌های فیس‌بوک را تشریح کند.

در بریتانیا فیس‌بوک و کمبریج‌ آنالیتیکا درباره استفاده داده‌‌های خصوصی در سیاست، زیر ذره‌بین تحقیقات دفتر کمیساریای اطلاعات قرار دارند. کمیسیون انتخابات نیز به طور جداگانه نقش کمبریج‌ آنالیتیکا در همه‌پرسی اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند.

در ایالات متحده، رابرت مولر با هدف بررسی دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، در اختیار قرار گرفتن ایمیل‌های شرکت را به عنوان بخشی از روند تحقیقات درخواست کرده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)