خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Sony Xperia XZ2

بررسی اولیه Sony Xperia XZ2

سونی هم در نهایت متفاوت‌ترین گوشی خود را معرفی کرد. این گوشی در دو نسخه با نام‌های ایکس زد 2 و ایکس زد 2 کامپکت عرضه می‌شوند که در این بررسی اولیه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۲/۷

به زمانی از سال رسیدیم که پرچم‌داران معرفی می‌شوند و زمانی شلوغ برای موبایل دوستان است. سونی هم از این غافله عقب نمانده و امسال با معرفی دو گوشی هوشمند در نمایشگاه MWC 2018 حاضر شد. دو گوشی جدید سونی Xperia XZ2 و Xperia XZ2 Compact هستند. در این بررسی ما مختصرا به بررسی Xperia XZ2 می‌پردازیم و بررسی جامع آن را به زمانی که گوشی به دست خودمان برای تست رسید موکول می‌کنیم.

طراحی

برخلاف سال‌های گذشته که سونی در جهت مخالف آب شنا می‌کرد امسال این کمپانی تصمیم گرفته تا همراه و هم پا با دیگر کمپانی شود و به همین خاطر شاهد تغییراتی بزرگ در طراحی گوشی‌های هوشمند جدیدش هستیم. دیگر خبری از آن طراحی مستطیل شکل نیست و جنس بدنه دیگر کاملا فلزی یا فلز و پلاستیک در کنار همدیگر نیستند. سونی، مانند دیگر کمپانی‌ها، برای پرچم‌دار جدیدش از شیشه و فلز کنار یکدیگر استفاده کرده است. قاب جلو و عقب دستگاه شیشه‌ای هستند و فریم اطراف از فلز ساخته شده است. روی قاب پشتی و صفحه‌نمایش محافظی از گوریلاگلکس 5 قرار دارد.

image

 

سنسور اثرانگشت از لبه کناری گوشی به قاب پشتی منتقل شده و صفحه‌نمایشی که جلوی گوشی قرار دارد هم به سمت بی حاشیه شدن و نسبت ابعاد 18:9 حرکت کرده است.

image

 

مانند همیشه گوشی پرچم‌دار سونی به لایسنس IP68 مجهز است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا از گوشی داخل آب بدون هیچ نگرانی‌ای استفاده کند.

image

 

از نظر رنگ‌بندی هم شاهد تفاوت‌هایی در این گوشی با دیگر گوشی‌های خانواده سونی هستیم. شیشه استفاده شده در این گوشی نور را به طریقی بازتاب می‌کند که شما را به یاد HTC U11 می‌اندازد. برای این گوشی رنگ‌های آبی، نقره‌ای، سبز و صورتی در نظر گرفته شده است که با بازتاب نور رنگ‌هایی با جلوه خاص و متفاوت را در آن‌ها می‌بینید.

image

 

در قاب جلویی گوشی صفحه‌نمایش بی حاشیه‌ترین صفحه‌نمایشی نیست که تا امروز دیده‌اید اما در قاب پشتی نظمی به چشم می‌خورد که سونی این طراحی را Ambient Flow نامیده است. در این طراحی فوکوس روی انحنا، تقارن و بازتاب نور است. محل قرارگیری سنسور اثرانگشت در قاب پشتی پایین‌تر از آن چیزی است که تا امروز در گوشی‌های هوشمند دیده‌اید. دلیل سونی این بوده که قرارگیری سنسور در این مکان هماهنگ با محل قرارگیری انگشت اشاره هنگام استفاده از یک گوشی هوشمند است.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش دستگاه مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار امروزی نسبت ابعاد 18:9 دارد. این صفحه‌نمایش اندازه 5.7 اینچی دارد و کیفیتی برابر فول اچ‌دی پلاس برایش در نظر گرفته شده است. سونی از تجربه‌اش در تولید صفحه‌نمایش‌ها استفاده کرده و برای صفحه‌نمایش این گوشی تکنولوژی‌ای را به کار گرفته که در تلویزیون‌های براویا مشاهده می‌کنید. XZ2 می‌تواند محتواهایی با رنج دینامیکی استاندارد را دریافت کند و آن‌ها را به سطح HDR نزدیک و پخش کند.

image

 

پردازنده و کارایی

برای این گوشی از آخرین نسخه پردازنده‌های ساخت کوآلکام استفاده شده است. این پردازنده اسنپدراگون 845 نام دارد و کنارش حافظه رم 4 گیگابایتی قرار گرفته است. سونی رابطه نزدیکی را با کمپانی‌های پردازنده ساز شروع کرده که نتیجه اولین همکاری آن‌ها استفاده از پردازشگر سیگنال عکس دیجیتال اسنپدراگون شده است که امکان فیلم‌برداری با کیفیت  4K و تکنولوژی HDR را برای گوشی‌های سونی به همراه آورده است. این همکاری در بخش سرعت دریافت داده هم ادامه پیدا کرده است و سونی از تمام سخت افزارهای لازم داخل XZ2 استفاده کرده تا از مودم LTE این پردازنده بهترین بهره برداری انجام شود و در نهایت شاهد سریع‌ترین سرعت LTE در این گوشی هستیم.

image

 

رابط کاربری سونی که برای گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود سبک و روان هستند و با توجه به اینکه پردازنده جدید کوآلکام قدرت و سرعت بیشتری از نسل قبلی دارد انتظار زیادی از عملکرد این گوشی داریم و امیدواریم XZ2 بتواند این انتظار ما را برآورده کند.

 

دوربین

برخلاف دیگر کمپانی‌ها سونی از دو دوربین در قاب پشتی دستگاه استفاده نکرده است. دوربین تکی XZ2 سنسور 19 مگاپیکسلی دارد و به تکنولوژی موشن آی سونی مجهز شده است. این گوشی همانند نسل قبل توانایی ضبط ویدئوهای آهسته با سرعت 960 فریم در ثانیه را دارد منتهی از این پس ویدئوها در کیفیت فول اچ‌دی ضبط می‌شوند. علاوه بر این‌ها همان‌طور که اشاره کردیم در اثر همکاری نزدیک سونی با کوآلکام این گوشی توانایی ضبط ویدئوهای 4K HDR را پیدا کرده است که گفته می‌شود فیلم نهایی رنگ‌هایی 64 برابر بیشتر و بهتر از فیلم‌های SDR دارند.

image

 

پخش مدیا

یکی دیگر از فوکوس‌های XZ2 روی سرگرمی است. پخش صدا با کیفیت بالا از طریق بلوتوث و درگاه Type-C توسط پتنت مخصوص سونی یعنی LDAC میسر شده است که باعث شده‌اند اسپیکرهای استریوی XZ2 حدود 20 درصد صدای بلندتری از نسل قبل داشته باشند. علاوه بر این سونی یک ویژگی جدید را در اینجا اضافه کرده است که Dynamic Vibration نامیده می‌شود. با کمک این ویژگی XZ2 صداها را از بازی‌ها، فیلم‌ها و موزیک‌ها دریافت می‌کند و با یک ویبره کوچک روی برخی از صداها تاکید می‌کند. به طور مثال در بازی‌ای مانند Angry Birds زمانی که پرنده با خانه خوک‌های سبز برخورد می‌کند و موزیک به صد در می‌آید با هر صدای زیری که از موزیک خارج می‌شود یک لرزش در گوشی رخ می‌دهد. البته امکان خاموش کردن این ویژگی به دلخواه کاربر وجود دارد.

image

 

همان‌طور که تا الان حتما متوجه شده‌اید خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا در این گوشی نیست و برای اتصال هدفون باید از درگاه ارتباطی استفاده کنید. از ویژگی‌های دیگر ارتباطی این گوشی می‌توان به بلوتوث نسخه 5 و پشتیبانی از شارژ بدون سیم نام برد.

image

 

باتری

به ندرت پیش آمده که گوشی‌های سونی در زمینه باتری ما را نا امید کنند و از این گوشی هم انتظار ماندگاری طولانی مدتی از باتری را داریم. برای XZ2 از باتری‌ای با ظرفیت 3180 میلی‌آمپر ساعت استفاده شده است که از نسل قبلی ظرفیت بیشتری دارد. البته این نکته را فراموش نکنیم که اکنون این باتری باید صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر را پشتیبانی کند. به هر حال تا زمانی که گوشی به دستمان برسد و باتری‌اش را آزمایش نکنیم نمی‌توانیم نظری قطعی در مورد باتری و عملکرد آن بدهیم.

image

 

نظر اولیه

سونی هم در نهایت با تولید گوشی‌ای متفاوت از نسل‌های قبلی و با پیروی از راهی که دیگر کمپانی‌ها رفته‌اند خود را به رقیبی پرادعا در این نبرد تبدیل کرد. ایکس زد 2 متفاوت‌ترین گوشی سونی است که تا امروز معرفی شده و با امکاناتی از جمله فیلم‌برداری 4K HDR و توانایی پخش آن‌ها در صفحه‌نمایش خودش که از HDR پشتیبانی می‌کند رقیبی سرسخت برای گوشی‌هایی مانند Note 8، iPhone X، Mate 10 Pro و Galaxy S9+ محسوب می‌شود.

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (51 نظر)

Walkman

۱۳۹۷/۷/۱۸
سلام بنظرم گوشی معرکه ای ولی چرا تا حالا هیچ سایتی یه بررسی تخصصی درست و حسابی نزاشتن از این گوشی اکثرا ترجمه نقد های سایت های خارجیه. ینی تهیه یه دونه از این گوشی انقدر زیاده که هیچ سایتی تا حالا نقد و بررسی نکرده ینی از ایفون xsگرون تره لطفا مسئولین جی ام اس یه بررسی تخصصی درست و حسابی از این گوشی تهیه کنن. خواهشا...

علیرضا

۱۳۹۷/۷/۱۲
بی زحمت یه بررسی تخصصی یا یه مقایسه تخصصی با گوشی های همرده اون، برای این گوشی تهیه کنید، خیلی میتونه توی مقایسه ها کمک کنه

مهرداد

۱۳۹۷/۱/۱۸
هر شرکت اصیلی یه زبان طراحی خاصی داره. اگه سونی باز بودی میدونستی با این ضخامت و انحنای پشت و تغییر جای حسگر اثر انگشت چه عقبگردی کرده.
ایکس زد یک طراحی بینظیری داشت. ایکاش فقط حاشیه رو کم میکرد.

مهرداد

۱۳۹۷/۱/۱۸
سلام
شخصاً از زبان طراحی جدید سونی زیاد خوشم نیومد. علی الخصوص زخامت و انحنای پشتش. جای حسگر اثر انگشت هم بقل بهتر بود. ولی خوب گرد تر شدن گوشه ها به نظرم خوبه

مهدی

۱۳۹۷/۱/۱۷
سلام به دوستان عزیزم من قصدندارم که برندی رابالا ببرم یا برندی را بکوبم ولی تجربه شخصی واعتقاد شخصی خودم را عرض میکنم خودم 4 سال هستش که سونی acro sدارم اخرین نسل از سونی اریکسون خدایی خیلی ازش راضیم عکسهای فوق العاده ای باهاش گرفتم بخصوص زیر اب شخصا معتقدم که سونیخالق تکنولوژی هست پس احتیاجی نیست من یا امثال من ازش تعریف کنیم حکم سونی را در عرضه تکنولوژی میشه همانند تویوتا ارزیابی کرد چند وقت هست قصد تعویض ارتقا گوشی دارم ولی هر برندی را دستم گرفتم واقعا از نظر رابطه کاربری برام خیلی سخت غیر ملموس هستش اینصحبت خودم نیست چون دوستان زیادی را سراغ درام که گوشی سونی دارن ودقیقا هیمن احساس براشون حادث شده نمیشه گفتنقطه ضعفی در کار نیست ولی نقاط قوت برجسته تر هستند چون برندی هست که خالق تکنولوژی هست سپاس از وقتی که واسه خوندن مطلب گذاشتید