خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus

بررسی تخصصی Galaxy S9 و Galaxy S9 Plus

اگر اخبار را دنبال کرده باشید به طور حتم متوجه شده‌اید که دو گوشی جدید از خانواده مشهور و محبوب گلکسی اس به تازگی معرفی شده‌اند. این دو گوشی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس نام دارند که در این بررسی با آن‌ها آشنا می‌شوید و تمام مزایا و معایب آن‌ها را برای شما آشکار می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۱/۱۰

امسال هم مانند هر سال با آمدن سال جدید شاهد اضافه شدن یک عضو جدید به گوشی‌های خانواده گلکسی اس هستیم. در نمایشگاه گنکره جهانی موبایل در شهر بارسلون، سامسونگ دو عضو جدید به گوشی‌های خانواده اس اضافه کرد. این دو عضو جدید جانشین‌هایی برای گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس هستند که سامسونگ نام آن‌ها را گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس گذاشته است. در این بررسی شما را با این دو گوشی آشنا و بیشتر در مورد ویژگی‌های جدید و قدیمی آن‌ها با هم صحبت می‌کنیم و در آخر هم به شما می‌گوییم که چه کسانی باید این گوشی‌ها را بخرند و چه کسانی نباید بخرند.

image

 

طراحی

سال گذشته گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس با ظاهری متفاوت از نسل‌های قبل و بسیاری پرچم‌داران بازار عرضه شدند. طراحی این دو گوشی به‌اندازه‌ای مدرن و شیک بود که هنوز هم قابل رقابت با بسیاری پرچم‌داران سال 2018 هستند. به لطف این طراحی خوب و مدرن نه سامسونگ نیازی به تغییر ظاهری گوشی‌هایش می‌دید و نه هوادارانش انتظار مواجه با گوشی‌ای متفاوت و جدید را داشتند و به همین خاطر شاهد عرضه نسل جدید گلکسی ها با همان ظاهر گوشی‌های سال قبل بودیم. البته زمانی که می‌گوییم طراحی تغییری نداشته منظور این نیست که به هیچ‌وجه تغییری صورت نگرفته است بلکه تغییرات جزئی در جهت بهبود انجام شده‌اند. از روبرو که به هر دو گوشی نگاه کنید نمی‌توانید این نسل را با نسل قبل تشخیص دهید و تنها تفاوت این است که حاشیه‌ها نسبت به نسل قبل کمی کمتر شده‌اند که اگرچه چندان به چشم نمی‌آیند اما بالاخره تغییری است که انجام شده است. یکی دیگر از تغییرات انجام شده که در قاب جلوی گوشی قابل مشاهده است مخفی شدن سنسور تشخیص عنبیه در زیر صفحه‌نمایش است تا ظاهر قاب جلویی شکل و شمایل یکدست‌تری پیدا کند.

image

 

جنس بدنه هم تغییری ندارد؛ قاب پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده در حالی که فریم اطراف فلزی است. جنس قاب شیشه‌ای مانند نسل قبل است اما فریم دستگاه تفاوت‌هایی دارد. برخلاف نوت 8 که فلز براقی داشت و بر خلاف اس 8 و اس 8 پلاس که فریم‌های ماتی داشتند در این نسل فریم چیزی میان این دو است و نه خیلی براق است و نه خیلی مات.

image

 

اثرانگشت و چربی همانند نسل قبل روی قاب پشتی هر دو گوشی می‌ماند که البته با یکبار دستمال کشیدن پاک می‌شوند. ضخامت در اس 9 0.5 میلی‌متر و در اس 9 پلاس 0.4 میلی‌متر ضخیم‌تر از نسل‌های قبلی خودشان شده است در حالی که وزن هم کمی در هر دو گوشی افزایش داشته است که حس نمی‌شود. به لطف جنس خوب و طراحی استاندارد هر دو گوشی مانند نسل‌های قبلی خودشان خوش‌دست هستند و از کار کردن با آن‌ها خسته نمی‌شوید.

image

 

به سراغ قاب پشتی می‌رویم که بیشترین تفاوت را نسبت به نسل قبل تجربه کرده است. در هر دو گوشی سنسور اثرانگشت، که به علت حذف کلید هوم از قاب جلویی به قاب پشتی منتقل شده، از کنار دوربین، که در نسل قبل دیده بودیم، به پایین دوربین‌ها منتقل شده است. قرارگیری سنسور اثرانگشت در این محل باعث می‌شود تماس انگشت با لنز دوربین‌ها کمتر شود و پیدا کردن سنسور در قاب پشتی راحت‌تر. در گلکسی اس 9 پلاس یک تفاوت دیگر هم نسبت به نسل قبلی شاهدیم. در این گوشی سامسونگ از دو دوربین استفاده کرده است که سبب شده این گوشی شایسته نام پلاس باشد.

image

 

همانند نسل قبل این گوشی‌ها نیز به لایسنس ضد آب بودن مجهز شده‌اند. سامسونگ دو گوشی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس را به لایسنس IP68 مجهز کرده است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا از گوشی خود بدون نگرانی کنار و داخل آب استفاده کند.

image

 

جزئیات ظاهری

از نظر جزئیات ظاهری هر دو گوشی شبیه به هم هستند. کلیدهای ولوم و کلید مخصوص دستیار صوتی بیکسبی سمت چپ دستگاه قرار دارند در حالی که کلید پاور سمت راست قرار گرفته است. بالای گوشی درگاه سیم‌کارت‌ها را می‌بینیم که از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند اما درگاه سیم‌کارت دوم هیبریدی است و می‌توانید در عوض سیم‌کارت دوم از کارت حافظه خارجی تا 400 گیگابایت برای آن استفاده کنید.

image
  
image

image

 

پایین گوشی، مانند نسل قبل، درگاه ارتباطی گوشی از نوع تایپ سی، میکروفون اصلی، جک 3.5 میلی‌متری صدا و در نهایت یکی از اسپیکرها را مشاهده می‌کنید. درست خواندید گفتیم اسپیکرها؛ برای اولین بار در گوشی‌های گلکسی شاهد استفاده از اسپیکرهای استریو هستیم که یکی از آن‌ها پایین گوشی قرار گرفته و دیگری بالای صفحه‌نمایش و داخل خروجی صدای مخاطب است.

image

image
  
image

 

صفحه‌نمایش

این بخش یکی از بخش‌هایی است که هیچ تغییری نسبت به نسل قبلی خودش نداشته است. نه از نظر اندازه و نه کیفیت تفاوتی در این نسل با نسل قبلی نمی‌بینیم. برای Galaxy S9 از صفحه‌نمایش 5.8 اینچی با کیفیت 2960×1440 پیکسل استفاده شده است که نسبت ابعاد 18.5:9 دارد. تراکم پیکسلی این صفحه برابر 570 پیکسل در اینچ است و از HDR 10 هم پشتیبانی می‌کند. برای Galaxy S9 Plus هم صفحه‌نمایش 6.2 اینچی در نظر گرفته شده است که تراکم پیکسلی 529 پیکسل در اینچ دارد و کیفیتش برای 2960×1440 پیکسل است. صفحه‌نمایش این گوشی هم از HDR 10 پشتیبانی می‌کند.

image

 

مانند نسل قبلی صفحه‌نمایش سوپرآمولد این گوشی‌ها بهترین تجربه را در اختیار شما قرار می‌دهند و با روشنایی زیادی که دارند و همچنین توانایی بالایشان در نمایش رنگ‌ها لذت مشاهده تصاویر را دو چندان می‌کنند. هم در محیط بسته و هم در محیط باز و زیر نور خورشید هیچ مشکلی بابت مشاهده محتوا در این صفحه‌نمایش‌ها دیده نمی‌شود و به بهترین صورت می‌توانید تمام محتوای به نمایش درآمده روی صفحه‌نمایش را مشاهده کنید.

image

 

تنظیمات صفحه‌نمایش در رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس یکی از متنوع‌ترین تنظیماتی است که در یک گوشی هوشمند می‌توانید پیدا کنید. بیایید با هم به بررسی هر کدام از این تنظیمات بپردازیم.

Blue light filter (فیلتر نور آبی): زمانی که این تنظیم را فعال کنید پیکسل‌های آبی کم‌نور یا حتی خاموش می‌شوند و نور زرد روی صفحه‌نمایش غالب می‌شود. با کمک شاسی‌ای که برای این تنظیم در نظر گرفته شده است می‌توانید شدت نور زرد را کم یا زیاد کنید و همچنین امکان زمانبدی هم برای روشن و خاموش شدن این تنظیم وجود دارد تا با تاریک شدن هوا این ویژگی فعال شود و با روشن شدن هوا خاموش.

Screen Mode: در این بخش 4 حالت برای نمایش رنگ‌ها و نور صفحه وجود دارد. در حالت پیش‌فرض که روی بهینه است همه چیز بسیار شفاف و پر رنگ نمایش داده می‌شود. حالت دوم حالت سینمایی نامیده می‌شود که با انتخاب آن رنگ‌ها کمی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند و هاله زردرنگ و بسیار کم رنگ روی صفحه کشیده می‌شود. در حالت سوم که حالت عکس نامیده می‌شود رنگ‌ها بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌شوند و همان ‌هاله زرد هنوز روی صفحه حضور دارد و در نهایت حالت آخر حالت پایه است که شبیه به حالت پیش‌فرض است. در این تنظیم اگر حالت پیش‌فرض را انتخاب کنید به کمک شاسی‌ای که پایین صفحه ‌به نمایش در می‌آید می‌توانید رنگ‌ها را به سمت گرمی یا سردی ببرید. علاوه بر این یک گزینه پیشرفته هم وجود دارد که امکان کم و زیادن کردن شدت رنگ قرمز، سبز و آبی را می‌دهد.

Screen Resolution: در این تنظیم می‌توانید کیفیت صفحه را در سه حالت قرار دهید که تغییرات با کمک شاسی‌ای که برایشان در نظر گرفته شده است امکان‌پذیر می‌شود. این سه حالت عبارت‌اند از HD+، FHD+ و WQHD+ که بالطبع با انتخاب کیفیت‌های بالاتر میزان مصرف باتری بالاتر می‌رود.

Home Screen: در این تنظیم تمام دستکاری‌هایی که می‌توانید در صفحات اصلی اعمال کنید گنجانده شده‌اند. در اینجا می‌توانید نوع نمایش صفحه اصلی را از دو حالت نمایش موجود انتخاب کنید، تعداد آیکون‌های نمایش داده شده در یک صفحه را انتخاب کنید، کلید اپ دراور را به صفحه اصلی اضافه یا کم کنید، از گوشی بخواهید تا با پایین کشیدن انگشت روی صفحه اصلی نوتفیکیشن بار را نمایش دهد یا برنامه‌های مخفی را مشاهده کنید و برنامه‌های جدید را به لیست برنامه‌های مخفی اضافه یا کم کنید. اما در این بخش یک تنظیم جدید به چشم می‌خورد که Portrait Mode Only نام دارد. اگر این تنظیم را فعال کنید صفحه اصلی با چرخاندن گوشی به همان صورت بافی می‌ماند. اما اگر این تنظیم را غیرفعال کنید صفحه اصلی با چرخاندن گوشی می‌چرخد و محتوا به حالت افقی نمایش داده می‌شود.

Easy Mode: حالتی دوست‌داشتنی برای کسانی است که توانایی کار کردن با پیچیدگی گوشی‌های هوشمند را ندارند یا اینکه حوصله سروکله زدن با منوهای این گوشی‌ها را ندارند. در این حالت آیکون‌ها بزرگ می‌شوند و روی صفحه اصلی یک صفحه جدا برای مخاطبان دلخواه کاربر ظاهر می‌شود.

Navigatoin bar: در این بخش می‌توانید علاوه بر اینکه چیدمان کلیدهای ناوبری لمسی داخل صفحه‌نمایش را تغییر دهید امکان استفاده از رنگ‌های پس زمینه متفاوت هم برای این کلیدها وجود دارد.

image
  
image

 

 

سخت‌افزار

این بخش تغییرات زیاد و البته خوبی نسبت به نسل قبل دارد. در این بخش نه تنها تفاوت با نسل قبل مشاهده می‌شود بلکه دو گوشی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

از پردازنده شروع می‌کنیم. پردازنده هر دو گوشی ساخت سامسونگ است و برای هر دوی آن‌ها از اگزینوس 9810 استفاده شده که جدیدتری پردازنده ساخت سامسونگ هستند. این پردازنده 8 هسته‌ای است و 4 هسته آن فرکانس 2.7 گیگاهرتزی و 4 هسته دیگر فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای این دو گوشی 64/128/256 گیگابایت است که ما نسخه 64 گیگابایتی را در اختیار داشتیم. از 64 گیگابایت حافظه داخلی در این دو گوشی همان ابتدای کار 52.5 گیگابایت آزاد است و مابقی در اشغال فایل‌های سیستمی هستند.

image

 

تفاوت این دو گوشی در سخت‌افزار با هم در بخش حافظه رم مشخص می‌شود. روی چیپ 10 نانومتری گلکسی اس 9 حافظه رم 4 گیگابایتی و برای گلکسی اس 9 پلاس حافظه رم 6 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. در گلکسی اس 9 پلاس با بسته بودن تمام برنامه در پس زمینه حدود 3 گیگابایت از حافظه رم آزاد است در حالی که برای اس 9 حدود 1.6 گیگابایت از رم 4 گیگابایتی آزاد است.

image

 

در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارها هیچ مشکلی با این دو گوشی پیدا نمی‌کنید و انتظاری جز این از پرچم‌داران سامسونگ نداریم. همه بازی‌ها و برنامه‌ها با سرعت باز و بسته می‌شوند و در اجرای بازی‌های با گرافیک بالا هم هیچ مشکلی از بابت افت فریم یا لگ زدن پیدا نمی‌کنید.

image

 

اسپیکر

اسپیکر بخشی متفاوت در این گوشی با گوشی‌های نسل قبل است. سامسونگ بالاخره از اسپیکر دوتایی در پرچم‌دارانش استفاده کرد. یکی از اسپیکرها پایین گوشی و اسپیکر دیگر در خروجی صدای مخاطب و بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته است. حضور این اسپیکر دوم نه تنها در بلندی صدا تاثیر به سزایی داشته بلکه در شفافیت و واضح‌تر شدن آن‌هم نقش تاثیر گذاری ایفا می‌کند. اسپیکرهای جدید گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس توسط AKG توسعه داده شده‌اند که سامسونگ ادعا می‌کند صدای آن‌ها 1.4 برابر بلندتر از نسل قبلی است. علاوه بر این در این اسپیکرها از تکنولوژی Dolby Atmos استفاده شده است که می‌تواند تجربه صدایی سه‌بعدی را برای کاربری که گوشی را مقابل خودش گرفته به ارمغان بیاورد.

image

 

برای اینکه بتوانید از تکنولوژی دالبی اتم استفاده کنید باید این ویژگی را در بخش صدا روشن کنید. در بخش تنظیمات صدا علاوه بر دسترسی به خاموش و روشن کردن صدای دالبی اتم می‌توانید به تنظیمات بیشتری هم از جمله اکولایزر، UHQ Upscaler برای افزایش رزولوشن صدا و چند حالت صدایی دیگر دسترسی داشته باشید که برای تجربه صدایی متفاوت از موزیکی که در حال پخش است. علاوه بر این‌ها سامسونگ از هدفون‌های ساخت AKG برای پرچم‌دارانش بهره برده تا همه چیز برای یک دوستدار موزیک در این تلفن‌های هوشمند فراهم شود.

image

 

امنیت

در این دو گوشی‌ها 4 روش برای باز کردن قفل صفحه وجود دارد. اولین روش همان روش سنتی استفاده از پسورد یا پترن است که روشی مطمئن اما سخت و زمان بر است. روش دوم سنسور اثرانگشت است. سامسونگ نه تنها سنسور اثرانگشت را به جایی بهتر از نسل‌های قبل منتقل کرده است بلکه سرعت و دقت این سنسور را بسیار بالاتر برده و به تکاملی عجیب در این بخش رسیده است. برای تعریف اثرانگشت روی این سنسور باید انگشت خودتان را روی آن بکشید. برای تعریف اثرانگشت تنها 3 بار انگشت خودتان را روی سنسور بکشید کافی است و با همین 3 بار سنسور اثرانگشت شما را به خاطر می‌سپارد. بعد از آن‌هم برای باز کردن قفل صفحه نیازی به تلاش زیاد برای باز کردن ندارید و کافیست انگشت خودتان را روی سنسور قرار دهید.

image

 

روش سوم تشخیص چهره است. هر دو گوشی از دوربین دوم خودشان برای شناختن چهره کاربر استفاده می‌کنند. این روش یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای دو گوشی به‌حساب می‌آید اما نقطه‌ضعف‌هایی مانند عملکرد نامناسب در محیط تاریک دارد.

روش چهارم که هم امنیت بالایی دارد و هم در محیط تاریک پاسخگو است روش تشخیص عنبیه چشم است. در این روش سنسورهای قاب جلویی گوشی عنبیه کاربر را تشخیص می‌دهند که کمی زمان بیشتری از تشخیص چهره لازم دارد.

در این نسل سامسونگ برای اینکه همه چیز هم سریع‌تر پیش رود هم امن‌تر امکان استفاده همزمان از دو روش تشخیص چهره و عنبیه را به کاربر داده است. بنابراین این دو روش با همدیگر فعال هستند و اگر گوشی نتواند در محیطی با نور کم چهره را تشخیص دهد از سنسور تشخیص عنبیه کمک می‌گیرد و با سرعت بالا قفل صفحه را باز می‌کند.

image

 

نرم‌افزار و رابط کاربری

اندروید نسخه 8 روی این گوشی پیش‌فرض نصب شده است. این اندروید با رابط کاربری خوش رنگ و لعاب سامسونگ یعنی سامسونگ اکسپرینس 9، که جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ است، پوشانده شده است. این رابط کاربری تفاوت‌های زیادی با رابط کاربری گوشی‌ای مانند نوت 8 ندارد و تنها چند تغییر ساده مانند تغییر در رنگ برخی آیکون‌ها یا تغییر در باکس‌های جستجو را می‌توان مشاهده کرد. علاوه بر این چند ویژگی جدید به بخش تنظیمات اضافه شده است.

image

 

صفحه قفل مانند نسل قبل است و همه چیز چیدمانش به همان صورت است تنها تفاوت در اینجا است که وقتی روی ساعتی که در صفحه قفل نمایش داده می‌شود کلیک می‌کنید ساعت بزرگ می‌شود و ثانیه‌شمار هم نمایان می‌شود و می‌توانید ساعتی بزرگ روی صفحه‌نمایش را بخوانید.

image

 

صفحه اصلی و نوتیفیکیشن بار هم از نظر ظاهری و عملکرد مانند نسل قبلی هستند و تنها بخش‌هایی که به تنظیمات صفحه اصلی اضافه شده‌اند همان قابلیت چرخش صفحه‌نمایش اصلی و امکان انتخاب کاربر برای اضافه شدن یا اضافه نشدن آیکون برنامه‌های جدید به صفحه اصلی است.

image

 

در بخش تنظیمات پیشرفته که شاهد حضور تنظیماتی مانند باز کردن نوتیفیکیشن بار با کمک سنسور اثرانگشت یا قابلیت فعال کردن کار کرد با یکدست یا امکان فعال کردن طرق مختلف اسکرین شات است یک گزینه جدید به نام حساسیت به فشار اضافه شده است که با فعال شدنش صفحه‌نمایش به فشار حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. دیگر بخش‌های نرم‌افزاری مانند نوت 8 هستند و اگر دوست دارید بیشتر در مورد نرم‌افزار بدانید توصیه می‌کنیم بررسی تخصصی گلکسی نوت 8 را بخوانید.

image

 

 

دوربین

به متفاوت‌ترین بخش دو گوشی با نسل‌های قبلی رسیدیم. سامسونگ هم می‌داند این بخش از گوشی‌هایش بهبودهای بیشتری نسبت به نسل قبل داشتند و به همین خاطر روی شعاری مانور می‌دهد که مربوط به دوربین این گوشی‌ها است. سامسونگ در شعارهایش می‌گوید که "از نو ببین" که با خواندن این مطلب و مشاهده نمونه عکس‌ها متوجه می‌شوید که چندان ‌هم بی مورد نمی‌گوید و حقیقتا گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس سبب می‌شوند شما از نو ببینید.

برای گلکسی اس 9 از یک دوربین در قاب پشتی استفاده شده است که سنسور 12 مگاپیکسلی دارد.

image

 

اما در قاب پشتی گلکسی اس 9 پلاس دو دوربین می‌بینیم که هر دو لنز سنسور 12 مگاپیکسلی دارند اما کارکردشان متفاوت است. یکی از لنزها که بالا قرار دارد لنز اصلی است و به ویژگی‌هایی از جمله اندازه دهانه دیافراگم متغیر از f/1.5 تا f/2.4 مجهز است و لنز دیگر که پایین قرار دارد و لنز تلفوتو نامیده می‌شود برای گرفتن عکس‌های پرتره با افکت بوکه و زوم 2 برابر بدون افت کیفیت مجهز شده است. هم در گلکسی اس 9 و هم در گلکسی اس 9 پلاس دوربین‌ها به OIS مجهز شده‌اند.

image

 

نکته مهم در مورد دوربین گلکسی اس 9 و دوربین اصلی گلکسی اس 9 پلاس این است که هر دو اندازه دهانه دیافراگم متغیر دارند و مانند دوربین‌های حرفه‌ای روزنه دهانه دیافراگم آن‌ها به طریق سخت‌افزاری باز و بسته می‌شود. این باز و بسته شدن روزنه دیافراگم را زمانی که عدد f در حال تغییر باشد می‌توان با چشم دید.

منوی دوربین مانند سخت‌افزار تفاوت زیادی با نسل قبل پیدا کرده است. منوی دوربین به منوی آیفون کمی شبیه شده است اما بسیار کامل‌تر و جامع‌تر از آن است. از این پس برای جا به جایی بین مودها باید انگشت خودتان را روی منوی اصلی دوربین به چپ یا راست بکشید در حالی که بخش پایینی منو تفاوت قابل درکی ندارد.

ویژگی جدیدی به این دوربین اضافه شده که سامسونگ آن را AR EMOJI می‌نامد. این ویژگی با آن چیزی که در آیفون 10 می‌بینیم کاملا متفاوت است. در این بخش گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس از دوربین دوم برای تشخیص چهره استفاده می‌کنند و خبری از سخت‌افزار جداگانه برای پردازش تصویر وجود ندارد. به هر حال با همین دوربین دوم و تکنیک‌های نرم‌افزاری دو گوشی اموجی‌هایی تقریبا شبیه به کاربر می‌سازند که می‌توانید از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خودتان استفاده کنید.

image

 

یکی از ویژگی‌های جدید دوربین این گوشی که سر و صدای زیادی به پا کرده است و یکی دیگر از نقاط متفاوت گوشی با نسل قبلی است توانایی آن در ضبط ویدئوهای آهسته یا همان اسلوموشن با نرخ 960 فریم در ثانیه است. هر دو گوشی می‌توانند 2 ثانیه ویدئوی آهسته بگیرند که شاید کم باشد اما زمانی که آهسته است 6 ثانیه ویدئوی آهسته دارید. دو حالت برای ضبط ویدئوی اسلوموشن وجود دارد؛ در حالت اول که حالت خودکار است هر زمان گوشی تشخیص دهد جلوی دوربین یک سوژه متحرک وجود دارد شروع به ضبط ویدئوی آهسته می‌کند؛ در حالت دوم که حالت دستی است این کاربر است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی اقدام به ضبط ویدئوی آهسته بشود. زمانی که روی این مود فیلم‌برداری بروید کیفیت دوربین 0.9 مگاپیکسل و کیفیت فیلم‌برداری روی 720p تنظیم می‌شود. توجه کنید که برای رسیدن به نتیجه بهتر در تهیه ویدئوی اسلوموشن بهتر است که نور محیط زیاد باشد.

بعد از صحبت در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی به کیفیت عکس‌ها می‌رسیم. در نور روز دوربین هر دو گوشی عکس‌های بسیار با کیفیت و شفافی می‌گیرند. عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی دو گوشی رنگ‌ها را اشباع ثبت می کنن که از تماشای آن‌ها لذت می‌برید. علاوه بر این عکس‌ها هیچ نویزی ندارند و بسیار شارپ هستند به‌گونه‌ای که با زوم کردن روی ریزترین جزئیات به‌راحتی می‌توانید آن جزئیات را تشخیص دهید. شاید تنها نقطه‌ضعف رنج دینامیکی باشد که اگرچه در مقایسه با بسیاری گوشی‌های بازار خوب است اما چون انتظار زیادی از این دو گوشی می‌رود انتظار را برآورده نمی‌کنند.

به سراغ کیفیت عکس‌ها در نور شب برویم. اس 9 و اس 9 پلاس علاوه بر اینکه به ویژگی OIS مجهز شده‌اند در خودشان عدد f قابل تغییر را می‌بینند و به‌صورت سخت‌افزاری روزنه دهانه دیافراگمشان باز و بسته می‌شود. این دو ویژگی کمک می‌کنند تا اس 9 و اس 9 پلاس در نور شب دوربین‌هایی توانمند داشته باشند. اما اینکه چه میزان این دوربین‌ها در نور کم توانا هستند را در ادامه می‌گوییم. اگر کمی به نمونه عکس‌ها دقت کنید و آن‌ها را با نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های دیگر مقایسه کنید به این نتیجه می‌رسید که دوربین گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس در نور شب بهترین عملکرد را بین تمام گوشی‌های موبایلی دارند که تا امروز دیده و با آن‌ها کار کرده‌ایم. عکس‌ها نویز بسیار کمی دارند و بسیار روشن و شفاف هستند. بیشتر عکس‌هایی که ما گرفتیم در تاریکی‌ای بودند که چشم به‌راحتی نمی‌توانست محیط اطراف را تشخیص دهد اما در عکس‌های گرفته شده در نور شب این طور به نظر می‌رسد که چراغ‌های زیادی در آنجا روشن بوده‌اند.

image

 

دوربین اس 9 پلاس توانایی گرفتن عکس‌های پرتره با پس زمینه مات را دارد که این را مدیون دوربین دومش است. گلکسی اس 9 پلاس در این بخش کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد و یکی از بهترین پرتره‌هایی را می‌گیرد که تاکنون در یک گوشی هوشمند دیده‌ایم. با زوم کردن روی لبه‌های عکس‌ها به‌خوبی می‌توانید توانایی بالای تمیز دادن دوربین بین سوژه و پس زمینه را مشاهده کنید.

دوربین سلفی در هر دو گوشی تکی است و کیفیت 8 مگاپیکسلی دارند. این دوربین‌ها در نور روز عکس‌های خوب و قابل قبولی می‌گیرند که رنگ‌ها در آن‌ها خوب و اشباع هستند اما چیزی که مهم است شارپ بودن آن‌ها است. عکس‌های دوربین سلفی خیلی شارپ هستند و با زوم کردن روی آن‌ها به‌خوبی می‌توانید این شارپ بودن را مشاهده کنید. دوربین دوم در هر دو گوشی امکان گرفتن عکس‌های پرتره دارند که سامسونگ آن را سلفی فوکوس می‌نامد. در این حالت هم دوربین‌ها کارشان را قابل قبول ارائه می‌کنند اما نه به آن خوبی که گوشی‌های مجهز به دو دوربین سلفی انجام می‌دهند.

image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس‌ دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین در نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس شب بدون فلاش با فلاش

image
  
image




نمونه عکس‌های دوربین سلفی در نور روز در حالت عادی و در حالت پرتره

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی در شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره

image

 

نمونه ویدئوی اسلوموشن و آهسته گرفته شده با گلکسی اس 9 پلاس


 

باتری

باتری در این دو گوشی از نظر ظرفیت هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارد. گلکسی اس 9 به باتری‌ای با ظرفیت 3000 و گلکسی اس 9 پلاس به باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. باتری هر دو گوشی به‌راحتی در یک استفاده تقریبا سنگین تا انتهای روز پاسخگوی نیاز کاربر هستند و می‌توانند تا انتهای روز شما را همراهی کنند اما زمانی که از سر کار به منزل برسید باید آن‌ها را به شارژ متصل کنید.

برای گلکسی اس 9 مدت زمان شارژ شدن گوشی از صفر تا 50 درصد برابر با 40 دقیقه و برای گلکسی اس 9 پلاس هم برابر 40 دقیقه است؛ اما برای شارژ کامل گلکسی اس 9 به زمانی در حدود 100 دقیقه و برای گلکسی اس 9 پلاس به زمانی حدود 90 دقیقه نیاز است.

نتیجه تست‌های تکی برای هر دو گوشی تقریبا یکسان و برابر عددهای زیر شد:

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8:  4.5 درصد

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری فول اچ‌دی: 24 درصد

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی:  9 ساعت

image

 

 

 بخریم؟

گلکسی اس 9 و به خصوص گلکسی اس 9 پلاس به اندازه‌ای گوشی‌های خوب و مدرنی هستند که به‌راحتی می‌توان پیشنهاد خریدشان را به هر کسی داد. خرید گلکسی اس 9 برای کسانی که در حال حاضر کاربر گلکسی اس 8 هستند چندان معقول به نظر نمی‌رسد به علت اینکه تغییرات جدی‌ای در این نسل با نسل قبلی وجود ندارد اما اگر کاربر گلکسی اس 8 یا گلکسی اس 8 پلاس باشید می‌توانید به‌طورجدی به خرید گلکسی اس 9 پلاس فکر کنید.

به‌طورکلی اگر طرفدار سامسونگ باشید این دو گوشی در کنار نوت 8 بهترین انتخاب‌های شما هستند اما اگر پیش از این از گوشی‌های سامسونگ استفاده نکرده‌اید گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 می‌توانند دنیای متفاوتی از اندروید را برایتان به ارمغان بیاورند که در آن خبری از باگ‌های مختلف، کند شدن یا لگ زدن مشاهده نمی‌شود و البته در کنار نرم‌افزار خوبشان از صفحه‌نمایش با کیفیت و دوربین‌های تیزبینشان هم می‌توانید لذت ببرید.

در مجموع Galaxy S9 و Galaxy S9+ جزو بهترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شوند که ارزش پولی که برایشان می‌پردازید را دارند و اگر ما روزی بخواهیم گوشی موبایل بالاتر از 3 میلیون تومان بخریم این دو گوشی و به خصوص Galaxy S9+ را در لیست خرید خودمان در جایگاه‌های بالا کنار گوشی‌هایی مانند Galaxy Note 8، Mate 10 Pro و iPhone X قرار می‌دهیم.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (57 نظر)

Karian

۱۴۰۱/۳/۲۱
ویدئو اسلوموشنتون درست در نیومد?

Mobin

۱۳۹۹/۷/۱
سلام من یه گوشی سامسونگ 9s+دارم ولی تا روشن میشه میزنه گوگل متقوف شد بازار متقوف شد پشت سر هم همین چیزا میاد چیکار باید بکننم لطفل راهنمایی کنید ممنونم

x

۱۳۹۸/۹/۳
اره برو گوشی چینی بگیر تا بفهمی هنگ کردن یعنی چی بعد شم یکی از مهم ترین چیزا هم حساسیت صفحه هست تازه شم 2 یا 3 گانه بودن ملاک همه چیز که نیست باید کیفیت هم داشته باشه

Danial

۱۳۹۸/۴/۴
باید سر بدی

Javad

۱۳۹۸/۲/۳۰
چرا مدت شارژ تا صد درصد برای اس ۹ پلاس با اینکه باتریش بزرگ تره کمتر از اس ۹ هست