خانهاخبار
از اپلیکیشن Messages در iOS 12 چه انتظاراتی داریم؟

از اپلیکیشن Messages در iOS 12 چه انتظاراتی داریم؟

تا به حال فکر کرده‌اید چه نیازهایی در iMessage و FaceTime پاسخ داده نشده‌اند؟ در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شده است.
۱۳۹۷/۱/۲۱

کمتر از دو ماه به رویداد WWDC 2018 باقی مانده است. در چهارم ژوئن، شرکت اپل نسخه جدید نرم‌افزاری خود که دستگاه‌های سال ۲۰۱۸ از آن بهره‌مند خواهند بود را معرفی می‌کند. در آن روز علاقمندان به نسخه‌های بتا و توسعه دهندگان می‌توانند از iOS 12،  macOs 10.14، watchOS 5 و tvOS 12 استفاده کنند و این نرم‌افزارها در ماه سپتامبر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

اما این کار آسانی نیست. بعد از مشکلات زیاد نسخه‌های اخیر iOS و macOS، گزارش‌ها حاکی از آنند اپل در حالیکه برای حفظ و بهبود عملکرد در سال ۲۰۱۸ تلاش می‌کند، برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌های بزرگی دارد.

بسیار بعید به نظر می‌رسد که اپل با امکانات جدیدی که در نظر دارد، حرفی برای گفتن نداشته باشد. در ادامه لیست انتظارات از iOS 12 که تعداد کمی هم نیستند را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

تا زمانی که WhatsApp، Telegram و ... را داریم، چرا باید به Messages و FaceTime اهمیت بدهیم؟

حق با شماست، برای بسیاری اپلیکیشن‌هایی همچون WhatsApp  یا Telegram شکل اصلی ارتباطات هستند. دلیل این موضوع کار کردن اپلیکیشن‌های مذکور روی سیستم عامل‌های غیر اپلی همچون اندروید و ویندوز است. نه تنها این، بلکه این اپلیکیشن‌ها مرتبا در حال اضافه کردن امکانات برای لذت بیشتر کاربران هستند.

با این حال هنوز هم FaceTime و Messages مهم هستند چرا که در بسیاری مناطق جهان این اپلیکیشن‌ها معنی واقعی ارتباط با دیگران هستند. و به دلیل اینکه احتمالا اپل هرگز این اپلیکیشن‌های اصلی را عوض نمی‌کند، همواره به همین وضع خواهد بود. در ادامه تغییراتی که امیدواریم اعمال شود را بررسی خواهیم کرد:

۱. امکان پاسخ دهی با نقل قول

امکان پاسخ‌دهی با نقل قول آنقدر برای چت‌های دو نفره و گروهی فوق‌العاده است که گاهی فکر می‌کنم چطور پیش از آن می‌توانستیم چت کنیم. برای اطلاع بیشتر، این قابلیت به شما اجازه می‌دهد به یک گفته‌ی مشخص هر فرد در چت، یک جواب بدهید. این قابلیت به شفافیت در چت‌ها، مخصوصا زمانی که اوضاع نا به سامان است کمک می‌کند.

image

Telegram و WhatsApp این قابلیت را دارند. در آیفون برای استفاده از این قابلیت در تلگرام مسج را به چپ بکشید و در واتس‌اپ به راست بکشید. حالا بسیار خوب است اگر iOS 12 هم این قابلیت را در برنامه Messages داشته باشد.

۲. تماس ویدیویی گروهی

بعد از معرفی تماس صوتی FaceTime در iOS 7، درست یک سال بعد تماس صوتی گروهی صوتی نیز به فیس‌تایم اضافه شد اما اکنون با گذشت ۸ سال از اضافه نمودن تماس ویدیویی، هنوز تماس ویدیویی گروهی را در اختیار نداریم.

image

سرویس‌های تماس ویدیویی مشهور همچون Skype و Facebook Messenger در حال حاضر قابلیت تماس ویدیویی گروهی را دارا هستند. سودمندی این قابلیت بستگی به سرعت اینترنت کاربران دارد. اما با نادیده گرفتن موضوع سرعت، فیسبوک تماس ویدیویی گروهی تا ۶ نفر را امکان‌پذیر ساخته است.

سال گذشته شایعه شده بود در iOS 11 تماس گروهی ویدیویی امکان‌پذیر خواهد شد، امیدواریم در سال جدید این قابلیت اضافه شود.

۳. مدیریت بهتر پیامک‌های اسپم

در iOS 11 امکان اسپم کردن پیامک‌ها فعال شد. این قابلیت مخصوصا برای کشورهایی که پیامک اسپم شایع است بسیار خوب بود. با این حال سیستم کامل و کافی نیست. سیستم فیلتر پیام‌کوتاه برای پیام‌های پیشین شما فعال نبوده و فقط برای پیام‌هایی کار می‌کند که پس از فعالسازی قابلیت دریافت می‌کنید.

image

مشکل دیگری وجود دارد که اگر یک فرستنده پیام را به عنوان اسپم ذخیره کنید، دیگر امکان تغییر و حذف این فرستنده از اسپم وجود ندارد. البته به شیوه سنتی، با اضافه کردن فرد به دفتر تلفن امکان حل این مشکل وجود دارد. اما در کشورهایی مانند هند، اسپم‌ها از شماره‌های عادی ارسال نمی‌شوند و ID فرستنده آن‌ها اعداد و حروف هستند و شما نمی‌توانید ID غیر از شماره را ذخیره کنید.

۴. کنترل دقیق روی دانلود اتوماتیک فایل‌های چند رسانه‌ای

در منوهای Messages در تنظیمات آیفون شما می‌توانید امکان دریافت یک عکس با کیفیت بالا را با عکسی با کیفیت کمتر جایگزین کنید. اما نکته اینجاست که هیچ تنظیماتی برای جلوگیری از دانلود خودکار فایل‌های چند رسانه‌ای وجود ندارد.

image

فقط تصور کنید، حجم بسته اینترنت شما رو به اتمام است و گوشی همراه شما دیگر فضای خالی برای ذخیره سازی ندارد، حال فردی برای شما عکس و ویدیو می‌فرستد اما هیچ راهی برای دانلود نشدن این فایل‌ها ندارید. اکثر برنامه‌های پیام‌رسان همچون WhatsApp به شما اجازه می‌دهند خودتان وضعیت دانلود فایل‌های چند رسانه‌ای را انتخاب کنید که آیا تنها از طریق اینترنت بی‌سیم دانلود شوند، یا داده تلفن همراه یا اصلا بدون درخواست شما دانلود نشوند، حالت آخر به این معناست که شما می‌توانید خودتان انتخاب کنید کدام فایل را دانلود کنید و کدام‌یک را خیر.

۵. نام بردن افراد در گروه‌ها بوسیله @

چت‌های گروهی در صورتی که چند نفر در حال صحبت باشند و شما بخشی از صحبت‌هایشان نباشید می‌توانند آزاردهنده باشند. خوشبختانه در iOS 9 امکان Do not disturb فراهم شد. (قسمت خنده‌دار ماجرا این است که در iOS 8 امکان خروج از گروه‌ها وجود نداشت.)

image

درحالیکه برنامه‌های پیام‌رسان پیشرفت می‌کنند، Slack یک امکان جالب را به سرویس خود اضافه نمود: پیام‌رسان‌ها BUZZ! یا همان امکان جلب توجه ندارند، اما اگر کسی با استفاده از @ شما را نام ببرد برایتان نوتیفیکشن مجزا خواهد آمد. به این ترتیب اگر کسی قصد داشته باشد توجه شما را به چت جلب کند می‌تواند با استفاده از این قابلیت این کار را انجام دهد.

درحال حاضر در Faceboo، Telegram و WhatsApp می‌توانید با نوشتن @نام‌کاربری توجه هر فردی در گروه را جلب کنید. می‌توانیم امیدوار باشیم اپل در iOS 12 این قابلیت را به اپلیکیشن Messages خود اضافه کند.

۶. ویرایش و پاک کردن iMessages برای دیگران

پیام‌رسان‌های محبوبی همچون Slack و Telegram به شما اجازه می‌دهند پیغام‌های ارسالی‌تان را پاک کنید و یا ویرایش کنید تا نیازی به نوشتن هر پیام از ابتدا نباشد. پیام‌های ویرایش شده یک برچسب Edited دریافت می‌کنند که دیگر خوانندگان متوجه می‌شوند این پیام پیشتر ویرایش شده است.

image

اگرچه در WhatsApp هنوز هم امکان ویرایش پیام وجود ندارد، با این حال می‌توان پیام ارسالی را به نحوی پاک نمود که از تلفن گیرنده هم پاک شود. اما در iMessage پاک کردن پیام تنها آن را از تلفن شما پاک می‌کند نه از تلفن گیرنده. در WhatsApp امکان پاک کردن پیام برای همه باعث می‌شود یک پیغام با برچسب Deleted برای همگان باقی بماند.

۷. واکنش‌های بیشتر

درحال حاضر نگه داشتن انشگشتتان روی پیام‌های iMessage به شما امکان واکنش‌هایی از قبیل قلب، علاقمندی و .. غیره را می‌دهد که به پیام فرد الصاق می‌شود. اگرچه ممکن است از نظر بسیاری از افراد این واکنش‌ها کافی باشد، اما با توجه به تنوع emojiها این تعداد بسیار کم به نظر می‌رسد.

image

 برنامه‌هایی همچون slack به شما این امکان را می‌دهند تا هر emojiای که دوست دارید را به پیام‌ها اضافه کنید. این باعث می‌شود به راحتی و بدون نوشتن یک پیام به پیام‌های دیگران واکنش نشان دهید. امیدواریم که اپل ایموجی‌های بیشتری را برای واکنش به پیام‌ها اضافه کند.

۸. علامت‌گذاری پیغام‌های iMessage به عنوان خوانده نشده

علامت‌گذاری ایمیل‌ها به عنوان خوانده نشده راهی مناسب است برای واکنش به ایمیل‌هایی که نیاز به توجه شما دارند اما نه دقیقا در همان لحظه. به شکل مشابهی در WhatsApp هم می‌توانید چت‌های خوانده شده را با کشیدن مکالمه به سمت راست به عنوان خوانده نشده لیست کنید. این نیز جزو قابلیت‌های مناسب برای پیام‌های iOS 12 است.

image

۹.  پیوست مدارک و اسناد

در حال حاضر در سیستم عامل iOS مشخص نیست که چرا نمی‌توانیم فایل‌هایی همچون PDF را همانند عکس و فیلم در iMessage ارسال کنیم. اپلکیشن‌هایی همچون Telegram و WhatsApp مدت‌هاست این قابلیت را دارند.

image

در واقع شرم‌آور است که از طریق iMessage نمی‌توانید مخاطبین خود را به اشتراک بگذارید. برنامه Gboard در iOS می‌تواند اطلاعات مخاطبین شما را بدون خروج از برنامه برایتان استخراج کند. البته اگر بخواهیم منصف باشیم باید به معرفی Siri Intelligence  در iOS 10 اشاره کنیم که با استفاده از صفحه کلید پیش‌فرض مخاطبین مرتبط را استخراج می‌کرد اما هنوز هم نمی‌توان اطلاعات یک مخاطب را خارج کرد.

۱۰.  خاموش کردن ویدیو در حین Facetime

در بسیاری مواقع که در حین یک مکالمه ویدیویی هستید، ممکن است نیاز داشته باشید موقتا دوربین را خاموش کنید. اپلیکیشن‌هایی همچون WhatsApp به شما اجازه می‌دهند که بدون نیاز به قطع مکالمه این کار را انجام دهید. تبدیل یک تماس ویدیویی در FaceTime به تماس صوتی به این معنی است که باید تماس ویدیویی را خاتمه داده و دوباره یک تماس صوتی برقرار کنید. بهتر است که در iOS 12 این امکان همچون WhatsApp با یک کلیک انجام شود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

علی

۱۳۹۷/۱/۲۲
دوستان آخرین نسخه رسمی که برای ایفون اومده چه ورژنی هستش؟من ایفون 7 با ورژن 10 دارم نمیدونم آپیدیت کنم یا نه لطفا دوستان متخصص راهنمایی کنن

ایمان

۱۳۹۷/۱/۲۱
این قابلیت های ابتدایی رو تا حالا نداشته ؟!!!!!