شرکت پرشیا خودرو، چند سالی است که به عنوان نماینده بامو آلمان در ایران فعالیت میکند و محصولات این کمپانی خوشنام را عرضه میکند. پس از بسته شدن سایت ثبت سفارش و افزایش تعرفهها و نیز تغییر قوانین واردات خودرو به کشور، اوضاع کمی برای واردکنندگان دشوار شد. چندی قبل این سایت مجددا بازگشایی شد و پرشیا خودرو هم تصمیم به وارد کردن محصولات مینی انگلستان به ایران کرد.
مینی یک کمپانی خودروسازی انگلیسی است که در حال حاضر عمده سهام آن در اختیار بامو است و تلفیق فناوری آلمانی و انگلیسی در خودروهای مینی دیده میشود. پرشیا خودرو هم که نمایندگی بامو را در اختیار دارد، توانست محصولات مینی را برای بازار در نظر بگیرد و سه محصول کانتریمن، کلابمن و کوپر را در یکی از نمایندگیهای خود رونمایی کند تا شاهد ورود کوپههای جذاب انگلیسی به جادههای کشور باشیم.
در ادامه این مقاله به معرفی مختصر این سه خودرو و قیمت آنها میپردازیم. با جیاسام همراه باشید.
کانتریمن در ظاهر از همان زبان طراحی آشنای مینی استفاده میکند و این رویه در کابین هم ادامه پیدا کرده است. از ویژگیهای مهم طراحی بدنه کانتریمن میتوانیم به چراغهای گرد در جلو، چراغهای مستطیلی عمودی در عقب، باربند سقف، دیفیوزر عقب و خطوط سفید رنگ بر روی کاپوت اشاره کنیم. میتوان گفت که کانتریمن خودروی جوانپسندی نیست و اغلب مناسب خانوادههاست.
هنگام ورود به داخل کابین، حس سوار شدن به یک خودروی لوکس به شما دست خواهد داد چراکه استفاده از چرم مرغوب و چوب، کیفیتی عالی به آن بخشیده است. نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی در مرکز داشبورد و در وسط بخش دایرهای شکل قرار گرفته و وردیهای هوای عمودی در کنار آن هستند. فضای پا برای سرنشینان عقب مناسب است و نگرانی از این بابت وجود ندارد. از آپشنهای مهم میتوانیم استارت دکمهای، سقف پانوراما، کروز کنترل، سنسور باد تایر، هدآپ و در برقی صندوق عقب را نام ببریم.
موتورهای ارائه شده برای نسخه 2017 کانتریمن، 1.5 لیتری و 2 لیتری و هر دو توربو و 4 سیلندر هستند و قدرتهای 134 و 189 اسب بخاری دارند. همچنین گشتاور آنها 220 و 281 نیوتن متر است که به کمک سیستم چهار چرخ متحرک، به چرخهای جلو و عقب منتقل میشود.
قدرت موتورهای کانتریمن چندان زیاد نیست و برای تجربه عملکردی سریع، باید فشار زیادی به آن بیاورید. حالتهای رانندگی مختلفی در دسترس راننده قرار دارد و در حالتهای مختلف، پاسخگویی فرمان مناسب است. عملکرد سیستم تعلیق مناسب است اما همانند بسیاری از کراساوورها، سختیهای مسیر کمی حس میشود. همچنین باتوجه به طراحی شاسی، خودرو عملکرد مناسبی دارد و صدای ورودی به کابین بسیار کم است. همچنین کانتریمن در مسیرهای آفرود قابلیتهای متوسطی دارد.
قیمت پایه مینی کانتریکن 19 هزار دلار است و در گرانترین نسخه، قیمت به 32 هزار دلار میرسد. از رقبای آن میتوانیم به آئودی Q2 و بامو X1 اشاره کنیم.
مینی کانتریمن وزنی معادل 1530 کیلوگرم دارد که برای یک کراساوور رقم مناسبی به شمار میرود. اما باتوجه به قدرت نه چندان زیاد موتور، نمیتوان انتظار عملکرد فوقالعادهای را از آن داشت. خودرو از نمای جانبی، حالتی کشیده دارد و البته شبیه به یک محفظه مکعبی است! تناسب اجزا در بدنه غیرقابل انکار است تمام قطعات، به درستی طراحی شدهاند. صندلیهای عقب راحت هستند امکان تغییر دادن به هر حالتی را دارند. کیفیت چرم بهکاررفته برای کابین عالی است و حس و حال سوار شدن در یک خودروی لوکس را القا میکند.
کابین نسل جدید، تغییرات زیادی داشته تا بهترین تجربه را در اختیار سرنشینان قرار دهد. ورودیهای هوا چینشی عمودی دارند و نمایشگر هدآپ، از حواسپرتی راننده جلوگیری میکند. دو جعبه دنده متفاوت برای کانتریمن در نظر گرفته شده: یکی جعبه دنده 6 سرعته دستی و دیگری جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک. برای علاقهمندان به آفرود، انتخاب نوع دستی امری ضروری است.
کلابمن هاچبک داغ انگلیسی است که نخستین نسل آن در سال 2007 عرضه شد و در سال 2015، تحول بزرگی را تجربه کرد که بر پایه پلتفرم UKL2 بامو توید میشود. کلابمن را میتوان یکی از محبوبترین و جذابترین خودروهای حاضر در این سگمنت دانست چراکه از نظر ظاهری و فنی، میتواند نظر بسیاری از رانندگان بهویژه نسل جوان را جلب کند.
کلابمن از همان زبان طراحی منحصربهفرد مینی استفاده میکند و چراغهای گرد جلو و طراحی خاص بدنه گویای این مسئله است. نسل جدید کلابمن یک تفاوت بزرگ با سایر هاچبکها دارد و آن هم وجود 6 در است که در واقع 2 در آن، برای صندوق عقب اختصاص یافته. وجود این درها فضای بار را به حداکثر میزان ممکن میرساند و فضایی برابر با یک ون را در اختیار شما قرار میدهد.
داخل کابین هم اوضاع به همین صورت پیش میرود. کنسول مرکزی جمعوجور که راحتی را برای سرنشینان جلو فراهم میکند، سیستم اطلاعات و سرگرمی دایرهای شکل و استفاده از چرم و چوب و نیز فضای کافی برای سرنشینان عقب، از ویژگیهای مهم کابین هستند. خریداران میتوانند آپشنهایی چون سیستم راهبری، یک سقف پانوراما، یک سیستم صوتی هارمن-کاردون و یک سیستم تعلیق انطباقی را برای خودرو سفارش دهند.
نسخه استاندارد کلابمن از موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر توربو نیرو میگیرد که قادر است 134 اسب بخار قدرت تولید کند. البته برای نسخه بالاتر کلابمن S، یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربو هم در نظر گرفته شده که قدرتی معادل 189 اسب بخار تولید میکند. قدرت در این خودرو به وسیله جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخها منتقل میشود.
جایگاه راننده در کلابمن در ارتفاع پایینی قرار میگیرد و فرمان حس سنگین بودن را القا میکند. اما کاهش وزن و افزایش فاصله محوری، به کارایی و عملکرد خودرو افزوده است. همچنین نسخه استاندارد در شتابگیری عملکرد متوسطی دارد. در مجموع قدرت و عملکرد خودرو در حدی کافی است.
قیمت پایه مینی کلابمن 20 هزار دلار است که در گرانترین نسخه به 35 هزار دلار میرسد. از رقبای آن میتوانیم به فولکس واگن گلف، بامو سری 1 و آلفارومئو جولیتا اشاره کنیم.
کلابمن یک هاچبک اسپرت و در عین حال کاربردی است که هم برای جوانان و هم برای خانوادهها مناسب است. طراحی این خودرو به شکلی است که طیف وسیعی از کاربران را راضی میکند. کلابمن نسل جدید، ابعاد بزرگتری در مقایسه با نسل قبل دارد و به همین دلیل، فضای پای کافی برای سرنشینان عقب فراهم شده است. به علاوه به دلیل بزرگ بودن صندوق عقب، نگرانی بابت حمل وسایل وجود ندارد. موارد متعددی میان تمام مینیها مشترک است که یکی از آنها طراحی داخلی است. شاید اگر ندانیم که در چه خودرویی سوار میشویم، تشخیص میان مدلهای مختلف مینی بسیار سخت باشد.
توجه زیادی به طراحی کابین کلابمن شده و توجه مهندسین به جزئیات کاملا مشهود است. تمرکز اصلی طراحان بر روی راحتی و البته حس خوب سرنشینان بوده و با سوار شدن بر خودرو، متوجه ثمربخش بودن تلاش آنها میشوید. در نسخه کلابمن S، چرخها بزرگتر و 17 اینچی هستند که علاوه بر زیبایی، در بهبود عملکرد خودرو هم نقش دارند. موتورهای بهکاررفته در کلابمن از پرخوران توربو استفاده میکنند. مینی سعی دارد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، قدرت موتور را هم افزایش دهد و در نتیجه عملکرد بهتری برای خودرو به ارمغان بیاورد.
مینی کوپر 2017 یکی از محصولات این کمپانی ورود به بازار ایران است که در کنار دو برادر خود، کانتریمن و کلابمن میتوانند مسیر خودروهای انگلیسی را به کشورمان باز کنند. کوپر در واقع یک خودرو هاچبک محسوب میشود که در دو نسخه 5 در و 3 در به تولید میرسد و احتمال ورود نسخه 5 در به کشور بیشتر است.
کمپانی مینی در سالهای اخیر تغییر زیادی بر روی ظاهر محصولات خود اعمال نکرده و به استفاده از زبان طراحی آشنای خود ادامه داده است. کوپر 2017 هم از این قاعده مستثنی نیست. جلو پنجره و چراغها به همراه رنگ خاص کاپوت و نیز یک ورودی هوا بر روی کاپوت در نمای جلو جلب توجه میکنند. در نمای جانبی اندازه کوچک درهای عقب نکته مهمی است که شاید سوار شدن بر خودرو را کمی دشوار میکند. همچنین موضوع قابل اشاره در نمای عقب، چینش سراگزوز دوگانه در مرکز است.
داخل کابین مینی کوپر 2017 با چرم مرغوب و چوب تزئین شده و کنسول وسط همان شکل مدور رایج را دارد. ورودیهای هوا هم دایرهای شکل هستند. نمایشگر 6.5 اینچی برای کابین در نظر گرفته شده که قابلیت اتصال بلوتوث را هم دارد. صندلیهای عقب فضای بزرگی برای پا و سر ندارند و افراد قد بلند به سختی باید بر روی آن بنشینند. همچنین فضای بار چندان بزرگ نیست و حتی در مقابله با هاچبکهای ارزانقیمتتر، کاربرد کمتری دارد.
مینی 3 موتور مختلف را برای کوپر 2017 در نظر گرفته که در نسخه استاندارد، موتور 1.5 لیتر حجم و 3 سیلندر دارد و با پرخوران توربوشارژر تغذیه میشود و قادر است 124 اسب بخار قدرت تولید کند. در نسخه کوپر S، موتور 2.0 لیتری و 4 سیلندر است و توانی معادل 189 اسب بخار دارد. قدرتمندترین نسخه هم جان کوپر ورکس است که از همان موتور 2.0 لیتری، 228 اسب بخار قدرت استخراج میکند.
مینی کوپر 2017 یکی از جذابترین خودروها در جاده است که رانندگان جوان تمایل زیادی به رانندگی با آن دارند. کوپر خودروی سرگرمکنندهای است اما در مقایسه با رقبا قیمت بالایی دارد. قیمت مدل پایه کوپر، 21000 دلار و قیمت پایه نسخه کوپر S، 35600 دلار است. از رقبای آن میتوانیم به فوکس واگن پولو اشاره کنیم.
مینی کوپر 2017 در مقایسه با نسخه 2014، 11.4 سانتیمتر طویلتر، 4.3 سانتیمتر عریضتر و 0.8 سانتیمتر بلندتر است. یک ورودی هوای کوچک بر روی کاپوت قرار گرفته تا حجم هوای ورودی به داخل بیشتر شود. جلو پنجره مشبک است و از بخشهای کوچک 6 ضلعی تشکیل شده. کوپر 2017 سه در، در نسخه کانورتیبل هم عرضه میشود که البته بیشتر برای مناطق شهری کاربرد دارد چراکه خبری از صندوق عقب نیست و صندلیهای عقب بسیار کوچک هستند.
پوشش صندلیها ترکیبی از پارچه و چرم است به شکلی ساخته شدهاند که سرنشین به خوبی در آن فرو میرود. این صندلیها شرایط را برای تجربه یک رانندگی اسپرت فراهم میکنند. محل قرارگیری صفحات آمپر به این ترتیب است که نمایشگر سرعت در وسط و نمایشگر دور موتور در سمت چپ آن قرار گرفتهاند. البته این تصویر مربوط به صفحه آمپر نسخه جان کوپر ورکس است. کلیدهای کنترلی بر روی فرمان جای گرفتهاند که از جمله کاربردهای آن میتوانیم به تنظیم سیستم صوتی و پاسخگویی به تلفن همراه اشاره کرد.
پرشیا خودرو در جدیدترین بخشنامه خود برای آبان 98، قیمت مینی کوپر 2018 را برابر با 899 میلیون تومان اعلام کرد.