خانهاخبار
اپل به دنبال توسعه هدست VR با پشتیبانی از رزولوشن 16K

اپل به دنبال توسعه هدست VR با پشتیبانی از رزولوشن 16K

گفته می‌شود که اپل قصد دارد یک عینک واقعیت افزوده معرفی کند. در کنار این عینک نوین از یک هدست با پشتیبانی از VR و AR هم سخن به میان آمده است. این هدست احتمالا در سال 2020 روانه بازار خواهد شد.
۱۳۹۷/۲/۱۰

مدتها پیش شایعه شده بود که اپل یک عینک واقعیت افزوده AR را در دست توسعه دارد. حالا گزارش تازه‌ای منتشر شده است که ادعا می‌کند این غول تکنولوژی به دنبال توسعه محصولات واقعیت مجازی و رقابت با پیشگامان این عرصه ازجمله گوگل، مایکروسافت و فیسبوک هم هست.

به گزارش خبرگزاری Cnet، کمپانی اپل قصد دارد هدست بی سیم نوین خود را که از تکنولوژی‌های AR و VR در کنار هم پشتیبانی می‌کند، تا سال 2020 معرفی روانه بازار کند. این گزارش همچنین اطلاعات جالب دیگری را هم درباره پروژه مذکور که با نام T288 توسط اپل در جریان است، در اختیار می‌گذارد. برای مثال، منبع اصلی انتشار خبر به Cnet گفته است که هدست تازه اپل دو پنل نمایش 8K برای هر دو چشم خواهد داشت و به صورت بی سیم به box (جعبه) اختصاصی متصل خواهد شد.

image

بسیاری از صاحب نظران عرصه تکنولوژی معتقد بودند که اپل ممکن است توسعه VR را کنار بگذارد و توجه خود را بر توسعه محصولات نوین‌تر با تکنولوژی AR متمرکز سازد.

از طرفی هنوز درباره احتمال ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR و AR) توسط اپل مردد هستیم. به نظر می‌رسد تکنولوژی AR یا واقعیت مجازی که Cnet از آن دم می‌زند، به واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) که مایکروسافت در هدست‌های واقعیت مجازی خود به کار برده بود نزدیک باشد. این تکنولوژی قادر است اطلاعات محیطی بیشتری را دریافت کند تا تجربه داخل هدست VR را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. Vrvana هم سال گذشته روی همین پروژه فعالیت می‌کرد و اپل آن را پس از مدتی خرید. ترکیب AR و VR برای اپل مستلزم طراحی نوعی هدست بزرگ است و بعید به نظر می‌رسد که این غول تکنولوژی بتواند آن را در قالب محصول AR عرضه کند.

تکنولوژی به خصوصی که امکان 8K را برای هرکدام از چشم‌ها میسر کند، احتمالا microLED خواهد بود. این تکنولوژی همچنین با پشتیبانی از وضوح تصویر 8K بسیار گران خواهد بود و انرژی زیادی هم مصرف می‌کند. علاوه بر این موارد، برای آزمودن چنین تکنولوژی سطح بالایی به پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند نیاز است. در گزارش ذکر شده است که هدست تازه اپل از نوع بی سیم طراحی شده و به یک سیستم خارجی با چیپست مخصوص اپل متصل می‌شود. فعال کردن دو فید 8K آن هم به صورت بی سیم بدون شک چالش عجیبی خواهد بود هرچند تکنولوژی‌های رندری که با دنبال کردن حرکات چشم فعال می‌شوند، می‌توانند بار سنگینی از دوش آن بردارند.

image

تا سال 2020 حدودا دو سال دیگر باقی مانده و این زمان طولانی می‌تواند به اپل کمک کند تا موانع پیش رو را مانند هزینه تمام شده قطعات، کاهش دهد. بلومبرگ چندی پیش گزارش کرد که این کمپانی کوپرتینویی یک ساختمان مخصوص توسعه پنل نمایش تاسیس کرده است. از آنجا که پنل نمایش در هدست‌ها بسیار کوچک است، به همین خاطر تراکم پیکسلی آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و امکانات تازه اپل در باب توسعه پنل نمایش احتمالا می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود.

در گزارش Cnet به سال 2020 برای معرفی محصول مذکور اشاره شده اما این تاریخ ممکن است تحت شرایط مختلفی دستخوش تغییر شود.

به نظر می‌رسد که تکنولوژی واقعیت مجازی با سرعت بسیار خوبی در حال تغییر و تکامل است اما از آن شور و شوق اولیه آن در کمپانی‌های مختلف خبری نیست.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)