خانهاخبار
تماشا کنید: کفش ورزشی نایکی با رویه پرینت شده معرفی شد!

تماشا کنید: کفش ورزشی نایکی با رویه پرینت شده معرفی شد!

کمپانی نایکی رویه مقاوم و سطح بالایی برای کفش‌های ورزشی خود طراحی کرده که به کمک پرینت سه بعدی تولید می‌شود. این رویه Flyprint نام دارد و سبک‌تر و راحت‌تر از پارچه‌های قبلی است.
۱۳۹۷/۲/۶

نایکی یکی از سطح بالاترین سازنده‌های کفش‌های ورزشی در دنیا به شمار می‌رود که در طراحی و توسعه محصولاتش همیشه به دنبال کشف و به کارگیری تکنولوژی‌های نوین است و به نظر می‌رسد که حالا ماجراجویی خود را به سطح دیگری ارتقا داده. این کمپانی هفته گذشته پارچه تازه‌ای را به نام Flyprint معرفی کرد. Flyprint درواقع نوعی متریال است که به کمک پرینت سه بعدی به دست می‌آید و نایکی قرار است آن را برای طراحی رویه کفش‌های ورزشی به کار ببرد. Flyprint اولین متریال پرینت شده از این نوع است و احتمالا در آینده شاهد خواهیم بود که نایکی استفاده از آن را به استاندارد تازه‌ای در طراحی کفش‌های ورزشی تبدیل خواهد کرد.

image

این رویه‌های پرینت شده Flyprint به روش SDM (solid desposit modeling) تولید شده‌اند و نایکی در توضیح درباره‌شان گفته است که در این روند رشته‌ها و الیاف TPU از کلاف اصلی باز می‌شوند و پس از ذوب شدن به شکل لایه‌ای روی هم قرار می‌گیرند. این توضیح کوتاه تنها تشریح فنی روند مذکور است اما نمی‌تواند جان اصلی کلام را درباره فعالیت تازه کمپانی نایکی بیان کند. این تولید کننده معروف با امکان پرینت کردن رویه کفش ورزشی قادر خواهد بود با داده‌های مربوط به ورزشکارن مختلف تغییرات کلیدی در کفش‌ها و رویه‌های آن‌ها اعمال کند. طراحی و قالب دقیق رویه توسط کاربر آن نهایی می‌شود و همین موضوع باعث تحقق آنچه نایکی تحت عنوان "اصلاحات و تعدیلات اختصاصی" از آن یاد می‌کند خواهد شد. از آنجا که رویه کاملا پرینت شده است، می‌توان آن را به سرعت برای ورزش‌ها و ورزشکاران مشخص شخصی سازی و تولید کرد. به بیان ساده تر، نایکی درباره این تکنولوژی ادعا می‌کند که قادر است پروتوتایپ نهایی کفش ورزشی خود را 16 بار سریع‌تر از روش‌های قبلی تهیه کند.

البته افزایش سرعت در تولید تنها مزیت پرینت 3 بعدی نسبت به پارچه‌ها و متریال‌های 2 بعدی نیست. نایکی اشاره می‌کند که Flyknit امکان تحرک و پویایی کاربر و ورزشکار را افزایش می‌دهد و همچنین از سایر مواد سازنده سبک‌تر است و هوا را هم بهتر از میان خود عبور می‌دهد. از آنجا که الیافت موجود در این متریال کاملا گداخته و ذوب شده‌اند، با مشکل مقاومت اصطکاکی که در پارچه وجود داشت هم مواجه نمی‌شوند.

ایلیاد کیپچوگ، دارنده مدال طلای ماراتون المپیک 2016، که در حال حاضر از او به عنوان برترین دونده ماراتون عصر حاضر هم یاد می‌شود، اولین ورزشکاری است که این کفش نوین را به پا کرده. بدین ترتیب Nike Flyprint برای اولین بار در کفش ورزشی Nike Zoom Vaporfly Elite Flyprint که به طور اختصاصی برای ایلیاد طراحی شده است، اولین بار 22 آوریل در ماراتون 26.2 میلی لندن دیده شد. این طراحی درواقع با ایده همین ورزشکار آغاز شد چراکه ایلیاد جایی گفته بود مسابقه مارتون 2017 برلین به خاطر باران شدید، رطوبت 99% و شرایط بسیار بد پیش آمده باعث نارضایتی او شده بود. نایکی سپس اطلاعات را از کیپچوگ دریافت و تخمین زد که چگونه می‌تواند رویه مناسبی که وضعیت آن در اثر رطوبت هوا و باران افت پیدا نمی‌کند را به کمک پرینت 3 بعدی تهیه کند.

البته ایلیاد کیپچوگ اولین ورزشکاری بود که توانست flyprint را امتحان کند اما نایکی در خلال اجرای ماراتون لندن چند جفت دیگر هم از این کفش ورزشی سطح بالا را به کمک Nike App به صورت آنلاین به فروش رساند. پیش بینی می‌شود که این تکنولوژی در آینده با استقبال بیشتری مواجه شود و شاهد تولید آن در سطح انبوه باشیم.  

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)