چندی پیش کمپانی هیوندای از شاسی بلند کاملا جدید خود یعنی کُنا رونمایی کرد تا در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت، محصولی را برای ارائه داشته باشد. اکنون کرهایها نسخه کاملا الکتریکی این خودرو را بدون تغییر در ظاهر معرفی کردهاند. برای راضی کردن مشتریان، هیوندای کُنا الکتریکی را در دو نسخه با موتورهای متفاوت با قدرت، بُرد حرکتی و البته قیمت متفاوت معرفی کرده است.
نسخه پایه هیوندای کُنا از یک موتور الکتریکی با 133 اسب بخار قدرت و 395 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. برای تغذیه این موتور، یک باتری 39.2 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که بُرد حرکتی خودرو با یک بار شارژ کامل را به 300 کیلومتر میرساند. اگر به دنبال یک خودرو الکتریکی پرقدرت هستید، هیوندای یک گزینه خوب را در مقابل شما قرار میدهد: کُنا الکتریکی با 201 اسب بخار قدرت. باتری به کار رفته در این نسخه، 64 کیلووات ساعتی است و بُرد حرکتی معادل 470 کیلومتر را در اختیار شما قرار میدهد.
شارژ کردن باتریها در خودروهای الکتریکی کار زمان بری است به طوری که برای کامل شارژ کردن باتری 39.2 کیلووات ساعتی باید آن را 6 ساعت و 10 دقیقه و برای شارژ کردن باتری 64 کیلووات ساعتی باید آن را 9 ساعت و 40 دقیقه به برق شهری متصل کنید. ولی به لطف ویژگی شارژ سریع، در صورت استفاده از جایگاه شارژ DC 100 کیلوواتی 80 درصد شارژ این باتریها در هر دو نسخه تنها 54 دقیقه زمان نیاز دارد.
در مورد عملکرد کُنا الکتریکی باید بگوییم که نسخه پایه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت در حالت سکون به 9.3 ثانیه زمان نیار دارد و نسخه قدرتمندتر این شتاب گیری را در مدت 7.6 ثانیه به انجام میرساند. بنابراین میتواند آن را همانند یک هاچبک داغ سریع دانست. هر دو نسخه قابلیت شتاب گیری تا حداکثر سرعت 167 کیلومتر بر ساعت را دارند.
اگر نگران کاهش فضای کابین به دلیل وجود باتریها هستید، باید بگوییم که هیوندای به نحوی این نگرانی را پاسخ داده است. به گفتته کمپانی کرهای، پلتفرم کاملا جدید کُنا به مهندسان اجازه داده که باتریها را به شکلی در خودرو تعبیه کنند که بر روی فضای کابین تاثیرگذار نباشد. حجم فضای بار بدون وجود کابل شارژ 373 لیتر است و اگر شارژ کابل در صندوق باشد، این حجم به 332 لیتر کاهش پیدا میکند.
شکل ظاهری خودرو مشابه همان نسخه با موتور درون سوز است با این تفاوت که تغییرات اندکی بر روی آن صورت گرفته از جمله در شکل رینگهای آلومینیومی 17 اینچی و جلو پنجره که بسته شده زیرا نیازی به ورود هوای تازه برای خنک کردن موتور وجود ندارد. همچنین هیوندای تغییراتی را در سپر جلو ایجاد کرده و با افزودن برخی قطعات، میزان تاثیر منفی هوا را به حداقل رسانده است. پادریهای نقرهای رنگ یکی دیگر از ویژگیهایی است که میتواند به عنوان معیاری برای شناخت این محصول الکتریکی شناخته شود. در نهایت یک اسپویلر سقفی هم به بهبود وضعیت آیرودینامیک کمک میکند.
در داخل کابین یک نمایشگر 7 اینچی کاملا دیجیتال برای صفحه آمپر به علاوه یک نمایشگر بزرگ در مرکز داشبورد برای سیستم اصلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. نکته قابل توجه دیگر صندلیهای جلو هستند که قابلیت تنظیم در 8 جهت و گرم کن و سرد کن صندلی را دارند. البته برای صندلی راننده محافظهایی در کنار در نظر گرفته شده تا صندلی سرنشین را به بهترین شکل در بر بگیرد. در صورت سفارش مشتری این محافظها میتوانند به گرم کن مجهز شوند.
هیوندای کُنا الکتریکی اولین حضور رسمی خود را هفته آینده در نمایشگاه خودرو ژنو تجربه خواهد کرد.