خانهاخبار
گوگل رسما اولین نسخه بتا از Android P را منتشر کرد (به همراه لینک دانلود)

گوگل رسما اولین نسخه بتا از Android P را منتشر کرد (به همراه لینک دانلود)

گوگل به‌تازگی، نسخه آزمایشی سیستم‌عامل Android P را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرده است. بیلد نهایی در سه ماهه سوم سال 2018 منتشر خواهد شد.
۱۳۹۶/۱۲/۱۶

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، گوگل به‌تازگی از نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید یعنی Android P رونمایی کرده است. این شرکت، نسخه پیش‌نمایش سیستم‌عامل مذکور را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است و البته تمامی قابلیت‌ها تا زمان عرضه نسخه نهایی معرفی نخواهند شد. با این وجود در اولین نسخه پیش‌نمایش از سیستم‌عامل Android P، بخشی از قابلیت‌های نسل جدید سیستم‌عامل اندروید به نمایش گذاشته شده است.

image

یکی از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده، مربوط به API-های بریدگی نمایشگر است؛ این قابلیت برای سازندگان اندرویدی این فرصت را فراهم می‌کند تا بتوانند گوشی‌های جدید خود را با طراحی مانند آیفون 10 و بریدگی در بالای صفحه‌نمایش ارائه دهند. به عنوان مثال، ایسوس اخیراً از دو گوشی ZenFone 5 و ZenFone 5Z رونمایی کرده است که در بالای نمایشگر خود بریدگی دارند؛ ضمن اینکه پرچمداران سری P20 هوآوی نیز با بریدگی در بالای صفحه‌نمایش عرضه خواهند شد. قابلیت ارائه شده در سیستم‌عامل Android P به سازندگان اجازه می‌دهد تا قسمت‌های بدون استفاده از صفحه‌نمایش را شناسایی کرده و رابط‌کاربری خود را منطبق با طراحی گوشی توسعه دهند. البته برای اینکه رابط‌کاربری توسط سازندگان توسعه داده شود، نیازی به بریدگی واقعی در بالای نمایشگر نیست و سیستم‌عامل اندروید می‌تواند آن‌را شبیه‌سازی کند. بدین منظور، تنها کافی است از قسمت Developer's Options و Drawing، این ویژگی را فعال کنید تا Notch نرم‌افزاری در بالای صفحه‌نمایش گوشی ایجاد شود.

image

هشدارهای مربوط به پیام ‌ها بهبود پیدا کرده است و می‌توانید تصاویر و استیکرها را به همراه نوتیفیکیشن‌ها مشاهده کنید؛ ضمن اینکه قابلیت Reply هوشمند، به صورت گسترده در دسترس قرار دارد و توسعه‌دهندگان تنها باید این ویژگی را برای برنامه‌های خود فعال کنند. گوگل همچنین طراحی پنل نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع (Quick Settings) را تغییر داده است؛ مانند آنچه که این شرکت برای هر نسخه از سیستم‌عامل اندروید انجام می‌دهد.

image

API جدید Multi Camera، بزرگ‌نمایی و عکاسی با افکت بوکه را در گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین دوگانه اصلی یا سلفی بهبود می‌دهد زیرا دستورات در دو سطح مجزا پردازش می‌شوند. باید دید که شرکت‌های مختلف، چگونه از این API استفاده خواهند کرد و تا چه اندازه از روش‌های پیشین خود فاصله می‌گیرند؛ هرچند ارائه API جدید Multi Camera، به عنوان یک مزیت برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های دوربین غیررسمی محسوب می‌شود.

سیستم‌عامل Android P از ویدیو با کدک HDR VP9 و فرمت فشرده‌سازی تصویر HEIF، پشتیبانی می‌کند؛ ضمن اینکه API-های مربوط به محتوای چندرسانه‌ای تا پیش از انتشار نسخه نهایی، بهبود خواهد یافت. API-های مربوط به شبکه عصبی در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، به نسخه 1.1 ارتقا پیدا خواهد کرد؛ این API-های به همراه نسخه 8.1 سیستم‌عامل اندروید در سال گذشته منتشر شد تا به فرآیند یادگیری ماشین در گوشی‌های هوشمند سرعت ببخشد.

فرم‌وکر Autofill از API-های جدید برخوردار شده است که تجربه کلی را بهبود می‌بخشد؛ رابط‌کاربری مربوط به فرآیند احراز هویت از طریق حسگر اثرانگشت درون برنامه‌ها، سازگاری بیشتری خواهد داشت. Android P دسترسی برنامه‌ها را به میکروفون، دوربین و سنسور محدود خواهد کرد. نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، همچنین از Wi-Fi RRT پشتیبانی می‌کند و قادر به ارزیابی فاصله با شبکه‌های وای‌فای است.

image

گوگل اعلام کرده است که نسخه پیش‌نمایش بعدی سیستم‌عامل اندروید P را در ماه مه (May) منتشر خواهد کرد؛ نسخه پیش‌نمایش سوم و چهارم در ماه ژوئن و نسخه پیش‌نمایش پنجم در ماه ژوئیه عرضه خواهد شد. بیلد نهایی برای گوشی‌های پیکسل در بازه نامشخصی در سه ماهه سوم (احتمالاً تا پیش از ماه سپتامبر) منتشر خواهد شد. توجه داشته باشید که برای تجربه نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان Android P باید آن‌را روی گوشی خود فلش بزنید.

دریافت نسخه پیش‌نمایش سیستم‌عامل Android P برای گوشی‌های Pixel و Pixel 2 گوگل

گوگل توصیه کرده است که پیش از فلش کردن نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان Android P، حتما از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید زیرا در پروسه فلش کردن این نسخه از سیستم‌عامل اندروید، اطلاعات شما پاک خواهد شد و گوشی به حالت کارخانه بازخواهد گشت. همچنین توصیه می‌شود که دستورات گوگل را برای فلش کردن نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید روی گوشی Pixel و Pixel 2 با دقت دنبال کنید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد

۱۳۹۶/۱۲/۱۷
اس8 آندروید 8 رو دریافت کرده با اودین فلش بزن به راحتی آب خوردن تو که اس8 نداری مجبوری در موردش نظر بدی و فکر کنی؟

gfjh

۱۳۹۶/۱۲/۱۷
ازاندروید یاسامسونگ

Alireza

۱۳۹۶/۱۲/۱۶
پرچم دار سامسونگ اس۸ تا الان اندروید ۸ دریافت نکرده هی فقط گوشی میده بیرون من کی خسته شدم دیگه از اندروید