خانهاخبار
مقایسه Xperia XZ2 سونی با پرچمداران نسل قبلی

مقایسه Xperia XZ2 سونی با پرچمداران نسل قبلی

کمپانی سونی اخیرا از پرچمدار تازه Xperia XZ2 پرده برداشت. این گوشی سطح بالا از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 845 بهره می‌برد و در این مطلب آن را با نسل قبلی مقایسه کرده‌ایم.
۱۳۹۶/۱۲/۱۸

سونی هم در کنار سایر کمپانی‌ها امسال در نمایشگاه MWC 2018 شرکت کرد و دو گوشی پرچمدار تازه را تحت عنوان Xperia XZ2 و XZ2 Compact معرفی کرد. این دو گوشی نسل تازه و جانشین سری Xperia XZ1 و XZ1 Compact هستند که سال گذشته به بازار راه یافتند. مدت‌ها بود که گزارش‌های مختلفی مبنی بر تغییر استراتژی طراحی دستگاه‌های سونی منتشر می‌شد و همه منتظر بودند ببینند نسل تازه پرچمداران این سازنده چگونه طراحی می‌شوند. Xperia XZ2 سرانجام با طراحی ظاهری متفاوت نسبت به طراحی زاویه‌دار گوشی‌های قبلی رسما معرفی شد و در این مطلب می‌خواهیم آن را با نسل قبلی مقایسه کنیم. از طرفی Xperia XZ Premium هم یکی از پرچمداران 2017 سونی است که به سری دیگری تعلق دارد و جانشین Xperia XZ به شمار می‌رود. شاید مقایسه این گوشی با پرچمدار Xperia XZ2 درست نباشد اما ما قصد داریم پیشکش تازه سونی را با XZ Premium که سپتامبر سال گذشته معرفی شد هم مختصرا مقایسه کنیم.

image

هر دو پرچمدار Xperia XZ1 و XZ2 سطح بالا هستند و از مشخصات فنی بسیار خوبی بهره می‌برند هرچند مشخصات XZ1 نسبت به نسل تازه قدیمی‌تر است و این موضوع هم با توجه به تاریخ رونمایی از آن کاملا منطقی به نظر می‌رسد. برای مثال، Xperia XZ1 از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 قدرت می‌گیرد در حالی که XZ2 به اسنپ‌دراگون 845 مجهز شده است. از طرفی هر دو 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارند و از کارت حافظه جانبی microSD هم پشتیبانی می‌کنند.

طراحی ظاهری و صفحه نمایش

مدت‌ها بود که کمپانی سونی به خاطر طراحی زاویه‌دار مورد انتقاد کاربران و همچنین کارشناسان قرار گرفته بود اما این سازنده سال گذشته رسما اعلام کرد که قصد دارد طراحی ظاهری گوشی‌های هوشمند خود را دستخوش تغییر کند و Xperia XZ2 هم به خوبی نشان دهنده تلاش کمپانی مذکور در جهت طراحی گوشی‌های هوشمند به شیوه مدرن است. این گوشی تا حدودی شبیه نسل‌های قبلی به نظر می‌رسد اما گوشه‌های بدنه‌اش مشخصا خمیده‌تر طراحی شده‌اند و روی پنلش هم خمیده دیده می‌شود. همچنین پنل پشتی پرچمدار تازه سونی از جنس شیشه طراحی شده است و از ویژگی شارژ بی سیم هم پشتیبانی می‌کند.

image

تفاوت ظاهری این دو گوشی بسیار زیاد است. XZ1 مانند سایر گوشی‌های قبلی سونی با طراحی زاویه دار معرفی شد در حالی که XZ2 براساس استراتژی تازه این سازنده طراحی شده است؛ البته این موضوع اصلا به عملکرد اصلی گوشی‌ها مربوط نمی‌شود و کاملا سلیقه‌ای است. XZ1 همچنین از دوربین اصلی با یک لنز در گوشه بالا سمت چپ پنل پشتی بهره می‌برد.

هر دو مدل XZ1 و XZ2 مجوز IP68 دریافت کرده‌اند و در مقابل نفوذ آب و گردوخاک تاحدودی مقاوم‌اند. البته XZ1 عمدتا از جنس فلز ساخته شده در حالی که بدنه گوشی XZ2 بیشتر از جنس شیشه طراحی شده است.

Xperia XZ1 صفحه نمایش 5.2 اینچی LCD با وضوح تصویر 1920 در 1080 دارد در حالی که وضوح تصویر حالا در Xperia XZ2 یه 2160 در 1080 ارتقا یافته و نسبت تصویر هم 18:9 است.

دوربین

گوشی XZ1 به دوربین اصلی با یک لنز 19 مگا پیکسلی و دیافراگم 2.0 و همچنین ویژگی‌های لرزشگیر الکترونیکی تصویر، تشخیص فاز پیشگویانه و فوکوس لیزری مجهز شده بود. XZ2 تازه هم از یک لنز 19 مگا پیکسلی مشابه بهره می‌برد اما این نسخه تازه قادر است ویدیوهای اسلوموشن 1080 را با سرعت 960 فریم در ساعت ضبط کند در حالی که دوربین XZ1 می‌تواند ویدیوهای 720 را با سرعت مشابه به ثبت برساند. از طرفی لازم است اشاره کنیم که XZ1 می‌تواند ویدیوی 720 اسلوموشن را به مدت 6 ثانیه ضبط کند در حالی که این مدت در XZ2 تنها 3 ثانیه است.

image

همچنین جالب است بدانید که حسگر سلفی پرچمدار تازه سونی 5 مگا پیکسلی است در حالی که دوربین سلفی XZ1 از حسگر 13 مگا پیکسلی قدرت می‌گرفت.

باتری

ظرفیت باتری XZ1 معادل 2700 میلی آمپر ساعت بود در حالی که XZ2 به باتری بزرگ‌تری با ظرفیت 3180 میلی آمپر ساعت مجهز شده است. از طرفی صفحه نمایش هم در این نسل تازه بزرگ‌تر در نظر گرفته شده است و همین موضوع باعث می‌شود که عمر باتری احتمالا نسبت به نسخه قبلی افزایش نیافته باشد.

image

هر دو گوشی به پورت ارتباطی USB Type-C مجهز شده‌اند و از تکنولوژی شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کنند اما یک تفاوت عمده در این میان وجود دارد که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم؛ Xperia XZ2 از شارژ بی سیم هم پشتیبانی می‌کند در حالی که نسل قبلی فاقد آن است.

نرم افزار

گوشی‌های XZ1 و XZ2 هر دو اندرویدی هستند و به روزرسانی نرم افزاری اندروید اوریو هم چندی پیش برای XZ1 رسما منتشر شد. از طرفی این موضوع نمی‌تواند تضمین تجربه کاربری کاملا مشابه در این دستگاه‌ها باشد؛ چراکه XZ2 تازه‌تر است و مدت طولانی‌تری از نظر به روزرسانی نرم افزاری توسط سونی پشتیبانی می‌شود. البته این موضوع هنوز رسما تأیید نشده است.

image

سونی در تلاش است رابط کاربری‌اش را توسعه و تجربه کاربری را روی دستگاه‌های اندرویدی خود ارتقا دهد. نرم افزار این کمپانی عملکرد قابل قبولی ارائه می‌کند و صرف نظر از چند مورد کوچک، اغلب کاربران اندرویدی از تعامل با آن احساس رضایت دارند.

قیمت و تاریخ عرضه

Xperia XZ1 سال گذشته معرفی و روانه بازار شد اما Xperia XZ2 فعلا تنها معرفی شده است. سونی گفته است که این گوشی تا اواخر بهار روانه بازار خواهد شد اما در مراسم رسمی رونمایی به قیمت آن اشاره نکرد. XZ1 در حال حاضر حدودا 500 دلار در آمریکا به فروش می‌رسد و XZ2 هم احتمالا کمی گران‌تر از آن خواهد بود. گفته می‌شود که پیش خرید XZ2 و XZ2 Compact به قیمت به ترتیب 965 و 758 دلار از 16 مارس (25 اسفند) امکان پذیر می‌شود و عرضه عمومی‌شان هم از 6 آوریل (17 فروردین) آغاز خواهد شد.

image

Sony Xperia XZ Premium

مدل XZ Premium از این جهت مهم است که سال گذشته در ماه ژوئن و با پردازنده اسنپ‌دراگون 835 معرفی شد. این گوشی بیش از هر چیز به خاطر طراحی ظاهری زیبایش معروف است. طراحی کلی فریم آن مانند سایر گوشی‌های قبلی سازنده کاملا زاویه‌دار به نظر می‌رسد اما نمای بدنه‌اش براق طراحی شده است. صفحه نمایش این گوشی 5.46 اینچی از نوع IPS LCD است اما از وضوح تصویر فوق العاده 3840 در 2160 و کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی آن همچنان 19 مگا پیکسلی با پشتیبانی از EIS، PDAF، فوکوس لیزری خودکار و فلش LED است و در یک نسخه با کانفیگ رم و حافظه داخلی 4 و 64 گیگابایت روانه بازار شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، دوربین پرچمدار مذکور مانند XZ1 قادر است ویدیوهای اسلوموشن را را با کیفیت 750 و سرعت 960 فریم در ثانیه ضبط کند. سیستم عامل پیش فرض این گوشی اندروید نوقا 7.0 است و ظرفیت باتری‌اش هم 3230 میلی آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع نسخه 3.0 گزارش شده است.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

علیرضا

۱۳۹۷/۲/۲۸
Xz1 من دارم یکم بهتره بازم سلیقه ای هست

Im

۱۳۹۶/۱۲/۲۴
میگن تعصب ادمو کور میکنه...
با اینکه از بچگی تمام گوشی هام سونی و قبلش سونی اریکسون بوده میگم پشت گوشی جدید سونی فوق العاده زشته. بدترین طراحی که تو سونی دیدم ولی هیچچچچچچچ شباهتی به HTC u نداره. شما هم اینقد تعصبی نباش توی تمام پست های سونی اومدی نوشتی کپی کرده، والا هر آدمی که چشم داشته باشه این دوتا گوشیو مقایسه کنه هیچچچچ شباهتی جز جنس بدنه پیدا نمیکنه (که اونم چیز مرسومیه بین گوشی های الان)

yashar2080

۱۳۹۶/۱۲/۱۹
پشتش که کلا htc u هستش بدون کوچکترین خطایی در کپی کردن...همون جنس بدنه همون رنگ همون لبه های خمیده و همون طراحی... ذره ایی اشتباه کپی نشده

ایمان

۱۳۹۶/۱۲/۱۸
با سلام
من گوشی Xz premium خیلی طراحی و رنگ مشکی گوشی دوست دارم واقعا دلم میخواست کمی از حاشیه های گوشی کم کنن و همین طرح روانه بازار کنن
البته بنظرم طراحی جدید سونی هم خوبه و فقط پشت گوشی هست که بیشتر دوستان مورد پسندشون واقع نشده. سونی با این ضخامت میتونست باتری با ظرفیت بالایی جا بده که خیال همه راحت باشه. یه فروش خوب برای گوشی جدید سونی آرزومندم
موفق باشید

arash

۱۳۹۶/۱۲/۱۸
ممنون از برسی شما کمک خوبی بود فقط بین ایکس زد 1 و ایکس زد پریمیوم سخته انتخاب کردن نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم