خانهاخبار
آیا آیفون 10 واقعا ضدآب است؟

آیا آیفون 10 واقعا ضدآب است؟

آیفون X در برابر آب مقاوم است،‌ اما نه در هر وضعیتی. در این مطلب نگاهی داریم به شرایط ذکر شده توسط اپل در مورد ضد آب بودن آیفون 10
۱۳۹۷/۲/۱۰
image

از نظر طراحی،‌ آیفون X با آیفون ۷ و ۸ اشترکات چندان زیادی ندارد. طراحی کاملا بازنگری شده و صفحه نمایشی که تمام قسمت جلو گوشی را در بر گرفته، آیفون X برتر از همتای دیگرش یعنی آیفون ۸ نشان می‌دهد. با این حال، آیفون X با برادر خود ویژگی مشترکی دارد که عبارت است از برخورداری از استاندارد IP67 که آن را در برابر آب و گرد و غبار مقاوم می‌کند.

دستورالعمل‌های گواهی IP بر پایه استاندارد IEC 60529 تنظیم شده‌اند تا طبق آن درجه‌بندی IP (Ingress Protection) یا مقاومت در برابر نفوذ آب یا غبار برای محصولات خانگی قابل اعطا باشد.

 

درجه‌بندی IP67 به چه معناست؟ آیا بدین معنی است که آیفون X ضدآب است؟

مانند آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس، آیفون X نیز دارای گواهینامه IP67 است. عدد «۶» برای نشان دادن مقاومت در برابر غبار است و عدد «۷» به مقاومت در برابر آب اشاره دارد. برطبق توضیح اپل، آیفون X می تواند در عمق ۱.۵متری و به مدت ۳۰ دقیقه غوطه‌ور شده و در برابر نفوذ آب مقاومت کند.

برای دستگاه‌های مشابه، IP68 بالاترین گواهینامه‌ موجود است و بدان معنی است  که هرچند این گوشی بالاترین مقاومت دربرابر نفوذ گرد و غبار را دارد،‌ مقاومت آن را در برابر آب هنوز می‌توان بیشتر کرد. عمده گوشی‌های پرچم‌دار مبتنی بر اندروید (نظیر Galaxy S9، Galaxy Note8 و LG V30) نیز دارای این گواهینامه هستند.

با این حال باید توجه شود حتی با داشتن گواهینامه IP67 آیفون در برابر آب کاملا مقاوم نیست.

داشتن IP67 به معنی آن نیست که آیفون X در هر میزان آب یا سایر مایعات مقاوم است. توقع نداشته باشید که آیفون شما پس از غواصی در آب‌های عمیق سالم بماند. چنانچه آب دارای فشاری قابل توجه باشد، عایق مربوطه سریعا کارایی خود را از دست داده و آب به دستگاه شما صدمه می‌زند. همچنین، باید از تماس گوشی با مایعاتی دیگر به جز آب لوله‌کشی خودداری کرد. آب شور یا آب دریا می‌تواند سبب خساراتی غیرقابل تعمیر شود.

توصیه می‌شود گوشی آیفون X خود را حین شنا در دریا به همراه نداشته باشید و نیز از مواجهه طولانی آن با آب استخر نیز خودداری کنید. چنانچه گوشی در آب شور یا آب دریا افتاد، بلافاصله آن را خارج کرده و حتی اگر پس از چنین اتفاقی در عملکرد گوشی مشکلی مشاهده نکردید،‌ با این حال آن را کاملا با آب شیرین شستشو و سپس خشک کنید. در صورت سقوط گوشی در داخل سایر مایعات نیز همین روش را دنبال کنید.

 

سایش و فرسایش

اپل مقاومت لازمه جهت کسب گواهی IP67 را با قرار دادن یک واشر لاستیکی در دورتادور لبه‌های گوشی و در نتیجه عایق کردن کامل قسمتهای داخلی کسب کرده است. هرچند باید توجه کرد که این عایق‌بندی به مرور زمان خاصیت اولیه خود را از دست می دهد. چنانچه در وضعیتی معمول گوشی را به کار می‌برید‌ عمر این عایق‌بندی تغییر چندانی نمی‌کند، اما در صورت آسیب دیدن چارچوب گوشی در اثر سقوط یا ضربه، خاصیت عایق‌بندی آن ممکن است تا حد زیادی کاهش یابد.

 

خداحافظی با ضمانت پس از فروش

داشتن IP67 به معنای آن نیست که اپل آیفون X شما را در برابر آسیب هر مایعی پوشش می‌دهد. هرچند اپل صدمه وارده از هر نوع مایع در اثر ایرادات کارخانه‌ای (مثلا مونتاژ نامناسب عایق در کارخانه) را پوشش می‌دهد،‌ بابت استفاده از گوشی در شرایطی فراتر از استاندارد یاد شده تعهدی ندارد.

بنابراین بهتر است که از خاصیت مقاومت در براب آب گوشی صرفا در موارد اضطراری استفاده کرده و آن را روزانه در معرض آب قرار ندهیم.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

arnikvafadar535

۱۴۰۲/۱۰/۹
خوب بود پس فقط واسه پز میشه خرید

بهنام قلی‌خانی

۱۳۹۸/۱۰/۲۴
من آیفون ایکس دارم گوشیم رو باند بالاییست خاکی شد مجبور شدم با آب بشورم همین کار باعث شد داخل باند بالایی آب نفوذ بکنه
اولش فکر کردم دیگه کار گوشیم تموم شده ولی با جاروبرقی به مدت ٣٠ دقیقه درستش کردم و مثل روز اول شد
خیلی ترسیده بودم آیفون ایکس ضد آب کامل نیست

ali khodadadi

۱۳۹۷/۲/۱۰
تنها گوشی های زد آب واقعی سامسنگ هست با سونی با گواهی IP68