همان طور که میدانید، نگهداری یک خودرو هزینههایی در پی دارد و اینگونه نیست که با خرید و پرداخت مبلغ اولیه خودرو، کار به پایان برسد. در این مقاله قصد داریم 10 خودرو بازار جهانی در کلاسهای مختلف را معرفی کنیم که بیشترین هزینه تعمیر و نگهداری را دارند و در مقالهای دیگر، 10 مورد از کمهزینهترینها را معرفی خواهیم کرد.
جای تعجب نیست که خودروهای لوکس و عملکردی اروپایی، این لیست را به تسخیر خود درآورند. پرهزینهترین خودرو در این بین، پورشه کیمن است و مبلغی بالغ بر 2370 دلار به صورت سالانه برای تعمیر و نگهداری بر روی دست مالک میگذارد. برای مقایسه بد نیست بدانید فورد موستنگ با هزینه سالانه 454 دلاری، یکی از کمخرجترین خودروها به شمار میرود.
در کلاس پیکاپها، هزینه نگهداری به سگمنت هر خودرو بازمیگردد. به شکلی که وانتهای کوچک و متوسط، هزینه نگهداری و تعمیر کمتری در مقایسه با مدلهای سنگین و فول سایز دارند. در این کلاس، رَم 1500 بیشترین هزینه سالیانه معادل 1244 دلار را برای مالک دارد.
ریپیرپل (RepairPal.com) یک سایت معتبر برای اندازه گیری هزینههای سالیانه خودروهاست که ما در این نوشتار، اعداد اعلام شده توسط این وبسایت برای هر خودرو را آوردهایم (در اعداد اعلام شده توسط این سایت، عدد کمتر به معنی هزینه نگهداری کمتر است). به علاوه، هزینه تخمینی نگهداری هر خودرو آورده شده که بر اساس دادههای همین وبسایت منتشر شده. این اعداد از شبکه بزرگ ریپیرپل و باتوجه به قیمت قطعات و دستمزدهای تعمیرکاران به دست آمده است.
نمره سایت ریپیرپل: 73
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 1244 دلار
رم 3500 در کلاس وانتهای سنگین، بالاترین هزینه نگهداری را دارد. به عبارتی برای حفظ عملکرد این خودرو باید سالیانه 1244 دلار کنار بگذارید. بدین ترتیب، رم 3500 کمی پرخرجتر از یک پورشه کاین است. البته که کاین توانایی کشیدن باری به وزن 16 تُن را ندارد ولی از سوی دیگر، خودروی آمریکایی هم توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون تنها بعد از 5.1 ثانیه را ندارد.
نمره سایت ریپیرپل: 56
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 863 دلار
ظاهرا کمپانی رم چندان به فکر جیب خریداران نیست و شما برای نگهداری و تعمیر یک رم 1500 در یک سال باید مبلغی معادل 863 دلار را کنار بگذارید. این رقم برای یک پیکاپ فول سایز، رقم بالایی به شمار میرود چراکه یکی از محبوبترین خودروهای حاضر در این کلاس یعنی فورد F-150 هزینه سالیانهای معادل 482 دلار دارد. این بدین معنی است که خریدن رم 1500 باتوجه به هزینه جاری 2 برابری نباید در اولویت قرار بگیرد.
نمره سایت ریپیرپل: 33
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 572 دلار
به هر حال در اختیار داشتن یک تراک آمریکایی در هر ابعادی هزینههای خاص خود را دارد. جیامسی کنیون هم از رقابت پرخرجترینها عقب نمانده و مبلغ 572 دلاری را برای مالک خود خواهد داشت. بدین ترتیب، جیامسی کنیون گرانترین محصول از این جهت در کلاس خود است. کمهزینهترین خودرو در این کلاس یک ژاپنی به نام تویوتا تاکوما است که مبلغ 398 دلاری را میطلبد.
نمره سایت ریپیرپل: 26
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 455 دلار
خبر بد این است که براساس اعلام سایت ریپیرپل، کیا سدونا پرهزینهترین خودرو در کلاس خود به شمار میرود و هزینهای بالغ بر 455 دلار در طول سال برای شما خواهد داشت. اما خبر خوب اینجاست که اختلاف چندانی میان آن و کمخرجترین خودرو حاضر در این کلاس یعنی هوندا اودیسه نیست چراکه محصول ژاپنیها هزینهای برابر با 403 دلار در طول سال خواهد داشت.
نمره سایت ریپیرپل: 85
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 2009 دلار
اگر فکر میکنید که پورشه کاین گرانترین شاسی بلند حال حاضر از نظر هزینههای تعمیر و نگهداری است، بد نیست نگاهی به هزینه سالیانه برای مرسدس بنز GLS63 AMG بیندازید. این خودرو لوکسترین شاسی بلند مرسدس بنز محسوب میشود و قابلیتهای آفرود بالایی دارد. به هر حال در اختیار داشتن چنین خودرویی با قیمت پایه 125 هزار دلار، نباید هم چندان ارزان تمام شود. این مرسدس بنز، برای شما هزینه سالیانهای معادل 2009 دلار دارد.
نمره سایت ریپیرپل: 72
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 1200 دلار
پورشه کاین نه تنها خودرو نسبتا گران قیمتی برای خرید است، بلکه هزینههای جاری بالایی را هم بر روی دست مالک خود میگذارد. البته کاین از این منظر، گرانترین خودرو ساخت پورشه نیست ولی در کلاس خود یعنی شاسی بلندهای لوکس و اسپرت، بالاترین هزینه نگهداری سالیانه را دارد. برای حفظ وضعیت فنی مناسب این پورشه، باید سالیانه 1200 دلار کنار بگذارید.
نمره سایت ریپیرپل: 85
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 2370 دلار
محصول اسپرت پورشه یعنی 718 کیمن، پرخرجترین خودرویی است که توسط وب سایت ریپیرپل مورد بررسی قرار گرفته و هزینه سالیانهای برابر با 2370 دلار دارد. این مبلغ در چند سال، میتواند معادل هزینه خرید یک خودرو باشد. ما نمیدانیم که علت بالا بودن هزینههای نگهداری این خودرو چیست چراکه برای مقایسه باید بگوییم پورشه 911 هزینه سالیانهای برابر با 1154 دلار است به عبارتی نصف هزینه کیمن.
نمره سایت ریپیرپل: 85
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 1843 دلار
احتمالا هیچ یک از ما با دیدن نام این خودرو تعجب نکردهایم و پیش بینی حضور یکی از لوکسترین و قدرتمندترین خودروهای دنیا در این کلاس را داشتهایم. مرسدس بنز S63 AMG هزینه تعمیر و نگهداری سالیانهای معادل 1843 دلار دارد که 300 دلار بیشتر از نسخه S550 است. موتور به کار رفته در این خودرو 8 سیلندر دارد و به وسیله توربوشارژرهای دستساز، تغذیه میشود.
نمره سایت ریپیرپل: 68
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 1094 دلار
سدان جذاب مرسدس بنز C300 نه تنها در کلاس خود گرانترین خودرو به شمار میرود، بلکه حتی از برادر بزرگتر خود یعنی E300 با هزینه سالیانه 971 دلار هم هزینه بیشتری میطلبد. محصول ساخت مرسدس، از رقبای آلمانی خود یعنی ب ام و و آئودی هم پرخرجتر است.
نمره سایت ریپیرپل: 43
میانگین هزینه تعمیر و نگهداری در سال: 760 دلار
GTI یکی از نسخههای قدرتمند از هاچبک داغ فولکس واگن گلف است. گلف GTI به اندازه یک خودرو اسپرت هیجان انگیز و به اندازه یک خودرو خانوادگی، کاربردی است. شاید این رقم برای نگهداری یک خودرو کوچک بالا باشد اما اگر آن را با سایر خودروهای حاضر در این لیست مقایسه کنیم، خرید و نگهداری آن را توجیه میکند. گلف GTI علاوه بر قدرت و سرعت قابل قبول، فضای کافی برای سرنشینان و بار را هم فراهم کرده و یک گزینه ایدهآل به شمار میرود.